Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Inderdaad, even naar de riem kijken hoe deze eruit ziet. Als ie nog goed uitziet is dat overigens een indicatie, géén garantie! Beste is nu meteen vervangen. Riempje knap is erg pijnlijk voor de portemonnee. ;) Zie vaak genoeg nog (redelijk) goede Vectra’s B op de sloop belanden omdat ’t riempje niet op tijd is vervangen en de kosten daardoor te hoog worden. Zonde!
Als je de riem moet vervangen, doe het snel. Opel heeft over het algemeen een lage km stand voor het vervangen en ook een relatief korte levensduur: max 4 jaar of 60.000 km voor de Vectra B, benzine modellen. Als ie tussentijds knapt ben je verder van huis!
Voor zover ik weet zijn er meer forumleden die zelf de riem + pomp vervangen. Mocht je een beetje kunnen klussen dan moet het goed te doen zijn. Was zelf voor vervangen van de riem, spanrol en pomp bij de dealer € 410 kwijt. Hoop geld, hoef je alleen geen zorgen te maken dat ’t niet goed zit. ;)
APK regels veranderen ook weer ieder jaar… Houdt ’t makkelijk voor ons sleutelaars. ;)
Dat kan voorkomen, ligt een beetje aan de radio. Soms vergeet ie nog wel eens de stuurwielbediening (indien aanwezig).
Kan zijn dat een (dashboard)lampje kapot is gegaan en kortsluiting heeft gegeven. Net zoals een gloeilamp thuis bij het overlijden de groep eruit gooit. Blijft wel vreemd dat de toerenteller het ook doet met de motor uit. Dan zou er ergens een lekstroompje moeten zijn.
Als de tellers het verder goed doen kan het zijn dat de toerenteller zelf einde oefening is. Feitelijk is je km teller cq. snelheidsmeter ook een toerenteller, alleen pakt ie de puls van snelheid, niet het toerental.
Benzinemotoren zijn in het algemeen nu eenmaal hoogtoerig en hebben het vermogen ook wat verderop liggen dan een dieseltje. Voor zover ik weet ligt ’t maximaal vermogen van mijn Vectra (’n 1.8 ) ook ergens rond de 5500 toeren, zal voor de 1600 niet veel anders zijn. De meeste tuningspullies zijn dan ook ontwikkeld om bovenin flink wat winst te halen, zoals WimV6 ook zegt. Wil je onderin meer vermogen hebben dan kun je gaan knutselen met een compressor.
Wil je vermogen onderin zonder al teveel omzwervingen dan kun je beter kijken naar een wat groter blok. Een 1.6 opkrikken in vermogen is natuurlijk een leuke hobby maar zie het in verhouding tot de auto en andere mogelijkheden die er zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat je een V6 een stuk prettiger zal vinden rijden dan een 1.6. Die hoef je niet persé door te trekken om goed van de plek te komen (maar het kan natuurlijk wel). :)
Heb dat zelf ook maar dan in mindere mate. Als de tank op 30L staat kan er hooguit 24-25 liter bij en dan is ie ook echt vol. Hij lijkt op de meter dus wat onzuiniger dan in werkelijkheid. Als het niet teveel irriteert zou ik het gewoon laten zitten.
Mocht het echt irriteren kun je inderdaad de vlotter nakijken maar rommelen in je tank op die plek stinkt vreselijk. Heb ooit een keer de pomp vervangen en da’s geen pretje om te doen. Je moet dan de tank liefst ver leeg hebben zodat het wat minder stinkt en vooral niemand in de buurt die rookt. Ook even de accu loskoppelen. Klein vonkje = einde vectra als je pech hebt. ;)
Heb je iets veranderd aan het systeem dat de zekering is gesprongen? Normaal gaan die namelijk niet ‘zomaar’ kapot. Daar is eigenlijk altijd een reden voor. Heb je bijv. nog andere accessoires ingebouwd die spanning nodig hebben?
Bij mij werkt de sleutel ook zonder batterij in de AB, kijk dus even naar de transponder.
Dat is nòg makkelijker ja! ;)
Ooh, dan is het lampje hoogstwaarschijnlijk kapot. Kijk even van te voren op internet welke lampjes je precies nodig hebt, dan is het verstandig meteen alles in een keer te vervangen.
Tellerbak uitbouwen is niet heel lastig.
Om problemen te voorkomen kun je even je accu loskoppelen, dan zit je altijd safe. 2e praktische punt: zet de ventilatieroosters DICHT. Dit omdat je straks een paar schroefjes achter de roosters los moet halen, als deze in je luchtkokers vallen krijg je ze er niet meer uit. Dat wil je niet. ;)
Je moet beginnen met het kapje achter je stuur los te halen (niet de airbag of iets dergelijks!), deze zit vast met twee schroefjes achter twee plastic dopjes achter je stuur. Als je je stuur draait zie je twee ronde dopjes zitten. Deze eraf wippen en je ziet een schroefje. Deze eruit draaien.
Dan: de lichtschakelaar uitbouwen. Deze zit in een contactblok geschoven en je kunt ‘m in z’n geheel eruit halen door voorzichtig met een of twee platte schroevendraaiertjes de hele schakelaar naar voren te wippen. Vervolgens kun je je luchtrooster erboven voorzichtig eruit halen. Als je twee mooi platte plamuurmessen hebt werkt ’t ’t makkelijkst. Deze steek je links en rechts (dus in verticale positie) aan de zijkant van de roosters en dan trek je het geheel er zo uit.
Uiteindelijk moet je het linker en de twee middelste luchtroosters eruit halen. De meest rechtse kan blijven zitten.
Als je de luchtroosters eruit hebt, zie je feitelijk alle schroeven zitten waarmee de zwarte omranding verwijderd kan worden. Er zit(ten) 1 of 2 schroeven achter het linker luchtrooster, 2 onder de middelste luchtroosters en er zitten nog twee schroeven van de omlijsting achterdoor bij de stuurhendels (knipperlicht, ruitenwisser). Als je deze eruit hebt gedraaid kun je de omlijsting weghalen en dan zie je je tellerbak redelijk kaal liggen, inclusief de schroeven waarmee deze vast zit.
Draai die schroeven ook los en je kan zo de tellerbak naar voren halen. Er zit geen km kabel, dit is allemaal elektronisch. Enige kabel waar het dashboard nog aan vast hangt is die van de TID/MID, deze kun je open klikken en eraf halen. Kan handig zijn maar is niet noodzakelijk.
Als je ’t dashboard op je schoot hebt liggen kun je de lampjes er zo uit draaien en vervangen voor nieuwe exemplaren. Zeker de moeite waard om nu meteen alle lampjes te vervangen!
Bij vragen/onduidelijkheden, vraag gerust, daar zijn we voor! :)
Wat werkt wel nog? Doet je toerenteller, temp meter en tankmeter (eventueel km teller) het wel nog en is de snelheidsmeter defect? Of doet niets het meer?
Laten spuiten is waarschijnlijk prijzig. Eventueel kijken of je het of zelf doet of het zwart (haha) laat doen anders betaal je de hoofdprijs voor zo’n klein plekkie. Da’s zonde van het geld!
Die folie is gewoon plakfolie / fineer. Bij welke afdeling dat precies ligt weet ik zo 1-2-3 niet. Je krijgt ’t in allerlei kleuren en motieven (o.a. hout-look). Maargoed, gewoon zwart is toch het meest nette. ;) Heb dat toen geplakt en niet gespoten omdat dit bij eventueel mislukken te verwijderen valt zonder schade. Zit ’t niet goed of is het versleten, kras erin, haal je ’t eraf en plak je een nieuw stukje erop. Vorige week nog gedaan met twee nieuwe portieren. Makkelijk zat. :)
Oude folie eraf en nieuwe folie halen. ;) Rol krijg je bij hornbach voor € 5. Kun je alle stijlen mee afplakken. :) Kan ook zijn dat ’t gespoten is, in dat geval kun je ’t nieuw spuiten. Zelf heb ik ze gewoon afgeplakt met hornbach folie.
Als je ze in een Vectra C zonder knipperen wil installeren moet je een beetje knutselen. De weerstandswaarde heeft inderdaad effect of het systeem ziet dat een lamp defect is of niet. Een LED verbruikt over het algemeen minder dan een vergelijkbaar gloeilampje qua lichtopbrengst. Daardoor is de weerstandswaarde niet correct. Als deze teveel afwijkt van een gloeipeertje krijg je dus een foutmelding. Gebroken gloeidraadje = geen stroom door oneindig hoge weerstand = foutmelding.
In 9 van de 10 gevallen zijn de weerstandjes die je op een LED insert ziet zitten niet voor het canbus systeem maar puur voor het omlaag brengen van de spanning voor de LEDjes zelf. Ook die heb je in soorten en maten maar kunnen over het algemeen ‘kaal’ niet 13,4 V verdragen (of welke boordspanning je dan ook hebt), een voorschakelweerstandje is dus een must.
Extra weerstanden in serie zetten heeft ook weinig zin omdat je dan niets meer overhoudt voor je ledjes zelf. Parallel een weerstand eroverheen werkt evenmin omdat de totale weerstand dan lager is dan de laagste in je systeem.
Sow! Dat zijn stevige prijzen. Afgelopen februari nog een nieuwe 70 Ah Bosch accu gehaald voor m’n Vectra A, daarna meegenomen en overgezet in de B en was daar € 99 voor kwijt. De vorige was een cheap ass van kwik fit die het toch, gek genoeg, een jaar of 6 heeft uitgehouden.
Vandaag nog even de oude portieren gestript, glas + elektrisch raammotor en van ’t achterportier even het raam eruit gehaald, deurgrepen en een CV slot. Dat staat nu fijn op marktplaats. :)
Een gloeilamp in serie met het ledje werkt ook niet. Wil je de pulsjes opvangen dan moet je gaan klooien met een condensatortje maar of dat nou zo jofel is voor je canbus weet ik niet. Zoals gezegd: relais over je stadslichtlampjes en daarmee ledjes over klem 15 schakelen werkt in ieder geval. Ben je van het geknipper af. ;)
Jep, tegenwoordig komt er wel genoeg licht vanaf dat je ’t ook goed ziet. Veelal in combinatie met xenon is led toch mooier dan halogeen bolletjes, dat dan weer wel. ;)
Gewoon even het internet afspeuren naar wat betere kwaliteit. Dat hoeft ook niet altijd de hoofdprijs te kosten maar zullen waarschijnlijk wel ietsje duurder zijn. Tot die tijd “hold on”. king:
Zeker zitten daar weerstandjes op omdat er geen standaard ledjes zijn waar je 13,4 V overheen kan sturen. ’t Is nu eenmaal goedkoop geproduceerd spul met een mindere kwaliteit en daar is de prijs dan ook naar. Het feit dat er een weerstandje op zit wil trouwens niet zeggen dat het canbus ready is. Deze dus in de prullenbak en een setje fatsoenlijke kopen. ;)
Mooi dat ie weer goed rijdt! ;)
Als je zo’n eind uit de richting gaat en de Vectra rijdt gewoon zou ik er helemaal niets aan doen. Je zult net zien dat er straks iets hapert en dan zit je met de gebakken peren. Als ’t loopt: niet aan klooien. ;)
@CommoCruiser wrote:
@Lemmens wrote:
Kan alleen zijn dat je je auto even bij de dealer moet laten resetten, in het ergste geval.
Dat moet ook wel lukken met die Opcom.
Da’s vast goedkoper als de dealer :vertagIn veel gevallen wel, tenzij je een garage hebt waar ze ’t gratis doen. Dan moet je er nog naartoe rijden natuurlijk. Opcom is dan wel zo makkelijk! ;)
Kan je vertellen dat die H7 LED inserts niet het gewenste effect gaan leveren. Daar komt amper licht vanaf. ;)
Even los van het technisch verhaal: normaal gesproken kun je wel dagrijverlichting voeren maar deze moeten dimmen bij het inschakelen van dimlicht. Let daar dus ook op.
Kan alleen zijn dat je je auto even bij de dealer moet laten resetten, in het ergste geval.
Let even op of je die met de ronde of rechthoekige stekker nodig hebt!
-
AuteurBerichten