Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Lijkt toch een OBD2 te zijn (16 pin aansluiting), alleen kan ik de lipjes aan de bovenkant van de aansluiting niet plaatsen met de afbeeldingen op internet.
@McKaamos wrote:
@Kleine-Paul wrote:
@Opeltje17 wrote:
Kan zijn dat hij in het geheugen staat en anders effe uitlezen wanneer het lampje brand
Oké, dank voor de hulp.
Eerst op zoek naar een opcom en dan ga ik hem uitlezen.
Je kan prima uitlezen zonder Opcom hoor.
Zoek maar eens naar de Paperclip methode.
Komt er op neer dat je een paperclip in 2 aansluitingen van de diagnosestekker stopt en dan gaat je motormanagement lampje knipperen.
Elke code wordt 3 keer herhaalt en bestaat uit 2 cijfers ieder. Hij start trouwens met code 12. Dat staart voor “start diagnose” dus die hoef je niet mee te rekenen.Dat kan ik inderdaad ook proberen.
Al wil ik ook wel graag een opcom, lijkt me sowieso erg interessant. Valt mij alleen op dat die obd aansluiting er wat anders uit lijkt te zien dan de standaard obdII aansluiting. Of ligt dan aan mij?
@Opeltje17 wrote:
Kan zijn dat hij in het geheugen staat en anders effe uitlezen wanneer het lampje brand
Oké, dank voor de hulp.
Eerst op zoek naar een opcom en dan ga ik hem uitlezen.
@Opeltje17 wrote:
Ja bijvoorbeeld, zodra je hem uitleest komt er een foutcode naar voren en deze foutcode behoort tot een bepaald component dus aan de hand van de foutcode kan je zien welk component dat is en dat zou ook de EGR kunnen zijn.
Maar dat zeg ik gewoon effe uit laten lezen zodra het lampje brand.
De foutcode komt alleen naar boven als de foutmelding of dat moment actief is of niet? Want na het hetstarten is de melding weer weg. Die komt dat ook niet naar boven bij het uitlezen denk ik, of blijft dat in het geheugen staan?
Ben net mp aan het afstruinen voor een opcom, dan kan ik het gewoon zelf. Iemand tips?
@Opeltje17 wrote:
@Kleine-Paul wrote:
Zo, vandaag de EGR afgedopt (met originele blind pakking, 1 gat afgedicht) en direct het luchtfilter vervangen voor een Simota inlegfilter.
Moet zeggen dat het een goed voelbaar verschil oplevert. De verbranding voel veel beter aan. Het luchtfilter levert een beter gasresponse op. Tevens voelt de auto nu een stuk sneller en vloeiender.
Ik krijg alleen na een minuut of 10 rijden het storingslampje. Onafhankelijk aan het gevraagde motorvermogen. Na het contact uit en weer aan te zetten is hij weer weg. Is hier nog iets aan te doen?
Ja uitlezen.
Ja, en dan? Weten dat het door de EGR komt?
Zo, vandaag de EGR afgedopt (met originele blind pakking, 1 gat afgedicht) en direct het luchtfilter vervangen voor een Simota inlegfilter.
Moet zeggen dat het een goed voelbaar verschil oplevert. De verbranding voel veel beter aan. Het luchtfilter levert een beter gasresponse op. Tevens voelt de auto nu een stuk sneller en vloeiender.
Ik krijg alleen na een minuut of 10 rijden het storingslampje. Onafhankelijk aan het gevraagde motorvermogen. Na het contact uit en weer aan te zetten is hij weer weg. Is hier nog iets aan te doen?
Zojuist contact gehad met de “lokale” Opel dealer.
Ze hebben een gewone en dichte pakking op voorraad. Morgen ochtend dus naar de dealer om een dichte pakking te halen, voor wat ik kan zien aan het type nummer is het er één met één gat erin en de andere opening afgesloten.
Voor wie wil, de bestelnummers:
Gewone pakking: 850423
Dichte pakking: 9106319Iemand die mij uit ervaring kan vertellen dat het geen probleem is bij een X14SZ automaat?
Twijfel gewoon wat door het gebrek aan ervaring :oops:
Ik ben wel benieuwd of dit zo kan zonder een storingslampje dat gaat branden, en eventuele andere problemen.
Ik lees hier zoveel verschillende dingen over op internet.
Perfect, dank je voor de informatie! Ga er het weekend mee aan de gang.
@*Jurgen* wrote:
Gewoon losdraaien en schoonmaken (vol pompen met remmenreiniger :P ) Dan een metalen plaatje maken die je er tussen doet zodat ie afdicht. Waarschijnlijk even een nieuwe pakking er tussen doen, zodat ie lekdicht is.
Ik doelde meer op het injectorhuis ;)
Wat is eigenlijk het grootte voordeel van het afdoppen van de EGR? En maakt het eigenlijk uit voor de APK.
@*Jurgen* wrote:
Afdoppen kan geen kwaad in ieder geval. Dan kun je daarna altijd nog eens verder kijken. Misschien injectorhuis een keer schoonmaken.
Is dat lastg? Of kwestie van schoonmaken met remmenreiniger en een doek (ben handig en heb het gereedschap, ontbreekt alleen aan kennis en ervaring).
(beetje laat)
Maar alles is perfect gegaan. Oude koelvloeistof was toch beter dan verwacht, maar verversing geeft toch een fijn gevoel.
Allen dank voor de hulp en advies.
Complimenten! Erg mooi, vooral de “originele” look!
@JOR74 wrote:
Nee Okee maar het blijf nog ff gokken, denk dat ik maar wacht tot het weer wat warmer word zomers.
Misschien werkt het dan wel althans de meter naar de 90 graden. Maar de radiator kan het ook zijn idd.
:SThermostaat zal je bedoelen… Ik merk een hoop verschil aan de auto na het vervangen van de thermostaat. Als ik op internet lees hoe vaak er iets is met de thermostaat. Als je het zelf kan, zou ik niet twijfelen voor het geld dat het kost gewoon vervangen die thermostaat.
Sensor en thermostaat allebei iets over de 10 euro via internet.
Je kan ook denken aan de thermostaat ipv de sensor. Bij mij ging het over de sensor voor de ventilator. Die heeft niks te maken met het niet warm worden.
@GoGo22 wrote:
nee ik heb het al uitgevonden, las het ergens dat je de wisser 90 graden van de arm moet zetten en dan naar boven duwen lichtjes en toen kwam die los. Toch bedankt voor de reacties ! :thumbup
90 graden is net zoiets als haaks ;)
Normaal trek je de wisser van de ruit af, kantel je hem zodat hij “haaks” op de arm staat. Dan lipje indrukken en wisser naar beneden drukken, dan moet hij loskomen. Anders even bij een andere/nieuwe kijken om dit principe te snappen.
Zoals het meest logisch is, op zoek naar het laagste punt als je vloeistof af wilt tappen. Of dit nu de slang is of zoals bij mij de sensor voor de ventilator.
Katalysator vervanger is misschien ook een optie. Geen idee of dat zomaar mag hoor.
http://www.novusautomotive.nl/Assortiment/Productdetails/tabid/63/ProductID/1177/CategoryID/59/Katalysatorvervanger/Default.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ben je ook klaar voor 5 tientjes.
Gister dan eindelijk de tijd gevonden op de klus te klaren.
Thermostaat vervangen, sensor in de radiator vervangen, koelvloeistof ververst.
En hij word nu warm zo als het hoort, hij rijdt ook vele malen beter zo. Alles getest en is nu zeker hoe het moet.
Alleen nog de vraag aan jullie hoe jullie de kap van de distributieriem afhalen (achterste dan). Ik heb nu alleen de bovenkant los gemaakt. Op die manier krijg je ook de riem helemaal niet ontspannen. Hoe doen jullie dat? Vliegwiel eraf of??
Dat hij zo heet werd was door eigen toedoen, bewust dus. Dat de sensor niet helemaal lekker lijkt ben ik het mee eens. Daarom word hij sowieso vervangen.
Het raadsel waar ik mee zit is dat hij onderweg koud blijft, hij word alleen iets warm (hooguit rond de 90 graden) bij langer stationair draaien. Daarom vermoed ik dat de thermostaat open blijft staan.
De ventilator die werkt. Dat had ik al getest.
Ik snap alleen niet helemaal waarom je denk dat de sensor defect is? De ventilator staat uit alleen word het systeem niet warm. Hij blijft op de eerste streep staan onderweg. Dus de streep onder de 90 graden. Hij word enkel iets warm (rond de 90 als ik een kwartier ofzo stil sta.
De sensor onderin de radiator ga ik sowieso vervangen aangezien hij daar ook iets lekt. Ik wil dan meteen de koelvloeistof verversen.
Ik had meer het gevoel alsof de thermostaat open blijft. Ik weet alleen niet of dat wel kan.
Dank allen, ik kijk mijn ogen uit hier op het forum. Erg interessant allemaal.
Toch maar thermostaat vervangen. Al is het het zekere voor het onzekere nemen.
Ik moet dan dus de distributieriem eraf halen. Dit heb ik nog nooit gedaan. Heb wel de omschrijvingen er voor van Opel. Heb momentsleutel en alles dus dat is het probleem niet.
Hebben jullie hier voor nog een goede uitleg en/of tip?
Ik ben ook benieuwd of de X1.4SZ nou een vrijloopblok is of niet. Lees verschillende meningen.
-
AuteurBerichten