Lemmens

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 401 tot 425 (van in totaal 505)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442272

    Net even geprobeerd de pakking tussen de kat en de middendemper te vervangen. Wat daar nog tussen zat was niet veel, slechts een gapend gat opgevuld met de troep genaamd gungum (waarom?). Nieuwe pakking gehaald, gemonteerd en je raadt het al: nòg meer herrie. Dus pakking weg en de boel aangesloten zonder pakking. Nu weer een zacht brommend motortje! king:

    Helaas is ’t sleutelen aan een B eerlijk gezegd @#*$#&$* vergeleken met een Vectra A. Daar had je altijd plek als het überhaupt al nodig was ooit ergens iets te moeten vervangen.

    In reactie op: nokkenas sensor X18XE vervangen #18046311

    Heb online in ieder geval Siemens sensoren gevonden voor € 80-90. Bij Opel kan ik ook een losse sensor bestellen, eveneens Siemens voor € 176,20 ex btw… :???: Pardon? Voor dezelfde sensor?

    Nou, net weer even gekeken. Ik denk, ik haal even het luchtfilterhuis los: NOT. Deze zit met een fijn klein ophangpunt net onder een remleiding en twee aircoleidingen. Niet aan te komen. Losrukken heeft natuurlijk ook geen zin, daar mol je het mee. Voor zover ik zie moet ik nog aan de multiriem, een extra motorsteuntje loshalen, danwel de motor even opkrikken om ook bij de bovenste distributiekap te komen. Dit alles om een *@#&*# sensor te vervangen. Geloof dat ze bij Opel destijds ernstig hebben liggen te slapen toen dit blokje werd ontworpen. ;) Dit is toch verre van logisch nadenken… Buiten het feit dat 2 sensoren om het toerental te meten gewoon ronduit nonsens is, geeft alleen maar ellende.

    Al met al, ik ga ‘m niet zelf vervangen. Teveel gedoe en dan is het altijd maar bidden of het werkt. Ik rij nog ff door zolang het geen storing geeft en dan breng ik ‘m volgende maand wel ergens naar de garage. Mogen ze zich er daar fijn mee amuseren. Dan maar wat extra centen in de duitse economie pompen. ;) In ieder geval dank voor de hulp zover! :)

    In reactie op: nokkenas sensor X18XE vervangen #18046307

    Ok, dan ga ik daar vrijdag eens rustig naar kijken. Weet iemand toevallig met hoeveel boutjes de distributiekap vast zit? Ben er zo op het oog twee tegengekomen. Eentje net half onder de motorsteun en eentje ter hoogte van de multiriem. Zitten er nog meer?

    In reactie op: nokkenas sensor X18XE vervangen #18046305

    Dank dank! ;)

    Om de distributiekap eraf te halen, kan ik deze motorsteun zonder verdere gevolgen gewoon losschroeven? Of moet ik ergens het een of ander ondersteunen? Misschien een domme vraag, maar liever dat ik het van te voren hoor. :)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442266

    @wim-v6 wrote:

    De X18XE is ook zo gek nog niet hoor, meestal heb je op een nokkenassensortje na, weinig sores aan zo’n motor…

    Oja, Accu los doet niks bij zo’n motor, Computer houd het geheugen vast..

    Willem

    Ok, dank voor de tip. Dan rij ik binnenkort nog wel even langs de garage. :)

    Voor de rest doet ie ’t ook prima, rijdt een stukje prettiger en rustiger dan m’n oude C18NZ in de A. Al had die eigenlijk nóóit iets kapot. king:

    In reactie op: even voorstellen vectra a #18046119

    Netjes inderdaad! Geluk dat je een A2 hebt, die hebben beduidend minder last van de roestkwaaltjes zoals de A1.

    Wat betreft je termperatuur-metertje: het kan zijn dat er ergens een kabelbreukje zit in de buurt van de sensor. Deze zal waarschijnlijk wel ergens rond de bumper hangen. Het kan trouwens ook goed zijn dat het klokje cq boordcomputertje kapot is. Soms komen ze nog wel eens op marktplaats voorbij voor 10 of 15 euro. :)

    In reactie op: Verlichting achter climate control vervangen #18046164

    Heb ’t laatst ook eens moeten doen wegens een defect lampje. De wortelnotenhouten omranding kun je losklikken. Bovenaan beginnen. Iets boven de alarmknop (?) en boven de eco knop zitten twee clipjes. Als je met een platte schroevendraaier voorzichtig tussen het randje en het dashboard wrikt komt ie los.

    De ECC zit inderdaad met een paar schroeven vast. Het makkelijkst is als je de stekker achter op de ECC los kan krijgen, dan heb je het hele zaakje in je handen en is vervangen echt peanuts. Bij mij zat die stekker helaas muurvast dus was het vingers breken… :???:

    In reactie op: K&N Luchtfilter #18040081

    Je kunt het wel doen maar of het nut heeft is een 2e. Opel motoren hebben naar mijn idee vaak verre van interessante motorgeluiden (no offence). Het is vaak meer hijgen dan blazen, zeker bij 4 pitters. Voordeel van al dat gehijg is dat die blokken ook lang meegaan, nadeel is dat het niet bijzonder spectaculair klinkt… Hoeft ook niet, gaat om ’t rijden en dat doen Opels over het algemeen heeeeeeeeeel goed. :)

    We hebben thuis nog een Audi 80 cabrio met een 2,3 liter 5 pitter. Dat klinkt, met gewoon origineel luchtfilter + behuizing, heel prima. Niet overdreven, gewoon origineel. Bij die motor is dat dan ook nog acceptabel dat het iets van geluid produceert, dat klinkt gewoon mooi en blaast lekker. Don’t worry, dat is geen pro-VAG protest. ;)

    Punt 2: de enige ervaring die ik met K&N luchtfilterspul heb is dat auto’s totaal niet meer rijden met regenachtig weer omdat er op een of andere manier vocht doordringt. Zodra ’t een keer flink plenst, zuigt ’t water/vocht aan en kom je niet meer vooruit, resp. sta je stil. 3e punt: auto’s die ik gezien heb met zo’n luchtfilter-fratsen gaan ook vaak meer zuipen zonder er extra vermogen voor terug te geven. Al met al denk ik niet dat het heel zinvol is. Je wint er hooguit wat extra herrie mee tenzij dat de beoogde winst is natuurlijk. ;) Dit zijn puur mijn ervaringen dus. :)

    Als je je auto een heeeeeel klein beetje wil kietelen kun je de katalysator doorkloppen en een pijpje ertussen zetten (mits geen 2e lambdasonde nà de kat). Daar heb je langer plezier van! king:

    In reactie op: welke merk band?? Geen opel:( #18044927

    Nouja, ouder, ben zelf 26. ;)

    Zelf rij ik ook graag rond met Michelins. Had vroeger Continental eronder liggen toen ik de eerste auto kocht. Niet geweldig qua weggedrag en werden snel hard en droogden uit. Betere ervaring had ik met het setje Klebers dat om de voorwielen lag. Prima bandjes en kleven behoorlijk aan de weg. ’t Is net wat je zelf fijn vindt. Ik blijf voorlopig even bij Michelin Energy Saver. Ze bevallen tot nog toe goed dus waarom zou ik ’t veranderen? :)

    In reactie op: Zomerbanden/Winterbanden #18040213

    Nou, op de teller 120 km/h @ 2900 toeren. Nieuwe tomtom geeft nu 112 ‘echte’ kms aan.

    100 punten en heel hartelijk dank! Het werkt weer. ;) In eerdere gevallen heb ik dat waarschijnlijk onbewust gedaan, nu weet ik het in ieder geval!

    In reactie op: Zomerbanden/Winterbanden #18040212

    De lucht zet zeker uit, maar een verschil van 6km/h door het warme weer vind ik dan toch wel erg veel. ;)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442263

    Gistermiddag ging het goed, gisteravond was het weer prijs. Het lampje ging weer vrolijk branden maar reed verder perfect. Wat mij werd verteld is dat bij het vervangen van de krukassensor de LMM en nokkenassensor in sommige gevallen een storing kunnen veroorzaken zonder dat deze daadwerkelijk kapot zijn. Dat is ook puur wat mij verteld is.

    Wat in ieder geval wel was met de kapotte sensor (ik laat dan even in het midden welke het precies was) is dat er een toerenbegrenzing was bij 4000 rpm. Daarboven was niets meer. Daar ben ik in ieder geval sinds het vervangen van de sensor vanaf.

    Gisteravond heb ik even de accuklem eraf gehad en even een simpele reset gedaan. Kijken of dat helpt. Mocht er meer kapot zijn dan ga ik wel weer terug richting garage… Helaas. Op de roest na was m’n Vectra A nog niet zo gek. ;)

    In reactie op: Zomerbanden/Winterbanden #18040210

    Zal straks eens even kijken wat ie aangeeft. Heb nu wel een nieuwe tomtom en die geeft al andere waarden aan… Gek genoeg. Als ik nu 60 op de teller rij dan geeft ie 54 aan op de tomtom. Dat is al beter dan de 48-49 die ie eerst aangegeven werd op de oude tomtom. Of mijn banden moeten spontaan zijn gegroeid in hoogte. king:

    In reactie op: ECC opelvectra b2 2.0 16v #18044490

    Je kan de ECC rustig aan laten staan. ‘m Langere tijd niet gebruiken is hoogstwaarschijnlijk schadelijker dan hem dagelijks gebruiken omdat ie wel gesmeerd moet worden. Volgens de handleiding moet je de ECC/airco ook minimaal 10 minuten per week gebruiken. Enig punt is natuurlijk wel dat ie wat meer verbruikt, maarja, niemand koopt een Vectra omdat ie 1:20 wil rijden. ;)

    Zelf gebruik ik ‘m ook redelijk veel, alleen op heel korte stukjes (< 5 km) laat ik 'm vaak uit omdat ie met name dan de neiging heeft een storing aan te geven. Bij lange afstanden heb ik er nooit last van. :hmmz

    In reactie op: Ben niet gek :S #18044326

    Ooooh, ja die veteraan mailde mij ook vorig jaar voor iets. Hij zou het helemaal gaan maken. Daar is schijnbaar nog niet veel van terecht gekomen. :jerry

    In reactie op: Zomerbanden/Winterbanden #18040208

    1:4! :D Nee, zal wel meevallen. Voor zover ik kan zien is de afwijking meer in de km aanduiding dan in de afstand. Tussen gps, google maps is er geen verschil, vergelijk ik die waarden met de afstand op m’n teller dan zit ik bij een rit van 200 km er misschien een 400 meter naast. Hoe dat kan? Geen idee. Punt is dat het werkt dus ik blijf er met m’n fikken vanaf. ;)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442255

    Helaas deze week voor de 2e keer getrakteerd op het welbekende MM lampje. Morgen maar weer terug naar de garage… :( Dinsdagochtend al een Land Rover door de remmen heen getrapt, ’s middags Vectra probleem #1, vandaag probleem #2… Ik rij Opel, geen Citroën! :swear king:

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442252

    Haha, ja. :D M’n oude tomtom kon inmiddels wel een kaartupdate gebruiken maar aangezien een iphone/ipad app goedkoper is èn beter beeld geeft vond ik het toch een betere deal om dan maar gelijk twee tomtoms te hebben. Deze gaat dan ook alleen zo nu en dan mee. Heb nog een 2e houder voor de telefoon, wat minder opzichtig. Maar ik wilde ’t toch eens proberen. ;)

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442248

    Even de nieuwe tomtom geïnstalleerd nadat ik de Vectra terug had van de garage.

    In reactie op: Airco kapot #18043422

    Oh okee, dat wist ik niet. ;)

    In reactie op: Klinkt alsof uitlaat lek is #18043310

    Ik heb dus precies hetzelfde probleem maar dan met een 1.8. Nergens te vinden terwijl duidelijk is dat er meer herrie is dan zou moeten… Ook het inlaat kanaal is helemaal dicht. Interessant topic dus… :(

    In reactie op: Airco kapot #18043420

    Is dat nog een ‘handmatige’ airco? Dwz met gewone draaiknoppen in plaats van druktoetsen? Mijn B1 uit (januari) 1998 heeft namelijk al de automatische airco (ECC). Als je daar op het knopje drukt gaat de aircopomp juist uit, dat is de eco knop.

    Met uitlezen kom je volgens mij ook alleen ergens met een ECC, deze heeft daarvoor weer een apart computertje.

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442246

    In ieder geval de krukas-sensor twv € 203 inclusief inbouw. Nokkenas-sensor en luchtmassameter geven ook een storing maar dat schijnt normaal te zijn bij een defecte krukas-sensor, die worden daarom niet vervangen. Even bidden dat het maar € 203 gaat kosten… :(

    In reactie op: wat heb je vandaag gedaan aan je Vectra ? Deel 1 #17442244

    M’n Vectra gestart en een hele rit van 2 km naar huis naar een oranje MM lampje mogen kijken dat lekker constant brandt… Dalijk maar eens langs de garage…

25 berichten aan het bekijken - 401 tot 425 (van in totaal 505)