Jo1

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 456)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Nieuwe Opel Commodore Coupé #17966884

    Ondanks dat ik de dodge challenger, de camaro en mustang werkelijk waanzinnig mooi vind, is dat bij deze helaas niet het geval, valt me (gelukkig) tegen, vindt het zelfs meer op een volvo C70 of dergelijks lijken . sorry.
    En die SRT, vooral de gril, vind ik gewoon afschuwelijk.

    Verder met de uitlaat

    Stefan, de versnellingsbaksteun heb ik me nog eens even bekeken.
    De strip is geen 5/6, maar 8mm dik (8.5 gemeten).
    Wat denk je, moet ik hier nog 1-2 schotten tegen aan bakken?

    @GSE wrote:

    Jo als ik het ff zo bekijk:
    stuur systeem done
    koel systeem done
    uitlaten …zo goed als done
    bak en aandrijflijn done

    Het is in feite nog bedrading en wat kleine dingen of niet?
    Als je zo doorgaat loopt ie toch in een week of niet?

    Uitlaat, bezig met, wachten op 2 bochten
    Stuurkogels nog borgen, en een stofhoes vervangen, uitlijnen
    Benzineleidingen gewijzigd, aangesloten, echter pomp wil ik nog vervangen
    gaskabel gisteren geklaard
    Rembekr. en hrc leidingen en vacuum aangesloten, pedaal afgesteld, enkel nog vullen/ontluchten
    vloeistofreservoires idem klaar, enkel alles nog vullen
    geen koelleiding gemaakt voor de stuurbekr. twijfel of dit nodig is.
    2 steuntjes nog maken voor de radiateur, echter is dit afhankelijk hoe een verstevigingsprofiel van de motorkap hier past.
    stabilisatorstang past niet, wijzigen.
    automaatpook zit er in, maar afwerken van de console moet nog
    gasstuk idd, maar daar ga ik niet voor naar de kop van overrijssel, is iets voor HansV.
    bedrading lpg
    Bedrading motor valt wel mee, maar van de bak is ook nog een boel.
    afstellen kabel automaatpook
    Aansluiten van het EWS-systeem,
    contactslot met kabel. dit is nodig, anders gaat tie niet uit de ‘P’
    Een week ga ik niet redden, als ze volgende maand bromt, ben ik tevreden.
    En als ze dan werkelijk loopt, is natuurlijk de vraag of als naar wens is gelukt. Tis niet de eerste (en ook niet 2e-3e-4e…)keer dat het tijdens een proefrun fout gaat.

    Peter, hrc is van kadett 16V, 22mm

    Stefan, de steunen maak ik idd normaalgesproken ‘overdreven’ sterk.
    Ook bij deze heb ik overwogen om nog een opstaande rand tegen de strip aan te lassen, wat ik alsnog kan doen.
    Maar door de vorm, en de dikte van het staal, is nu in dit geval 5-6mm, leek me sterk genoeg.
    Wanneer het enkel een vlakke strip was van links naar rechts, dan was dat wel nodig.
    Wat trillingen e.d. betreft komen maar weinig krachten op de steunen, want de boel hangt in rubbers, die dit moeten opvangen.
    Grotere krachten die optreden, zijn eerder het kantelen van het blok tijdens acceleren, wat weer meer invloed heeft op de motorsteunen, en verder nog het schuiven van blok tijdens hard remmen.
    Maar je hebt wel gelijk, normaalgesproken maak ik ze anders. Ik zal het nog iets wijzigen.

    Eric, de ECU’s, gaan naar binnen.
    Naast de bestaande 2 grote gaten van voormalige ombouw’s komt vandaag nog een groot rechthoekig gat.
    Mooie van deze bedrading is dat werkelijk alles direct naar binnen gaat.
    Nadeel daarvan is dan weer dat ik de bedrading van de auto ook terug naar binnen moet leiden. Wordt trouwens ook nog een heel karwei.

    Koelertje van de automaatbak is inmiddels ook al bij geplaatst.

    En zo raakt het al redelijk vol;

    Vandaag heb ik me eigenlijk alleen maar grotendeels bezig gehouden met het maken van het leidingwerk van de stuurbekrachtiging.
    Volgende week verder met de uitlaat.

    Ohw, voor jullie allemaal nog ‘unne gauwe roetsj’ en een gezond 2012!!

    @mr-turbo wrote:

    Jo, de hoeveelheid werk valt toch wat tegen geloof ik ?
    gaat verder toch redelijk vlot allemaal, net de aandrijfas, ben wel bang dat je die (tzt) nog een keertje over kan doen :hmmz

    De hoeveelheid werk heb ik idd wel een beetje onderschat, maarja, dat krijg je toch wel, als je zoiets nog nooit hebt gedaan.
    Ik bedoel, 24V’s e.d. in diverse types opel heb ik nou wel zo vaak gedaan, dat je vantevoren alle stappen wel weet.
    Maar in dit geval was het wel anders. Ik geloof dat het blok wel 15-20x in en eruit is geweest.
    In eerste instantie zat het blok iets te hoog, waardoor de aandrijflijn niet geheel naar mijn wens was.
    Ook heb ik niet alles beschreven in dit topic. Het topic starte ik iets later om zeker te weten dat de inbouw succes had.
    Echter, vanaf nu wordt het leuker, ik zie nu zelf pas meer vooruitgang. Ieder uur dat ik vrij heb, vlucht ik naar m’n schuur. En geloof maar, dat zijn d’r nu al best wel veel. In totaal zit ik nu al op 6weken werk, en daarbij werk ik ook nog 40u/week. Extra feestdagen (kerst/nieuwjaar) zit er ook al niet in dit jaar.

    Inmiddels vordert het koelwerk ook al redelijk. Foto’s volgen natuurlijk nog.
    Tja, geval tussenas/aandrijfas laat ik maar op me afkomen.
    Omdat de achteras nog niet is gespert, en daardoor minder wordt belast (meer wielspin), zullen de krachten op de tussenas wel meevallen.
    We zien wel waar het schip strand.

    Vermogen 210Kw (286pk)
    Koppel iets van 420Nm, dacht ik.
    Ik weet niet of dat in verhouding veel of weinig is, maar vond dat het in de 1850kg wegende 740 wel redelijk vooruit ging.
    Tja, mocht het me niet bevallen, kunnen we d’r nog altijd een M5 (400Pk) van maken…. :hmmz

    Nee, laat maar.

    Oké, het blok hangt d’r weer in,
    de tussenas met het schuifstuk zit redelijk op z’n plek.

    Wat de rembekrachtiger betreft, komt ook tamelijk netjes op z’n p[laats.

    En wat de radiateur betreft, komt dat ook wel goed.

    Vandaag dus weer eindelijk een dag, waarvan ik deze keer wél kan zeggen dat ik iets ben opgeschoten.

    En zo ziet de luchtkamer van de V8 van binnen uit.

    Het volgende wordt het koelertje van de automaatbak plaatsen.

    Zoals ik al eerder zei, dit balkje moest eruit;

    En deze is daar voor in de plaats gekomen;

    Die klus heeft me vandaag dus heel de dag bezig gehouden.
    De betreffende radiateur die erin komt, is van BMW E34 type M5-3.8

    Oké, speciaal voor jou;

    Oké, uitlaat was ik even mee gestopt, wacht nog leveren van de 2e demper.
    De eerste demper, origineel BMW komt ongeveer zo te hangen;

    Motor is er momenteel nog steeds uit,
    Inmiddels een plekje voor het extern oliefilter gemaakt.

    Tevens ruimte gemaakt voor de bekrachtiger.

    Bekrachtiger wordt een tamelijk plat model met een hoofdremcilinder van 22mm
    Voorheen senator 24V-model met 23mm. Maar volgens mij kan ik de hrc’s omzetten.

    Deze dwarsbalk;

    is inmiddels ook verwijderd, en wordt vervangen door een koud-gewalst U-profiel waar straks de radiateur in moet plaats vinden.

    Verder moeten nog even de benzineleidingen, remleidingen en lpg-leiding worden omgelegd, voordat het blok er weer in kan. Ik stuit telkens weer op een nieuw probleem.

    Helemaal waar Pascal, terug naar de realiteit
    En aangezien mijn budget maar beperkt is, heb ik zo mijn eigen manier van te werk gaan.
    Nog even een tipje voor Ben;
    Het kan ook zo;

    Maar ook dat is niet mijn stijl.
    Foto’s van de buitenkant (in binnenscherm) durf ik al helemaal niet te laten zien.

    Alvast bedankt voor alle tips allemaal.
    Het mooiste zou zijn, wanneer zo’n kastje het signaal kreeg van GPS, en zo overbrengen naar kabel.
    Overigens heeft de commoB een bajonet-aansluiting op de teller, iets anders dus.
    Ik zie wel, zijn zorgen voor later.
    Ben momenteel bezig met ruimte voor de radiateur.
    Foto’s volgen.

    Hmm, leuk dat jullie enigszins weer een klein beetje met elkaar communiceren….
    Maar als ik het goed heb, heeft dit kastje wel een signaal nodig, afkomstig van bak?
    Het mooiste zou zijn, wanneer ik zelf ergens, bijv aan cardan, iets kan (laten) maken met bijv. vertanding en pulsgever, en dat signaal vervolgens naar dit kastje, en/of teller stuur.
    Zijn de waardes overigens traploos regelbaar/ zelf te ijken? Of zijn de keuzes hierin maar beperkt?

    Deze bmw krijgt het snelheidsignaal niet meer via de achteras maar via de ABS.
    Omdat alles om te zetten, wordt me wat veel.
    Ik heb dus even geen km-teller, voor de APK geen probleem, juist de stand moet ik af en toe wijzigen.
    Zo doe ik het ook met m’n andere M’s
    Als snelheidsmeter gebruik ik deze:

    Werkt via GPS, en ik moet zeggen best wel secuur, beter dan mijn huidige meter.
    is tevens verlicht. Daarom dus APK-goed bevonden. Enig minpuntje is een vertraging van 1-2secondes. Dat is tijdens acceleren minder leuk.

    Voor de toerenteller moet ik ook nog iets verzinnen.

    Ik denk niet dat dat nog dit jaar lukt, nee. Maar dat maakt niet uit, de winter moet nog beginnen.
    Of tie sneller gaat dan een 4.0, weet ik ook nog niet, vermogen en koppel zal redelijk gelijk zijn, het gewicht zal ook niet veel anders zijn. Maar ook daar gaat het me niet om, heb het geluid van een V8 altijd geweldig gevonden, en als straks de tiptronic-5traps automaatbak goed functioneert, ben ik helemaal tevreden.

    Ben deze week niet veel verder gekomen dan het eerste stuk uitlaat incl. de lamdasondes t/m de eerste demper.
    Het lassen valt idd niet echt mee. Ik moet eerst telkens de binnenpijp aan de buitenpijp vastlassen, voordat ik verder kan.
    De 2e demper heb ik verkeerd besteld (denkfout). Hopelijk kan ik die nog ruilen.
    De tussenas is inmiddels ook klaar, is iets ingekort.
    Morgen (of misschien nog vandaag) gaat het blok weer voor de zoveelste keer eruit. Een aantal dingen moeten nog verder worden afgewerkt. Verder wil ik gaan beginnen met ruimte voor de rembekrachtiger.
    Ook moet ik nog iets ruimte maken voor het extern oliefilter.

    Uiteraard, gaat dat niet zo gemakkelijk als omschreven.
    Telkens passen, lassen, weer los maken enz.
    De 2e kruiskoppeling zit nl onderaan in de chassisbalk iets onder een hoek.
    En moet zeker over al vrij zitten.
    Enige wat me nu nog stoort dat iets speling zit in de stuurkolom. Dat komt door het kunststof busje onderaan. Dit wil ik eigenlijk nog vervangen door een lager.
    Verder wordt het natuurlijk spannend hoe dit gaat rijden, maar dat gaat nog even duren.
    Wel kan ik vertellen dat het een kort stuurhuis overbrenging is geworden.
    En dat komt nl weer omdat bij audi/VW het stuurhuis tegen het schutboard aanzit, en dus langere stuurarmen hebben t.o.v. het wiel.
    De hele slag van link naar rechts zijn maar 2.25 omwentelingen.
    Of ik daar nu blij mee moet zijn, weet ik nog niet.
    Ideaal voor driftwerk, weet ik ‘Sik’…..

    Eerst de tunnel weer een beetje gedicht.
    Makkelijk als je de 740 als donor kan gebruiken.

    Ook tevens nog iets meer ruimte gemaakt voor de uitlaten.
    Van binnen hier zichtbaar achter de gaspedaal.

    Vervolgens een begin gemaakt aan de spruitstukken / uitlaat.
    Moeilijk karweitje overigens.




    @sik wrote:

    @Jo1 wrote:

    Die carterklep, achter bovenin heb ik al besteld. Iemand had mij dat ook al geadviseerd.

    Mooi Jo, eindelijk ha ha

    welke carterklep heb je het hier over? en oliepomp bouten met locktite vast zetten idd.

    Ja, is dat kunstof ding boven achteraan, heeft met de carterbeluchting te maken.
    Meer verstand heb ik er ook niet van.
    Overigens Sik, dit is een 4.4 (euro3)

    Het enige wat van staal is, zijn de flenzen zelf.
    Aan de rest blijft de magneet NIET plakken. Dus RVS.
    Idd dubbelwandig, maar laswerk moet toch wel lukken.
    Wat me overigens opvalt is dat sommige stukken behoorlijk appart en plat zijn.

    Natuurlijk oogt het beter om dit te vervangen door zo dik mogelijke bochten, maar of het dan ook beter loopt, betwijfel ik.
    Het valt me ook op dat de doorlaat van het 2e traject net zo groot blijft als het eerste. Bij het 4e wordt het pas groter.

    @sander2.5v6 wrote:

    Godsamme dat ziet er goed uit!
    En wat gebeurt er met de X30XE :angel ?

    Succes en groetjes,
    Sander

    Tja, daar zijn al meerdere gegadigden voor. Maar ik denk dat ik die nog even reserve houd.

    @GSE wrote:

    Ow Jo nog 1 ding zou je me de afstand tussen de uitlaat kanalen willen opmeten van hart tot hart en de diameter..

    hart-hart 10cm.
    Kanalen zijn ovaal 35-40mm

    @GSE wrote:

    Heb jij ruimte om een uitlaat pijp tussen stuurhuis en motor/bak te laten lopen of moet je deze ook tussen motor en bak weg moffelen onder de carterpan/achterkant flexplaat…

    Kun je die BMW spruitstukken lassen?
    Of is dat gietijzer wat boven tegen de kop gebout zit?

    Tis de bedoeling dat de uitlaten (beiden zijden 2) tussen koets en bak ter hoogte van de startmotor gaan komen, dus zoals het ook hoort. Rechts gaat dat op het eerste oog goed komen, en links zal ik waarschijnlijk nog iets van de carroserie moeten weghalen
    Ik wil hier ook nog tevens een hitteschild tussen plaatsen.

    Spruitstukken zijn van RVS, net zoals heel de uitlaat, en wil ik zelf dan ook met rvs-draad lassen.
    Ik behoud de originele spruitstukken, maar moet eentje wel iets verlassen aan de linkerzijde.
    De eerste demper gebruik ik eveneens van de 740, rvs, en past werkelijk perfect . De einddempers (eveneens rvs) zijn hopeloos lomp. Bedoeling is van 8 – 4 – 2 – demper – 2 naar 1 van rond 76 (3inch) met vervolgens nog 2stuks lange dempers RVS. in totaal dus 3 dempers.

    @GSE wrote:

    Is een motorruimte van een Commo B groter dan van een Monza Jo?

    Was dat maar waar Ben.
    Achteraan tussen de chassisbalken (breedste punt) 60-61cm.
    De balken lopen niet recht zoals bij m’n voyage (of jouw monza) maar zijn op z’n smalst (ca20cm terug) 54-55cm. (zie foto)
    Effe zo bij de voyage gemeten is die ruimte 65cm, oftewel 5cm breder
    Daarbij staan de cilinderkoppen tamelijk onder een hoek van 90graden, met dubbele nokkenassen/kleppen. Oftewel breed zat!
    Dus als dit mij gaat lukken lukt dat jou ook makkelijk met 2 vingers in je neus!

    @Manta 24V wrote:

    Jo, Houd het dan nooit op :cry

    .. :wors :wors :wors :wors ..

    Telkens denk ik dat het m’n laatste project wordt,. maar dan toch weer niet. Ik weet het ook niet.
    Ik heb er gewoon zin in, en neem heel deze winter de tijd ervoor.
    Een V8 heeft toch wel wat, ’t geluid, koppel, Zo’n amerikaan is me eigenlijk weer wat te groot, en een V8 in een aatje, nee, ga ik niet doen, @mantallica.

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 456)