Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Als ze bij de Opeldealer nog te bestellen zijn imbusbouten van een zescilinder CIH halen, of anders hier op het forum even vragen, het zijn M9 bouten met fijne draad.
De bouten die je nu hebt zijn 15 mm koppen, met een afgeslepen ringsteeksleutel lukt het nét maar daar is ook alles mee gezegd.
Gewoon een setje imbussen van een zespitter opzoeken en dan met een imbussleutel met zo’n handig “bolletje aan het eind vastzetten, daarmee kun je ook een beetje onder een hoek werken.
Ik gebruik die imbussen ook bij m’n 2400 met webers, gaat gewoon veel makkelijkerder :thumbBram z’n groene B-Manta hier op het erf, en wat bromt zo’n dikke cih-motor toch lekker :thumb
Das geen half werk man! Petje af! :thumb
1: ja.
2: jazeker, grotere speling= meer weglekkende olie = veel minder oliedruk, zeker bij warme motor.Ja, dat gaat, moet je het gat voor de pook nog verlassen?
De cilinders van de Commo zijn 22.2 mm en die van de Manta 19 mm, dus met de Commo cilinders krijg je meer remkracht achter.
Niet in de Lopik 500, wel bij de ACTD.
25 april 2012 om 17:34 In reactie op: cih 2.4 ombouw- met spoed, bout voorkant krukas poelie #18008599Hallo Bas, de distributie op tijd zetten: De spie vooraan op de krukas recht omhoog, dan staat het bolletje op het vliegwiel ook bij het pijltje wat aan de rechterkant in het gat in het motorblok zit.
Dan zit er op het nokkenastandwiel een putje geboord en dat moet overeenstemmen met het gleufje wat in het plaatje zit ónder het nokkenastandwiel.
Bij de 1.9 bedoel je een soort schermpje wat tussen de veer en de veerschotel zit neem ik aan, die zitten er wel vaker, soms ook niet, geen idee waarom.
Welke ringen bedoel je bij de 2400, de kleprotators die onder de uitlaatklepveren zitten, of de schermpjes net als bij de 1900?
Als je de kopbouten er in gaat doen, houd dan even rekening met de stand van de nokkenas, hier zitten uitsparingen in daar waar de kopbouten er langsheen moeten.Leuk dat je er blij mee bent Lammert :D
Aansluitschema’s geen idee, maar de temperatuurzenders voor het water zitten bij een Citroën BX 16 /19 in het thermostaathuis, de ene gaat bij 105 graden aan en de tweede bij 112 heb ik opgezocht.
De oliedruk van 3 bar brandt dus altijd bij stationair draaien, vdo heeft een enorme selectie aan druksensoren om waarschuwingslampen aan te sturen en voor de meters natuurlijk op vdonl.nl staan de lijsten met zenders, het is dan waarschijnlijk wel nodig om een verloopstuk te maken/kopen om in het blok te schroeven waar de zenders dan weer in komen.
Als je een elektro achtergrond hebt is het aansluiten geen probleem voor je, dat lukt mij ook en ik ben nou niet echt een elektriek-fan ;)
Hoi, de druk en temperatuurmeters heb je de zenders in het motorblok voor nodig natuurlijk en dan van de zender naar de meter, en die heeft weer een geschakelde + en een massapunt nodig dan werkt het al.
Oliedrukzender op een Manta heb je in twee soorten, één die alleen het waarschuwingslampje aanstuurt, en een zender die ook een meter aan kan sturen door staat een G (geber) en WK (warnkontakt) op.Er zijn ook tripmasters die je bij de tellerkabel moet aansluiten, ook een opnemer net als bij het wiel.
De oliedruklampen zitten op aparte zenders, eentje die bij 1 bar de rode lamp aanstuurt en eentje die bij 3 bar een oranje lamp aanstuurt.
Olietemperatuur en drukmeters spreekt voor zichzelf.
Het idee achter de oranje lamp is dat als die bij hoge toeren gaat branden dat je dan snel genoeg gewaarschuwd bent dat er iets mis is.
Zou ook nog iets voor de watertemp kunnen zijn, bv. een witte lamp bij 95 graden en een rode bij 105 graden.
Lampen vallen beter op als meters is mijn idee er achter.
Nou, wat er aan extra’s in komt: tripmaster, één of twee extra oliedruklampen, oliedrukmeter, olietemperatuurmeter, schakelaars voor de verstralers/mistlampen, kaartleeslampje voor de bijrijder, etc.
Hoi Lammert, in het laatste Manta clubblad staat een verhaal van Danny (Manta24V) en die is een 400 replica aan het maken mét een rally dashboard er in.
Ook Henk 400RR heeft zo’n dash in z’n ACDelco Manta zitten, dus die kunnen je vast wel verder helpen.In de zomer 20 w 50 en in de winter 10 w 40 liefst volsynthetisch, die geeft de beste bescherming.
Heerlijk zo’n zescilinder! Heb zelf een poos met een 2.5 -12V in m’n Manta gereden en echt super voor dagelijks gebruik, lekker snel en een heel acceptabel benzineverbruik.
Mich gaat er toch mee driften? Of eerst nog een driftcursus met de Sierra ;)
@lenn0 wrote:
Het was druk in Goes vandaag.
Eerst nog een groenachtige B gespot in het stationspark. ‘koen-opel’ geloof ik? Ik reed in een lage blauwe d kadett.
Ook nog Keesjr gespot zonder manta, wel met ander leuk speelgoed. :thumb
Het wordt weer beter weer en dan komen de Manta’s weer uit de winterslaap :D
Het andere speelgoed doet ’t best, 1e plek in de 1600 bij de autocross in Brielle afgelopen zaterdag king:
13 april 2012 om 20:24 In reactie op: Corsa 1600 16V wil niet aanslaan, klappen in inlaat/verzuipt #18005550Probleem opgelost, draadbreuk in een massakabeltje, loopt nu weer prima.
thx, voor de tips iedereen :thumb13 april 2012 om 11:04 In reactie op: Corsa 1600 16V wil niet aanslaan, klappen in inlaat/verzuipt #18005548Ja, de riem staat op tijd, 100% zeker weten alle merktekens staan goed.
13 april 2012 om 06:22 In reactie op: Corsa 1600 16V wil niet aanslaan, klappen in inlaat/verzuipt #18005545Het is zo’n dis-bobine met een 4-polige stekker
Temp sensor al gewisseld, geen verschil.
EGR is afgesloten.
Straks nog een testen of de benzinepomp nog genoeg druk levert.Jep, het cross-seizoen gaat weer van start :D
Lekker door het weiland knallen!12 april 2012 om 21:24 In reactie op: Corsa 1600 16V wil niet aanslaan, klappen in inlaat/verzuipt #18005543Stukje verder met de corsa, bobine vervangen en hij loopt weer.
Stationair in ieder geval, bij gasgeven gaat het goed tot 2500-3000 toeren en dan smoort ie, lijkt wel alsof hij niet genoeg benzine krijgt dan.
Ideeën nog steeds welkom!12 april 2012 om 10:53 In reactie op: Corsa 1600 16V wil niet aanslaan, klappen in inlaat/verzuipt #18005542Iemand nog goede ideeën??
Computer stuk misschien??
Met mechanische stoters zal hij altijd wat tikken.
Verstelbare poelie, hangt er vanaf hoe goed die nu staat, heb je de boel gecheckt met een gradenschijf en meetklok?@Hulkie wrote:
Zo zo, ik ben ook weer thuis (bijna 500 km gereden vandaag) Mooie dag met mooi stukje rijden.
Alleen was het een beeeeeetje frisjes. Was er om kwart over negen en ging na de laatste race.
Zeker de moeite waard vandaag! En ik zie dat mijn Manta al is gespot :p hahaDie groene valt echt op! Stond daar op de parking in de buurt van de strubben/veenslang?
Leuk dat je nog even bij ons kwam kijken Hulkie! -
AuteurBerichten