Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Is op moment aangezet. 40nm, losdraaien, 32nm.
Ze hoeven niet ingeleerd te worden volgens mij, maar kan het mis hebben.Nah, het is gelukt. Een van de nieuwe verstuivers was dus kapot. Deze vervangen door een oude, en wat blijkt nou; heb ik hem vervangen door de enige gare verstuiver in de set. Heel de middag dus voor niets aan het rommelen geweest.
Kapotte nieuwe verstuiver gaat morgen terug voor een andere.
Moet er wel bij zeggen, als je het gereedschap bij de hand hebt, en weet wat er los moet, dan is de klus in een uurtje gedaan. Korter gaat gewoon echt niet lukken…Net de verstuivers vervangen. Alleen draait de auto niet zoals het hoort. Het klinkt alsof hij op 3 cilinders draait en de kilometerstand is veranderd in rare codes 00FFFFFF en dergelijke. Moeten de verstuivers toevallig niet ingeprogrameerd worden, alszijnde dat ze vervangen zijn?
Zo, die lui blijven van m’n auto af. Wat een kneuzen :/
Yup, heb ik gedaan :)
Bedankt voor de toevoeging :)
Persoonlijk denk ik dat dit is om alle ontspannen stukken van de riem strak te trekken. Iets wat met het twee keer ronddraaien eigenlijk ook gebeurt :)
Zal morgen de procedure eens doorlopen :)Weer even een kleine update erbij. Onderdelen van de distributie zijn binnen gekomen, inclusief wat ander klein spul (boutjes).

Ik zal hier stiekem een kleine incomplete howto bij zetten voor de distriset, vanaf het punt waarop ik nu zelf zit.
Eerst de 3 tandwielen op tijd zetten. Inlaat-nokkenas, uitlaat-nokkenas en krukas. Bij de nokkenassen zitten er nokjes bovenin welke gelijk moeten staan. Krukas heeft een nokje die naar beneden moet staan.


Je kan eventueel een hulpmiddeltje tussen de nokkenassen zetten, zodat deze niet verspringen. Ik heb bij deze motoren alleen ervaren dat de nokkenassen weinig verspringen. En dit kleine beetje wat hij wel verspringt, kan je gebruiken om de riem strak te trekken tussen de nokkenassen. Zo krijg je uiteindelijk de riem makkelijker om de laatste geleiderol heen.
Nu de waterpomp, geleiderollen en spanrol plaatsen / vervangen.


De riem er omheen leggen. Ik heb het zelf met de klok mee gedaan, maar geen flauw idee hoe het in de papieren staat. Handigste is om tijdens het leggen, je inlaat-nokkenas iets tegen de klok in te draaien. Leg dan je riem om de inlaat-nokkenas en draai deze dan weer ‘op tijd’. Hetzelfde met de uitlaat-nokkenas. Nu kan je zonder moeite de riem om de geleiderol leggen tussen je uitlaat-nokkenas en je krukas.
Nu alsnog even controleren of de 3 tandwielen nog op tijd staan. Zo niet, begin het feestje opnieuw :P
Tijd om de riem te spannen. Imbus-sleuteltje erbij en sleutel 13. Spanrol met de imbussleutel spannen door ‘m met de klok mee te draaien. Zorg ervoor dat de wijzer mooi in de inkeping komt te staan. Nu gewoon even de bout vastdraaien zonder hem op moment te zetten.
Ratel met dop 17 erbij en de krukas 2 keer, met de klok mee, rond laten draaien. Nu nog een keer controleren of de spanner goed staat. Tijdens het draaien aan de krukas, beweegt de spanner-wijzer heen en weer; dit is normaal :)
Naja, dit is het dan wel weer. Heb ook nog even het oliefilter vol gegooid met olie en vast gedraaid aan de oliepomp. En niet te vergeten de spanrol voor de multiriem erop gezet :)

Met als eindresultaat voor zover;

Nog even kijken hoe het met de centen zit voor de komende tijd. Mocht het mee zitten, dan gaat de koppelingsset ook in de bestelling, en kan de ombouw beginnen! :D
Of slecht materiaal, of de waterpomp is niet ‘recht’ geplaatst in het blok. Boutje niet goed aangedraaid of het oppervlak niet schoon. Hierdoor loopt de riem tegen de zijkant aan en na een tijdje drukt hij het geleideplaatje er vanaf.
Die brandplaatjes zijn zeker die koperen vierkante plaatjes?
De 4 dekseltjes zien er nog goed uit, dus ga proberen die opnieuw te gebruiken.
@Stefan: hoeveel wil je voor de pakking hebben?Ikzelf kon het helaas niet goed vinden qua gewicht icm een diesel-motor. Daarom ben ik overgestapt op een Astra H in plaats van een Vectra C :)
Maar mis nog wel elke dag m’n Vectra B 2.6 V6 :PVanmorgen eentje op het viaduct bij afslag Zaltbommel (A2). Zijn nette auto’s, maar beginnen veel te ‘Japans’ te worden qua uitstraling.
Mja, op 1 van de foto’s is ook het kenteken te zien, ook al hebben ze geprobeerd een hoop kentekens te verhullen :P
70-RR-ZV
Drijfstangboutjes waren binnen, dus kon ik de onderkant ook weer afwerken. Ik had er eerst de oude nog op gezet ter controle van het vrij lopen van de krukas- en drijfstanglagers. Ik kon de krukas zelfs nog MET de zuigers eraan vast ronddraaien (1 hand op de multiriem-poelie).

Nu is het meer een kwestie van alles verder opbouwen. Tijdens het hele project zijn de pootjes van de aanzuigbuis iets verbogen, waardoor het absoluut niet leek te passen. Na wat buigwerk (aan alleen de pootjes), is alles toch nog deftig op z’n plaats gekomen. Eerste pakking er tussen;

Eerste deel van de carterpan erop;

En uiteindelijk de gloednieuwe carterpan. De oude pan was beschadigd en ingedeukt door de plaatsing in de opslag van wie ik ‘m heb gekocht.

Vanaf hier kon ik ook meteen verder met het plaatsen van de koelwaterslangen. Deze slangen heb ik allemaal even schoon gemaakt, doorgespoeld en met PTFE-spray ingespoten. Nu zijn ze weer lekker ‘vet’ en zien ze er weer degelijk uit.
Ook heb ik de bedrading even nagelopen. Hierbij waren de rubberen kraagjes veelal uit elkaar gevallen. Dat wat nog te gebruiken was heb ik weer op de plek gehouden, en ingetaped met zwarte tape.
Ook is het inlaatspruitstuk weer in elkaar gezet en alle koelwaterslangen aangesloten.


Ook is de beslissing gevallen over het blok zelf; hij gaat toch in de Vectra. Enkel de oude motor is de oorzaak van de klachten, dus des te meer reden om ‘m te vervangen.
Zodra dit project af is, zal ik het toch niet kunnen laten om een volgend blok onder handen te nemen, dat weet ik zeker :P
Een oud-collega van mij is invalide geraakt bij een eenzijdig ongeluk. Bestuurder raakte 2 keer een stoeprandje, toen een bus-opstap (die opstapjes van bijna 30cm hoog) en is toen over de kop geslagen. Bestuurder op slag dood, oud-collega invalide en een vriend van hun kon na een paar weken uit het ziekenhuis. Eveneens oud-collega van RISL…
Maar hetgene wat deze Alfa-rijder heeft gedaan is gewoon belachelijk…
Bij nader inzien is dit idd een Alfa 147. Kont, velgen en dashboard komen overeen…
Lekker hard rijden door de polder he, dat gaat vanzelf een keer verkeerd, of je nou een double wishbone-constructie hebt of niet :P Mijn inschatting is toch dattie tegen de 130 a 150km/h aan heeft gezeten, want met m’n Vectra 2.6 haalde ik daar zonder moeite of gestuiter 80 a 90km/h.
En anders even kijken of je kabel nog schoon is…
Trekhaakbekabeling vervangen voor een nieuw setje. Bij de oude deden meerdere verbindingen het niet meer, waaronder de richtingaanwijzers en de remlichten.
Hoera voor rotte torx-boutjes -_-‘Achterlichten hebben ze bij Van Bebberen in Rijswijk (naast Giessen). Is een autosloop waar ze een Corsa hebben staan met die achterlichten.
En uit de bocht vliegen door te hoge snelheid is hoe dan ook stom. Er wordt genoeg voor gewaarschuwd…
13 juni 2013 om 18:17 In reactie op: Vragen over Opel Vectra C (distributie, olie, motorlampje) #18151856Als het blok droog is aan de buitenkant, dan kan het niet veel richtingen meer op.
13 juni 2013 om 18:01 In reactie op: Vragen over Opel Vectra C (distributie, olie, motorlampje) #18151854Misschien is het juist de reden dat de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan. Zeker bij een diesel (welke meestal veel kilometers moet maken) is het niet te doen om telkens de olie bij te vullen. Dan ben je onderaan de streep meer kwijt.
Je zou eens bij een garage langs kunnen gaan om een lektest uit te voeren, zoals Opeltje17 al aangeeft. Dan weet je meteen of het je zuigerveren zijn.13 juni 2013 om 15:30 In reactie op: Vragen over Opel Vectra C (distributie, olie, motorlampje) #18151849Uitlaat hoort gewoon metaalachtig schoon te zijn.
Wat het kan zijn;
1) Zuigerveren dichten niet meer goed af
2) Klepseals sluiten niet meer goed af
3) Verkeerde olie gebruikt
4) Lekke koppakking (denk het eigenlijk niet, anders waren er wel andere kenmerken bij gekomen)Gezien de kilometerstand van 115.400km, denk ik persoonlijk aan het eerste. En dat kan een duur grapje worden. Veelal het gevolg van stevig doorrijden met koude motor.
Bij mij staan er bij allebei een plasje water in :P
Laat het nog even lekker zo zitten, binnen een paar weken worden toch de schokdempers vervangen inclusief het lager en de schotel. Nu wel een mooi moment om even wat kapjes te maken hiervoor :)Mja, delen met meerdere personen (3-4) zou voor mij ook wel ideaal zijn. En zooi zelf aanleggen is geen enkel probleem. Alleen dan ook nog het euvel dat ’t enigszins in de regio moet zijn.
Dat zo’n ladderchassis zwaar zouden zijn had ik eigenlijk al wel verwacht. 1> het zijn Amerikanen, alles moet groot en 2> Pickups moeten nou eenmaal stug en sterk zijn.
Zag trouwens op internet ook filmpjes van GM, waarbij ze pickups en dergelijke in elkaar zetten, ook allemaal met een apart onderstel. Deze is toch ook niet vastgelast aan het ‘koetswerk’?
Aan de hand van het GM-nummer kan ik er niets over vinden. Zelfs Google haalt z’n schouder op :P
-
AuteurBerichten