Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Bij een defecte koppakking denk ik aan stijgend oliepeil (koelwater komt bij de olie), zwarte koelvloeistof (olie komt bij koelwater), een witte rookpluim uit de uitlaat en zoete geur.
Bij een gewone lekkage denk ik aan een lekkende temperatuursensor, thermostaathuis, kachelradiator, defecte vacuumdop op je expansievaatje, lekkages die weer dichtgaan door de warmte en terugkomen bij afkoeling of andersom en lekkende slangaansluitingen
Ruikt het zoet rondom de draaiende motor, zie je witte waterdamp in het licht van je koplampen als je achteruit rijdt in het donker?
Zie je sporen van opgedroogde vloeistof (groen) lopen?
Het hoeft niet gelijk je koppakking te zijn. Garage kan het koelsysteem afpersen en lekkages opsporen.
Succes
Ik heb een sleutelbehuizing online besteld, half uurtje de electronica voorzichtig overgezet en bij een doe het zelf zaak de baard laten slijpen.
Kosten waren 25 euro. Oude sleutelbehuizing ging hierbij wel kapot en de baard bleek niet over te zetten, dus nog laten slijpen.
Succes
Peet: WD40 / kruipolie aan de achterkant vd wielnaven spuiten waar de uiteinden vd wielbouten zitten. Voorkant subtiel loskloppen met een zachte hamer. Garage heeft wielnaaf mss ook nog verhit om te laten uitzetten.
Als gezegd, na het afbreken vd eerste bout heb ik de wagen naar een garage gebracht. Voor een klein bedrag opgelost, inclusief uitboren van de afgebroken bout.
Succes
Bij mij 150 euro voor thermostaathuis en electrisch gedeelte wat de kortsluiting veroorzaakte. Spullen zijn 2e hands ook te vinden.

WD40, kruipolie gebruiken, eerst voorzichtig op kloppen met een hamer.
Wielbouten kunnen bij teveel kracht afbreken. Als het toch lukt beter nieuwe bouten terugzetten, want als er zoveel kracht op heeft gestaan zijn ze mogelijk niet meer veilig om opnieuw te gebruiken. Aanhaalmoment is 110- 150 nm.
Ik heb het aan een garage uitbesteed, want is op straat niet te doen. Afgebroken bout is ook APK afkeur helaas.
Succes
Actuele Motortemperatuur zie je via verborgen menu op de boordcomputer: motor starten, radio aanzetten, Settings ingedrukt houden tot Beep, met BC knop door menus scrollen tot je T ziet van temperatuur en V (Velocity) van gereden snelheid.

Foutcodes kun je uitlezen met de rempedaaltest. Motor uit, rem en gaspedaal ingetrapt houden, kontakt aan (niet starten). EC Foutcodes verschijnen in je kilometerteller.

Mijn thermostaat is ooit stuk gegaan in het electrische gedeelte, hierdoor knalde een zekering, met een aantal storingen op het uitlaatgas systeem van sensoren die via dezelfde zekering zaten aangesloten, en motor in noodloop. Thermostaat kost ca 150 euro.
Dealer weet hier soms geen raad mee en adviseert doodleuk je boordcomputer te vervangen.
Succes
Batterijhouder controleren. Bij mijn sleutel zat het metalen klemmetje dat de + naar de printplaat leidt los.
Ook gebeurd na openhalen van de sleutel.
Reservesleutel doet het wel? Batterij oké?
Succes
Foutcodes uitlezen kan je ook zelf gratis zonder Opcom met de pedaal-test. Storingscodes verschijnen dan in het dashboard.
Google op Astra brake pedal test.
Succes
23 december 2018 om 22:45 In reactie op: Koelvloeistof niveau schakelaar astra h 2004-2009 #18362608Na een jaar met deze storing gereden te hebben en tevergeefs 1 sensor gekocht te hebben eindelijk opgelost.
Aan de sensor kan niet veel stuk, maar de fout zit in de magneet in het potje (expansievaatje) waar de sensor in steekt, of de stroom op de stekker.
Sensor werkt met een brugschakeling en wordt geactiveerd door een magneet die in het potje op het vulniveau drijft, rond de tuut waar de sensor in zit. Er zit geen electronica in.
De sensor kun je testen door een magneet tegen de punt aan te houden. Je kunt de sensor doormeten met een multimeter.
Er mag geen stroom doorheen lopen totdat je de magneet er bij houdt.
Als de sensor goed is, en er stroom staat op de stekker, dan is de magneet in het potje verdacht voor de storing.
Oplossing: als je beide aansluitingen in de stekker (of op de sensor) doorverbindt dan verdwijnt de melding, maar werkt de sensor ook niet meer. Inspectie koelvloeistofnivo moet dan op de ouderwetse methode: motorkap open en zelf kijken.
Ik heb de sensor opengezaagd. De brugschakelaar zit in het glas, het metalen kaartje onderbreekt de magnetische werking vd magneet op een bepaald niveau, de hele lengte is het meetbereik. Het metalen rondje is een testmagneet.





Dit is op afstand bijna niet te beoordelen. Je zult vanaf de basis moeten oplossen. Visuele inspectie van kabels, stekkers, bedrading en leidingen. Storingscodes uitlezen. Zekeringen checken. Bougies los draaien en inspecteren. Injectors testen, ook hun stekkers.
je verhaal klinkt alsof de auto op 3 cylinders loopt. Defecte bobine, vette bougie, haperende benzine injector(en).
Succes
Vlgns Haynes komt een hoog verbruik door: verstopt luchtfilter, fout in benzine injectie, fout in motormanagement, carter ventilatie verstopt, zachte banden, slepende rem of benzine lekkage.
In mijn geval was het een kapotte zekering (door een defect thermostaat) waardoor een aantal sensoren in het uitlaatsysteem ook stroomloos was. Dit leidde tot een waslijst storingscodes en enorm benzineverbruik.
In plaats van uitlezen heb ik de pedalentest gedaan om de storingscodes te lezen, werkt misschien ook bij de Frontera.
Zekeringen checken, als er 1 kapot is / slecht kontakt maakt zit de storing in 1 vd componenten van dat circuit.
Succes
Heb hetzelfde meegemaakt, en het was ongelijke bandenspanning, links werd langzaam zachter doordat er een schroef in zat.
Denk ook aan Aanlopende rem, Balancering vd wielen, Versleten banden, loszittende wielbouten.
Anders is er iets mis met de voorvering of besturing, slijtage of beschadigd geraakt.
Succes
Cc is geintegreerd met je remsysteem. Garage heeft de rembekrachtiger moeten uitbouwen. Daarvoor moet deze losgemaakt worden van het rempedaal.
De cruise control zit op de rempedaalschakelaar aangesloten, want 1-mag pas werken na 1e keer remmen, 2-schakelt uit door op de rem te trappen.
Succes
Dat is goed nieuws dat het weer werkt. Waarom denk je aan een stoorzender? Hebben andere autobezitters ook last er van? Ik dacht eerder aan een fout in het contactslot, daar zit een plunjer die meet of de sleutel er in zit. Als daar een storing zit denkt de auto dat de sleutel er nog in zit en werkt de afstandsbediening niet, komt soms voor. Heb je foutcodes gevonden met de pedaaltest?
Hoop dat het nu opgelost is. Scheelt een hoop zorgen.
Bedankt voor de update.
Probeer je reservesleutel.
Het was bij mij de batterijhouder van de sleutel, ook de reservesleutel. Het metalen klemmetje van de knoopcel, wat ook de + naar het printplaatje leidt, zat los in de behuizing.
Ik heb het weer gefixeerd met een stukje karton. Sleutel openmaken, klemmetje vastzetten, testen.
Soms moet je de sleutel opnieuw synchroniseren. In contact steken, contact aan en op open en dicht knopjes drukken.
Lijkt toeval samen te hangen met het uitbouwen van je radio. Of is de accu los geweest?
Succes.
6 oktober 2018 om 20:43 In reactie op: Corsa D – geknoeid met de KM stand? Of iets anders ? #18360882IPC = Instrument Panel Control module. Deze geeft als verwacht dezelfde km stand als het dashboard aan.
Dus er is een verschil van 82duizend km met de Engine Control Module. Trek je conclusies maar. Iemand heeft de IPC aangepast, of de ECM is afkomstig uit een andere wagen.
Misschien kan de Opel dealer nog nagaan of de 2 jaarlijkse anticorrosie checks hebben plaatsgehad en bij welke km standen, of er een schadeverleden is wat men aan onderhoud gepleegd heeft.
Boekjes, stempels, handtekeningen zien er indrukwekkend uit maar je moet het allemaal checken met wat de dealer in zn computersysteem heeft staan.
Ik zou op dit moment uit gaan van de hoge km stand en checken of alle onderhoud heeft plaatsgevonden, als er een distributieriem in zit is die dan bijtijds vervangen?
Als de auto verder goed is en je er inderdaad een prikkie voor hebt betaald, maakt die hoge km stand ook niets uit.
Ben benieuwd hoe de dealer reageert. Succes.
.
30 september 2018 om 12:09 In reactie op: Corsa D – geknoeid met de KM stand? Of iets anders ? #18360729Doet wel alarmbellen rinkelen. Mijn ervaring: kilometerstand in de ECU is hetzelfde als de kilometerstand in het dashboard. Bij een kennis vonden wij een verschil van 2duizend km en geen foutmelding. Opcom heeft een functie dat je de getoonde kilometerstand in het dashboard kunt aanpassen.
Een verschil van 100duizend kilometer is bij deze autos nauwelijks zichtbaar aan slijtage.
Toont Opcom hetzelfde VIN nummer als in je voorruit staat? Misschien is de ECU vervangen?
Controleer of er de originele boekjes bijzitten, boekjes zijn heel makkelijk te manipuleren.
Zit er een Opel Assistance Plus card bij? Daar staat ook kenteken, datum en kilometerstand op genoteerd. En is ook bekend bij de Opel dealer.
Heeft die auto steeds TUV / APK keuring gehad? Dan is ook de km stand geregistreerd.
Check of de 2 jaarlijkse anticorrosieservice is uitgevoerd. Staat achterin het Opel Serviceboekje met datum, kilometerstand en stempel. Moet ook bij de Opel dealer bekend zijn.
Kijk of er op de motor stickers van onderhoud zitten (distributieriem). Check luchtfilter, misschien heeft iemand kmstand en datum van vervanging op het luchtfilterelement geschreven.
Wat lastiger: Check de Zulassungsbescheinigung (voorheen Fahrzeugbrief), bevraag de duitse opel dealer op basis van chassisnr. En bevraag de vorige eigenaar.
Check of belangrijk onderhoud (distributieriem) uitgevoerd is. Niet alleen het boekje bekijken, maar ook echt in de motor inspecteren of dit gebeurd is. Dit kan je je motor kosten als het overgeslagen is door de verlaagde kilometerstand.
Succes.
Zitten er controlelampjes op de interface en welke brandt?
Zet je het contact vd de auto aan? Met draaiende motor zie je ook live-data.
Je moet CAN selecteren.
Storingen zijn bekend: knooppunt problemen, niet benaderbaar en uiteindelijk helemaal niets meer werken.
==> Toegevoegd: Op laptop de firewall uitzetten.
Succes
Moet je ze niet steeds activeren? Zoek in de handleiding op “Park Pilot”.
==> Toegevoegd: display en tonen werken ook niet? Mogelijk is die hele park pilot door de dealer afgemeld in de boordcomputer. Anders een andere storing (achteruitrijschakelaar, zekering et cetera). Vanaf afstand moeilijk te beoordelen. Beter door garage dit laten oplossen.
Meer op dit forum: # PARKEERSENSOR BROBLEEM MERIVA-B #
Storingscodes zijn ook te lezen met de pedaaltest. Motor uit. Versnelling in Neutraal, handrem aan. Nu rem en gaspedaal tegelijk intrappen tot de bodem. Kontakt aanzetten (niet starten). Je kilometerteller gaat nu de opgeslagen storingscodes tonen. Het gaat vrij rap dus beste is filmen met de smartphone.
Succes
Mijn ervaring: Check of er een zekering kapot is. In dat circuit zit dan de oorzaak.
Heb ik meegemaakt met een 16XEP. Deze had een defecte zekering, met wel 10 storingen over de katalysator en allerlei sensoren als gevolg. Slecht lopen, hoog verbruik, MM lampje branden. De storing bleek in het electrisch gedeelte vd thermostaat te zitten, waardoor ook de zekering doorbrandde. Met storingsmeldingen van diverse apparaten als gevolg.
Succes
Die dop heeft een overdruk-ventielfunctie (pressure-cap). Als de koelvloeistof te heet wordt, verlaat het via die dop het reservoir. 115 graden heb ik nog nooit gezien op de boordcomputer. 95 – 105 graden tijdens het rijden. Slaat de koelfan aan? Kun je naast de auto testen bij stationair draaiende motor. Foutcodes (uitlezen via pedaaltest)? Zekering defect? Dan zit er in dat circuit een storing.
Losse kabel zoals op jouw foto heeft mijn Astra ook, is een voorbereiding van een optioneel alarmsysteem.
succes.
Met dank aan deze handleiding heb ik het pollen filter van mijn Astra H vervangen.
TIP: oefen het inzetten eerst met het oude filter. De geleiding is heel moeilijk en voor je het weet is je nieuwe filter dubbelgevouwen of gescheurd.
Bedankt voor deze how-to! Nuttig geweest!
Met dank aan deze goede tips is het mij ook gelukt het interieurfilter ofwel pollenfilter te vervangen.
Mijn tip hierbij: oefen het inzetten eerst een paar keer met het oude filter.
De geleiding loopt niet lekker en mijn nieuwe vouwde dubbel en scheurde zelfs.
Succes
@Juffer1 wrote:
en helaas is maar een heel select gedeelte van de Astra H’s uitgerust met een REC die deze functie ondersteund.
Dit is een Astra “Edition” die het eerste jaar van Multirent was. Zou zomaar kunnen dat er af-fabriek een alarm in gezeten heeft.
Ik zal nog eens met de Op-Com zoeken naar alarmfuncties…john-opel
Beste Forum vrienden,
Prima opgelost met deze antwoorden lijkt mij. Ik ga die kabel wat netter vast zetten en hoef mij geen zorgen meer te maken waar het voor dient.
Bedankt voor het meedenken!
-
AuteurBerichten