john-opel

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 126)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: check oliepeil #18369850

    Bij veel korte ritten komt de motor nooit echt op temperatuur en verzamelt zich water (condens) in de motorolie. Hierdoor lijkt het of er geen olieverbruik is, want oliepeil blijft gelijk of stijgt soms zelfs. Dit is mij ooit uitgelegd door een kenner. Dit gebeurt ook met je remvloeistof en in de benzinetank, als het lang stilstaat komt er water in.

    jouw lange rit van 200 kilometer heeft de motor goed op temperatuur gedraaid en al dit water uit de olie doen verdampen en verdwijnen en daardoor opeens een te laag oliepeil.

    Als je enkel bijvult en nooit alles ververst is dit de enige verklaring die ik heb, samen met de punten uit Haynes die ik al  noemde.

     

    In reactie op: check oliepeil #18369840

    Als je motor gedraaid heeft en warm is zit alle olie door de motor en kun je niets peilen. Peilstok blijft dan droog.
    <p style=”text-align: left;”>Hoe is het nu dan, als je bij koude motor peilt? Heb je nog de originele peilstok?</p>
    Andere oorzaken (vlgns Haynes)

    Oliedrukschakelaar/bedrading

    Versleten oliepomp, aanzuigbuis, ontluchtingsklep

    Te hoge motor temperatuur

     

    Succes

    In reactie op: Tikkend Geluid!? #18369837

    Iets in een band, steentje, spijker.

    Of iets wat achter een wiel klem zit, stuk afval oid.

    Even goed inspecteren dan vindt je het wel.

     

    Succes

     

    In reactie op: Achterlicht brand steeds door . #18369708

    Bij de Astra H is achterlicht/remlicht één 21 Watt gloeilamp met -ja ja- één gloeidraad.

    De boordcomputer zet daar lage spanning op bij dimlicht aan en hoge spanning op bij remmen.

    Het lijkt dat je een verkeerde gloeilamp gebruikt: een gloeilamp met dubbele (5+21watt) gloeidraad en met 2 contacten in de voet, of een 5 watt gloeilamp met enkele draad.

    De 5 watt gloeidraad brandt door omdat het de hoge spanning krijgt als je op je rem trapt.

    Probeer Philips Vision BA15S of soortgelijk rem / achterlicht 21 Watt met 1 gloeidraad.

     

    Succes

     

     

    In reactie op: Koelventilator slaat niet aan? #18369462

    Temperatuur kun je wel lezen op je boordcomputer: motor aan, zet nu radio aan, druk 10 seconden op Settings knop van je radio, tot je Beep hoort. Druk nu een aantal keer op BC knop van je radio naar het volgende scherm

    20190208_221727

    V: 0 is je rijsnelheid, T:100 is de live koelvloeistoftemperatuur.

     

    Koelvin kun je geforceerd aanzetten door de airco aan te zetten.

     

    Topic over de koelvloeistof sensor:

    https://opel-forum.nl/forums/topic/koelvloeistof-niveau-schakelaar-astra-h-2004-2009/

    • Koelvloeistofpeil

    Ik heb met beide storingen te maken en onderzoek nu ook of de fan wel aanslaat. Temp loopt op naar 110 graden stationair en dat is te hoog.

    Rijdend zit het nu rond de 95 graden.

    Noodgreep: airco inschakelen, dan gaat er ook een fan draaien. Test maar, temp daalt naar 85 graden en dat is goed.

     

    Succes

    In reactie op: Astra H GTC v1.6 twinport 2005 – P1113 #18369133

    Een how-to staat op deze site. Google astra code p1113 en je vindt hem

    https://opel-forum.nl/forums/topic/how-to-astra-h-z16xep-foutcode-p1113-06-fix/

    Hoop dat het helpt. Zelf heb ik het probleem nog niet. Ik zou het mijn garage mbv deze how-to laten uitvoeren (stap 4, verdraaien vd sensor).

    Kan de ratel die je hoort niet iets anders zijn? Garage kan dit beluisteren met een soort stethosscoop. Klapperende klep in het inlaatspruitstuk komt ook voor.

    Succes.

    In reactie op: Storing koelvloeistof peil op scherm astra h 2004 #18366804
    In reactie op: Opel Astra deuren gaan niet op slot #18366685

    Al resultaat.

    Reservesleutel geprobeerd? Sleutel gesynchroniseerd (in contact op stand 2, beide knopjes vd afstandsbediening open/dicht indrukken)? Ik verdenk toch de batterij vd sleutel(s).

    Succes

     

    In reactie op: Opel Astra deuren gaan niet op slot #18366640

    Werkt de centrale vergrendeling wel met de knop in het dashboard?

    Het was bij mij een loszittende batterij in de sleutel nadat die gevallen was. Het klemmetje wat kontakt maakt met bovenkant vd batterij en de printplaat was gammel.

     

    Succes

    In reactie op: trekt naar links #18365545

    Bedankt voor de update, slijtage dus, jammer dat het niet iets simpels was.

    Hoeveel km’s heeft de auto gereden?

    In reactie op: velgen lopen aan #18365544

    Rubber aanslagen op de vooras voor maximale wieluitslag verstellen? Of dikkere aanslagrubbers laten plaatsen? Wel goed laten uitvoeren door een specialist in wieluitlijning ( en dat is niet een fastfitter).

    In reactie op: Twijfel over afgesproken beurt #18365372

    Remvloeistof is elke 2 jaar, laatste in 2015 volgens jouw lijstje. Moet nog vervangen worden.

    Bougies is 2 jaar/ 30duizend km bij de Z20LET motor, heb jij die motor? Check je serviceboekje.

    Anders 4 jaar/60duizend km (Z20LEL motor). Laatste was april 2015/70duizend km volgens jouw lijstje. Tijd voor nieuwe?

    Micro (pollen interieur-) filter is 2jaarlijks. Volgens jouw lijstje in 2017 voor het laatst gebeurd. Dus moet nog vervangen worden?

    Batterijen afstandsbediening is 2 jaarlijks. Volgens jouw lijst nu 4 jaar geleden?

    Schemas staan in het Opel serviceboekje dat bij je auto hoort, hetzelfde boekje als waar de beurten afgestempeld staan.

    Succes.

     

    In reactie op: Help! Opel Corsa D geeft een storing aan #18365368

    Computer wist automatisch storingen als ze na een tijd of aantal starts niet meer voorkomen.

    Hopelijk blijft het nu weg, al geloof ik niet dat autos zichzelf genezen.

    Blijft raar dat er geen storingscodes waren.

    Bedankt voor de update. Auto reed goed die 200km begrijp ik!

    Succes

    In reactie op: Melding controleer koelmiddel/sensor #18365367

    Ik begrijp dat de melding komt en gaat?

    Mijn ervaring: sensor is goed, maar de fout zit in drijvende magneet ring in het koelvloeistoftankje.

    Die drijft niet of te laag waardoor sensor geactiveerd wordt (circuit wordt onderbroken= foutmelding AAN)

    Aan de sensor kan nauwelijks iets stuk. Is puur mechanische circuit. Zie foto van mijn opengezaagde sensor.

    Sensor kun je doormeten. Gebruik een magneet om te activeren.

    Je kunt het hele circuit permanent  inschakelen (=foutmelding UIT) door de stekker vd koelvloeistofpeilsensor los te trekken en met een paperclip kort te sluiten.

    Goed afplakken met isolatietape. Dan is de melding weg maar werkt de sensor ook niet. Dus visuele check van koelvloeistofpeil noodzakelijk voor elke rit.
    Reparatie betekent het tankje vervangen. Maar eerst de sensor doormeten met multimeter en sterke magneet.

    Als melding permanent staat check of de stekker wel goed op de sensor zit.

    Ik heb dezelfde storing gehad op twee Astra H’s en opgelost met de paperclip, na zinloze aanschaf van een nieuwe sensor €35. €200 is waarschijnlijk tankje plus sensor en inbouw?

    Succes.

    Koelvloeistofpeil

    Screenshot_20181224-063956
    *Sensor staat droog in een plastic tuit. Binnen drijft een magnetische ring.</p>
    Koelwatersensor

    *de sensor opengezaagd. In het glazen buisje zit een metalen schakelaar. De magneetring in de tank trekt hem dicht. Als het koelvloeistofpeil daalt, komt de ring op de hoogte van het metalen schotje en wordt de magneetwerking onderbroken. Dan schakelt de schakelaar weer open en krijg je een storingsmelding in het dashboard.

    In reactie op: Zafira 1.6 motorproblemen #18365337

    Heel nuttig deze informatie bij het oplossen van frustrerende motorstoringen. Garage volgt meestal wel de goede diagnose, maar gaat uit van goed werkende kabels, stekkers, verbindingen en niet van storingen door ouderdom, corrosie, vocht, kabelbreuk etc. Dan krijg je inderdaad een duur advies als boordcomputer vervangen.

    Corrosie en vocht leiden tot falende electronica en tot de meest fantastische foutmeldingen, noodloop, motormanagementlampje en frustratie.

    Check zekeringen, haal stekkers los en vast, check op corrosie en vocht, meet kabels door.

    Heb jij een idee waar dat vocht vandaan kwam? Door de lekkende koppakking? Of motor een keer schoongespoten met stoom/water?

    Bedankt voor deze bijdrage, hopelijk blijft je auto nu prima rijden.

    In reactie op: trekt naar links #18365298

    Check of je bandenspanning links en rechts hetzelfde is.

    Zit er geen roest tussen naaf en velg? Ziten de wielbouten vast?

    Links en rechts dezelfde velg en band?

    Is de wieluitlijning verstoord (stoeprand geraakt oid)? Slijtage in wielophanging, aandrijfas?

    Succes

    Grote beurt maar de zaken die je noemt hebben verschillende onderhoudsintervallen. Check je instructieboekje.

    Is echt alles al nodig? Ik  mis remvloeistof (elke twee jaar) en de check van multiriem en distributieriem.

    Bougies gaan 60duizend km mee. Interieurfilter 50duizend, of twee jaar want gaat soms stinken door vocht en vuil. Luchtfilter 40duizend. Eerder vervangen is echt onzin. Openschroeven en kijken of het er nog schoon uitziet. Bougies kun je ook eerst zelf controleren.

    Olie is goud en ik geloof de verhalen dat eens in de twee jaar genoeg is voor een 10+ jaar oude Astra met nog geen 10k per jaar.

    Mag dat  nog, op straat olie aftappen? Mijn 16xep heeft 4 liter olie, geen 5 zoals jij  noemt.

    Ik heb bougies en filters zelf gedaan, enkel interieurfilter was erg zwart – zie foto. Bougies hadden grotere electrodeafstand maar dat kun je afstellen met voelermaat en intikken, verder niet zwart oid. Had allemaal  nog langer meegekund.

    Interieurfilter is simpel maar kost de meeste tijd, dashboardkast moet eruit, je brandt je vingers aan het lampje en filter verfrommelt makkelijk want behuizing loopt rond ipv recht. Eerst oefenen met je oude filter. Let op de luchtflow richting.

    Bougies en luchtfilter kost mij max 20 minuten. Werk schoon en netjes zodat er geen vuil in je  motor komt en draai alles voorzichtig en niet te strak aan.  Je hebt Torx nodig voor je bobine en een lange dunne bougiesleutel want bougies zitten diep in de motor.

    Geen moeilijke klussen verder. Prijzen lijken op wat ik betaald heb voor Mann filters en NGK bougies. Succes

    Bougies2

    IntFilter

    In reactie op: Help! Opel Corsa D geeft een storing aan #18365205

    Hebben ze met draaiende motor uitgelezen, omdat het lampje alleen dan een storing aangeeft?

    Apart dat er geen storingscodes opgeslagen zijn.

    Mocht je nog verder komen ermee dan lees ik de oplossing graag op dit forum.

    Succes

    In reactie op: Help! Opel Corsa D geeft een storing aan #18365175

    Dus geen pedaaltest mogelijk op een Corsa? Dat wist ik niet.

    Zie mijn update, Insp4 + moersleutellampje = dieselbrandstoffilter aftappen.

    Lijkt mij van toepassing hier op de Corsa diesel.

    In reactie op: Help! Opel Corsa D geeft een storing aan #18365172

    Update gevonden:

    Over het oranje lampje met steeksleutel: in mijn instructieboekje Astra H staat (hoofdstuk Instrumenten p 26.): branden bij draaiende motor in combinatie met Insp4: dieselbrandstoffilter laten aftappen.

    Er is dus toch samenhang met Insp in dit geval.

     

    Kentekenlicht lijkt mij een aparte storing.

     

    Succes

     

     

    In reactie op: Help! Opel Corsa D geeft een storing aan #18365169

    Insp is een serviceintervalindicator en registreert geen storingen. Het acteert onafhankelijk van het oranje lampje met de moersleutel. [Correctie: in combinatie met moersleutel en draaiende motor geeft het wel een storing aan].

    Het oranje lampje met de moerstleutel gaat branden als een storing een aantal maal achter elkaar geregistreerd wordt en zich niet vanzelf oplost na een aantal herstarts. Dit oranje lampje met moersleutel kan eventueel branden in combinatie met het oranje lampje wat een motorblok voorstelt.

    Opgeslagen storingen kun je zelf uitlezen met de gas-rempedaaltest. De storingscodes worden achtereenvolgens op je kilometerteller getoond en geven aan waar de storing zit. Zoek youtube brake-pedaltest opel https://m.youtube.com/watch?v=gwJZjrZRP_0

    ECN_Errorcode

    Als er geen storing is staat hier ECN 000000.

    Een storing kan leiden tot een opgeblazen zekering, wat weer een rij nieuwe storingen en storingscodes en storingslampje veroorzaakt. Check je zekeringen. Die zitten op diverse plaatsen in je auto.  Zeker omdat er een kortsluiting zit vlgns je garagist. Eén van de apparaten in het circuit van de opgeblazen zekering is dan de oorzaak.

    Als de storing opgelost is, verdwijnen de storingscodes vanzelf en gaan de oranje lampjes weer uit.

    zie https://m.youtube.com/watch?v=cYtTH7HkyWI

    Over die gloeibougies: diesels zijn zelfontbrandend, en hebben geen voortdurend gevonk van een normale bougie nodig. Gloeibougies zijn enkel nodig voor het starten en verwarmen de diesel voor, zodat het zelf kan ontbranden. Het lijkt  mij dat een diesel op 3 gloeibougies ook wel start om daarna gewoon op 4 cilinders te lopen.

    Succes

     

    In reactie op: Temperatuursensor issue? #18363623

    Check zekeringen in de motorruimte zekeringkast. Nr 21, 22, 26, 30 zijn van engine electronics. Doorgebrande zekering geeft ook indicatie waar de storing zit. Storing uitlezen met pedaaltest: motor uit, rem en gas tot bodem ingetrapt houden, dan contact aanzetten, niet starten. Storingscodes verschijnen in je kilometerteller.

    Bij Bosch Car Service was ik twee jaar terug 325 euro kwijt voor het monteren van een nieuw thermostaat, (thermostaat 145 ex btw).

    Oude mee gevraagd maar inmiddels weggegooid.

    In reactie op: Temperatuursensor issue? #18363621

    Lijkt op een haperend thermostaat, thermostaathuis of electrische aansturing.

    Het thermostaat heeft een electrische ondersteuning (with information received from various other sensors, the thermostat opening temperature can controlled….,electric heathing element within the thermostat is energized…, 1.6 en 1.8XER…, volgens owners workshop manual Haynes h.3.2.1)

    en wordt afhankelijk van de rijomstandigheden kunstmatig verhit. Bedrading, thermostaat, thermostaathuis, sensor zou ik het zoeken.

    Zie ook

    https://www.astraownersnetwork.co.uk/archive/index.php/t-127652.html

     

    Succes

    In reactie op: Stuurknopjes #18363619

    Oorzaak is vaak stof en vuil wat zich na jaren in het mechanisme heeft verzameld.

    Goed schoonblazen met perslucht. Knopjes kunnen van het stuurwiel af want aan de achterkant zit een schroef.

    Ik zou eerst de accu kabel lostrekken voor je aan electronica gaat werken, ook ivm de airbag.

    Hieronder een link op internet waar het staat uitgelegd.

    Succes

     

    https://workshop-manuals.com/vauxhall/astra-h/n__electrical_equipment_and_instruments/communication/navigation/radio/repair_instructions/replace_steering_wheel_radio_control_panel/

     

    In reactie op: Kosten vervangen koppakking astra j #18363529

    Als het thermostaat defect is en niet opent blijft de radiator koud en ventilator zal ook niet aanslaan.  Temperatuurmeter zal snel oplopen dan met storingsmeldingen in het dashboard.

    Als het thermostaat niet sluit blijft je koeltemperatuur te laag.

    Astra J heeft gelukkig een temperatuurmeter in het dashboard.

    Lekkage kan ook nog bij de waterpomp zitten bedenk ik mij.

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 126)