Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
23 februari 2013 om 12:55 In reactie op: graag tips en advies vervangen veer aan de voorzijde #18110422
Pas in ieder geval op met het vervangen van veren. Daar staat normaal gesproken een enorme spanning op. Gebruik ALTIJD passende veerspanners. Probeer niet met touwen, spanbanden of op andere manieren veren in elkaar te trekken. Wegspringende veren is het laatste dat je wil aangezien je je er gigantisch aan kan verwonden. Da’s alles. ;)
21 februari 2013 om 20:47 In reactie op: HELP! Ontsekings probleem foutcode 42 Opel vectra 1.6 c1.6nz #18109926Die kans zit er dan redelijk in ja. Op zich ook geen ramp. Kijk even voor de zekerheid je bougiekabels na of daar ook alles in orde is. Heb wel eens een foutmelding gehad waarbij uiteindelijk een defecte kabel leek te zorgen voor een storing. Als dat goed is en mocht je de mogelijkheid hebben even een andere bobine te testen dan weet je meteen waar het probleem zit. Qua reparatiekosten is het allemaal niet heel schrikbarend duur. Nieuwe bobine kost iets van € 100. Inbouwen is ook niet al te lastig. Voor de rest is dat een redelijk hufterproof blok. Kan weinig aan kapot. ;)


Zo dus. Nette Vectra trouwens. ;)
Die peilstokken zijn inderdaad niet heel fijn aflezen. Als ik ‘m eruit haal heb ik zowel boven max als onder min olie zitten. Tussen min en max zit dan het echte oliepeil. Maak ‘m eens droog, steek ‘m erin en trek ‘m dan eruit zonder ‘m te draaien. Kijk dan maar of je ‘m beter kan aflezen. :)
21 februari 2013 om 15:50 In reactie op: HELP! Ontsekings probleem foutcode 42 Opel vectra 1.6 c1.6nz #18109924Foutcode 12 is eigenlijk geen foutcode maar geeft aan dat de analyse gestart wordt. Als het goed is krijg je 3 keer 12 te zien, dan 3 keer 42 en begint het weer opnieuw. Kortom: er zit maar één fout in.
Waar dat precies aan ligt, kan ik je helaas niet direct mee helpen. Kan goed zijn dat er ergens een of andere stekker slecht contact maakt, een sensor kapot is of er slechte massa is tussen blok en carrosserie. Even afwachten wat anderen ervan zeggen. :)
Iets dat nooit kwaad kan is een reset: even de accu 5 minuten loskoppelen en opnieuw aansluiten. Als je de foutmelding na verloop van tijd weer terugkrijgt, even verder zoeken waar het aan kan liggen.
Ben je er zeker van dat jouw B geen afstandsbediening erin heeft? Zou dat namelijk raar vinden aangezien je toch niet de meest kale versie hebt als ik het andere topic zo zie.
Anyway, de CV motoren schijnen nog wel eens kapot te willen gaan bij die B’s. Vervangen is op zich niet heel veel werk. Je moet alleen een nieuw werkend slot hebben voor de juiste kant, paar schroevendraaiers, torks bitje dat op de CV motor past (kun je direct zien als je de deur openmaakt) en brede rol tape. Simpelweg de binnenbekleding verwijderen: alle schroefjes die je ziet zitten losdraaien, paneel voorzichtig van de deur aftrekken, iets optillen en naar boven toe verwijderen. Daarna het plastic voorzichtig loshalen, CV motor losschroeven en eruit tillen, nieuwe plaatsen, CV motor testen!!!! Daarna plastic terugplakken met brede rol tape, binnenpaneel terugzetten en klaar is je deur.
AB inbouwen moet te doen zijn, alleen weet ik niet of een originele inbouwen makkelijk is. Een universeel kitje moet in ieder geval wel kunnen. Zou toch even kijken of de jouwe niet al voorbereid is.
20 februari 2013 om 09:41 In reactie op: vreemd climat control probleempje vectra b 1.6 16v #18109600Kan zijn dat ’t ding een beetje ontregeld is. Zeker als de auto veel buiten staat in kou en vocht wil dat ding nog wel eens lastig gaan doen. Accu loshalen kan in principe geen kwaad. Ergste dat je dan moet doen is de tijd en eventueel je radio opnieuw instellen. Weet alleen niet of je de ECC ook kan resetten dmv accu loskoppelen of dat dat bij de dealer moet/kan.
Doen die displays het wel gewoon? Normaal gesproken wordt een foutmelding aangegeven door streepjes op je display(s) — en – (resp. linker en middelste display van de ECC).
Mwah, ik zou er niet meer dan € 150 voor geven, mits al in de goede kleur. 50 voor het scherm, max 100 voor de bumper. Zijschermen en bumpers kun je overal vandaan toveren voor een prikkie maar in 9 van de 10 gevallen in een andere kleur. Dan moet je de boel nog laten spuiten en dat maakt het duur. ;)
Tik even de gegevens in op onderdelenlijn en kijk of je een goede prijs kan regelen voor scherm + bumper. Even op de post ermee en klaar.
Op 2e hands gebied zijn er nog wel eens mensen die vergeten dat een Vectra absoluut geen exotische auto is en dat idiote prijzen voor onderdelen dan ook niet geheel realistisch zijn. Zijn er aardig wat van geproduceerd, kosten compleet vrij weinig, goedkoop in onderhouddus betaal ook niet teveel voor onderdelen. ;) Heb zelf voor € 100 per deur twee nieuwe deuren erin gehangen. Deuren waren wel compleet met raammechaniek, slot etc. en in de goede kleur. Al blijven er mensen die rustig € 250 voor een enkele gebruikte B1 deur vragen waar je dan alleen de deurgreep en het raam bij krijgt… :wtf
Mits je de tellerafwijking niet zo’n punt vindt, kun je er gewoon mee rijden. Heb zelf bij m’n winterbanden ook 195/60 voorop liggen in plaats van 65. Vind dat zelf niet zo storend.
Ligt natuurlijk ook een beetje aan de prijs en de staat van de banden. Als ze nog hartstikke goed zijn en het is een fatsoenlijk merk dan kun je ze gewoon erop leggen. Zijn het C-D of E-merk banden en/of al een beetje kaal dan zou ik gewoon nieuwe banden erop leggen. :)
Heb je kunnen meten hoeveel je accu geeft op dit moment? En heb je dit probleem zodra ie op contact staat, motor aan is of allebei?
Je toerental blijft gelijk met de snelheid, alleen komt de werkelijke snelheid niet meer overeen met je teller. Iets dat het sowieso al nooit doet, er zit altijd een afwijking in je teller. Als je toerental en snelheid ineens af gaan wijken zou ik eens kijken of de koppeling nog jofel is. ;)
Afwijking die je krijgt is rond de 2%.
De wieldoorsnede bij 195/65 is 38,1 (doorsnee velg) + 2x 12,68 (hoogte van je band) = 63,45
De wieldoorsnede bij 185/65 is 38,1 (doorsnee velg) + 2x 12,03 (hoogte van je band) = 62,15Bij omtrek is dat verschil: 199,23cm tegenover 195,15cm. Een afwijking van ongeveer 2%. M.a.w. als je eerst 100 reed op de teller en ook 100 in werkelijkheid, dan rij je nu bij 100 op de teller nog maar 98 km/h.
Om een kort verhaal samen te vatten: passen doet ’t.
Je merkt het voornamelijk aan de kassabon, niet echt in verbruik. ;)
Overigens zou ik weinig gaan ‘klooien’ om een V6 eco-friendly te maken. Je rijdt geen V6 om het milieu te sparen cq. extreem zuinig te rijden. Als een blok goed werkt zonder problemen dan moet je er vooral niets aan veranderen. Kans dat het beter wordt is klein, zeker als het om brandstof besparen gaat. Je krijgt hooguit rendement door goede (merk)banden te kopen, bandenspanning regelmatig te controleren en af en toe even je blok doorblazen als ‘ie warm is.
12 februari 2013 om 13:06 In reactie op: anti roll bar achter afgebroken bij verbinding carrosserie #18105619Wielranden vervangen kàn duur zijn maar ook heel goedkoop. Dat ligt eraan hoeveel je zelf kan en wil doen. De wielrandjes zelf zijn niet zo prijzig: een euro of 20 per kant. Je moet alleen de rotte delen eruit slijpen, afwerken, nieuwe op maat maken, erin zetten, passen en dan lassen. Daarna begint het afwerken met plamuur en komt wat spuitwerk om de hoek kijken. Hoe meer je zelf kan doen, des te goedkoper het is. ;)
Mooi! :) Let erop dat je dezelfde truc nog eens moet uithalen als je je accu verwisselt of de radio er even uit moet halen.
Mijn Diamond (volgens aanschafboekje bij de dealer en deur-embleempjes) heeft geen deurverlichting, geen zonnekleplampjes en geen leeslampjes. Voor zover ik weet van m’n dealer is Diamond in Nederland hetzelfde als Elegance in Duitsland qua uitrusting / uitvoering (hier is er van de B1 geen Elegance, in DLD is er geen Diamond).
Sommige Opel radio’s hebben een beveiliging. Bij 1e keer verkeerd invoeren moet je bijv. 15 minuten wachten, daarna half uur, dan een uur, dan een dag, dan nog langer. Is normaal.
Stuurwielbediening aan/uitschakelen moet je doen via de radio-instellingen. Daarin zit, mits deze voorbereid is voor deze functie, een mogelijkheid remote (afstandsbediening op je stuur) aan of uit te zetten. Standaard staat deze uit en wordt ook gereset zodra je de accu los hebt. Kortom: je moet dus in de radio zoeken naar de optie “remote” (of soortgelijke benaming). Kortom: even de handleiding erbij (anders google) en je stuurwielbediening functioneert weer. :)
Leuke Vectra! ;) Die opties zijn inderdaad wel standaard. Smoke achterlichten zijn dan wel onderdeel van je uitvoering, maar de smoke binnenverlichting zit ook al in Astra F’s. B2 grille is trouwens gewoon een B1 grille maar dan in chrome. Je hoeft dus niet persé op B2 grille te zoeken. Stuurwielbediening is ook een leuke optie, zeker als ie werkt met je radio! :)
Afgelopen maandag een nieuwe voorruit erin laten zetten. Diverse offertes gevraagd, bleek bij carlgass toch echt € 540 te moeten kosten (ergens anders kan het niet goedkoper meneer, wij kopen de ruiten collectief in en zijn daarom goedkoper) terwijl ik in België net over de grens voor € 190 een nieuwe ruit gemonteerd kreeg… WA+ blijkt ook een wassen neus: voor pakweg € 5 per maand meer (het schijnt nu te kunnen) kan ik voor een eigen risico van € 140 een nieuwe ruit krijgen. Tja, zo heeft verzekeren ook weinig zin hè? ;)
Grappig inderdaad! Had dat ook ooit met m’n Vectra A. Had zelf 70 op de plaat, 1 kilometer verderop stond ook een A met 74 erop.
Wip even dat knopje onder de traction control eruit en kijk of die slee niet gewoon onderdeel is van de hele plastic behuizing waar ook de knoppen erboven en rechts onderdeel van uitmaken. Zie namelijk dat wat bij mijn vectra roze is rondom de radio bij jou grijs is.
Als je nieuwe radio niet in de oude slee past, moet de oude slee eruit en een nieuwe passende slee erin. Niet iedere slee is dezelfde. Voor zover ik weet is de sleuf voor de radio gewoon een DIN schacht: alles eruit halen wat niet nodig is als de nieuwe radio niet past. DIN radio in DIN schacht moet gewoon passen. :)
Heb mijn radio er ook eens uit moeten halen, daar zat verder geen grijze rand in. Alleen licht-roze plastic nadat de slee eruit was. Gewoon voorzichtig eruit halen en nieuwe slee plaatsen. ;)
Je kunt het laten doen. Bij carglass krijg je het voor niks als je anwb lid bent. Zelf ben ik er geen fan van, heb ooit een iemand z’n auto gezien waarbij dat gedaan was. Zag er netjes uit, kreeg er gratis lakschade bij cadeau omdat er niet zo heel zuinig werd omgegaan met de rest van het voertuig…
Uit oogpunt van diefstalpreventie is het verder eigenlijk zinloos. Kans is groter dat een of andere malloot uit pure frustratie je een (zij)raampje intikt. Daarbij hoop ik 1: dat ’t je natuurlijk nooit overkomt en 2: mijn opmerking is natuurlijk geen belediging voor je Vectra. ;)
Als je de ECC unit niet goed eruit krijgt doordat de stekker niet los wil, neem dan even je radio eruit en je komt er zonder problemen bij. Een zee van ruimte en geen gedoe/gefrot met gebroken vingers tot gevolg.
Natuurlijk altijd even alle lampjes vervangen als je het toch open hebt liggen. Kost nagenoeg niks extra’s en bespaart je een hoop ergernis. :)
De omlijsting loshalen kraakt altijd. Je hebt 9 van de 10 keer het idee dat je het bijna kapot aan het trekken bent. Even met beleid via de bovenkant en daarna de zijkanten loswippen en je hele paneel komt zonder schade eruit. ’t Is en blijft plastic. ;)
Nieuw is waarschijnlijk heeeeeeeel onaangenaam qua prijs, raad ’t je niet aan. Vervangen van die dingen stelt weinig voor. Echt plug ’n play.
Benodigdheden:
-nieuwe CV motor
-schroevendraaier(s) om je binnenbekleding los te halen
-tape om de plastic folie naderhand terug te plakken
-torks bitje om de motor los te halen. Welke maat dit precies is weet ik niet, is in ieder geval dezelfde als die van de slotvangers.Binnenbekleding van de deur loshalen, zit met een aantal schroeven en een aantal klikverbindingen vast. Zodra je alle schroeven achter klepjes e.d. los hebt, kun je ‘m losklikken en naar boven toe optillen. Je ziet dan (als het goed is) een plastic folie. Die kun je (voorzichtig) losmaken en dan kom je bij je CV motor van binnenuit. Via de buitenkant / achterkant van de deurzijde kun je de torkse boutjes losdraaien en kun je met wat klooien de CV motor er zo uithalen. Deze zit nog vast aan de vergrendeling (pinnetje dat omhoog komt en de hendel om de deur te openen).
Losklikken, nieuwe inhaken, vastschroeven en klaar. :)
Raam open is inderdaad wel handig ja (slimme opmerking!). ;) ’t Klinkt inderdaad heftiger dan het is. Bij een schadeherstelbedrijf kunnen ze het ook voor je doen, daar gebruiken ze gewoon een grote rubber hamer om het een en ander recht te tikken. Niks vreemds aan aangezien een auto ook veelal een massageproduceerd ding is dat marges vertoont. Klop klop en het zit recht. :)
Dat knakken komt inderdaad van iets anders, heeft niets te maken met het windgeruis maar vaak met de busjes in de deurvangers. Zodra die uitgesleten zijn, krijgt de deurvanger meer speling welke zelf een redelijk knakkend geluid maakt. Zolang die busjes nog goed zijn, hoor en merk je dat niet. Pas als de busjes uitgesleten zijn hoor je het knakken.
-
AuteurBerichten