Lemmens

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 476 tot 500 (van in totaal 505)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442103

    Dat rubber wordt na een tijd hard en dan krijg je dat gestuiter/gebibber. Setje nieuwe ruitenwissers + ruit goed schoonmaken doet wonderen. :) Ik zet er ieder jaar in het voorjaar nieuwe op.

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442095

    Vandaag ’n APK afkeur gehaald. Dacht dat het een fuseekogel + lekke uitlaat zou zijn. De uitlaat bleek niet lek, maar maakt wel herrie. Vreselijk irritant, hoe minder lawaai, hoe beter. :???: Fuseekogeltje wordt volgende week vervangen, € 170 lichter maar dan heb ik er zelf geen omkijken naar en gebeurt ’t bij ’n Opel dealer. Zelf nog even de achterremblokjes vervangen en gaan met de banaan. ;)

    In reactie op: help…wie o wie, herkent dit?! #18016900

    @wim-v6 wrote:

    @Lemmens wrote:

    Hmm tja, van Nederlandse Opel dealers sta ik niet meer te kijken… Zo werd ooit op een Opel testdag geconstateerd dat m’n stuurbekrachtiging defect was en dat verder rijden levensgevaarlijk bleek. Ik kon hem beter meteen daar achterlaten en dan zouden ze hem wel repareren. Toen ik de beste monteur en de chef meldde dat mijn Vectra A géén stuurbekrachtiging had werd ik nog agressief behandeld ook. Zij wisten meer van die Opel dan ik… Dus toen nog jaaaaaaaren doorgereden met m’n “kapotte” stuurbekrachtiging. ;)

    Dat was ook het Probleem, Hij ontbreekt, daarom doet ie het niet. :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry

    Willem

    En ze wilden ‘m zoooo graag vervangen voor me! :D

    Garantie is leuk maar ’t blijft vaak een gevalletje garantie tot om de hoek. Zéker bij Nederlandse garages is het normaal dat men zich eronderuit probeert te pissen om vooral géén extra kosten te hoeven maken. Ook reden #1 voor mij om een 2e hands auto altijd particulier te kopen. Dan weet je tenminste nog waar ie gestaan heeft en hoe het er bij mensen thuis uit ziet. Zegt niet altijd alles, maar geeft wel een indicatie…

    In reactie op: Remklauw vervangen. #18017639

    Een nieuwe klauw kopen is inderdaad niet altijd nodig en je kunt een klauw inderdaad reviseren maar dit zijn wel dingen die je goed moet doen. Weet je niet zeker of je het kunt, stop er dan mee en laat het doen. 100 euro sparen en uiteindelijk iets raken met je auto schiet natuurlijk niet op. Bij remmen nóóit voor de goedkoopste oplossing gaan maar voor een passende. De laatste die ik ken die voor de cheap ass aanpak ging is tegen een boom geknald en zit nu in een karretje… Als reviseren kan, gewoon doen, is de klauw zelf niet meer in orde: klauw vervangen!

    In reactie op: Vocht uit de uitlaat???? #18017435

    Nee, dat is heel normaal. Enig nadeel van veel korte stukken rijden is dat niet al het water uit de uitlaat verdapt waardoor ie soms wat sneller (door)roest. Af en toen eens lange stukken rijden verhelpt ’t ook. :)

    Aaaah, kijk, daar komen we verder mee! In mijn handleiding staat “Als de TA functie ingeschakeld is zoekt de radio alleen naar zenders die verkeersinformatie doorgeven”. Kijk eens of je die functie uit kan zetten. Stel dat dit het probleem is kan het best zijn dat je alleen die zenders binnenkrijgt en dat die toevallig ook van slechte kwaliteit zijn!

    In reactie op: help…wie o wie, herkent dit?! #18016890

    Hmm tja, van Nederlandse Opel dealers sta ik niet meer te kijken… Zo werd ooit op een Opel testdag geconstateerd dat m’n stuurbekrachtiging defect was en dat verder rijden levensgevaarlijk bleek. Ik kon hem beter meteen daar achterlaten en dan zouden ze hem wel repareren. Toen ik de beste monteur en de chef meldde dat mijn Vectra A géén stuurbekrachtiging had werd ik nog agressief behandeld ook. Zij wisten meer van die Opel dan ik… Dus toen nog jaaaaaaaren doorgereden met m’n “kapotte” stuurbekrachtiging. ;)

    Maar even on topic: dit is absoluut NIET normaal, voor geen enkel blok en dus ook niet de 2.2. Bij ’t gasgeven zal ieder blok wel iets kantelen maar dat mag nooit tot rare geluiden leiden. Wat ik me voor kan stellen is dat er inderdaad iets van ophangrubbers kapot of (zwaar) versleten zijn. Dat probleem met de banden kan zijn dat dat komt doordat er loodjes af zijn die erop hadden moeten zitten. Stel dat er ergens een stoeprandje geraakt is dan kan het best zijn dat een loodje aan de binnenkant eraf geslagen is.

    In z’n totaliteit zou ik even kijken of alles in orde is met de auto op zich. Kijk even of je geen kleurverschil in de lak ziet met bijv. de deuren en de voorspatborden. Dit klinkt dom maar de problemen die je beschrijft kunnen (kleine kans, maar het kan) gevolg zijn van (slecht) schadeherstel na een flinke smak…

    Mocht je de mogelijkheid hebben even over de grens (België of Duitsland) naar een Opel garage te gaan, zou ik die kans meteen pakken. Over het algemeen zijn ze daar meer ondersteunend en kijken ze niet meteen naar je creditcard als het gaat om reparaties uitvoeren. Laat staan dat ze te lui zijn om überhaupt je klacht serieus te nemen. Buitenlandse Opel dealers is bij mij altijd nog prima bevallen. :) Succes ermee en hou ons op de hoogte!!

    @opelfreak3 wrote:

    nou heb ik een vraag ik heb ook een anderen radio er in gedaan want ik ben mijn bediening kwijt van mijn opel radio het in is een rond bediening
    maar nu de vraag zo dra ik met de auto de bocht om gaat dan gaat mijn radio uit en weer recht rij dan gaat weer aan
    nou heb ik al alles gedaan maar hij blijft het doen

    Heb hetzelfde probleem een keer gehad met een Tigra, daar bleek het gewoon een los contact te zijn in de stekker achter de radio. Even radio eruit trekken en stekkers goed aanduwen en controleren of ze niet wiebelen.

    @hanskadett wrote:

    Moet wel zeggen na inbouw van de originele radio is mijn ontvangst wel ruk

    Kijk even naar de instellingen op welke band ie staat. FM zou ie normaal wel goed moeten pakken, soms pakt ie een andere band met (mogelijk) een beroerde ontvangst tot gevolg. Slecht contact van de antennekabel zou natuurlijk ook kunnen, maar dan moet je ‘m er weer uit halen…

    In reactie op: Motor management lampje brand, maar geen storing? #18015863

    ’t Is dat Duitsland niet echt om de hoek is vanuit Eindhoven, anders zou ik je aanraden eens bij de zuiderburen bij een Opel garage langs te gaan. Heb zelf wel positieve ervaringen met Opel garages in het buitenland waar ’t uitlezen van codes vaak voor nop is. Helaas is dat in Nederland nou nooit het geval… :(

    In reactie op: vectra benzine probleem #18016456

    Banden oppompen scheelt inderdaad heel veel maar het genoemde (buitensporig) verbruik wijst meestal op andere zaken zoals defecten of storingen (bijv. noodloopprogramma). Zelf heb ik een keer de lambdasonde kapot gehad van m’n Vectra A en toen ging het verbruik van 1:13 naar 1:9-1:10. Dat is een aardig verschil te noemen. Qua foutcodes was er niet direct iets te bekennen, toch bleek het daaraan te liggen. Na vervanging liep ie weer netjes zuinig. Snelweg zo rond de 100 km/h op (hele) lange stukken reed ie nog wel 1:16 (goed opgepompte banden, netjes in de was gezet etc). Of het in dit geval de lambdasonde is is niet zo te zeggen. Uitlezen kan op zich geen kwaad. Mochten er geen directe storingen te vinden zijn kun je ‘m altijd even resetten (accu loshalen voor ’n paar minuten).

    Reservewielen en andere zaken uit de auto laten zou ik zelf niet doen. Echt veel bespaar je je er niet mee. Door dat ding mee te nemen bespaar je je eerder de ellende zodra je een wiel lek rijdt (en dat gebeurt dan juist als je dat wiel niet in je auto hebt). ;)

    Verder kan het geen kwaad eens even flink snelweg te gaan blazen met je auto. Eerst GOED warmrijden en dan even een stukje 120/130 in de 4 rijden (km of 30) met zo constant mogelijke snelheid. Alleen doen met een motor op temperatuur, koud trappen is bijzonder slecht maar dat zal ik hier niet verder uit hoeven te leggen. Dat ritje kost dan wel wat extra benzine maar dan brandt de motor even goed schoon. Let verder even op ’t olieverbruik of daar geen rare dingen te merken zijn. Met name auto’s van ouderen (geen leeftijdsdiscriminatie) komen vaak niet boven de 3000 toeren uit. Ook dat is niet zo jofel. Een vriend en vriendin van me hebben een tijd terug een Astra F gekocht van een ouder echtpaar die er bijzonder rustig mee reden. Daar werd tijdens de proefrit (letterlijk!) opgemerkt “goh, dit is de eerste keer dat ie in de 5 gaat” en “je rijdt ‘m stevig door” (bij 3000 toeren)… :)

    In reactie op: vectra benzine probleem #18016454

    Mijn 1.8 verbruikt bij gecombineerd verbruik ook iets van 1:13 dus 60 liter en dan 450 km is wat krapjes. Ga je dan af op de tankmeter of op de bon aan de pomp? Mijn ervaring is dat tankmeters namelijk een stuk onzuiniger zijn dan de werkelijkheid. Zo’n 2 liter zou toch zeker 1:12 moeten rijden.

    Daarnaast: kijk even of je remmen niet stiekem ergens vasthangen. Als je een stukje hebt gereden en je wielen zijn in het midden behoorlijk heet, weet je dat er iets niet goed zit. :)

    In reactie op: DISPLAY OPELVECTRA 1996 !! #18016079

    Online las ik op een paar pagina’s de mogelijkheid je eigen scherm te repareren. Dat wil ik binnenkort toch eens proberen. Is het dan verstandig (ivm airbag) om gewoon de accu even los te koppelen en dan het dashboard open te schroeven?

    In reactie op: Vectra A2 C25XE V6 *UPDATE 20-09* #17507733

    Je bedoelt deze schakelaar? :)

    Heb ik nog liggen. Werkend uit m’n A1 gehaald (non-airco dat wel, weet niet of dat verschil maakt).

    Maareh, ’t is wel een verdomd mooie A zeg! :shock: Ongelofelijk strak in de lak in tegenstelling tot de meeste van dat type. Daar zijn toch vaak wel ‘enkele’ roestpuntjes op te vinden… Hou ‘m goed! ;)

    Mooi dat ie ’t weer doet! ;) Niks zo frustrerend als een paar niet werkende knoppen op je stuur. :) En 30 euro bij de dealer… da’s inderdaad ’n hoop geld voor zoiets simpels… :???:

    In reactie op: af en toe inhouden en af en toe afslaan #18015220

    De prijzen liggen soms iets lager, dit was niet dealer maar een groothandel die ze alleen per setje levert. Waren wel Bosch kabels. Qua bougies zijn er ook verschillende. Welke nu de juiste zijn weet ik niet, ik vraag er meestal naar bij de onderdelenboer of de opel dealer. Wat ik wèl weet is dat ’t geen bijzonder dure exemplaren waren (6 euro per stuk).

    Wat betreft de bougies moet ik je dus het antwoord schuldig blijven. :(

    Welke radio heb je? Vaak ligt het namelijk niet aan een defect maar puur aan een instelling van de radio zelf. Ik had hetzelfde probleem na een accuwissel… Stuurwielbediening deed niets meer, bleek gewoon een instelling te zijn en nu doet ie ’t weer goed. In het menu met instellingen de optie REM (remote) op ON zetten en het was gepiept. Heb zelf een Philips DC 479 maar met andere radio’s zal het wel hetzelfde verhaal zijn. :)

    In reactie op: af en toe inhouden en af en toe afslaan #18015218

    Ik had met mijn X18XE hetzelfde. Heel af en toe hield ie in tijdens het rijden en sloeg zelfs een keer compleet af. Daarna reed deze weer zonder problemen, startte ook meteen weer na het afslaan. EGR nagekeken, uitgelezen bij de garage maar er was niets te vinden.

    Uiteindelijk zag ik bij het open trekken van de motorkap dat een bougiekabel bijna door was. Doorgevreten door een marter. Kortom: even bougiekabels checken kan geen kwaad. Soms worden ze ook poreus/hard en brokkelen af door warm-koud worden. Je ziet het soms niet, maar je kunt het makkelijk controleren door even voorzichtig!!! aan de kabels te voelen/trekken. Als je ‘m zo over trekt of je herkent beschadigingen dan is de kans groot dat daar je probleem zit. Kosten: €130 voor een nieuw setje kabels (werd mij verteld). Ik heb er toen een 2e handsje van m’n oude vectra op geduwd en sindsdien rijdt ie prima. ;)

    Van te voren kun je ook even je bougies zelf nakijken. Als die al oud zijn kan het eigenlijk geen kwaad deze te vervangen. Het zijn geen hele dure dingen en moeten vroeg of laat toch vervangen worden. Natuurlijk zonde als blijkt dat ’t aan de bougies lag en je dan ee nodeloos setje kabels hebt gekocht.

    In reactie op: leuke kilometerstand #17346361

    Zeker! Die heb ik bij 222000 even op 0 gezet. ;)

    In reactie op: leuke kilometerstand #17346359

    Heb er nog eentje van m’n oude Vectra, vorig jaar gemaakt in juli. :) En ja, ik ben om deze KM stand te kunnen fotograferen even een paar keer de straat op en af geweest zodat ik ‘het’ moment niet zou missen! :D

    Nu met de nieuwe dezelfde foto nog eens maken. Al wordt dat een kwestie van héééééél goed opletten. KM teller zit namelijk ernstig goed verstopt bij de B1’s… ;)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442040

    Ahja, katje kloppen is inderdaad erg fijn. Heb ik bij m’n Vectra A ook gedaan. Sinds die tijd ‘ademde’ ie toch wat beter! :D Vermogenswinst was minimaal maar benzineverbruik in de winter / bij koude start daalde gigantisch (over milieu gesproken)… :???:

    Wellicht dat dat met m’n B ook weer gaat gebeuren, even kijken of ik ‘m dan weer net zo makkelijk door de APK krijg. :wors

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442033

    @Seth wrote:

    Ik weet nog goed aan mijn Vec A dat ik alles uit elkaar en terug in elkaar kreeg zonder enige moeite, zowel interieur als exterieur. Zo is het wel plezant om als beginnende autofreak aan je wagen te prutsen :D

    Grtz Seth

    Inderdaad! Vectra A was een bijzonder makkelijke auto om aan te sleutelen. Nou had ik het geluk dat ik een GL had, dus totáál geen luxe waardoor er ook nooit iets in de weg kon zitten, laat staan dat er überhaupt iets kapot aan kon gaan. :wors Ik heb tot op de dag van vandaag nog plezier van die auto en z’n gedoneerde onderdelen. :D

    @arjontje wrote:

    Dat van de carterplug de monteur een trap onder zijn hol geven.
    Die mogen maar met 10Nm vast gezet worden!!!!(let op de torks pluggen met rubberen ring)

    Wist ik maar wie het was! Is iets van een vorige beurt voordat ik de auto had, maar ik neem aan dat ze dat bij m’n eigen Opel dealer wel op weten te lossen. Zeker op ’n brug kom je er een stuk makkelijker bij en is er nog wel wat van te maken. Nieuwe plug ligt al te wachten in het dashboardkastje. ;) Helaas kon m’n eigen hazet dopje totaal niets meer aanvangen met ’t ronde plugje… :(

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442030

    Afgelopen weekend een defect aan de auto verholpen! Jaja, een knipperlichtbolletje was kapot. ;)

    En bij het wisselen van het lampje in de kofferklep ging (natuurlijk) de zekering eruit. Domme constructie als ik het zelf zeg, de losse stekkertjes in de Vectra A waren beter bereikbaar en minder gevoelig voor kortsluiting. Resultaat: kapotte zekering en een flippende ECC… :???: Hele tijd lang wilde de ECC totaal niets meer. Toen uit pure wanhoop alle lege zekeringhouders opgevuld met zekeringen naar kleur en toen deed ie het weer… Vreemd genoeg…

    Binnenkort mag de garage zich amuseren met een dolgedraaide olieaflaatschroef (Torks deel is compleet rond). Sommige dingen waren aan de Vectra A toch beter. ;) Komende zomer nog even wat kleine roestplekjes wegwerken aan de wielrand, misschien nieuw TID display, iPad houder kopen, tomtom app erop en gaan met de banaan! ;)

    In reactie op: Wat is dit eigenlijk? #18012383

    Draaien totdat ze goed staan! ;) In principe hoef je daar niet aan te komen, als het goed staat, staat het goed. Waarschijnlijk kun je de hoogte iets instellen zodat mistlampen ook hun functie hebben en niet verblinden. Zolang ze goed verlichten en niet verblinden gewoon zo laten staan. :)

    In reactie op: Aanschaf andere A vectra voor onderdelen #18012234

    Hmm, ja, 50 euro zakken in prijs maakt het inderdaad ook niet echt een interessante aanbieding nee…

    Ik heb eventueel nog verlichtingsschakelaars liggen mocht je die nodig hebben (verlichting, mistlamp voor + achter, achterruitverwarming en stuurflippers van een sedan, dus geen ruitenwisserschakelaar achter).

    In reactie op: Aanschaf andere A vectra voor onderdelen #18012231

    ’t Is soms handig voor onderdelen maar ik zou ‘m alleen pakken als je zelf ook een HB hebt. Onderling zit er nog wel wat verschil tussen de HB en sedans al blijft ’t merendeel nog goed bruikbaar. Voor zover ik weet heeft de 1.8 een afwijkend tanksysteem t.o.v. de 1.6 en 2.0 (beide hebben de benzinepomp uitwendig). Hou er wel rekening mee dat veel zaken versleten zijn bij eentje met 2 ton op de teller. De gevraagde prijs van € 475 is naar mijn idee ook best hoog… Heb zelf laatst m’n oude 1.8 GL uit elkaar gehaald om nog wat onderdelen te bewaren omdat ik er met 230 dkm totaal NIETS voor kreeg. Reed als een zonnetje, maar helaas onverkoopbaar… Toen toch maar besloten de meest vitale onderdelen eruit te plukken (zat net ’n nieuwe radiateur in) en dat maar op marktplaats te zetten. :)

    Kortom: ik zou even nagaan wat je aan onderdelen nodig hebt alvorens een complete donorauto te kopen. ;)

25 berichten aan het bekijken - 476 tot 500 (van in totaal 505)