Lemmens

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 451 tot 475 (van in totaal 505)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Onderhoud/gebruik Z22YH #18033094

    In Duitsland heb je hetzelfde verhaal, ook E10, niet tanken dus! 95 zonder E10 toevoeging en anders 98 tanken. :)

    In reactie op: Den Rooie Vectra… #18038841

    Kabelbomen aanpassen of vervangen ontkom je waarschijnlijk niet aan, welke motor je ook inbouwt. :) Het blijft toch een klus.

    Wat betreft auto’s van 1e eigenaren, papieren en onderhoudsgeschiedenis. Dat is natuurlijk leuk, maar het blijft een 2e hands auto. In de zoektocht naar m’n eerste Vectra 7 jaar geleden kon ik er 2 krijgen: 1 met volledige onderhoudsgeschiedenis maar compleet gaar en afgetrapt, 1 zonder geschiedenis, foutief ingevulde boekjes waar niets van klopte, 6 keer overgeschreven in 4 dagen tijd maar de auto liep wel als een zonnetje. Ben toen voor de 2e gegaan en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

    De huidige Vectra was bijna 14 jaar lang van de 1e eigenaar, daarna 3 maanden bij een handelaar gestaan voordat ik ‘m kocht. Is lang dealer onderhouden geweest en is dat nu weer en heb er tot nog toe meer (weliswaar klein) gedoe mee gehad dan met de Vectra A in al die jaren. Maw: boekjes zijn leuk en aardig, maar ze zeggen niet altijd alles en het is uiteindelijk de auto die je koopt, niet de onderhoudsgeschiedenis op papier. Staar je niet blind op zaken die op papier staan, kijk naar de auto, daar gaat ’t om. ;)

    In reactie op: Den Rooie Vectra… #18038839

    Is het dan niet wat om een goed opgefokte 1.6 16 klepper erin te leggen? Misschien iets eenvoudiger om eens mee te beginnen. Hou je op papier ook nog gewoon een 1.6. En een 1.6 kàn op zich snel zat zijn. De Tigra van m’n moeder is onder de klep heel leuk gekieteld door Steinmetz, aan de buitenkant is niks gedaan en dat gaat als de brandweer. ;) Die weegt dan wel weer een 200 kilo minder.

    In reactie op: Digitale clock #18038524

    Ik zeg toch ook ‘nagenoeg alle’… ;) king: Voor zover ik weet hebben de schermpjes er in de B2’s wat minder last van maar zijn ze zeker niet vrijgesteld van dooie pixels in het scherm. In met name B1’s zie ik eigenlijk nooit een scherm dat géén dooie pixels heeft. In de gevallen dat het scherm het dan doet is het na vervaning of reparatie. Blijft gewoon een zwak punt helaas. Maargoed, beter een slecht scherm dan een slecht blok. ;)

    In reactie op: Digitale clock #18038521

    Standaard kwaal van nagenoeg alle Vectra B’s. Als je er een weet te vinden met een werkende klok dan mag je je gelukkig prijzen! ;)

    Uitbouwen is niet zo heel lastig en je kunt de displays in enkele gevallen zelfs nog repareren. :) Over een aantal weken ga ik ’t bij mij ook eens erop wagen, kijken of het lukt. Nieuwe schermpjes zijn trouwens bijzonder prijzig en 2e hands schermpjes zijn ook redelijk duur als je ze in Nederland haalt. Mocht je ze goedkoop uit willen halen moet je op ebay.co.uk zoeken. :)

    http://members.home.nl/opeltje/mid%20reparatie.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    In reactie op: klem zonneklep vervangen #18037392

    Kleppen van A en B vectra’s zijn uitwisselbaar en de klemmetjes zitten op dezelfde manier vast: een kruisschroefje. Kijk even van onder, dan zie je een klein gat, daarin zit heel diep een schroefje. Even eruit draaien en het hele klemmetje eruit trekken. :)

    In reactie op: Remblokken en remschijven vervangen Vectra b. #18036965

    Blokken en schijven vervangen is niet zo’n ernstig karwei als je een beetje kan klussen. Alleen zet ik m’n vraagtekens bij het setje schijven + blokken voor € 68… Dat is wel erg goedkoop voor een setje waardoor ik toch wel ernstig zou twijfelen aan de kwaliteit ervan. Er staat in de advertentie geen merk vermeld.

    Mijn idee: bespaar NIET op remmen en koop goed spul. 1e voordeel is dat kwalitatief goed spul minder snel slijt en je kunt aan van je remmen. Stukje veiligheid is toch wel zo fijn. Zelfde geldt natuurlijk voor banden… Een setje Bosch schijven kost iets van € 100, wellicht nog € 50 voor de blokken en € 15 voor bevestigingsmateriaal. Dat is dan duurder maar je weet wel dat het goed spul is. :)

    In reactie op: Wat verbruiken jullie vectra’s? #17943597

    Afhankelijk van de rijstijl haal ik nu een 1:15, dat is 80% snelweg, 20% binnendoor rond de 115-120 km/h. Dat moet dus zuiniger kunnen als het nodig is. Laatst even met een (laag) aanhangertje gereden (+/- 100 km/h) en toen liep ie 1:14. Dat was afgelopen week, dus redelijke temperaturen, was leeg op de weg dus weinig remmen/optrekken, goed opgepompte bandjes en net in de was gezet (dat laatste scheelt iets ja). king: Maargoed, dat zijn dingen die ik doe omdat het de veiligheid verhoogd en de auto carrosseriematig wat langer mee gaat. Ik rij geen Vectra omdat het oh-zo-zuinig is. ;)

    Oude Vectra A haalde ongeveer 1:16 als je de bandjes goed opgepompt had, snelweg reed rond de 110 km/h en ‘m in de was had gezet. ;) Moest je geen file tegenkomen, dan was ’t afgelopen. Gemiddeld liep ie iets van 1:13, in de winter 1:11.

    In reactie op: Stuurwielbediening vectra B met aftermarket radio #18036035

    Je krijgt voor bepaalde radio’s wel koppelstukken / overloop kabelboompjes waarmee je de stuurwielbediening aan je aftermarket radio kan koppelen. Helaas is dit niet voor iedere radio werkend te krijgen. Ten eerste moet je radio sowieso een mogelijkheid hebben voor stuurwiel/afstandsbediening, anders werkt het al helemaal niet. Dat vind je waarschijnlijk terug in de handleiding. Indien leverbaar moet je voor zo’n kabel wel rekenen op ’n goeie € 100…

    Andere optie is dat je bijvoorbeeld je middelste luchtroosters vaarwel zegt en daar een (groter) kleurenscherm inbouwt en die koppelt aan een radio die de zaken ondersteund die je wil. Heb je meteen het voordeel dat je scherm wat dichter bij de voorruit zit en wat groter is. :)

    In reactie op: Piepen voorwiel #18033434

    Had hetzelfde probleem met mijn linker achterwiel. Achter waren de blokken en schijven ook nog goed, bleek gewoon vuil (;ees: remstof) tussen te zitten. Doordat de blokjes niet goed op en neer konden ging dat wel eens piepen. Even de blokjes goed gangbaar maken en je probleem is waarschijnlijk opgelost. :)

    Quick & dirty methode: pak een bus remmenreiniger en spuit even de zooi schoon. Met wat geluk is je gepiep dan al over. Anders toch even goed schoonmaken.

    In reactie op: Vectra deed raar m.b.t. storing #18035331

    Heb ook eens een klein probleem gehad, al leidde dat toen niet tot een foutcode. Wellicht omdat de storing toen wat minder heftig was. Bij mij was toen de bougiekabel zo goed als overgebroken / aangevreten door een marter waar ik overigens pas achter kwam toen ik eraan voelde: op dat moment viel de kabel uit elkaar… Nieuw kabeltje loste het probleem op. Kan ook zijn dat die betreffende bougie gaar is, bijvoorbeeld half afgebroken in de schacht. Op het eerste gezicht zie je niets vreemds, totdat je ‘m even goed schudt: dan valt ie uit elkaar.

    In reactie op: Vectra B distributie vervangen? #18031264

    Riem + spanrollen inderdaad vervangen en liefst meteen de waterpomp mee. Heb het onlangs laten doen bij de opel dealer in Duitsland, kostte me € 410 alles inclusief maar dan weet je zeker dat je de komende tijd gewoon kunt rijden zonder angst voor een knappend riempje. ;)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442157

    Gister even snel de luchtfilters gewisseld: zwart interieurfilter eruit, wit erin en een zwart gewoon luchtfilter eruit en een fris geel erin…

    In reactie op: Vectra toeren / climate control probleem? #18034474

    Het kan zijn dat je aircopomp wat zwaar loopt en dat daardoor het toerental wat verder inzakt dan gebruikelijk bij het inschakelen van de airco. Het feit dat je toerental even inzakt bij het inschakelen van de airco is normaal aangezien ineens de aircopomp z’n werk moet gaan doen. De energie daarvan moet ergens vandaan komen.

    In reactie op: cv vectra b 18i/16v #18033763

    Dat kan aan een paar dingen liggen. Of je hebt een kabelbreuk of je motor van de CV in die deur is defect. Het eerste kun je testen door de kabels door te meten. Het tweede valt op te lossen door een nieuwe motor in te bouwen.

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442142

    M’n vol jaar APK opgehaald. king:

    In reactie op: Velgen Opel Vectra B1 [1996] #18032281

    Zodra je een ander blok in je auto legt dan is voorgeschreven heb je bij de RDW en APK een probleem, mits je dat niet via de officiële weg doet. Als het aantal cilinders gelijk blijft en de vermogenstoename onder de 40% dan is dat allemaal nog niet zo’n punt. Dat is in het geval van een 1.6 4 pitter naar 2.5 V6 dus niet het geval. Je kan ook niet zomaar een V8 in een fiat panda lepelen omdat dat nu eenmaal past. ;)

    Al met al is ombouw van deze 1.6 naar een 2.5 gigantisch veel werk, kost een hoop centen en je krijgt ook nog eens een berg administratief geneuzel over je heen. Tel het allemaal eens op en kijk wat je kwijt bent. Ik zou er nooit aan beginnen.

    Eindeloos ombouwwerk moet je ook liggen hoor. Je ziet het soms ook in de Keverwereld waarin mensen een Kever compleet ombouwen met Porsche onderdelen (en hoeveel ik daar niet al van heb afgesleept met verschillende Opels…). Je betaalt méér dan je voor een èchte Porsche zou betalen en vervolgens rij je nog in een massaproduct genaamd Kever… :hmmz Koop dan gelijk een Porsche. ;)

    In reactie op: Velgen Opel Vectra B1 [1996] #18032278

    En hou er rekening mee dat ombouw van een 1.6 8 klepper naar 2.5 V6 ook nog wat administratief werk met zich meebrengt. Als je bij een APK aan komt zetten met ineens 2 cilinders meer dan op je papieren staan heb je probleem nummer 1. Daarnaast heb je een vermogenstoename van méér dan 40%, dat is probleem 2.

    Ombouwen is dus leuk werk, maar kijk even naar het totaalplaatje! ;) Ik zou eerlijk gezegd deze zsm kwijt proberen te raken en een andere halen. :)

    In reactie op: Velgen Opel Vectra B1 [1996] #18032253

    Zo ziet een 16 klepper eruit: http://data.motor-talk.de/data/galleries/4742/4802016/motor-x18xe-stecker-nws-kws-lmm-35355.JPG” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Ik zou inderdaad eens de opties naast elkaar leggen en kijken of je de koop kan ontbinden. een 1.6 8 klepper kom je normaal gesproken aan de straatstenen niet kwijt dus ik denk dat die garage allang blij was dat ie ‘m verkocht had. :???:

    In reactie op: Velgen Opel Vectra B1 [1996] #18032248

    @NLDommelsch wrote:

    het regent nogal hard… fotos van de buitnekant komen nog wel eens :p



    Dat is inderdaad een 8 klepper… Gezien de km stand, bouwjaar, het blok en de tellerbak lijkt het me niet de meest ruim bemeten auto qua opties en dan is € 1290 best een hoop geld als ik zo vrij mag zijn dat te zeggen. Ik heb voor minder mijn eigen 1.8 16V betaald met aardig wat luxe erop en eraan. Nadeel van zo’n 1.6 8V in zo’n auto is dat het blokje vreselijk hard moet werken en daardoor leeft het nu eenmaal niet zo lang. Als daar een 2.0 8V in lag zou ik zeggen, rij er rustig mee rond. Die blokken zijn onverwoestbaar. ;)

    Wat Seth schreef over een 2.5 V6 die goedkoper is dan een 1600 8 klepper gaat (neem ik aan) over het verbouwen van een 8 klepper. Als je bij deze het blok gaat vervangen door een ander ben je vreselijk veel geld kwijt. Geld waarvoor je echt een goede V6 kunt vinden.

    In reactie op: Velgen Opel Vectra B1 [1996] #18032243

    @NLDommelsch wrote:

    @sw_reijnders wrote:

    maar wat voor motortje heb je er eigenlijk in liggen dan?

    bereid je je alvast voor om te gaan lachen? ;)

    een 16 jaar oude 1.6 liter 55kw/75pk wat er vanover is motortje :p ben wat dat betreft wel aan het kijken naar een andere, voor 1050 euro heb je een rapper 103 kW motortje van 1.8 liter. Alhoewel ik jou in een ander topic hoorde vermelden dat het volgens jou/voor jou niet de moeite is als je geen 200pk winst boekt? :p maar moet nog even kijken natuurlijk hoe duur het inleggen gaat worden… dusja…

    motortje:
    http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/onderdeel.aspx?merk=opel&model=vectra&onderdeel=motor&onderdeelid=7900a05a47a10012143s128

    Was het al met al dan handig om die versleten 1600 8V te kopen? :???: Voor 1050 haal je een complete goedlopende Vectra B. Zeker als het wat rapper moet gaan zou ik eens kijken voor een 2.0 of een 2.5. 1.6 16 kleppers krijg je nagenoeg op iedere straathoek wel voor een redelijk bedrag. Ik zou zelf geen 1600 8V gebruiken als basis om daar een snellere auto van te maken aangezien dat van nature al niet vooruit te branden is (no offence). 1.6 16V is zelfs al aan de trage kant en ik vind de 1.8 16V in mijn huidige Vectra B nèt kunnen.

    Zet even alles op een rij en kijk of het wel verstandig is om deze Vectra aan te passen. Mocht je het willen aanpassen, plan het dan goed. Niet dat je nu op zoek gaat naar velgen die straks niet meer blijken te passen… Ook het aanpassen van remmerij en ‘even’ een ander blokje passend maken is toch redelijk wat werk. Onderling zitten er toch wel wat verschillen tussen de modellen…

    In reactie op: Vectra B 1998 X18XE valt soms uit tijdens rijden #18032169

    Dank voor de reply! Heb beiden even schoongemaakt. Stappenmotor ging nog prima op en neer, uit het mechanische deel kwam wel nog wat troep. Ook gasklephuis even schoongemaakt en tot nog toe (afgelopen 12 km) geen problemen ondervonden *afkloppen*. Hij startte alleen wat slecht in het begin na het schoonmaken, maar ik ga ervan uit dat dat normaal is.

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442134

    @arjontje wrote:

    @koenelsenaar wrote:

    dure fuseekogel dan….

    Valt wel mee.

    Kogel is 47 euro
    uitlijnen is 50 a 55 euro
    montage dan 73 a 68 euro

    Kogel was €72 ex btw en €70 uurloon. Moest uitgeboord worden volgens de Opel dealer. Nu zit ie geschroefd. Wellicht niet ’t goedkoopst maar ’t is in ieder geval goed gedaan en heb er zelf niet voor onder een auto hoeven te liggen. ;) Morgen even de remblokken aan de achterzijde vervangen. Net even een setje Bosch blokjes gehaald voor € 64. Stukje duurder dan de blokjes voor m’n Vectra A (€ 35 voor Bosch)… Maargoed, valt nog allemaal binnen de geraamde kosten. :)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442131

    Gister even een fuseekogel laten vervangen à € 170 en even twee nieuwe kentekenplaten laten maken met opgelegde letters aangezien de platte nogal gedeukt waren door andermans trekhaak… :???:

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442106

    Vandaag maar eens na 2 maanden irritatie de beste modificatie voor de Vectra (A&B) uitgevoerd: de plastic + schuim plaat boven de pedalen een enkele reis kliko cadeau gedaan. Die dingen gaan werkelijk altijd in de weg zitten, slap hangen, punten die afbreken en dan hangt de hele mikmak weer voor je rempedaal. Kortom: weg ermee en eindelijk vrij liggende pedalen! :D aju! :angel

25 berichten aan het bekijken - 451 tot 475 (van in totaal 505)