Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Zelf ook bij de hand gehad. Voorlopig een extra kussen op de stoel leggen en niet langs een stoeprand parkeren. Dat scheelt zo 15 centimeter hoogte. Zetel verbouwen lijkt mij best een uitdaging. Succes!
Slechte Bougie, bobine, injector of een combinatie van.
Stroomverdelerkap en rotor zul je niet aantreffen want electronische ontsteking.
Motormanagementlampje gaat pas branden als de storing zich vaak herhaalt. Advies is eerst storingsgeheugen uitlezen.
Corrosie op een stekker, dat geeft teveel stroomweerstand. Succes
https://www.astraownersnetwork.co.uk/threads/astra-h-fast-indicators.144847/
3 augustus 2021 om 00:21 In reactie op: Opel astra H Koelventilator gaat pas draaien bij 112 graden #18428399Mana, goed resultaat, je hebt je doel bereikt en kunt weer met vertrouwen rijden.
80 graden komt een stuk aantrekkelijker voor dan steeds die 100+ en besef dat het echt bijna te heet is onder de kap.
Op youtube zag ik nog een issue van een Astra H met kokende motor op slechts 100 graden en een vin die nog niet aansloeg. Oorzaak lekke dop waardoor de kookpuntverhogende werking weg was. Vin wachtte op 112 graden die dus nooit kwam terwijl kvs al ging al koken en borrelen.
Fijn als mensen kennis delen!
Ik ga jouw oplossing ook toepassen. Bedankt
Geen ervaring mee maar Google is je vriend. astra g fault p0335 p0338. Zoeken op in het engels levert Vaak hits op. Succes
1 augustus 2021 om 11:37 In reactie op: Opel astra H Koelventilator gaat pas draaien bij 112 graden #18428264Hi Mana,
goed werk, 1 doel bereikt met de melding koelvloeistofP. Nog getest met een leeg expantievat?
Emissieeisen zorgen inderdaad voor kleine marges zoals je zegt, en een hoop trucendozen. Leuk als de auto nieuw is, maar na 15 jaar allemaal potentiele bron van storingen. Voorbeeld het thermostaat (16XEP) heeft een electrisch gedeelte, wat het thermostaat electrisch bijverwarmt als het via het koelwater te traag gaat! Daar kwam dus kortsluiting in, zekering kapot en motorlampje aan met noodloop met 5 vervolgstoringen over de katalysator etc omdat die componenten op dezelfde zekering circuit zitten. Je leest dan verhalen over garages die uiteindelijk de boordcomputer en kat gaan vervangen, ze hebben geen idee, componenten vervangen is makkelijker dan repareren, met een radeloze eigenaar die voor de kosten opdraait >1000 euro.
105 graden gewoon rijdend heb ik nooit gezien, stel je voor dat je bergen moet rijden, dan is die 105 graden snel gedaan. Veel te heet, thermostaat staat dan al lang geheel open. Ik denk eerder aan lucht/lekkage/drukverlies.
Ontluchten en koud afpersen op 1 Bar met kachelcircuit open en op een manometer kijken of er geen druk weglekt. Dit kan met een soort bandenpomp met manometer op het expantievat.
Action spul zal prima zijn, er bestaat ook watervrije kvs die niet kan koken. Dat helpt tegen overkoken, motor kan nog steeds kapot als het te heet wordt. Niet nodig voor deze Astra.
Het is inderdaad nuttig jezelf te verdiepen in storingen, garages hebben daar geen tijd voor. Techniek is niet eng, je hoeft je niet alles te laten vertellen wat een garage of dealer beweert na 5 minuten diagnose. Het stikt vd kennis van eigenaren die met dezelfde storingen geworsteld hebben. Dit forum is daar nuttig voor en ook zoeken met engelse termen op Vauxhall (=Opel) forums heeft mijn thermostaatprobleem opgelost. Garage bedankte mij nog voor het uitzoekwerk. Storingen kun je bij de Astra H lezen mbv de pedaaltest en lezen/wissen mbv een OBD II bluetooth lezer en Torque Lite app.
Succes met de koelwatertemperatuur, ik lees de oplossing graag.
31 juli 2021 om 08:49 In reactie op: Opel astra H Koelventilator gaat pas draaien bij 112 graden #18428060Radiator removal: “Where fitted, disconnect the wiring connector at the second coolant temperature sensor located at the base of the radiator right hand tank”.
Zoals ik het lees zit bij de 1.6 de eerste temp.sensor op het thermostaathuis. Bij de 1.4 in de waterpomp. Er is een 2e in de radiator.
Geen ervaring mee, als gezegd, als het werkt gewoon niets aan doen. Corrosie / weerstand op stekkers is de eerste check.
30 juli 2021 om 22:39 In reactie op: Opel astra H Koelventilator gaat pas draaien bij 112 graden #18428023Ps heb je de 4-cijferige securitycode bij je auto? Staat op een kartonnen kaartje wat bij je auto hoort. Na het loshalen van de accu zou de radio daarom kunnen vragen heb ik gelezen (zelf nooit last van gehad).
30 juli 2021 om 22:25 In reactie op: Opel astra H Koelventilator gaat pas draaien bij 112 graden #18428021Succes, dat zijn ambitieuze plannen. Zonder documentatie zou ik er niet aan beginnen.
Sensor verschilt per motortype. Zaken die nu goed werken zou ik niet gaan openhalen, zul je altijd zien dat dan andere zaken afbreken of kapot gaan.
Waar de T sensor zit weet ik niet, als dat niet al dezelfde is als de temp.sensor. je kunt ook eerst de stekker eraf halen en terugzetten, (als het corrosie op stekkers is los je dat daarmee op).
Een Haynes manual (Haynes 4732) is een geweldige bron.
of een online manual kan helpen. Zoek op Vauxhall Astra.
29 juli 2021 om 23:07 In reactie op: Opel astra H Koelventilator gaat pas draaien bij 112 graden #18427897De dop van het vat heeft ook een functie bij het op druk houden van het systeem en verhogen van het kookpunt. Er zit een ventiel in die dop en dat kan ook defect zijn.
De koelvin is nogal complex: 2 fans (1 vd airco, 1 vd radiator), 4 snelheden, geregeld door de boordcomputer een een weerstand voor de snelheidregeling. Vin1 zou al bij een lagere temperatuur dan 112 graden moeten aanslaan. Dus geen simpele aan/uit met maar 1 snelheid. Een defecte weerstand sluit het draaien op lagere snelheid uit. Dat zou je nog kunnen checken. De garage kan dit soort storingen uitlezen.
Maar als gezegd, 112 graden moet geen probleem zijn zolang de vin aanslaat.
Edit: als de dop niet goed werkt zal het water al bij 100 graden gaan koken en geen 112 graden worden en zal de vin nooit aanslaan.
Edit: mijn ervaring is ook dat de boel flink heet wordt en naar koelvloeistof gaat ruiken. Als je de airco inschakelt gaat tenminste de vin vd condensor draaien en dat verlaagt de temperatuur ook ca 7 graden.
Edit: is een oplossing de resistor vd ventilatormotor op de radiator overbruggen zodat deze vanaf 105 graden altijd op volle snelheid draait en niet meer op een lagere snelheid?
28 juli 2021 om 12:45 In reactie op: Opel astra H Koelventilator gaat pas draaien bij 112 graden #18427771Hi Mana,
er is al heel veel gepost over dit onderwerp op dit forum, gebruik de zoekfunctie.
Als het koelsysteem verder goed is en nergens lekt, is 112 graden normaal dat de koelvin aanslaat. Kookpunt is pas bij >120 graden omdat het een gesloten systeem is.
De temperatuur bij gewoon doorrijden is 93-100 graden en bij file/ stationair / stoplicht zal dit oplopen naar 112 graden.
Als bij gewoon rijden de temperatuur ook oploopt heb je ergens een lek.
De melding koelvloeistofP ligt aan het tankje en niet aan de sensor. De sensor reageert op een drijvende magneetring in het tankje wat om de tuut van de sensor zit. Aan de sensor kan weinig stuk, er zit een mechanische brugschakeling in die op de magneet reageert.
Een quickfix is de stekker vd sensor lostrekken en kortsluiten met een paperclip. Het circuit wordt dan gesloten en de melding blijft weg. Je moet dan wel zelf je koelvloeistofpeil steeds visueel checken onder de motorkap.
De koelvloeistoftemperatuur zie je in een verborgen menu van de boordcomputer. Motor starten, Radio aanzetten, Settingsknop 10 seconden indrukken tot je Beep hoort, en met BC toets door de schermpjes bladeren naar het 9e scherm (Sens:12). V is velocity (rijsnelheid), T is koelwatertemperatuur.
https://opel-forum.nl/forums/topic/koelvloeistof-niveau-schakelaar-astra-h-2004-2009/
10 december 2020 om 08:29 In reactie op: Astra H/Station: sigarettenaansteker werkt niet meer #18401205Achterin F29 15Amp.
Of voorin F36 15Amp bij modellen zonder rear control unit (volgens Haynes)
Ook geen klik? Relais vd startmotor. Kun je zachte tikken op startmotor geven dan komt het los. Probeer een nieuwe of gereviseerde startmotor
Transponder en afstandsbediening zijn twee aparte dingen.
transponder zit bij een aantal sleutels ook gewoon los van de printplaat in de sleutel en werkt met RFID hooguit 15 centimeter van het contactslot en deactiveert de startblokkering. Soms heeft een autobezitter van een kapotte sleutel de transponder met een plakbandje naast zn contactslot geplakt en dat werkt ook.
De afstandsbediening werkt over 10-20 meter op de batterij in de sleutel en stroom vd auto. Auto en sleutel hebben ieder een deel van een encryptiesleutel om elkaar te herkennen. Herstel van deze encryptiesleutel dmv de AB truc met sleutel in het contact.
Deze encryptietechniek is ooit bedacht door wiskundigen die er miljonair mee geworden zijn. En gebruik je nog steeds als je een draadloze muis of een paar draadloze oortjes aan je laptop of telefoon koppelt.
Als de encryptiesleutels niet overeenkomen zul je nooit een contactsleutel aan de auto kunnen koppelen zonder programmeren met Tech2 of Iets dergelijks.
Degene die jouw 7 stappen plan bedacht heeft is briljant. Vooral omdat dit ook allemaal geprogrammeerd moest worden in de boordcomputer. Ik ben benieuwd wat het MAX number of remotes is! Denk je een auto te kopen met keurig 3 sleutels erbij, heeft de verkoper er nog een vierde voor zichzelf gemaakt en achtergehouden.
Goede vraag. Geen ervaring waar je een printplaat koopt, maar Google is je vriend hierin.
Eerste check is sleutel openmaken en controleren of de switches werkelijk dood zijn.
Als je geen reservesleutel kunt gebruiken moet je op zoek naar een reparateur die er nieuwe switches in soldeert of zelf de uitdaging aan gaan.
Programmeren is niet zo simpel, jouw methode is om een verloren bekende encryptiesleutel terug te zetten, niet om een geheel nieuwe te programmeren. Als dat zo simpel was zou je elke willekeurige Opel aan jouw sleutel kunnen koppelen mits je maar toegang hebt tot het contactslot.
Maar nogmaals, geen ervaring mee en jammer dat die switches het ook kunnen begeven, lastig op te lossen ook. Succes
Ah je bedoelt dat de microswitches onder de knoppen het begeven hebben. Die microschakelaars zijn te bestellen, maar voor het los en vast solderen is wel ervaring nodig. Er zijn bedrijven die dat aanbieden.
Als je het hele printplaatje vervangt zul je de nieuwe moeten programmeren zodat de afstandsbediening met alleen jouw auto werkt.
Pas op dat je de transponder niet verliest, dat is een los staafje in de sleutel en werkt met de startblokkering bij het startslot.
Bij mijn Astrasleutel zit de transponder weer op het printplaatje geplakt, dus die zou dan ook overgezet moeten worden.
Meest geniale tip die ik ooit hoorde was: koop een oplaadbare bluetooth speaker en gebruik die in je auto.
Ik heb eens een nieuwe behuizing besteld, de electronica overgezet en een sleutelmaker de baard laten slijpen. Werkt maar niet zo mooi als origineel.
Er zijn ook siliconen hoesjes met knoppen. Google op Key Case Agila.
Of google op Sleutel Agila.
Of zoek een sleutelspecialist (bijv in Amsterdam) als je liever zelf langs gaat.
Vergeet niet de oude baard goed te bewaren of te vernietigen als je deze vervangt. Een kwaadwillende kan er nog altijd mee je auto inpikken.
Succes
Ik denk aan een defecte temperatuurmeter, temperatuursensor, permanent daaiende koelvin of een defect of verkeerd thermostaat. Er bestaan verschillende types thermostaat met verschillende openingstijden.
Zo koud is het nog niet. Vandaag 4°C, motor 96°C volgens boardcomputer en stationair/file klimmend naar 110. Kachel werkt goed.
Grill dichtplakken heb ik nooit nodig gehad, ook niet bij -8.
Succes
Ik heb destijds het Opel Serviceboekje wat bij de Astra hoort doorgespit en zelf een onderhoudsplan gemaakt op basis van Serviceschema G.
De garage vertel ik gericht welke werkzaamheden ik uitgevoerd wil hebben.
De meeste werkzaamheden wijzen zich vanzelf.
Zo voorkom je iets vaags als “kleine beurt” of “de jaarlijkse grote beurt”.
Enige onduidelijkheid in dit Serviceboekje was vervangen van de getande riem (=distributieriem): 90duizend KM / 6 jaar of 150duizend KM / 10 jaar). Dit schijnt een belangrijk onderdeel te zijn.
Die heb ik direct laten vervangen.
De Insp melding kun je zelf wissen, 30 seconden werk.
Met het Serviceboekje en gezond verstand kom je er wel uit.
Sommige werkzaamheden kun je zelf, voor andere klussen liever de garage.
Succes
Klinkt ook bekend als overgangsweerstand. Accupolen schoonmaken en kabelklemmen opnieuw vastzetten.
Succes
Nog een poging….Dieselmotor?
Over het oranje lampje met steeksleutel: in het instructieboekje Astra H staat (hoofdstuk Instrumenten p 26.): branden bij draaiende motor in combinatie met Insp4: dieselbrandstoffilter laten aftappen.
13 oktober 2020 om 10:41 In reactie op: Iemand die weet wat het is de 3 vierkante blokjes boven in #18392902https://m.youtube.com/watch?v=QeuEt2R2xHc
Rear seat belt reminder!
Een poging op een niet-grafisch display een achterbank met veiligheidsgordels te tekenen?
https://www.manualslib.com/manual/538992/Vauxhall-Agila.html?page=101#manual
Men noemt hier enkel het noodzakelijk verwijderen van accu en koelwaterexpantievat om bij de afdekking van de lamp te komen.
Als je de hele bumper er af gaat halen let dan ook op dat je de stekker vd buitentemperatuursensor losmaakt. Die zit in midden onder achter de voorbumper.
Bad connection?
https://opel-forum.nl/forums/topic/dvd90-met-aux/
Or software issues?
https://opel-forum.nl/forums/topic/dvd90-navi-aux-activeren/
Hope this helps. Use Google Translate to understand the dutch language. Succes.
-
AuteurBerichten