Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Om maar weer on topic te gaan, ik moet niks van nieuwe auto’s hebben.
Punt 1: naar mijn smaak zijn ze niet mooi om te zien, ik heb er niks mee.
Punt 2: eigen ervaring. Ooit een 2e hands Astra F station gehad, gewoon een 1.6i achtklepper maar van de tweede gefacelifte generatie. De benzinetank was lek maar zou onder garantie vervangen worden. Het heeft de garage (Opel dealer) heel veel moeite gekost om er 1 te vinden, die van mijn Astra bleek een zeldzaam type benzinetank te zijn. Maar na vele maanden had ik dan toch weer een nieuwe tank. Toen dacht ik er over om een andere Opel te kopen. Ik kon een Vectra b kopen, maar die had ook een lekke tank. Gelijk op marktplaats gaan kijken of er geen mooie oude Kadett of Ascona ergens te koop stond.
Maar ook met het oude spul problemen gehad, namelijk een Ascona met 2.0S uit een Rekord met 5 bak en Manta GSE achteras. Het duurde niet lang of dat alles kon vervangen/gereviseerd worden. Ook de nieuwe 2.0S had problemen, de elektronische ontsteking deed het wel/niet. Later nog een D Rekord gehad met ook weer een latere 2.0S en 5 bak, ook hier weer onstekingsproblemen.
Nu alweer 5 jaar zonder problemen met mijn DKadett 1.2S rondgereden. Onderhoud doe ik zelf, vooral ook omdat bijna niemand meer contactpuntjes en kleppen kan stellen. Dit blokje is zelfs zo goed dat ik in die 5 jaar bijna nooit aan de kleppen hoefde te stellen, en zelfs met totaal versleten contactpuntjes is het nog steeds starten en lopen, het loopt alleen wat minder. En de olie blijft ook mooi schoon. Geen overbodige elektra, lekker simpele prehistorische techniek en het blijft eeuwig rijden.En dan nog wat over Opel kwaliteit. De B, C, D en E Kadett waren onafgebroken de best verkochte auto’s van Nederland, iets wat daarna nooit weer gebeurd is met enig ander merk. Dit kwam vooral door die simpele oerdegelijke techniek. Het was algemeen bekend, een Kadett laat je nooit staan. Tegenwoordig sluit Opel de ene na de andere fabriek en zijn de verkoopcijfers veel lager dan andere merken. Als Opel weer bovenaan de verkooplijsten wil staan moeten ze weer simpele oerdegelijke Kadettjes verkopen.
Mooie Kadett, leuk verhaal!
Daar zou ik zeker wel een volle dag mee zoet zijn om dat allemaal te bekijken! Bij de eerste foto’s dacht ik “daar staat een kiemen coupé weg te rotten!” maar binnen staan er nog die wel gered zijn, waaronder een rally! En deze man schijnt alle Olympia/rekord caravans te bezitten die er ooit gemaakt zijn! Het zou me niks verbazen als hij de enigste overgebleven exemplaren ter wereld heeft. En een zootje Diplomat coupé V8! En dan heeft die man ook nog een Lotus Omega staan! Als er ooit een Opel schatkamer bestaan heeft dan is het deze wel.
Dat is nog een mooie B Kadett! Wat betreft plannen voor een andere motor, kijk eens op youtube voor Kadett B v8.
Hier nog een die hard doorrijder. Ik bepaal zelf wanneer ik met mijn Kadettje rijd, dan maar meer betalen. Den Haag krijgt mijn Kadettje niet van de weg! :ass
Voor zover ik weet zat dat geruite interieur alleen in de c Kadett. De stoelbekleding is dan deels skai deels stof. In de D Kadett kun je in de duurdere uitvoeringen een interieur in dezelfde kleur als de lak vinden, de luxus, berlina en voyage.
Ja, blauw getint glas. De Ascona die ik had was voorzien met bruin getint glas en dat schijnt vrij zeldzaam te wezen.
Om alles even in kontext te plaatsen; ik had het over het komende jaar, dus 2015. Wanneer diegenen die nu dit jaar van de regeling gebruik maken, maar voor het nieuwe jaar de acceptgiro niet betalen, en dat is uiteraard na de herinnering, die worden dus uit de regeling gezet en moeten dan normaal tarief betalen. Dat berichtje in het clubblad was bedoeld als waarschuwing om vooral niet te denken dat alles automatisch blijft zoals het is.
Als je zoals ik vanaf het allereerste begin belastingvrij hebt gereden wat altijd automatisch geregeld werd door de belastingdienst, dus niks doen om belastingvrij te rijden, dan moet je er nu aan denken om wel wat te doen om in de regeling te blijven.
Ik heb nu na 9 maanden dan toch de acceptgiro’s voor de belasting binnen. Het eerste tijdvak ging in op 9 januari, dus ik krijg toch nog 9 dagen belastingvrij rijden van de belastingdienst. En het viel me op dat de provinciale opcenten best wel hoog zijn, bijna de helft van het totaal. Het is zo lang geleden dat ik mrb betaald heb dat ik me niet meer kan herinneren dat die opcenten zo hoog was. Dus niet alles verdwijnt rechtstreeks in de schatkist.
Dat het zolang geduurd heeft geeft wel aan dat de regering niet echt aan de konsequenties denkt wanneer ze nieuwe regeltjes maken. Blijkbaar kan de belastingdienst al dat extra werk wat komt van de nieuwe mrb regels niet echt aan.
En nog iets voor diegenen die van de oldtimer regeling gebruik maken, ik las in het Opel klassiek clubblad dat wanneer je de acceptgiro voor de regeling vergeet te betalen je niet alleen een boete krijgt, maar dat je voor het nieuwe jaar automatisch uit de regeling bent en het normale jaarlijkse tarief moet betalen.
Zoals soepkippie al zegt, het is nog te vroeg om te gaan juichen. Het is nu september en ik heb nog steeds geen cent belasting betaald voor mijn Kadett. Wel een brief gehad dat de acceptgiro binnenkort zal komen. Waarschijnlijk zal er dan nog een smak geld binnenkomen (denk ook even aan de auto’s die dit jaar 25 jaar worden en anders wb vrij zouden zijn geworden) dus ik denk dat de belastingdienst toch wel blij is met wat er binnenkomt en de regering kan zeggen dat ze toch mooi extra milioenen binnen hebben gekregen die ze anders waren mis gelopen met de oude wb vrij regeling.
De vulplug zit niet aan de bestuurderskant welke je ziet op de foto, hij zit aan de andere kant, de pasagierskant. Deze plug losdraaien met een inbus sleutel en dan kun je er olie bijgieten totdat het eruit komt. Door de kenners wordt gezegd dat je alleen de Opel versnellingsbakolie moet gebruiken. Andere olie kan stroef schakelen veroorzaken. En deze bak zou soepel moeten schakelen, ook als ie warm is.
Je zult veel plezier hebben van die verstralers. Het maakt een wereld van verschil en het staat mooi op een coupé.
En wat zijn de ervaringen na twee jaar gebruik?
Ik heb de website even bekeken, maar zoals te verwachten is worden er mooie verkoop kreten gedaan. Ten eerste, meer kracht in de motor en sneller starten. Ik wil dat wel eens bevestigd zien in een test, ik denk niet dat een 1.2S met deze ontsteking sneller start dan mijn Kadett met puntjes. Verder is mijn blok nog altijd sterk, ik denk zelfs dat mijn motor meer pk’s heeft dan origineel, dus voor meer power heb ik geen elektronise ontsteking nodig. En hoe kan het voor meer stroom naar de bougies zorgen? Dat doet de bobine, niet de puntjes of elektronise ontsteking. Maar wat ik vooral niet geloof is dat je deze Hot Spark maar 1 keer inbouwd en nooit meer hoeft te vervangen. Hiermee zouden ze zichzelf in de voeten schieten. Als iedereen deze hotspark zou kopen en gebruiken, dan is er immers geen handel meer. Bijvoorbeeld wasmachines werden vroeger zo gemaakt dat ze eeuwig meegingen, nu zijn ze na 5 jaar op, zodat de fabrikant altijd verzekerd is van verkoop van nieuwe wasmachines. Of om in auto termen te blijven, de onverwoestbare distributie ketting is vervangen door de snel slijtende riem, handel voor de fabrikant en voor de garage.
6 mei 2014 om 06:22 In reactie op: Raammechanisme, Kadett D hetzelfde als Ascona C, Corsa A #18230058Bedankt Andre-Ede voor het aanpassen van de topic titel, zo is het duidelijker. :thumb
@ Soepkiepie: Ik zat te denken, als de klemmen nog goed zijn dan zitten ze dus ook muurvast aan het raam, en zou ik dus het raam plus de klemmen moeten hebben. Dan heb ik niks aan een 4 deurs raam helaas. Het mooiste zou zijn een paar nieuwe.
Het lijstje van soepkiepie is een goede lijst om mee te nemen wanneer je de Kadett bekijkt. Kijk ook even onder alle raamrubbers, van de kofferbak klep kan ik zo wel zien dat het rot is, waarschijnlijk een lasklusje, of een andere klep erop zetten. Als deze auto van de eerste eigenaar komt, dan zal die hem toen in ’83 gelijk in de tectyl gezet hebben, anders was ie allang naar de sloop gebracht. Dus het KAN een harde auto zijn. Wanneer de voorspatborden dik in de antie roestrommel zitten en helemaal hard zijn, dus ook tussen het voorwiel en de deur, en ook de schermen achter zijn hard, (kijk ook even van binnen in de kofferbak daar waar het binnenscherm aan de karrosserie gelast zit) dan heb je goede kans dat de hele auto hard is. Toch kunnen de dorpels dan nog roesten. D Kadettjes met de originele dorpels zijn denk ik al verdwenen. Onderkant deuren kunnen ook roesten. En als het kan kijk dan ook even onder de vloerbedekking, daaronder zit een isolatiemat, deze mat, en daaronder moet het droog zijn. Is het daar nat, dan heb je laswerk.
Verder kan er niks kapot gaan aan de techniek.De dagtekening van die brief is 29 maart. Als de auto toen nog in bezit was van de vorige eigenaar, dan zal die de belasting moeten betalen denk ik.
Het ziet er steeds beter uit! Die raam jaloezie kan wel eens zeldzaam zijn, vooral voor de versie met korte achterklep. Ik kan me deze niet eens herinneren toendertijd. Ik weet nog wel dat ze op de grote achterklep zaten.
Lijkt wel wat op een fiets dynamo. Na lange tijd niet gebruiken zet je de dynamo erop en eerst heb je nog geen licht, maar na korte tijd gaat toch de verlichting aan. iig veel plezier nu met de Kadett!
Weet je wel zeker dat de dynamo stroom leverd? Eerst bij het begin beginnen, dus met draaiende motor direkt op de pootjes van de dynamo meten, dan moet je iets van 14 volt aflezen als hij stroom leverd.
IDD, als de krukaspoelie nog goed op zijn plaats zit en het is speling op de krukas, dan moet je het kunnen merken wanneer de motor loopt. Ik heb hetzelfde gehad met mijn C Kadett 1.2N. Voor zover ik het mij kan herinneren hoor je dan een brommend geluid bij bepaalde toerentallen en hij loopt niet mooi en regelmatig meer. Maar dit is al vele jaren geleden. Bij mij is er toen een nieuwe krukas met nieuwe lagers erin gekomen, ik heb er denk ik te lang mee door gereden.
Die grotere schroef is de CO schroef, ook wel stationaire luchtregelschroef genoemd. Ik had wat duidelijker kunnen zijn. king:
Die andere schroefjes mooi laten zitten en niet aan draaien.
Als de vraagbaak 5 graden voorontsteking zegd, dan is dat goed. Maar een beetje experimenteren kan ook geen kwaad als je de motor daarmee beter kan laten lopen.O,ja, bij mijn Kadett zat er op de onsteking, op het gedeelte van de vacuum vervroeger, een geel stroomdraadje. Die heb ik losgehaald en de motor draaid nu iets beter/minder stotteren.
Als je de CO schroef wat uitdraaid zal hij waarschijnlijk wat minder stotteren, maar een 1.2 S die net zo soepel loopt als een zes cilinder zal het nooit worden. Mijn 1.2 S stotterd ook wel eens wat, de ene dag wat meer dan de ander, maar nooit opvallend. Het zijn oude auto’s met een blok dat al in de 60er jaren ontworpen is, en dat leeft.
En zo uit mijn hoofd moet er geen voorontsteking zijn bij stationair toerental.Dit zou niet mogen (er druppeld altijd een beetje benzine in de carb bij uitzetten motor) maar niet een minuut lang. Het kan zijn dat de naald van de vlotter het gaatje waar de benzine in de vlotterkamer komt niet meer goed afsluit, hetzij door slijtage/niet genoeg drijf vermogen van de vlotter. Uiteraard wordt de carb opgewarmd door de motor, maar dat is normaal gezien de plek recht boven het uitlaat spruitstuk.
AAngezien we al dik in het voorjaar zitten, hier wat nostalgie uit 1979;
Dat mag ik graag zien, een 1.2 die opgeknapt wordt in plaats van bij het oud ijzer gedumpt. Beste Opel motorblok ooit gemaakt! :thumbup
-
AuteurBerichten