Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
In dat geval gewoon meteen een nieuwe riem erop met spanrol + waterpomp. Riem zelf kost niet bijster veel en dan ben je in ieder geval voor de komende tijd echt van alle problemen en eventueel onderhoud af. ’t Ligt nu toch open… :)
Er zal geheid een specifieke how-to zijn maar bij een 8 klepper is het niet zo heel spannend. Je hebt in ieder geval een nieuwe koppakking nodig, aan te raden is meteen een nieuwe distributieriem + spanrol + waterpomp erbij te nemen. De riem moet er toch af om de kop eraf te halen, dan kun je die naderhand meteen het beste meevervangen.
Enig punt dat van belang is, is of de kop nog recht is. Als ie flink warmgelopen is, kan het zijn dat ie niet meer mooi vlak is en gevlakt moet worden. Eventueel kun je nog kijken om de kop te (laten) reviseren of een andere kop organiseren.
Tja, als je van Italiaanse elektronica en bijbehorende ‘uitdagingen’ houdt… ;) Ziet er leuk uit maar is qua onderhoud en reparaties echt een hel. Raad ’t je niet aan. Saab en Opel zijn daarentegen een stuk ‘onderhoudsvriendelijker’. Realiseer je wel dat, afhankelijk van het budget dat nu beschikbaar is, je wederom met een andere auto te maken krijgt waar je niet precies weet wat je koopt. 2e hands is en blijft altijd wel een gok.
Jep, Zündappjes zijn duur. Had ooit een GTS-50 die ik, als opknapper, in 2005 heb verkocht voor een bedrag waar ik m’n 1e Vectra met 158dkm voor heb gekocht. Als ik ‘m nu nog had, had ik zonder problemen het dubbele kunnen vangen. Prijzen zijn gewoon idioot. Al was ik destijds blij dat ik van een open 2 zitter die 1:7 liep naar een dichte 5 zitter met verwarming en de hele meuk ging die 1:14 liep en waarvan de onderhoudskosten minder dan 1/10 bedroegen. ;)
Ik ken de problematiek met garages, specifiek Nederlandse garages. ;) Heb gelukkig het geluk dat ik in de grensstreek woon en een Duitse Opel dealer heb op 10 km afstand. Goedkoper, sneller, vriendelijker, minder gedoe en vooral: geen verrassingen achteraf.
Dank voor de commentaren!
Massakabeltje extra kan eigenlijk nooit kwaad dus dat is zeker een item op de to-do-list. Bougies worden normaal wel iedere 15.000-20.000 km vervangen (zoals bij al onze auto’s thuis).
Begonnen met een Vectra A, 1800 uit ’91.

Nu aan de B, wederom een 1800 maar nu uit ’98.

Na aankoop met 5 spaaks velgen. Origineel, maar niet je-van-het.
En omdat de bandjes kaal waren, de oude omgelegd (ja, zijn/waren te klein).
En dan wordt het winter, dus winterbandjes. Aangezien staalvelgen te duur zijn, dan maar LM. ;)
En dan de laatste set: 16″ Irmscher twin spoke. Kan nog net voor iemand die niet echt heel erg veel geeft om velgen (just kiddin’). Nog een setje B2 lampen erin, witte zijknippers en dan is het mooi geweest. :)Lage accuspanning hoort niet in een auto thuis en dat kan ook zo nu en dan vreemde storingen geven. Wil niet zeggen dat dat de oorzaak is, maar een te lage boordspanning is ook niet goed. Meet ook even je dynamo door, wellicht klopt daar iets niet helemaal. Zodra dat is opgelost kan het zijn dat het ABS ook weer normaal functioneert (en dus geen lampjes meer laat branden).
Probleem na probleem verhelpen. Als je zeker weet dat iets niet goed is, dan vervangen anders is autorijden een heel dure hobby. ;)
Daar moet je ‘m inderdaad zoeken. Je kunt ‘m makkelijk eruit wippen met een tangetje. Deze zit namelijk geklemd. ’t Is wat geklooi om ‘m eruit te krijgen aangezien je niet al teveel plek hebt. Heb ’t een tijdje terug ook gehad, nieuw sensortje gekocht voor € 12 en toen deed ie ’t weer.
Dat moet zeker lukken. Mijn 98’er Vectra B 1.8 16 klepper met automatische airco, CV op afstandsbediening, LM velgen, elektrische ramen voor, stuurwielbediening, onderhoudshistorie bij de dealer met 165dkm op de klok kostte ook maar € 1250. Qua uitrusting zit er trouwens weinig prijsverschil in de meest kale of dure uitvoeringen.
De riem heb ik inderdaad laten vervangen bij de Opel dealer (in Duitsland) aangezien dat een van de klusjes is die ik zelf nooit heb gedaan en daar ook geen fouten mee wil maken. ;)
Ooh, in die categorie kun je echt heel veel leuks vinden. Ook cosmetisch in nette originele staat. Voor dat geld krijg je overigens ook een hele nette Vectra B met acceptabele kmstand (maar goed, zie punten hierboven). Dat is dan even een afweging die je moet maken.
Die roest is dan eigenlijk alleen de roest bij de wielranden. De A1 roest wel op meerdere plekken harder, zo was bij mij de kofferbak achter langzaam door aan het roesten. Samen met de noodzaak de hele remmerij rondom eens te gaan vervangen, riem en het feit dat iemand me een deuk in de auto had getrapt, heb ik de keuze gemaakt een andere auto te kopen. Anders had ie nog rustig een ton erbij gedraaid. Een A2 heb ik zelf nooit echt heel hard zien roesten, met uitzondering van de wielrandjes. In dat opzicht verschilt ie niet veel van een B. Waarbij de B specifiek nog wel eens last heeft van roest bij de slotvangers van de achterdeuren. Bij mijn B was dat ook het geval maar dat is letterijk voor een paar euro compleet ontroest.
De riemen zijn een ‘bekend punt’ bij Opel. Bij andere merken gaan riemen vaak veel langer mee, Audi 80 cabrio die we thuis hebben gaat ’t riempje volgens fabrieksopgave 10 jaar of 120.000 km mee. Voor de Vectra B (4 cilinder) is de termijn maximaal 4 jaar of 60.000 km. Aangezien ik het zelf niet wilde gokken bij mijn auto heb ik er meteen een nieuwe riem op laten leggen incl. waterpomp en spanrollen. Dat kostte me € 450. Voor de Vectra A heb ik dat direct na aanschaf ook laten doen. Dat kostte toen € 190. Dezelfde prijsverschillen zie ik ook terug met ander onderhoud van beide modellen. Natuurlijk geldt: hoe meer je zelf kan, hoe goedkoper het wordt. Dus voor de Vectra B is het liever 5000 km eerder dan later. :)
Als je echt no-nonsense goedkoop wil rijden: pak een Vectra A. Zelfs tot € 400 kun je bijvoorbeeld prima shoppen voor een auto, je moet alleen soms net even wat creatiever zijn in het zoeken en geduld hebben. Roest: hebben ze allemaal wel. Zowel de A als de B heeft zo z’n roestpuntjes. Op zich niks ernstigs, dat is nu eenmaal zo. Als je voor een A gaat, deze roesten doorgaans op iets meer plekken dan de B’s. Al is dat bij de A2 (facelift) al een heel stuk minder. Dat is dus meteen een extra tip: als je kijkt voor een Vectra A, zoek er dan eentje van na 1992. De A(1) is overigens ook nog maar moeilijk te vinden.
Qua motorisering ben ik van mening nóóit het kleinst mogelijke blok te kiezen. In het geval van een Vectra A is dat dus géén 1.6 kiezen, in de B géén 1.6, 8 klepper en geen 1.6, 16 klepper. Voor de rest kan er weinig verkeerd gaan. Een 1.8 of 2.0 8 klepper rijdt prima. Zijn geen racewagens, maar wel oerdegelijk.
Qua onderhoud is een Vectra A doorgaans stukken goedkoper dan een B. Een B heeft meer elektronica aan boord, meer randproducten rondom de motor die kapot kunnen gaan en met name de distributieriem is in dat opzicht een belangrijk punt. Als bij een Vectra A de riem knapt is het een kwestie van de boel op tijd zetten, nieuwe riem erop en gaan met de banaan. Bij een 16 klepper heb je waarschijnlijk wel schade van serieuze aard en kosten…
Ik heb in 2005 m’n Vectra A (nu bijna een jaar weg) gekocht voor € 970 met een no-nonsense 1.8 8 klepper erin. Had toen 158.000 km gelopen en heb ‘m doorgereden tot bijna 230.000 km. Bij sloop op de oprit heb ik het aankoopbedrag bijna eruit gekregen door losse onderdelen te verkopen. In de tussentijd weinig problemen met ’t ding gehad. Het meest serieuze dat ik heb gehad was een defecte benzinepomp, lambdasonde en twee achterwiellagers. Gedurende die 70.000 km was ik ongeveer 3,8 cent per km kwijt. Dat bedrag bevat zowel aanschaf, onderhoud en reparaties. In dat onderhoud zitten 6 michelin banden, 1 bosch accu twv. € 100. Dus tel uit je winst. Je rijdt bijna voor niks. ;)
Snelle zoektocht op marktplaats levert een paar resultaten op die wellicht de moeite waard zijn, alleen vaak wat te hoog geprijsd… Zijn een deels een beetje de prijzen van 6-7 jaar geleden… Maar goed, misschien nog wat onderhandelingsruimte. ;)
http://link.marktplaats.nl/651230581″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/656279193″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/655455424″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/657134053″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/657575341″ onclick=”window.open(this.href);return false;19 maart 2013 om 18:06 In reactie op: 205/55/16 winterbanden op stalen velgen leggen, kan dat?? #18117769En wat is de reden dat er persé 16″ zwart staal in de winter onder de auto moet liggen? Om in het buitenland in de winter niet constant aan de kant gezet te moeten worden om te kijken of er wel winterbanden op liggen? Ik heb voor de winter zelf ook een setje LM velgen. Vaak makkelijker uit te halen en vaak ook nog goedkoper dan een setje staalvelgen. In december nog een setje origineel Opel LM met 2 nieuwe en 2 bijna versleten winterbanden gekocht voor € 120.
Ik zou me de moeite besparen en gewoon een extra setje 16″ LM van marktplaats halen. :)
Weet je zéker dat je een lek in de uitlaat hebt? Dat wil zeggen: heb je het lek gezien? Of heb je het alleen gehoord? Als je het alleen hoort en niet ziet kan het zijn dat het gewoon de secundaire luchtpomp is. Dat ding maakt namelijk bijna net zoveel herrie als een lekke uitlaat.
Verder kun je nog wel eens last hebben van een scheur in het uitlaatspruitstuk. Gebeurt wel eens en met name als ie ooit met koude motor getrapt is. Als het alleen een voorpijpje vervangen is, dan is dat meestal wel goed te doen (m.u.v. bouten die niet los willen etc.).
Beetje witte walm kan komen als je veelal korte stukken rijdt. Dan blaas je de uitlaat nooit helemaal goed door en blijft er vocht in zitten, die dan met koude motor even fijn walmt. Olie door je uitlaat is meestal blauw-achtig.
Kortom: even olielekkage opsporen en bekijken of dat makkelijk / voor een redelijke prijs te verhelpen is. Zo ja, dan lambdasonde en uitlaatlekkage verhelpen en klaar. ;)
Om wat voor Vectra gaat het eigenlijk? Een C (gokje)?
@wagnas wrote:
@wim-v6 wrote:
Zou toch wel vreemd zijn, dat alle Astra-G vanaf 2001 op ET41 staan, en de OPC’s op ET49.
Willem
Met wielen dichter bij elkaar, stuurt hij makkelijker. Waarschijnlijk vindt men dat een OPC sneller, makkelijker moet sturen.
Maar dan lever je wel direct in op je wegligging. Niks rijdt zo beroerd als een (relatief) smalle vooras. ;)
4x 100 kan inderdaad ook (B1). Let er wel op dat de naafdiameter en ET waarde afwijken van de Opel waardes. De ET waarde voor VW is 50 als ik me niet vergis, die van Opel 49. Let daar even op. Een afwijking van 1 is niet zo’n probleem. Maar… 2e punt: de naafdiameter van die Golf velgen (rond de 57.1mm) zijn volgens mij kleiner dan die van Opel (65.1mm). Dat gaat dus waarschijnlijk niet passen…
Kortom: bij het zoeken naar velgen even velggrootte, breedte, steek, naafdiameter èn ET waarde in de gaten houden.
Een snelle blik op een los zijscherm laat zien dat er 2 bevestigingspunten zitten op de plek waar deze achter de bumper zit… ;)
Jep, da’s ook de reden waarom ik met mijn Vectra (auto’s in het algemeen trouwens) nooit naar een Nederlandse garage ga. Altijd een Duitse garage als ik iets niet zelf kan/wil. ;)
Als het lampje brandt, gewoon (laten) uitlezen. Kunnen verschillende dingen zijn waarvan je achter het bureau nooit zeker weet of dat het wel is. Straks ben je allerlei dingen schoon aan het maken of aan het vervangen terwijl het (mogelijke) probleem ergens anders zit. Je kunt zo’n Vectra uitlezen, dus ook doen als het kan. ;)
@astraTD wrote:
http://i1153.photobucket.com/albums/p513/astraTDS/518518_zps56a1fe4e.jpg
Morgen 520.000km :worsAh, bijna ingereden dus! ;)
Tja, wijsheid. € 250 voor 20 pk erbij. Ik denk niet dat je er lang gelukkig mee bent. Heb zelf een 1800 en dat is ook echt geen snelle kar. Rijdt prima, daar niet van maar Opels zijn nu eenmaal geen echte racemonsters (no offence). Met 20 pk erbij rij je niet ineens in een racewagen. Gewoon laten zoals ie is en tegen de tijd dat die auto vervangen wordt, eentje kopen met een iets groter blokje. Als ie nu storingsvrij rijdt, laat het gewoon zo. Dan heb je er ook geen omkijken naar. ;)
28 februari 2013 om 11:58 In reactie op: HELP! Ontsekings probleem foutcode 42 Opel vectra 1.6 c1.6nz #18109936Vocht en kou kàn inderdaad wel eens problemen opleveren. Rij je over het algemeen veel korte stukken? Kan zijn dat dan niet al het vocht uit de auto kan en dat massaverbindingen misschien iets sneller gaan roesten.
26 februari 2013 om 08:51 In reactie op: HELP! Ontsekings probleem foutcode 42 Opel vectra 1.6 c1.6nz #18109934Dat ie nu beroerd rijdt kan inderdaad goed kloppen, waarschijnlijk zit ie nu in de noodloop. Dat rijdt verschrikkelijk… :???:
Heb je die andere bobine ook nog kunnen testen nadat je de reset hebt uitgevoerd? Zo niet: accupolen los, bobine vervangen en opnieuw testen of het dan wel werkt. Zo niet, dan kijken we even verder!
Iets dat ook nog een probleem kan opleveren zijn de massaverbindingen. Bij bepaalde leeftijden willen massaverbindingen wel eens slecht worden en kùnnen dan storingen geven. Het zou heel misschien kunnen dat je computer een slechte massa heeft en daardoor storingen gaat geven die dit soort klachten geven. Extra massakabels trekken kan overigens nooit kwaad. Even kijken waar de massa bij je computer zit, daar even op de carrosserie, vanaf het blok naar de carrosserie en vanaf de minpool van de accu naar de carrosserie. Die laatste twee zitten allebei in de motorruimte en kun je dus ook meteen met elkaar verbinden.
25 februari 2013 om 18:21 In reactie op: HELP! Ontsekings probleem foutcode 42 Opel vectra 1.6 c1.6nz #18109932Heb je nog altijd foutcode 42 als je ‘m nu uitleest?
-
AuteurBerichten