Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dit is de mijne met 60 mm verlaging en bandenmaat 185/60, het SR-setje is tot 8,5 verbreed. Het is niet zo goed te zien, maar de banden staat wel wat getrokken.


En hier hetzelfde setje onder mijn vorige auto:

Groeten, MArkHmm, ik vraag me toch af dat kastje: het werkt middels gps.
Denk ik nu hel slecht, maar als de brullende TV met digitene van de buren kan temmen door een simpel zinken emmertje op de vensterbank te verschuiven, hoe zit dat dan met dat kastje???Groeten, MArk
Nope, een bak van een Ascona / Manta B 1300 ohc. Deze bak heeft inderdaad wel een los koppelingshuis, maar de bedoeling is dat er achter dit koppelinghuis een Toyota T50 5-bak komt.
Groeten, MArk
Heb dit probleem ook wel vaak gehad, ben er ondertussen best handig in het wisselen geworden en haal er meestal ook meteen meerdere bij de sloperij. Let wel op de aansluiting, er bestaan modellen met slechts twee standen.
Die van Corsa A en Ascona C zijn precies gelijk aan elkaar, ook de plastic onderbak. Van Kadett E is de onderbak net even anders. Het geheel is trouwens wel gemakkelijk over te zetten.
Er zijn ook twee merken of typen > De ene met het asje helemaal bloot en makkelijk demontabel, de andere met een huis om de as gegoten, deze is iets moeilijker schoon te maken.Succes, MArk
22 januari 2010 om 18:57 In reactie op: kadett c 12 ohv turbo of compressor opbouw wie weet raad? #17530712Hmm, de bak is waarschijnlijk van een Manta / Ascona B. Niet dat die bak zo bijzonder is, dat is gewoon een standaard Opel vierbak waar elke CIH mee geleverd is. Er zit alleen een ander koppelingshuis opgeschroefd, en die is wel zeldzaam. Wat ook zeldzaam is: kijk maar eens naar de plaats van de verdeler:

De verdeler zit vooraan op de kop, zodat je geen problemen hebt met het kachelhuis. Dat dat in deze auto is weggelaten zal wel een andere reden hebben, maar aan de verdeler ligt het niet.
Maar: zeker een brute auto!Groeten, MArk
Hoe zit dat met die injectie? Is de 1400 daar niet mee geleverd? Of Corsa A GSI 1300 of 1600? Heb namelijk al een paar jaar de onderdelen in huis om een 1300/1400 ohc blok in te bouwen in een Kadett C. Ik heb absoluut geen ervaring met een turbo, maar krijg nu toch wel wat de neiging me hier maar eens in te gaan verdiepen.
Groeten, MArk
Wat voor banden heb je er op laten leggen? Ze kunnen perfect gebalanceers zijn (met eventueel vele plakken lood), maar dat wil nog niet zeggen dat ze goed rond zijn. Bij onze plaatselijke sloperij verkopen ze nieuwe Maxxis banden, denk je nieuw, maar mooi niet mooi rond, ei-vormig dus.
Maar het kan ook je “nieuwe” wiellager zijn. Deze kan echt al versleten zijn als ie slecht is gemonteerd, de schokdemper is versleten of je vorige setje banden slecht gebalanceerd / rond waren.Groeten, MArk
Dat van de spiebanen bedoelde ik eigenlijk in de aandrijfas vanaf de bak naar de achteras. Je kunt nu eenmaal niet de originele aandrijfas van de 1200 bak gebruiken, je zult dus van twee aandrijfas één passende moeten maken. Bij een 1200 zit de aandrijfas met spiebanen in de bak, maar het kan ook zo zijn dat de auto waar jij de bak van neemt dit niet heeft, maar bijvoorbeeld de spiebanen in de achteras heeft, een schuifstuk in de as heeft of dat de aandrijfas tussen rubber ringen hangt om zo enige werking mogelijk te maken.
De spiebanen waar de koppelingsplaat overheen schuift: als de koppelingsplaat behorende bij de vervangingsbak te groot of klein is zou je zelfs het hart over kunnen zetten. Dit zit meestal geklonken.
Als de vorm van het koppelingshuis van de originele bak en de vervangingsbak redelijk overeenkomt zou je ook kunnen denken aan een pasplaat tussen het blok en de bak. Je moet dan wel een dikker vliegwiel laten draaien, dan zou je ook meteen het probleem van een eventueel te korte prise-as op kunnen vangen.
Voordat ik het 1400 ohc idee had heb ik er ook over gedacht de 1200 van een 5 bak te voorzien. Ik had toen ook het idee om de originele vierbak gewoon recht achter het koppelingshuis door te slijpen en dan gewoon wat gaten te boren om de nieuwe bak aan vast te zetten. Nooit gekeken of dit te doen is, maar je kunt het eventueel als optie openhouden.
Dat van het koppel van de 1200 heeft mij toen ook laten kijken naar een andere motor, buiten CIH, een 1200 opfokken is ook flinke aanpassingen, je behaalt er meestal ook wel meer pktjes mee, maar ik meen dat het met het koppel nou niet zo veel doet, het ging mij er meer om dat als ik kleinere bandjes zou monteren dat det niet zo’n jankertje wordt, maar normale toerentallen kan behouden.
Groeten, MArk
Ehm… Tipje: even verder kijken dan de Duitse merken!
Jappen zijn ook met achterwielaandrijving gemaakt!
Toyota heeft verschillende bakken gebruikt met los koppelingshuis: bijvoorbeeld in de Celica.
Ik heb er eentje liggen, en heb hier anderhalf jaar geleden al eens naar gekeken, maar door verbouwing van een huis kan ik m’n kadettjes op dit moment wat minder aandacht geven. Ook is zo’n bak goed te delen. Het enigste waar ik nog op stuit is of de prise-as lang genoeg is om in een naaldlager in de krukas te vallen. Je moet wel met een pasplaat gaan werken, maar het is mogelijk.
Ook de laatste RWD Starlet is uitgevoerd met een vijfbak.
Bij de Celica bak (typenummer weet ik zo ff niet T50??) zou je met een achteras van een 1600 en 175/50×13 banden een zeer goede benadering krijgen van de overbrenging van de originele Opel vierbak.
Maar denk nou niet dat het plug-and-play is: zo moet je ook een oplossing verzinnen voor de spiebanen die op een andere manier in de aandrijfas van de Toyota zitten. Maarja: ik hoop dit in de toekomst met wat hulp van een bevriende bankwerker weer op te kunnen pakken en werkend te krijgen, al is het met een compleet nieuwe (langere) prise-as en aangepaste aandrijfas.
Ik ben er trouwens op een andere manier opgekomen: ik wilde een 1.4i uit een Astra inplanteren. Dat kan namelijk ook, want de Manta en Ascona B is (vooral in Belgie) met een 1300n OHC motor geleverd met handgeschakelde vierbak. Deze vierbak heeft ook een los koppelingshuis, vandaar dat ik dus op zoek ben gegaan naar een andere RWD-bak met een los koppelingshuis. En dat zijn er naast de dure Getrag 265 en ZF vijfbak nog best wel wat. Ook kan je eens zoeken op de sites van (voornamelijk Engelse) kitcar-clubs wat voor oplossingen zij bedacht hebben om hun kitcar met soms pittige pk’s en altijd te weinig ruimte een vijf- of zelfs zesbak (van BMW vijfserie 4wd) te voorzien.Groeten, MArk
Bij een 1200 is een fan achter de radiateur lastig. Het kan wel, maar dan moet je wel een hele dunnen nemen en je moet de rubbers van je motorblok met een stalen strip verstevigen dat je blok niet meer naar voren kan bewegen.
Mooier is het om er een fan voor te zetten, dat heb ik ook gedaan. Ik heb er eentje van het merk Spal en dan een instelbare thermostaat van Kenlowe. Deze heeft een voeler die je via je koelslang in de radiateur kunt leggen, zodat je geen moer voor een voeler in je radiateur hoeft te solderen.
Werkt erg effectief, ik heb ’s winters redelijk snel een lekker warme auto en ’s zomers nooit last van oververhitting. Ik heb de thermostaat ook zo via de accu gezekerd, dus niet via het contact, wat als voordeel heeft dat als je je auto met een hete motor weg zet deze nog even na blijft koelen (dan wel een goede accu plaatsen!).Om dit aan te schaffen: even zoeken op sites van de diverse Duitse tuningbedrijven: er zitten grote prijsverschillen vooral in de fan’s.
Groeten, MArk
Check even alle massapunten van het blok > massastrip zelf en of de dynamo een goede massa heeft.
Ik heb dit bij mijn C-kadettje ooit ook gehad. Zat een goeie hoeveelheid vuil tussen. Alles schoongemaakt en nergens meer last van.Groeten, MArk
Had je al gebeld, hier nog even een plaatje:

Alleen nog even de wieltjes wisselen, want deze vind ik toch te breed. Dus op de 60mm verlaging na dan origineel. Van binnen helemaal, met skai interieur en geen radio!
En Velserbroek is voor mij 1500 meter rijden, dus mooi om de hoek, dus hoop dat het kan!Groeten, MArk
5 oktober 2009 om 18:38 In reactie op: kadett c 12 ohv turbo of compressor opbouw wie weet raad? #17530652Maar een Kadett E met ohv en 5 bak heeft wel bestaan. Het motortype is in dat geval 1.2sc, gewoon zoals boven al staat een verfijnde 1.2 motor die ook al in de B-kadett (en A-kadett 1.0?) hing.
Maar dat van die belhouses: zou je dat eens willen proberen. Als het past, dan kun je een 1.2ohv RWD ook (technisch) zeer gemakkelijk van een vijfbak voorzien. Aan de benodigde onderdelen komen is alleen wat lastiger, want de auto’s waar de onderdelen uit moet komen zijn ondertussen exoten geworden (Opel Manta/Ascona B 1.3s en Toyota Corolla RWD).
Groeten, MArk
Ja, in Noord Holland Noord kan je die “gratis” online opvragen en dus ook “gratis” downloaden, handig toch!

Mooi toch?
Groeten, MArk
Vooruit, hier een foto van de mijne. Vond de kwaliteit wel een beetje tegenvallen voor t geld…

Groeten, MArk
Wat werkt er dan niet?
Af en toe zo maar spontaan niet aan willen slaan?
Kijk dan eerst even goed je massakabel na > losmaken, schoonmaken en weer vastzetten.
Dit is bij de 1.2ohv blokjes nog wel eens een voorkomend probleem…Groeten, MArk
Bougiekabels goed aangesloten?
Maar natuurlijk bestaan die!
Ik heb zelf ooit een Kadett E 1.2sc met een vijfbak gehad. Deze heeft dus het gietijzeren 1.2 blok.
Prima auto en een stuk rapper dan de 1.3s die ik daarvoor had, waar trouwens ook een prima motortje in zat.
Alleen zul je wel goed moeten zoeken, want deze auto’s zijn echt uitgestorven.
Echter: (maar waarschijnlijk kunnen de Corsa-specialisten je hier meer over vertellen) volgens mij is de vijfbak niet meer dan een vierbak waar een extra tandwiel op een iets langer asje in zit.
En volgens mij is het verschil in de bakken alleen maar het koppelinghuis. Een F10/4 is inwendig hetzelfde. Als je deze dus zou kunnen uitbreiden met dat extra tandwiel moet je op zoek naar een F10/5 bak uit een corsa (met OHC motor), en de hele zwik overbouwen.
Maar: nog even navragen bij de specialisten hoor!Succes, MArk
27 april 2009 om 18:40 In reactie op: Bij koude start moet ik altijd een tijdje extra gas geven #17478803Kijk even of de veer van je automatische choke nog heel is. Het lijkt er bijna op dat ie gebroken is. Als je motor echt zo slecht start dus te arm staat dan zou die ook moeten pingelen als ie warm is.
Groeten, MArk
Ik heb een 1.8s in mijn ascona. Dit is eigenlijk een1.8sv, gewoon een injectiemotor met een carburateur. Dus al met brandstofpomp van een injectie. Bekabeling weet ik zo niet. Aan een 1.8sv hangen ook al de nodige elektr(on)ische kastjes… Enige nadeel is wel dat ie moeilijk af te stellen is. Bij de dealer willen ze er eigenlijk al niet eens aan beginnen, maarja daar heb je de USA-garages voor. Die zijn wel wat gewend met bokkige motorblokken…
Groeten, MArk
Hey das bij mij om de hoek!
Zo zonde van die auto… Stond er heel leuk bij, totdat ie alleen maar stil en nog stiller stond…
Succes met je restauratie!
Groeten, MArk
Ziet er goed uit!
Wat voor versnellingsbak ga je eigenlijk gebruiken? Lijkt me niet dat een 240 de kracht van een turboblok aan kan?
Groeten, MArk
Ik heb hem al een jaar, maar nog geen foto’s geplaatst hier, kom ik net achter.


Specs:
gereviseerde 1200s (tien jaar geleden, daarna 3000km gedraaid) die er nu 800km in zit met vierbak, was automaat.
Simons groep N vanaf halverwege de auto.
Interieur origineel zwart skai zonder hoofdsteunen.
Geen radio, dus nog zwart plastic plaatje en hoedenplank zonder gaten.
Verbrede sr velgen 7″ met 185/60 R13 van Falken.
Verlaging -60 Apex > dit moet ik nog veranderen, want is set voor 2.0 en auto staat voor nu veel te hoog en springt te veel.
Verkorte gele koni’s > wil ik ook anders, liever rode koni’s. Moet alleen nog even uitvinden van welk merk, ivm kortere veren.
Imperial is voor af en toe, zit er niet standaard op.Moet er nog wel het een en ander aan doen.
In de tijd een dubbele carburateur. Heb ik al liggen, maar motortje mag eerst even rustig wakker worden na 10 jaar stilstaan (alle pakkingen zijn wel vernieuwd).
Zo heb ik last van wat lekkage van de voor- en achterruitrubbers en ergens via het schutbord. Zit nu isolatie, dat moet er dus maar even uit.
Dorpels zitten nu volgesmeerd met tectyl. Dit wil ik weer geel hebben, ook voor het optische verlagingseffect, omdat het nu zwart is lijkt de auto hoger.
Nieuwe vloerbekleding. Zat rubber in, maar door de lekkage heb ik dit eruit gehaald en wil er stof voor in de plaats hebben.
Misschien nog andere voorstoelen. Moeten dan van GT/E of Manta worden, wel opnieuw bekleed en dan ook weer zonder hoofdsteunen.
Rolgordels, zit nu vaste in.
En zo nog wel wat kleine dingetjesGroeten, MArk
Dan bedoel je een geheel ander koppelingshuis van bv ander merk / type en dan 2 pasplaten maken?
Lijkt me toch niet dat je het koppelinghuis in kunt korten. Dan kun je de originele boutgaten niet meer gebruiken. -
AuteurBerichten