Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@RISL wrote:
Helaas zijn alle Opels in mijn familie bezet of in het buitenland, dus ik kom maar op de fiets, denk ik.
Het belooft mooi weer te worden, dus dat is goed nieuws :)Hoezo? De Seat is vorig jaar ook zonder rellen op het terrein gebleven :P
Btw, heeft iemand hier nog iets van Mr UPS-man gehoord? Hij zou m’n pakketje met m’n verlagingsset langsbrengen, maar denk dat hij ergens in Southpark is blijven hangen :P
Uit welke regio kom je? Misschien dat iemand een goed revisiebedrijf in de buurt weet…
Zo, tijd voor een grote update…
Het oliepomp-verhaal is toch nog degelijk afgelopen dankzij FSRS :)Maargoed, bij de laatste update had ik net m’n koppie en lagerschalen binnen. Sindsdien is alles aardig in een stroomversnelling geraakt wat betreft het herbouwen van de motor. Om de pret niet te bederven, gooi ik er toch alles stap voor stap doorheen.
Allereerst begonnen met het opnieuw opbouwen van de cilinderkop. Schoteltjes erin, kleppen ingesmeerd met een laagje 5W30, klepseals erin, veren erin, schoteltje erop en vastzetten maar. En natuurlijk niet te vergeten; de klepstoters.





De rode vloeistof op de klepstoters is montageolie, dit zorgt ervoor dat de onderdelen niet droog lopen bij de eerste start. Een ding was ik meerdere malen te haastig mee, en dat was het plaatsen van de nokkenassen. Dit moet eigenlijk pas tegen het einde, maar het geeft toch een goed gevoel als ik ze erop zie :P
Nu ben ik over gegaan op het plaatsen van de hoofdlagers (krukas) en de krukas zelf.



Helaas is het blok al aardig zwaar geworden, en aangezien m’n werkkamer op de eerste verdieping is, heb ik toch maar besloten m’n werkplek te verhuizen naar de schuur op de begane grond. Kortom; met een blokje gietijzer de trap af :P Dit is allemaal goed en wel gelukt. Denk ook niet dat het te doen zou zijn om hem compleet naar beneden te loodsen zonder dingen te beschadigen, of zelf als een projectiel van de trap af te komen :P

Nu een van de spannendste werkjes vind ik zelf; het installeren van de zuigers. Bij dit werk ben ik begonnen met de zuigerveren en de drijfstanglagers.


En vervolgens het installeren in de cilinders. Hierbij zijn de cilinderwanden, zuigers en het gereedschap goed in de olie gezet om enige frictie te voorkomen. Ook is het opletten voor degene die dit nog nooit gedaan heeft. De openingen van de ringen moeten per laag ver van elkaar af zitten. Mijn aanpak is de dunne ringen van de olieschraapveer op 0 en 180 graden van elkaar te draaien, en de compressieringen op 90 en 270 graden van elkaar.



Nu dat de 4 zuigers op hun plek zitten, kunnen ze aan de krukas vast gemaakt worden. Hierbij ook weer de rode montageolie gebruikt, omdat deze lagers anders ook droog lopen, enkele seconden, maar toch liever niet eigenlijk. Op dit moment heb ik maar even de oude bouten gebruikt voor de drijfstanglagers, omdat ik nog eventjes moet wachten op de nieuwe set uit Duitsland. Nu kan ik ze nog gebruiken om eventuele problemen te ontdekken wat betreft het ronddraaien van de krukas icm met de zuigers.
Koppakking kan ertussen en de kop erop :D



Nog een kleine notitie bij de laatste foto. Ik gebruik hier een ‘verlengstuk’ op m’n sleutel. Probeer dit zelf te voorkomen, omdat anders je koppel niet helemaal zal kloppen, en het is ook lastiger met de gradenboog, vanwege het torderen van de verlengstukken.
En dit is het mooie resultaat van het onderblok en de kop samen.

Oliepomp en afschermplaat erop… Mis nu nog een boutje van de afschermplaat, grrrr… Ook meteen het tandwiel van de distributie, de motorsteunbeugel en de looprolbeugel erop gezet. Krukasbout (rekbout) op 130nm en 45gr vast gezet. Welke idioot verzint dat nou weer >_< Gelukkig is m'n motorbok erop berekend :)




De zware metalen beugel onder de krukas erop gezet zonder afschermplaat. Gelukkig kan ik er zo nog bij voor de drijfstangbouten.


Nieuwe thermostaat erop

Bypass erop, en zoals de helderen onder ons wel hebben gezien; er zitten nieuwe draadeindes in de kop aan zowel de in- als uitlaatzijde. De vorige waren al aardige opgevreten om het zo maar te noemen.

En om voor vandaag de laatste beetjes maar even af te ronden, zijn er nog enkele dingen bij gekomen waaronder de bobine, EGR-klep, een deel van de secundaire luchtinjectie, krukassensor, klopsensor



Zo, voor vandaag vind ik het wel weer even gezegend. Het is nu nog even op zoek naar specifieke boutjes voor de steun van de dynamo en de distributiekap.
De luchtinlaat kan weer in elkaar gezet worden inclusief brandstofrails en gasklep. Injectoren krijgen een ultrasoon-badje bij Vincent.Helaas gaat het project dan weer even iets langzamer vanwege de aanschaf van de distributie-set + waterpomp, koppelingsset, multiriemspanner en multiriem.
Hijs er dan een C20XE in, dan ben je onderdeel van The Flying Docters :P
Ligt er ook echt maar net aan wat er allemaal vervangen moet worden, en dat kan niemand nu zeggen zonder het blok open te maken.
– Mochten de cilinders uitgesleten zijn, dan moeten deze gehoond worden, nieuwe zuigers en zuigerveren.
– Krukas versleten / beschadigd, krukas slijpen
Dan moet je nog bedenken dat vrijwel alle pakkingen mee moeten. Hier kan je ook al gauw een kleine 100 a 150 euro voor kwijt zijn
Distributie-set + waterpomp sowieso vervangen
Klepseals vervangen
Multiriem-spanner + multiriem zijn aan te raden
En dan niet te vergeten, de hele voorraad aan rekbouten die vervangen moeten worden; kopbouten, krukaslagerbouten, krukasbout en drijfstangbouten.En dit alles gerekend zonder het nodige gereedschap :)
Hebben ze bij je nieuwe werkgever geen bedrijfsauto / busje met het logo erop? :)
En losstaand daarvan; BMW’s zijn prima auto’s, dus mij hoor je niet klagen ;)Zo te zien was die witte Chevy er op zondag ook. Ben zelf op zaterdagmiddag geweest (12.00 tot 15.00 uur).
Die dikke doppen van de 3.0 CDTi, die kosten wel een emmertje geld. Daar weet Kimmie wel over te vertellen :P
Ik ga aankomende week naar m’n revisieboertje voor m’n eigen verstuivers. Zal nog wel laten weten wat het kostte :)@McKaamos wrote:
Vrij nette prijs idd, maar niet erg rendabel.
Als je zoiets wil, dan moet je het zelf doen voor zover als het gaat.
Motorblok uit elkaar halen, zelf de kleppen slijpen (wat simpeler is dan hoe het klinkt), pakkingen vervangen, etc etc.
Eigenlijk het enige wat je niet zelf kan, is inpersen van nieuwe klepgeleiders (indien nodig) en het honen van het onderblok.Mits genoeg gereedschap, kan je het pretty much allemaal zelf doen. Dan kost het nog maar een paar honderd euro. Voor 750 moet je dan wel klaar kunnen zijn. Onderdelen + werk wat je zelf niet kan.
Respect als je dat goed en wel lukt voor 750,- :P
@Ewoud94: Hoe lang verwacht je je auto uit de running te hebben tijdens deze revisie?
Ik ben zelf bezig met een X18XE-blokje, en er gaat stiekem toch een hoop geld in zitten. Je zou eens kunnen kijken in m’n topic bij het 1.8-motoren deel ;)Even een klein verzoekje van het publiek wat hier regelmatig kijkt.
Ik heb van veel dingen een foto gemaakt zodat het opbouwen een stuk makkelijker gaat. Alleen blijkbaar heb ik geen foto van de oliepomp en de bouten die hem op z’n plek houden.
Zou iemand hier een foto van kunnen maken bij een X18XE of X20XEV-blok?
Ook ben ik even kwijt welke bouten er gebruikt zijn bij de onderste beugel van de dynamo (het schanierpunt).En als er vettigheid in de uitlaat zit, heb je het naar mijn mening al ontdekt…
Als je bij een koude start al stevig door zou rijden, dan slijten de zuigerveren veel harder, waardoor er olie in de verbrandingskamer, en dus de uitlaat kan komen. Of je dit doet, weet ik niet. Het is enkel een scenario…
Compressie-meting en lektest zullen dit uitwijzen.
Mocht dit toch het geval zijn, dan mag je je portomonee trekken…Een ander scenario is dat er olie lekt bij de kleppen. Dit komt dan hoogstwaarschijnlijk door slechte / versleten klepsteelrubbers. Hiervan zijn de kosten nog enigszins te overzien.
Dat er olie bij de bougies zit kan goed komen door de kleppendeksel-pakking. Gewoon een keer schoonmaken en nogmaals aankijken.
Is in ieder geval een unieke achterbumper op de meeting ;)
Ik hoop het onderstel van de auto op orde te hebben op 9 juni.
Voor zover ik het zie is er maar 1 krukasbout (torx) beschikbaar voor dit blok. Lijkt me eigenlijk ook stug dat ze bij een ander blok ook een ander soort schroefdraad gebruiken…
Leveranciers van de dealers zijn dus helaas ook niet foutloos.
En precies zoals Haasje17 zegt; het is een rekbout. Zorg ook wel dat je het juiste aanhaalmoment + aantal graden hebt.
Eindelijk een nette update om mee te showen :P
De kop is terug van de revisieboer. Het totale kostenplaatje staat nu op € 720,-. Morgen komt er weer een pakketje binnen met een voorraadje pakkingen en afdichtingen. Kortom; mijn voorziene bedrag van 900,- a 1000,- gaat krap aan worden.Maar om toch weer terug te komen op de voortgang van het werk; de kop is zoals gezegd terug, meteen meegekomen zijn de drijfstanglagers, krukaslagers en zuigerveren.
De onderdelen-set:




Altijd leuk om te zien; de voor en na van deze lagers:


En natuurlijk de cilinderkop:



Eerste punten op de agenda;
– Cilinderkop compleet maken (veren, klepsteelrubbers, klepstoters etc)
– Krukaslagers op hun plek
– Krukas op z’n plek
– Zuigers schoonmaken, invetten en zuigerveren er omheen
– Drijfstanglagers op hun plek en de zuigers in de cilinders
– Oliepomp aan de krukas bevestigenKortom; ik ben nog wel eventjes rustig bezig :)
Je zou eens kunnen kijken in de richting van een Renault Twizzy, Fisker Karma, Tesla Roadster en Nissan Leaf (en vast nog wel een aantal auto’s).
Heel fijn, maar wat was nou de oplossing? Oplossingen via PB’s sturen, daar heeft niemand anders op het forum profijt van -_-‘
:wors
Tijd om een lijstje te maken met wie er komt en er uitgenodigd is? :P Ik mis hier alleen nog een reactie van onze lange Fries :P
Je kan ze ook via de importeur bestellen ;) Even een mailtje of belletje doen naar Biesheuvel Autosport in Nieuwendijk. Zit bij mij zowat om de hoek :)
Als je goed op de referenties let bij eBay, is er weinig aan de hand :) Ik bestel daar net zo graag als bij een webshop in Nederland.
Maar aan het einde van de rit heb je geen enkele garantie, bedenk dat wel.Dit is de draagarm waar ik het over heb. Het rubber wat rechts zit op de foto, daar zit soms speling op, voornamelijk zijwaarts. Bij mij was het zelfs al te horen toen m’n vaste bandenboer een trap tegen de band gaf :P

Controleer eens de speling op de draagarmbus welke aan het einde van je draagarm zit, dus onder de achterste deuren. Deze heb ik al meer dan eens vervangen.
Gewoon even een bandenlepel ertussen steken en wrikken, kan zowel op de grond als op de brug.Je hebt in ieder geval een hele goede radio gekocht :) Ik ben er maandenlang zeeeer tevreden over geweest, zeker icm m’n iPhone 4 voor de muziek en navigatie-spraak (via Bluetooth).
De motorcode staat op het kentekenbewijs bij het model (Vectra B Caravan >motorcode< ), meestal iets in de richting van Y22DTR of gelijkwaardig.
De € 530,- is exclusief de prijs van de motor. Prijs van de motor was € 150,-, dus dat valt ook nog reuze mee :)
Een deel van de kosten ga ik er met het andere blok wel uit krijgen. Hiermee bedoel ik het blok wat nu nog in de auto hangt.Een leuk vooruitzicht. Heb de go gegeven aan de revisieboer om het spul in orde te maken. Gezien het ontvangen van m’n vakantiegeld aan het einde van de maand, zal het nog tot die datum even duren voordat het spul klaar is.
Zuigertje wat bij de oliepomp hoort heb ik ook weer gevonden. Zat verstopt in de dichte oliesmurrie van m’n schoonmaak-bak :PHoewel het nog een aardige ‘reis’ gaat worden, ben ik toch blij dat ik ermee ben begonnen :)
Totale kosten van dit project liggen nu op ongeveer € 530,- inclusief het werk van de revisieboer. Nu komt er nog bij;
– distributieset + waterpomp
– drijfstanglager-bouten
– krukaslager-bouten
– multiriem
– multiriem-spanner
– pakkingset voor de kop + kopbouten
– Vloeistoffen zoals de olie en kvsEn vast nog wel een aantal dingen die ik gaanderweg tegen zal komen :)
Eind van de maand meer informatie.
-
AuteurBerichten