Lemmens

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 426 tot 450 (van in totaal 505)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: banden #18042819

    Goedkope banden is ontzettend gevaarlijk. Ten eerste heb je géén wegligging, krijg je die kloemelen amper gebalanceerd en rij je lekker met een trilling in het stuur. Punt 2: goedkope banden zijn vaak zo beroerd dat ze zo snel slijten dat je met je 3e setje bezig bent terwijl je met een goede set banden nog steeds met de 1e set rijdt. Uiteindelijk ben je dus met goedkope zooi vaak nog duurder uit dan met een set echt goeie banden. Nóóit bezuinigen op banden, nóóit! :)

    In reactie op: leuke kilometerstand #17346413

    Heb ‘m net over de 170 000 heen, maar geen foto: rij een Vectra B1 dus dan zie je tijdens het rijden de km stand niet… :???: Moet je toevallig op het juiste moment achter je stuur kijken.

    Je toerental zakt altijd wel iets in zodra je de pomp inschakelt. Dat is nu eenmaal een eigenschap van de constructie. Mijn Vectra X18XE zakt ook even in toerental als de aircopomp aan gaat en je merkt dat de motor gewoon iets meer van z’n vermogen verliest aan de airco (logisch ook, het moet immers meedraaien). Als de pomp eenmaal draait zou je daar feitelijk weinig variatie meer in toerental moeten kunnen verwachten.

    In reactie op: Hoe oud ben jij en wat voor vectra rij je?? #18041159

    @Oenatje wrote:

    @Mr.F wrote:

    Mooie velgjes, Astra F CD :D

    en ze zaten op de astra f gt

    Heb ze ook gekocht van iemand met ’n Astra, puur en alleen omdat er bij mij toen E kadett / Vectra A 8 spaaks karrewielen onder zaten en ik die voor € 100 kon verkopen. Die Astravelgjes kon ik toen voor 30 euro krijgen. Aangezien ik toch twee nieuwe bandjes moest hebben was dat een zeer interessante deal. ;)

    In reactie op: Z1.8XE Reviseren kosten? #18041095

    @musti20 wrote:

    Alleen ben ik benieuwd of ik de km teller mee kan brengen, heeft iemand hier mee ervaring? Zou heel top zijn als dit kan!

    Volgens mij moet dit wel kunnen. Ik ken iemand die een ander blok in een BMW 3 serie heeft gelepeld en die heeft dat via een dealer laten doen. Daarbij werd ook het bijbehorend tellerhuis omgezet met de km stand die bij het blok hoort. Blokwissel wordt dan wel geregistreerd zodat eventuele kopers in de toekomst weten dat de auto feitelijk meer heeft gelopen en dat er een nieuw blok in zit. Dit zou je dan via een garage moeten regelen hoe dat precies in zijn werk gaat.

    Je kan ook even mailen naar rdw en nationale auto pas en kijken wat daar de mogelijkheden zijn. :)

    In reactie op: Hoog factuur Opel Garage #18041352

    Voor die airco zou ik eens kijken bij een universele airco-boer. Die hebben meestal wel verloopstukken / eindstukken / vuldopjes en doen dan wat minder moeilijk…

    In reactie op: Hoog factuur Opel Garage #18041348

    Bedragen van € 70 per uur als werkplaatstarief is inderdaad wel normaal bij een merkdealer, toch blijft dit wel een erg hoog bedrag.

    In reactie op: Benzine verschil ? #18041535

    Het kan inderdaad zijn dat het octaangehalte in dat geval wat laag was. Daarvoor heb je (volgens mij ook bij de Astra F) nog zo’n mooie stekker die je 180 graden kan draaien zodat ie ook netjes op 91 loopt.

    Het enige waar ik me ooit over verbaasd heb is tanken in Italië. Daar bleek de tankinhoud van de Frontera A van m’n broer ineens met 25 liter te zijn toegenomen. Gek genoeg was de tank in Zwitserland weer gekrompen… :hmmz Waarschijnlijk iets met de warmte… :jerry

    In reactie op: Benzine verschil ? #18041533

    Ik mik er gewoon benzine in en dat doe ik nagenoeg altijd in België en soms in Duitsland omdat het in NL gewoonweg niet te betalen is. Maandag nog getankt voor € 1,569 in Duitsland terwijl ie bij mij in de straat rustig € 1,699 vraagt (beiden Esso). Soms tank ik, indien echt geen druppel meer in de tank nog wel eens bij Makro. Net als bij een andere witte pomp in België eigenlijk nog nooit problemen ondervonden. Niet in rijgedrag, niet in verbruik.

    In reactie op: Z1.8XE Reviseren kosten? #18041089

    In enkele gevallen verkoop ik de auto dan ja. ;) Op een gegeven moment kom je toch bij iedere auto wel op een punt dat het relatief duur is om nog veel geld in het ding te steken en dan wil je soms ook wel eens iets anders onder de kont.

    Zelf had ik in mijn oude Vectra nog € 1500-2000 kunnen steken om ‘m helemaal op te knappen maar dan rij je vervolgens nog in een auto rond met een versleten interieur… Nu heb ik voor véél minder een nieuwe auto met meer opties, jonger, minder km’s etc. Tuurlijk: je weet nooit 100% wat je koopt. Daarom koop ik dus nooit bij een dealer maar altijd particulier. Dan heb je het eventuele eerste onderhoud mooi gedekt met de kosten. ;)

    En blokrevisie + liefhebber: dat bedoel ik meer dat het voor veel “gebruiksauto’s” vaak onnodig is om een blokrevisie uit te voeren. Sommige motoren maken ze inderdaad niet meer en dan heb je niet veel keus. Dan moet je wel reviseren. Als bij ’n auto van mij het blok verrekt of de koppakking langzaam gaat lekken ga ik dat dus echt niet reviseren, resp. vervangen. Dan gaat er gewoon een nieuw blok in of de auto gaat gewoon naar de eeuwige jachtvelden. Laatst nog een Audi 100 weggedaan: blok was gaar en moest voor € 1500 aan reparaties uitgevoerd worden. Jammer dan, nieuwe kar en verder rijden in wat anders. Verder is een Vectra ook echt geen exotische auto dat je het probleem hebt om er ooit nog een te vinden. ’t Is massaproductie. Daar is de prijs dan ook naar. Over een paar jaar is de prijs voor een redelijke Vectra C ook gezakt naar een eurotje of € 3000. Of je dan nog € 2000 wil steken in een revisie? Denk het niet. :P

    Mocht je inderdaad je auto compleet uitbouwen voor (tien)duizenden euro’s dan kan ik me voorstellen dat je er nog wat langer in wil rijden. Dan nog: spaar je dan de moeite van een revisie en hang er gewoon even een goed lopend blokkie in. Stuk makkelijker, sneller en goedkoper. :jerry

    In reactie op: Hoog factuur Opel Garage #18041324

    Dat is inderdaad een stevige rekening ja voor die drie dingen…

    Overigens het commentaar dat Opel dealers altijd duur zouden zijn, of te duur is onzin. Informeer een keer bij een Duitse Opel dealer en je zal versteld staan van de lagere prijs èn de service die ze leveren. De garage waar ik ga ben ik echt zeer over te spreken. Die melden zelfs als er iets aan vervanging toe is en hoe ik dat zelf het beste kan doen om onnodige kosten tegen te gaan. In een Nederlandse Opel garage zal je me dan ook nooit aantreffen… Punt 1 de onvriendelijkheid, punt 2 de ondeskundighed, punt 3 de prijs en punt 4: reparaties op de factuur zetten die niet zijn uitgevoerd. Zijn ze in NL erg goed in… :swear

    In reactie op: Z1.8XE Reviseren kosten? #18041085

    Uit het verhaal begrijp ik dat de revisie er toch gewoon aan zit te komen en dat het louter een kostenindicatie is? ;) Wat betreft de km stand klopt. De kans dat je een auto verkoopt met 4 ton of meer op de teller is nagenoeg nul. Zeker niet met LPG aangezien je blok daar toch sneller van slijt.

    Toch zou ik revisie niet aanraden, beter een ander blok erin lepelen als het al nodig zou zijn. Als je het een beetje rustig aan doet met de Vectra rijdt ie ook rustig een ton of 4. Nu ‘alvast reviseren zodat ie weer even mee kan’ is geldverspilling als je het mij vraagt. Blokrevisie is leuk als je een oldtimer of liefhebbers auto hebt waar er weinig van rondrijden. In beide categorieën valt een Vectra volgens mij niet, je vindt ze immers wel op iedere straathoek. Don’t shoot me! :jerry Kortom: blok versleten, koop je gewoon een nieuwe Vectra met een fris interieur, minder km’s en een ander kleurtje, andere opties. Raak je ook niet snel uitgekeken op je auto. ;)

    Of je de km stand kan meenemen bij een ander blok weet ik niet. Maar het is natuurlijk niet alleen de motor die aan slijtage onderhevig is. Ook het interieur slijt door gebruik…

    In reactie op: Z1.8XE Reviseren kosten? #18041078

    Alles kan, maar dat heeft ook zo z’n prijs maar eerlijk gezegd denk ik dat het zelden tot nooit echt zinvol is bij een Vectra. Er rijden er simpelweg nog genoeg rond. Als je al een revisie uitvoert dan ligt het er natuurlijk aan wat je onder reviseren verstaat. Mocht je daarbij nieuwe nokkenassen, drijfstangen en een revisie van de versnellingsbak in gedachte hebben zeg ik: doe het niet. Het is het simpelweg niet waard. Over een paar jaar zijn de Vectra’s C ook geen klap meer waard op de markt (niet vervelend bedoeld trouwens, zijn prima auto’s).

    Als je ontzettend veel km’s per jaar draait is het wellicht verstandiger een diesel aan te schaffen. Die wil in deze tijd bijna niemand hebben en dat drukt ook de prijs. Wil je het houden op een benzine dan zou ik kijken dat je de huidige ‘op’ rijdt en dan gewoon een nieuwe zoekt met een acceptabele kilometerstand. Andere optie is een ander blok op de kop tikken met minder km’s. Punt blijft: als je het toch open hebt liggen dan doe je meteen alles van de aandrijflijn + koppeling mee. Je wil niet 1500 km verder erachter komen dat je aandrijfassen speling hebben…

    Een paar maanden terug om zo’nzelfde reden mijn Vectra A weggedaan omdat het gewoonweg niet lonend was om die auto verder op te knappen: Nieuwe koppakking, koppeling, waterpomp + riem, dynamo, roestbehandeling rondom, nieuwe remmerij rondom, schokbrekers, veren, achterwielophanging vernieuwen, nieuwe benzinetank + leidingen + slangen, nieuwe voorruit enz enz… Alles bij elkaar geteld ga je dan al snel naar onaangename bedragen. En dan rij je vervolgens nog in een auto die flink wat km’s op de teller heeft met dito interieur… ;)

    In reactie op: Hoe oud ben jij en wat voor vectra rij je?? #18041106

    Thanks! Ze zijn wat aan de kleine kant (14″) dus ze worden ooit, ooit nog eens vervangen voor originele 15″. :)

    In reactie op: Hoe oud ben jij en wat voor vectra rij je?? #18041104

    Na verkoop van mijn Zündapp (alles behalve betrouwbaar) 1:1 overgestapt naar iets zéér betrouwbaars: M’n eerste Vectra. Gekocht op m’n 19e als studentenkar als bewuste keuze. Iedereen raadde me VW aan, maarja, ik wilde persé een Vectra. ;)

    Inmiddels ben ik 26, nog altijd student, en rij ik nu een 3 maanden rond in deze:

    En ja, de velgjes zijn overgezet. ;)

    In reactie op: Wat onverwachte schade #18040439

    Jep, ik zie het ook vaker. Cheap-ass bandjes die amper te balanceren zijn, trillen als de ziekte en zijn vaak na 25-30 dkm kaal. Toen ik voor m’n Vectra A met wat roest langs de wielranden Michelins ging kopen à 120 euro per band werd ik uitgelachen door een paar lui in m’n omgeving. Diezelfde lui stonden wel met het eerstbeste herfstweer achterstevoren tegen een stoeprand. ;)

    In reactie op: Vectra B – Rammel in katalysator #18040406

    Dat klopt, garantie heb je niet. Zelf heb ik altijd katalysatoren leeggeklopt als ze vervelend begonnen te doen. Bij geen enkele auto ooit problemen gehad met de keuring. Natuurlijk niet uitgebreid verkondigen met een big smile dat je je katalysator hebt doorgeklopt. king: En als ze ‘m afkeuren dan wist je van niks. ;) Dat heb je dan bij de garage laten doen en je gaat er dan dus vanuit dat het klopt wat ze gedaan hebben. Mocht het dan niet lukken dan keuren ze ‘m af en kun je altijd nog een nieuwe kat kopen. Dat moet je dan natuurlijk niet de dag doen voordat de APK verloopt. De kosten van een nieuwe kat bespaar je je nu misschien.

    Het nare van een kapotte katalysator is dat het stuk dat los zit op een gegeven moment de uitgang kan gaan blokkeren, afhankelijk van de grootte. Heb ’t ooit meegemaakt met een Audi 100, rij je fijn 120 op de snelweg en ga je ineens terug naar 80 en is het een deel van je koppakking die “doei” zegt. Katalysatoren? Onzin! ;) Een auto rij je nu eenmaal niet om het milieu te sparen.

    In reactie op: Vectra B – Rammel in katalysator #18040403

    Kat eronderuit, katje doorkloppen, pijp erin en even vastbakken op een paar puntjes, kat weer eronder en rijden maar. Heb je een paar PK winst. Tot nog toe nooit problemen gehad bij APK’s met gasmetingen en geen dure reparaties voor een nieuwe kat. Let wel: de kat-behuizing NIET verwijderen. Zolang het van onder lijkt alsof er een kat onder zit en hij haalt de APK is er niks aan de hand. Een smalle vervangpijp wordt niet leuk gevonden. ;)

    In reactie op: Vectra B2 airco reservoir #18040638

    Meende dat ik toenstraks ook een reactie had gepost rondom de airco, maar die is schijnbaar kwijt/weg?

    Anyway, heb vandaag de airco even laten bijvullen. Normaal gesproken kun je de airco zelf niet bekijken aangezien dat een gesloten systeem is. Handig is om dan alles in één keer te doen (dwz: dichtheid-check, reinigen, desinfecteren, aflaten, afvullen en olie/smeermiddel toevoegen). Prijzen daarvan variëren. In Duitsland bij de Opel dealer € 88. In NL betaal je € 139 bij de dealer maar dan krijg je alleen een visuele check, géén dichtheid-check. Die is nu juist belangrijk, anders loopt je systeem binnen no-time weer leeg. ;)

    In reactie op: Zomerbanden/Winterbanden #18040206

    Dat klopt, vergeleken met de andere auto’s thuis is de afwijking op de teller wel flink. Maargoed, ik haal op de snelweg nog netjes 1:15,5 dus rij ik voorlopig even deze bandjes op en kijk volgend jaar eens rustig voor een 2e setje 15″ LM. ;)

    In reactie op: Zomerbanden/Winterbanden #18040204

    Rij zelf ook met 14″ velgen van m’n Vectra A rond op m’n huidige B en dat past gewoon. Zelfde naafdiameter en zelfde ET waarde dus gewoon even omgewisseld. Ook achter met de schijven zijn er geen problemen. Heb ze destijds omgewisseld omdat de 195/65 op de 15″ LM velgen compleet uitgedroogd en kaal waren. Op die velgen komen bij mij uiteindelijk de winterbandjes (wel weer 195/65). De voorlopige 14″ ‘zomervelgen’ hebben 185/65 (R14 dus) erop liggen. Daar is wel een afwijking te merken maar dat is niet meer dan bij de Vectra A. 120 op de GPS is +/- 134 op de teller. Een redelijke afwijking naar mijn idee.

    Setje lichtmetaal kun je soms erg goedkoop op de kop tikken. M’n setje van 4 ‘zomervelgjes’ heb ik gekocht voor 30 euro en lagen ’n km verderop bij iemand. ;)

    In reactie op: Tigra 1996, X1.6XE #18033676

    Hmm, okee, dan zal het de bobine zelf wel zijn. De kabels zijn vorig jaar vervangen. Destijds een dure grap van +/- € 350. Hopelijk niet wéér… :(

    In ieder geval dank voor de reply! :)

    In reactie op: Koelvloeistof probleem #18039962

    Rode en blauw/groene mag je inderdaad NOOIT mengen. Nu te doen: niet rijden, oude koelvloeistof helemaal eruit laten lopen totdat ie helemaal leeg is, kijken of je het lek kan detecteren, probleem verhelpen en dan opvullen met de oorspronkelijke rode vloeistof.

    Waar een lek zit in een koelsysteem is lastig te zeggen aangezien er vele onderdelen zijn waar het mogelijkerwijs kan lekken. Kan zijn dat bijvoorbeeld de waterpomp lekt, dan zal die vervangen moeten worden. Soms is het een simpele slang die lekt, dan weer de radiator. Kijk in ieder geval even of je ergens op een vreemde plek koelvloeistof ziet druppelen of stromen.

    In ieder geval dus even NIET rijden met je auto om vervolgschade te voorkomen!!

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442216

    Afgelopen week even m’n grootste optische ergernis weggewerkt: de trekhaak gedemonteerd. Die ligt nu fijn op zolder. king: Volgende week airco laten reinigen en afvullen bij de Opel dealer (natuurlijk in Duitsland). ;)

    In reactie op: olie #18037783

    Meestal mik ik er gewoon valvoline 10w40 in van Gamma, kost 35 euro voor 4 liter. Nog nooit problemen mee ondervonden in de opels die we hadden en hebben (vectra a&b, frontera a, omega a, tigra a). 1x verversen en vullen tot aan de max en nog nooit bij hoeven vullen gedurende ’t jaar. Olie van 80 euro of meer is leuk voor de economie, menig auto loopt er niet veel beter van, tenzij je een of ander racekanon hebt waar iedere pk extra telt. ;)

25 berichten aan het bekijken - 426 tot 450 (van in totaal 505)