Lemmens

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 505)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Opel Vectra B #17868929

    Kan inderdaad de stekker zijn. Op die stekker zit een soort borglipje dat je eerst los moet trekken, dan de stekker erop en dan borglipje terug. Zonder dat borglipje los te trekken kan je de stekker ook op de ECC klikken, maar maakt ie slecht contact en kàn het zijn dat je een storing krijgt.

    Ebay UK werkt uitstekend. Niet alleen voor Opel onderdelen, van veel merken zijn onderdelen er goedkoper en beter uit te halen. Hier wil men graag snel de hoofdprijs hebben. ;)

    TID’t je kost soms nog geen 20 euro. Hier krijg je voor dat geld nog geen kapotte…

    In reactie op: Opel vectra b houd in #18155077

    Bobine kan inderdaad kapot zijn maar ook je bougies kunnen problemen geven. Ik neem aan dat het een geïntegreerde bobine is (zonder kabels)? Anders ook even je bougies vervangen. Kost niet heel veel en die dingen moeten zo nu en dan toch eens vervangen worden. Kan natuurlijk altijd aan de bobine liggen en dat je net pech hebt dat je op de sloop een kapotte bobine hebt gekocht.

    Ik zou de topictitel even aanpassen, dit zijn twee losse dingen.

    Anyway, ruikt ie naar verbranden of onverbrande diesel? Ergens een lek in de uitlaat, een andere uitlaat gemonteerd, luchtfilter onlangs vervangen, zit de aanzuigbuis voor interieurlucht ergens niet goed?

    In reactie op: Torx carterplug Vectra bj 2000 #18154630

    Of je draait er gewoon een normale 6 kant bout in…? ;) king: :jerry

    In reactie op: Torx carterplug Vectra bj 2000 #18154627

    Mishandeld was ’t plugje zeker. Ook voordat ik eraan ging. ;)

    In reactie op: bandenvraag #18154970

    Ligt overigens ook beetje aan de maat. Had ooit michelin energy saver185/60R14 welke totaal ander gedrag vertoonden dan de energy saver in 185/65R14. Wereld van verschil. Heb nu continental premiumcontact 2 in 205/55R16 die weer 100x beter reageren dan michelins, met name bij regen. Die michelins waren overigens wel weer 200x beter dan die premiumcontact 2 in 195/60R14 waarmee ik een keer met 50 km/h een onbedoelde U turn maakte…

    Kortom: vergelijk in een test gelijke bandenmaten. :)

    In reactie op: Opel Vectra B #17868921

    B1 met 4 gaats heeft normaal gesproken 14 of 15″ velgen met ET waarde 49. De 16″ originele voor B1 hebben ET 45. Dat staat in ieder geval in de Opel boekjes en catalogi die ik heb van de B(1).

    Normaal gesproken is 49 het meest optimale voor een 4 gaats B1. Doorgaans kun / mag je 5mm afwijken, zowel naar boven als naar beneden. Dus tussen 44 en 54.

    In reactie op: Ramen openen/sluiten niet meer met AB #18154093

    Toevallig onlangs de accu eraf gehad of de zekering vervangen waar de electrische ramen op zitten? Even alle vier de ramen helemaal naar beneden, knop 2 seconde vasthouden en weer helemaal omhoog en knop weer 2 seconde vasthouden. Leert ie de raamstanden even in en dan is de kans groot dat ie weer begrijpt wat ie moet doen. :)

    In reactie op: Torx carterplug Vectra bj 2000 #18154624

    Ieder z’n ding natuurlijk. ;) Heb destijds voor € 35 een Hazet torks dopje gehaald. 1x proberen te gebruiken, te moeten constateren dat de plug compleet rondgedraaid werd van binnen en daarna meteen afgezworen. Met veel pijn en moeite aan twee zijkanten een rechte kant gevijld en toen met een bahco ’t ding eruit kunnen krijgen.

    Paar weken terug nog een oliewissel gedaan. Gewoon boutje losgedraaid, nieuw koperen ringetje erop, uit laten druppelen, terug erin. Fluitje van een cent. Nooit meer torkse carterplugjes voor mij. ;)

    In reactie op: Opel Vectra B #17868916

    195/55 R16 is te klein ten opzichte van 195/65 R15 (origineel). Je hebt op die 16″ velgen een tellerafwijking van pakweg 2%. Op 16″ moet je dan eigenlijk iets van 205/55 R16 hebben (afwijking is dan -0,4%). Iets dat origineel geleverd is en nog binnen de marges valt. Als je dan 120 op de teller rijdt, rij je 119,5 km/h in werkelijkheid. 195/60 R16 is weer een goeie 1% te groot. Enig punt is de velgbreedte: afhankelijk van de velg die je hebt kun je tot een bepaalde breedte gaan. Daar moet je ook niet overheen gaan aangezien dat ook meteen een negatief effect heeft op de veiligheid.

    Uit kostenoogpunt wil je ook liever geen 195/60 R16 hebben: Continental Premiumcontact 5 bijvoorbeeld kost in die maat pakweg € 125 terwijl dezelfde band in 205/55 R16 maar € 80 kost. :)

    In reactie op: vraag over mijn ventlator #18154554

    Je kan inderdaad de ventilator de andere kant op laten draaien. Kabel doorknippen, plus en min omdraaien en klaar. Je hebt er alleen niks aan omdat het juist de bedoeling is dat buitenlucht via de voorzijde door de radiator naar achter getrokken moet worden. Als je ‘m ompoolt duwt ie relatief warme lucht door de radiator heen en moet ‘ie eventueel tegen rijwind in gaan. Dat is dus zinloos.

    Als ie te warm wordt, heeft dat vaak andere oorzaken. Verstopte radiator, kapotte thermostaat, lekke koppakking. Hoe ziet de koelvloeistof er zelf uit? Nog mooi van kleur? Verbruikt ie daar iets van?

    In reactie op: Opel Vectra B #17868914

    @remutr wrote:

    Bij mij kan dat een combi zijn geweest lage et waarde oude?slechtere veren/dempers?

    Er kan aan een ophanging heel veel mis zijn, maar aan velgen zelf ook: slag erin, krom, foute ET waarde (te hoog of te laag, allebei niet goed), slechte banden, banden die een keer volledig plat hebben gestaan, band-velgcombi niet goed gebalanceerd. Met 18″ heb je over het algemeen niet al teveel ruimte meer om nog flink rubber kwijt te komen. Dat betekent dus platte bandjes en dat heeft onherroepelijk minder comfort tot gevolg waardoor je ook alles op het wegdek goed voelt. Niet voor niks dat Opel bij een B1 14/15 of 16″ velgen geleverd heeft. ;)

    In reactie op: Torx carterplug Vectra bj 2000 #18154615

    Gewoon een standaard bout bestellen, die krijg je na een jaar ook nog los, zit niet vol troep, draait niet door en heb je geen speciaal torks bitje voor nodig. ;) Heb die torks zelf met veel problemen eruit weten te krijgen na 2,5 uur noeste arbeid. Daarna meteen een gewone aftappplug gehaald. Torks op die plek heeft weinig (lees: helemaal géén) meerwaarde behalve dat het extra moeite kost het ding bij een oliewissel los te krijgen.

    In reactie op: Airco Vectra B werkt niet #18153215

    Hmm, dan binnenkort even langs de dealer. Kijken of het voor een prikkie te maken is anders laat ik ’t achterwege. ;)

    In reactie op: Airco Vectra B werkt niet #18153211

    Hmm, heb eenzelfde probleem. Airco wil he-le-maal niks meer. Vorig jaar laten afvullen bij de dealer, werkte best ok (werd niet steenkoud, maar toch koel genoeg). Nu doet ie niks meer, pomp draait niet mee en foutmelding op de ECC. Hoe kan ik zoiets uitlezen?

    In reactie op: stuur wiel bediening in de war vectra b #18152870

    Heb ook eens problemen gehad met de stuurwielbediening nadat ie heel even van de accu was. Net niet lang genoeg om ‘m te resetten maar kort genoeg om ‘m aardig in de war te schoppen. Oplossing: trek even je accu los gedurende een half uurtje, dan is de radio zeker z’n geheugen kwijt. Accupolen terug erop, radio instellen + stuurwielbediening activeren indien nodig en grote kans dat ie het dan weer normaal doet. :)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17443294

    Gepoetst, in de was gezet, in de rij bij het verkeerslicht m’n hele auto onder laten sch*ten door een zwerm vogels, naar huis, opnieuw gepoetst en opnieuw in de was gezet. Geen vogel meer gezien. ;)

    In reactie op: Chevrolet Vectra B dashboard #18147812

    Yes! Inderdaad, is zo’n Saturn Aura die hier in de buurt rijdt (krijg je met veel Amerikanen, Canadezen etc. in de buurt). Vreselijk lelijk hok is dat als Saturn met een redelijk afgezakte kont.

    @teungts wrote:

    origneel sport vind je lelijk :wtf

    Jep, zelf zo lelijk dat ik bij m’n zoektocht automatisch alle sport editions eruit heb gefilterd. De oranje tellernaaldjes gaan dan nog, maar met name dat grijs rond de tellerbak (why?) en rond de radio vind ik echt vreselijk uitzien. Maargoed, zoiets kun je nog relatief eenvoudig zwart spuiten. Het mismaakt kleurenschema wordt naar mijn idee gecompleteerd door het ontzettend lelijke 3 spaaks stuur… Nu is het olifantengrijze dashboard van mijn Vectra een tikje japans en ook niet je-van-het. Lees: 50 tinten grijs geproduceerd in alle mogelijke kunststoffen die je maar kan bedenken, maar dat wordt dan weer een beetje gebroken door het imitatie wortelnotenhouten randje rond de radio. Voor mij in ieder geval alles beter dan een sport interieur. ;)

    In reactie op: Chevrolet Vectra B dashboard #18147806

    Hmm, jeutje, en ik alleen maar denken dat ze bij Chevrolet ieder Opel ontwerp alleen aan de buitenkant weten te mismaken. Rijdt hier een Chevrolet “Vectra C” rond in de buurt… Die achterkant… :puke Schijnbaar weten ze die trend ook in het interieur voor te zetten (weliswaar B). Vond de originele ‘sport’ tellerbak met grijs al erg maar dit spant de kroon!

    In reactie op: stuurinrichting vectra b #18147289

    Waarschijnlijk kom je dan dus de hele stuurstang/kolom aan het vervangen. Normaal gesproken vervang je zo’n onderdeel overigens niet. In het geval van een crash waarbij de stuurkolom in elkaar schuift, is de rest van de auto dusdanig beschadigd dat repareren geen zin heeft en je al blij kan zijn dat je er levend uit weet te komen… Pure veiligheid, zo’n stuurkolom dient verder geen enkel praktisch doel bij normaal gebruik.

    In- en uitschuiven zou inderdaad kunnen duiden op een ingeschoven stuurstang. In géén geval met een defecte stuurinrichting de weg op gaan! Daarmee ben je zowel een gevaar voor jezelf als voor anderen!

    In reactie op: stuurinrichting vectra b #18147283

    Met een beetje geluk kan het zijn dat de hoogteverstelling ‘kapot’ is en los zit. Als je pech hebt is er meer aan de hand aangezien het gebruik van een hamer bij een stuurinrichting niet de meest handige methodiek is. Haaks op de stuurkolom slaan levert schade op en in het verlengde van de stuurkolom kun je ook beter niet slaan aangezien de stuurinrichting telescopisch is (vouwt in elkaar bij een aanrijding). Geen idee of dat terug te trekken / te repareren valt…

    In reactie op: Kat onder de motorkap #18146852

    Een kat kruipt meestal niet in de motorruimte maar blijft vaak eronder, grote kans dat het toch een marter is. Kijk even naar de isolatie tegen het schutbord. Als daar dingen vanaf geknaagd zijn is het een marter (een kat vreet zoiets namelijk niet).

    In het geval van een marter kan ik je ook verzekeren dat een plaat onder de auto géén zin heeft. Bij ons vreten marters net zo hard aan de auto’s met en zonder plaat eronder. Probleem is dat ze maar een heel klein gaatje nodig hebben om naar binnen te kunnen kruipen. Zo’n plaat helpt in dat geval dus ook niet omdat er teveel ruimte open blijft. Heb nu gewoon weer een WC blokje met citroengeur in de motorruimte hangen en sindsdien weinig / geen last meer van marters. Helaas mag je ze niet afschieten en/of kun je ze ook niet leren dat je best een setje oude bougiekabels achter in de tuin wil leggen waar ze rustig aan kunnen vreten… :(

    Normaal gesproken moet je TID voor TID kunnen uitwisselen met dezelfde stekkerkleur. Als je TID geen datum, maar wel tijd en temperatuur toont, kan dat komen door een andere (lees: niet originele) radio die op dat moment aan staat. Zodra je ‘m uitzet, komt de datum normaal gesproken ook weer terug.

    Is dat niet het geval, dan kan het zijn dat ‘ie in de war is. Even accu 15 minuten loskoppelen, weer terug en dan doet ie het (waarschijnlijk) weer. Dat probleem had ik een tijdje terug waardoor het scherm enige tijd ‘bevroor’.

    Je oude kapotte TID kun je trouwens repareren. Vreselijk irritant werk, maar als het lukt heb je een extra TID liggen. :)

    Zijn de kabels en stekkers verder in orde en heb je ‘m tussentijds ook een keer gereset? Uurtje accu loskoppelen en daarna weer erop, kan het zijn dat je foutmelding gewist is en dat het (voorlopig) niet meer terugkomt. Kan goed zijn dat je de komende tijd nog wel eens een storing krijgt links of rechts. 1,5 jaar stilstaan doet meestal geen goed. Oliewissel + filter en bougies kan in ieder geval geen kwaad na zo’n tijd.

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 505)