Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Puzzelen met de spaghetti…
Uiteindelijk de originele aanzuigbuis maar aangepast…
Dit keer ook maar eens zo’n nieuwere spatplaat/carterpakking gebruikt om van die kurk ellende af te zijn.
Motor weer dicht gemaakt voor een nadere kennismaking met de auto.
Dit was te verwachten… :hmmz
Gelukkig lag er ergens op zolder bedolven onder het stof een eerder aangepast kachelhuis.
Op de een of andere manier is in de loop der tijd wel een gedeelte van het plastic verdwenen… :hmmz
Dit keer een mooiere oplossing voor bedacht.Levert gelijk een mooiere plek voor de DIS ontsteking op. :thumb
Kortzichtigheid, afgunst, vooral heel veel afgunst hier!
Deze discussie kan net zo goed gesloten worden!
Het “auto algemeen” gedeelte op het forum ook wel, als men toch geen respect voor elk merk/type dat anders dan hetgeen men zelf rijdt op kan brengen.
Vergeten jullie allemaal dat het hele probleem bij onze mislukking van een regering ligt?
Jarenlang geld verspild, het land helemaal naar de klote geholpen en nu een makkelijk excuus nodig voor geld en dat hebben ze o.a. gevonden in de oldtimers.
Nu is ineens iedereen die een “oud stinkhok” , “stinkster” of “knakenbak” rijdt de grootste slechterik.De meerderheid hobbelt hier lekker in mee (kuddegedrag) en kijk eens naar de verdeeldheid in autoliefhebbend nederland die nu ontstaan is!
Ik heb nog nooit last gehad van iemand die ik in een oude mercedes heb zien rijden, of dat nu uit puur liefhebbers opzicht is of uit geldbesparing. Dat moet diegene zelf weten.
Bovendien vind ik je niet bijzonder hoog timmeren als je je niet eens kan inleven in het feit dat er net zo goed liefhebbers van oude mercedessen e.d. rondlopen , terwijl je het wel normaal vind dat je zelf een liefhebber van bijvoorbeeld een astra f bent.
Daarnaast ook nog de vreemde opvattingen over wat nu eigelijk een klassieker een klassieker maakt, verschrikkelijk.
Mijn 2 jaar terug uit belgie zelf geimporteerde Manta uit 1976 is het ineens NIET , omwege wegenbelasting die niet betaald is. :wtf
Al mijn standpunten meegenomen, vraag jezelf eens af of je werkelijk een échte auto / klassieker liefhebber bent.
is de duidelijkste die ik heb.
Zag het staan eddie, maar ik weet van welk type blok die aanzuigbuis afkomt, maar het lijkt niet echt op een 18s buis . :hmmz
Iemand nog een losse 18s olie aanzuigbuis over ?
Zogezegd transportschade, maar lijkt me duidelijk dat er iemand geknoeid heeft tijdens het demonteren van deze buis… :sleeping
Nu zit ik dus met een geknikte en verwrongen pijp.
Succes, snel regelen en foto’s plaatsen, is iedereen gek op. :thumb
Altijd leuk om er weer een mantarijder in de buurt bij te hebben.
De oranje manta is van mij, zie mijn fotootje, maar die is momenteel wegens groot onderhoud even niet beschikbaar en staat ook niet in goes, dus dat moet even wachten, maar je bent wel welkom.
Laat je niet tegenhouden door laswerk en andere zaken. Je moet er wat werk in steken maar het leuke van een manta is wel dat alles tweedehands en soms ook nog wel nieuw goed te krijgen is en voor schappelijke prijzen. Een goede motorkap bijvoorbeeld is zo geregeld, hier in de buurt is ook genoeg te krijgen.
Welke heb je op het oog?
Bekende slechte plekken zijn accubak, dorpels, chassisbalken, kriksteunen, wielranden, gaten in de bodem en omgeving van de pedalen, ook aan de passagierskant.
Eventueel model met skaidak, roest onder het skai.
In geval van B2 front (4 sleuven in het front) roest in de stukjes boven de koplampen.
In de modellen voor 1980 ongeveer vind ik het plaatwerk van betere kwaliteit.
Als je kan lassen is het altijd wel te overzien natuurlijk, maar het moet wel leuk blijven denk ik.BMW motor kan, zal wel wat slijpwerk aan de carrosserie bij komen kijken en zaken als motorsteunen, carterpan verbouwen e.d. zal je allemaal uit moeten vinden.
Groeten van een mede goessenaar :thumb
Bedankt voor de tips, ik snap wat je bedoelt, wordt zeker goed naar gekeken om een degelijke constructie te realiseren.
Originele rubbers zijn vast geen probleem om te krijgen.
Alhoewel, nu ik met die kromme klep zit blijkt gewoon dat Suzuki die helemaal niet los levert, dat is eigelijk waanzin als je eens wist hoe veel van die kleppen er krom gaan door backfires…….
Hier alvast een begin aan het inlaatspruitstuk, het makkelijke gedeelte… (voor de liefhebbers, het was geen 197 type dat nu gesloopt is )
Hij moet nog korter afgezaagd worden, er zit op deze lengte nog wat verloop in de middelste buizen.
Je hebt een pm Fearless :thumb
Hee Martijn, april is al bijna afgelopen, tijd voor een update. :thumb
Al bezig geweest met de throttle bodies?
Ik denk het ook wel. :thumb
Manta en 16v kunnen alvast aan elkaar wennen:
Kleurencombinatie oranje/blauw bevalt me wel.
Gaskleppen los:
Deze is nog onderhevig aan een fikse gewichtsbesparing: (zonde he, mooi rood is niet lelijk, maar in mijn geval wel overbodig)
Ligt ook klaar om mee te gaan puzzelen:
Ja jammer…
Ziet er allemaal keurig uit.
Oliepomp pakking moet even vervangen worden, vorige eigenaar had er een papieren tussen gezet, lekte klein beetje, moet natuurlijk een stalen pakking zijn. Verder ziet het er goed uit, duidelijk goed onderhouden.
Het is een interessante “locost” throttle body oplossing.
Allemaal relatief goedkoop vooral omdat ik de KDFI al heb liggen, en omdat de gemiddelde tweedehands prijs van dit soort itb’s ligt op het niveau waar je normaal gesproken 1 kale single body voor koopt…
Niet op de engelse ebay gaan kijken, want daar zijn ze helemaal gek van dit soort conversies en vragen ze het dubbele voor deze bodies!De hayabusa heeft natuurlijk maar een inhoud van 1300cc , maar wil wel graag 11.000 rpm of meer draaien.
Die kleppen zijn daarom best royaal van formaat en zeker goed bruikbaar voor een 2.0 16v.
Om precies te zijn, deze beginnen met 50mm aan de linlaatkant, hebben een gasklep van 46mm en lopen daarna verder af naar 42mm.Inspuiting wil ik doen met de KDFI en de originele brandstofgallerij met indien ze groot genoeg zijn, de originele c20xe injectors die ik nog niet zo lang geleden in tip top conditie heb laten brengen.
Past dat wel? Met wat aanpassingen, het een wat meer werk dan het ander….
Even wat foto’s van wat min of meer de planning is, gejat van het web:
Standaard GSXR 1300 haybusa bodies:

Nu het mooiste gedeelte:
Ze zijn volledig individueel en geheel te scheiden van elkaar, dat maakt het makkelijk.
Er moeten 3 langere draadeinden in geplaatst worden en ze moeten op de juiste afstand gezet worden, ook de klepbediening verlengen.
Het meeste werk gaat hier in zitten denk ik, het verbouwen van een standaard inlaatspruitstuk:

Ook even gepikt, staat toevallig nog te koop ook op marktplaats:


Geluid aan zetten aub ;)
[youtube:iswiq8go]http://www.youtube.com/watch?v=stqT5LCAGUE[/youtube:iswiq8go]
[youtube:iswiq8go]http://www.youtube.com/watch?v=2_gz5Zewhok[/youtube:iswiq8go]
Ja Lammert, kost weer alles zo, maar met dit weer is het zonde dat er niet gereden kan worden.
Thanks Chris. :thumb
Huidige status:
Motor staat er dus al.
Standaard inlaatspruitstuk en voorwielaandrijver spaghetti spruitstuk liggen ook klaar om te verbouwen.
Versnellingsbak, carterpan, motorsteunen heb ik maandag.M’n hayabusa throttle bodies heb ik gisteren ontvangen, helaas teleurstellend dat deze niet helemaal in orde bleken te zijn.
1 kromme klep, zo te zien een backfire gehad, dus daar gaat ook weer iets meer werk in zitten…Alvast wat in huis gehaald.


Gereviseerde kop, veel andere delen vervangen. Natuurlijk nog even nakijken en in elk geval nieuwe lagers plaatsen in het onderblok.
Met dank aan Bulstra Transport. :wors
Meer dan 300 km van Groningen naar Zeeland en goedkoper dan de benzinekosten die ik zelf gehad zou hebben…
Wat een uitkomst, keurig geregeld daar. Gisteren opgehaald bij de verkoper, vandaag bij mij afgeleverd. :thumb
Ik heb wel even gedacht om iets geks te doen met een ander merk motor, maar dat wordt een project dat veel te lang gaat duren, geen zin in…
Maar ik vind een wat simpelere c20xe ombouw met throttle bodies ook wel interessant. :angel
http://link.marktplaats.nl/666609176
de rest vind je zo ook wel.
Prijzen zijn vraagprijzen he, sommige delen vond ik wat moeilijk op waarde te schatten, alles is bespreekbaar.
De motor is perfect voor iemand die een snelle 2.4 (of meer inhoud natuurlijk) wil bouwen en dus toch gesmede zuigers en de hele mikmak gaat plaatsen.
( Je kan ook een zogezegd goede c24ne voor 1000 euro kopen, maar die wil je heus ook niet inbouwen zonder compleet aan te pakken. ;) )Uiteindelijk is er een ander type motor waar ik toch wat gekker op ben en wat leukere mogelijkheden mee zie, dus heb de keuze maar gemaakt om deze niet opnieuw op te bouwen.
Verandering van plannen, heb zin in wat anders dan de CIH motoren.
Al mijn CIH spul mag weg, staat ook op marktplaats, heb er wat prijzen bij gezet, maar alles is bespreekbaar, dus stuur een pm of bericht via marktplaats, of bel, als je interesse in iets hebt, en we komen er wel uit!
Heb een goede 5 bak, het hele inlaatgebeuren, een c24ne waar het onderblok van gereviseerd moet worden en nog meer klein spul.
Mijn keuze voor de kleinere beurs zou zijn:
GSXR 1300 hayabusa gaskleppen , tapered, zijn door de jaren heen in verschillende diameters verschenen. (van 44mm tot wel 48mm aan de klep geloof ik)
Origineel c20xe inlaat spruitstuk afzagen en netjes 4 pijpjes oplassen en alles natuurlijk goed afwerken.
Gaskleppen van elkaar scheiden (het grote voordeel van de busa en andere suzuki kleppen), nieuwe afstanden bepalen en busjes tussen plaatsen.
Bediening van de kleppen ook verlengen.Dan ben je al een heel eind. Brandstofgallerij voor het gemak origineel c20xe gebruiken, dan heb je daar geen werk aan.
Stationair regeling zit er ook op geloof ik, die moet ook gewoon aan te sturen zijn met een vrij programmeerbaar systeem.
Pipercross filter kopen met een dichte plaat, zelf de gaten bepalen, je kan in die plaat eventueel een inlaat lucht temp. sensor plaatsen.
Ongeveer 150 euro voor de bodies compleet met TPS er op. Als je het netjes aanpakt mag dit kwa prestaties niet onder doen voor een dure kant en klare set, als je het mij vraagt.
Scheelt alleen wel heel veel geld…Ik vind de prijzen die hier genoemd worden voor 18s delen wel wat aan de hoge kant.
Ik betaal niet meer dan 400 voor de bak, 150 voor het cartergebeuren, en 75 voor de steunen.
Soms wordt er wel wat geks voor gevraagd, maar als je het mij vraagt gaat het niet voor die prijs weg. (in elk geval niet naar mij)Steunen kan je trouwens nieuw uit engeland in huis hebben voor 60 euro bij elkaar ongeveer.
Carterpan nieuw 160 pond ook trouwens.Bmw 318 blok lijkt me niet echt spannend, maar misschien is het wel wat, nog nooit in verdiept.
Heb me wel verdiept in Ford Zetec 2.0 blacktop motoren , das ook mooi speelgoed, ook licht (115 kg ofzo), sterk en geeft leuk vermogen met kleine aanpassingen.
Nieuw koop je die voor 899 euro , fabrieksnieuw! Andere nokkenassen erin , throttle bodies erop, kop bewerken, dan gaan ze richting de 200 pk… (niet de arp drijfstang en vliegwielbouten vergeten, de rest is sterk genoeg)
Standaard zuigerbodem koeling, vaste klepstoters, en nog wel meer dingen die netjes in orde zijn bij die motoren, fabrieksaf.Leuk als je zin in een uitdaging hebt. Eigelijk alleen leuk als je er tijd en zin voor hebt en al een vrij programmeerbaar systeem hebt liggen, anders wordt het gelijk zo duur. Hayabusa throttle bodys pakken , voor rond de 150 euro, dat houdt het leuk.
Ik had het BIJNA gedaan.
Vergeet 200 km rijden, ik kan zo al 2 adressen verzinnen waar je niet al te ver voor hoeft te rijden.
RV Engineering in Nieuw-Vossemeer weet er vast wel raad mee.
Klein stukje doorrijden naar Goes en bij Ruud Fredriks komt het zeker te weten ook goed.
Ik ga persoonlijk het liefst naar Ruud, ook voor webers, mocht je toch daar voor kiezen…
In elk geval mechanisch falen, laten we het daar maar even op houden tot ik de oorzaak weet.
Olietemp liep hoog op, koelvloeistof ook, even een rammel gehoord, gelijk uit gezet.
Gisteren tijdens het mappen helaas kapot gelopen op de testbank.
Lagerschade (de rest valt hopelijk nog mee) . Oorzaak nog onbekend, blok gaat binnenkort uit elkaar.
Er was nog niet eens echt mee getrapt, mappen was tot ongeveer 50% load gedaan toen het fout ging.
:swear
Dat is een Enem P2… :thumb
Een Enem P2 ?
-
AuteurBerichten