Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2012 om 09:16 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945344
@GSE wrote:
Ik heb nog een zo’n as naar de schrot gebracht die een 3.08 overbrenging had,met sperr en 28 splines en schijven..
Je gaat me toch niet niet vertellen dat je zulke as laat overkomen, en vervolgens weg dondert?
Nou ja, goed, tis me zelf ook al ooit (lang geleden)gelukt om een sper-as van een EVO-500 naar het oud-ijzer te brengen.
16 februari 2012 om 08:04 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945340De laatste 3 weken heb ik gewoon helemaal nix gedaan, met maar 1 reden, het was me gewoon te kkkkkoud.
Tevens moet ik wachten tot het gasstuk klaar is.
Wanneer dat klaar is, en ook nog een beetje werkt, kan ik de keuring aanvragen.Ben momenteel een beetje op zoek naar een juiste achteras.
Mijn gedachten gaan naar iets Amerikaans, gespert, en een overbrenging van ergens rond de 3.0
Wanneer iemand hier iets weet, laat maar weten.
Tevens heb ik nog enkele vragen zoals de totale breedte van zo’n as, wielsteek enz.
Dus gewoon starre as, remschijven mag, maar met trommels ben ik net zo goed al tevreden.Van zo’n ding is anders best wel wat van te maken;

5 februari 2012 om 18:23 In reactie op: Ja ja Het wie neemt wat mee naar de filmavond topic !!! #17983869Tjonge, jonge, waar zouden we toch zijn zonder al die weersvoorspellingen, buienradars, aankondigen van de wel/niet weeralarmen.
Voordeel was wel, dat het rustig op de weg was, de weg was schoon, ( de zoutvoorraad moet toch eens en ergens worden gebruikt) Voor het geval dat dekens mee genomen, brood, water, en eigenlijk waren we uiteindelijk nog sneller op en neer dan anders.
2×2 uurtjes lekker door kunnen rijden
Deden ze die voorspellingen maar wat vaker, hadden we ook minder files.Ik weet dat de eerste types omega (vanaf ’86) een pook hadden met een witte knop aande voorzijde, waarmee je de overdrive / lock-up mee kon in/uitschakelen.
Wat voor soort bak was dit dan??
De ar25/35 heeft een pook met aan de bovenzijde de ‘S’-knop voor sportstand, ken geen andere bak van omega die dat ook had.2 februari 2012 om 12:55 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945334Ik weet dan sommigen een stuurhuis van Mercedes gebruiken, en een ander weer van bijv. Mazda 323F. Ik weet niet hoe hun ervaringen zijn, maar het zal niet veel verschillen.
Ben, je zult toch zelf ergens moeten beginnen, en niet te veel advies (in dit geval van mij) van anderen aan nemen.
Omdat de chassisbalken van een monza verder uit elkaar staan dan mijn commo zal het allemaal iets anders worden.
Op de sloperij in de rek liggen werkelijk tal van stuurhuizen. Ik ben er 3 uur mee bezig geweest. Eerste keuze was ja fout, zoals je in het begin van het topic hebt gezien.2 februari 2012 om 12:48 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945333@GSE wrote:
Hoe is het met het stuursysteem????
Is dat een beetje naar wens?Hoe komen de wielen met max stuuruitslag?
Beide onder precies dezelfde hoek ten opzichte van het chassie?Wanneer dat het geval is, zou het niet goed zijn, denk ik.
Het wiel dat aan de binnenkant van de cirkel loopt moet scherper staan dan het buitenste wiel.
Dit wordt bij het originele stuurhuis bepaald door aan de ene kant de ‘pitarm’ en aan de andere kant de arm welke aan de chassisbalk is bevestigd, gezamelijk met de buitenste stuurarmen, en dat weer t.o.v. de positie waar de kogel op de naaf is bevestigd.
Tevens zijn die posities zodanig geplaatst, dat tijdens het in- en uitveren van de koets de wielen recht moeten blijven staan.
Dit is ook weer afhankelijk van de positie van het stuurhuis t.o.v. de vooras (middenpunt wielen).Uiteraard heb ik hier tijdens de bouw en het plaatsen van het stuurhuis extra aandacht aan besteed.
Diverse lezers alhier weten dat dit bij een ander project van mij fout zat. Maar goed, zulks is voor mij ook leerzaam. (ik ben ook maar gewoon een proces-operator)Hoe dan ook, ik moest ergens beginnen, en met het originele stuurhuis was dit niet mogelijk, zoals ik het wilde.
De monza heeft overigens 5cm meer ruimte. Als je het stuurhuis echt niet hoeft te verwijderen, moet je dat echt niet gaan doen.
Het sturen is effe wennen in die vorm, omdat het nogal tamelijk direct (kort stuurhuis) is.
Het lichte sturen viel me voornamelijk op met draaien lage snelheid / stilstaan.
Bij hoge snelheid was ik vooral benieuwd of dit niet te gevoelig zou zijn, bij bijv. een geval van spoorvorming, waar deze auto sowieso veel last van heeft
Echter denk ik dat dit wel mee valt.
Bij normaal rijden, draaien, haaks, rotondes, merk ik tot nu toe totaal geen verschil.
Bij maximaal draaien voel / hoor ik wel iets vreten aan het split / asfalt. Echter is niet het geval dat het wiel spingt of dergelijks.@mr-turbo wrote:
@Jo1 wrote:
Dan ben ik toch wel heeeeeeel erg benieuwd wat hier in gaat komen…..
iig iets met een turbo ;)
maar ééntje??
1 februari 2012 om 06:43 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945330Toerentellerdraad heb ik inmiddels ook al gevonden.
Het achterlicht heeft een gezamelijke massa, dus gewoon +geschakeld.
Eigenlijk heb ik hier al te veel energie in gestopt (achterruitrijlamp) Misschien blaas ik de lamp wel rood, ben ik ervan af.
Schema-lezen vind ik ook wel een kunst op zich al.Zondagochtend heb ik een iets langere proefrun gemaakt. (gelukkig nog net voor de sneeuwinvasie)
Ik voel me eigenlijk net een klein kind met weer nieuw speelgoed.
Goed, tot 130km/u geen trillingen of dergelijks waargenomen.
De overbrenging mag idd iets langer. Kijken of ik dat kan combineren met sper
Tja, als je zoveel hebt gewijzigd, zoals stuurinrichting, remmen, enz en vantevoren me realiseer dat vanalles fout kan gaan tijdens zo’n proefrun, is dit eigenlijk deze keer alleen maar allemaal mee gevallen tot nu toe.
Ik heb wel eens anders gehad zoals tussenas (bij 170km/u) door de tunnel naar binnen. Geloof me, dan wordt je wel even stil.Dan ben ik toch wel heeeeeeel erg benieuwd wat hier in gaat komen…..
26 januari 2012 om 14:12 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945326Ben, ik kan d’r nog niet veel over vertellen.
De motorkap moet eerst erop om meer km’s te maken, en hogere snelheden maken.
Ik zit ook nog even met de tussenas, je weet maar nooit.
Tot nu toe geen rare geluiden zoals klapperend ophanglager, ook niet met snel acceleren. Echter heb nog geen 90 kunnen rijden, om de eventuele onbalans waar te nemen.
De uitlaat lekt nog hier en daar bij diverse klemmen, en dat wil ik eerst verbeteren. daarvoor moet ie weer los.
Zoek nog steeds het signaal van de toerenteller en de voeding van de achterruitrijlichten.
LPG moet nog worden aangesloten. Gasstuk is in de maak.
Uitlijnen heb ik zelf provisorisch met een laserwaterpas gedaan.
Het sturen gaat erg licht, de speling in de stuurkolom (interieur kunstof bus) merk ik helemaal niet.
Het sturen is teven behoorlijk direct, maar toch aangenaam.
De geometrie zal anders zijn, maar daar merk ik nog niet veel van.Leuk is ook wel het starten. Je hoeft maar even aan de sleutel te draaien.
De ECU houdt het startsignaal vast, net zolang tot de motor aanspringt, pas bij iets verhoogt toerental stopt de startmotor automatisch. Startsignaal gaat dus niet rechtstreeks naar de startmotor, maar via de ECU.23 januari 2012 om 18:52 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945317OKé Jongens.
Mijn geduld was vandaag helemaal hartstikke op!
Ik moest nu toch wel echt weten of alles ook wel uberhaupt een beetje functioneert.
Dus effe gauw een stoeltje erin, en tussen de buien door de eerste meters hier ergens in een ‘stil gebied’ getracht te maken.
– de bak schakelt. (grootste zorg)
– zelfs de tiptronic werkt.
– de stuurinrichting, tja, kan ik nu nog niet veel over zeggen, voor m’n gevoel vind ik het nogal erg licht sturen. Omdat ik niet meer dan 2km heb getest, kan ik verder niet veel vertellen. De auto was/is sowiso toch al zeer gevoelig bij spoorvorming. (oorzaak wielen)
– Het geluid bevalt me eveneens goed. Niet te hard (geen gehoorbescherming nodig) edoch lekker zwaar.– Tja, en dan het vermogen/koppel…….
Om een lang verhaal kort te maken, stel ik mijzelf dan maar de vraag, waarom ik dit niet veeeeeel eerder heb gedaan??
Als ik het mag vergelijken met m’n eerste M3, die het zelfde vermogen heeft, doet deze het absoluut niet voor onder. En dat terwijl daar een heel ander prijskaartje aan hing, maar goed waren ook andere tijden.
Ben, praat me asjeblief niet meer over 30E/LE/NE/SE/XE, en bouw in godsnaam dat ding klaar! straks zitten we in een scootmobiel, en hebben we helemaal nix meer.
Nadeel is nu wel de wielspin. Een sper wordt dus absoluut een must!23 januari 2012 om 14:19 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945312Bedankt voor de reacties/antwoorden
Marcel, dat geldt ook voor de manta-B
En dat heb ik idd overwogen, echter dan zit ie tegen het sleepoog aan. Ik had maar maximaal 1cm speling.
Maar goed, mocht ie breken (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen), Verplaats ik het sleepoog en ga alsnog voor die optie.Uiteraard moet alles gekeurd worden. iets waar ik me meer zorgen om moet maken.
Is voor mij niet de eerste keer. Ben in het verleden alleen al voor mezelf 4x in Lelystad moeten gaan. Ik weet dus wel een beetje waar ik te maken mee krijg, en geloof me, in die tijd ging het echt moeilijker, buiten het feit het ook nog eens een boel geld koste.22 januari 2012 om 21:48 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945307Stel, ik zaag de stang door, slijp beide uiteinden in een punt, en las dit (uiteraard met hoog amperage) weer helemaal vol.
Wat zijn dan de gevolgen?22 januari 2012 om 12:07 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945303Idd ja, heet gestookt en verbogen
De steun van de versnelingsbak heb ik nog iets versterkt, echter jouw optie, Stefan, vond ik iets overdreven.


Wat de BMW-emblemen betreft, neem ik het voorstel van Guiettaevo. snelste en goedkoopste oplossing.
Momenteel bezig met de motorkap, Het frame raakt hier en daar de radiateur en luchttoevoer/ luchtweger.19 januari 2012 om 12:00 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945301Probleem met de stabilisatorstang is inmiddels ook alweer opgelost.
Deze kwam in eerste instantie tegen het carter aan;

Is nu zo;

Het bedraden verloopt maar langzaamtjes.
Zoek nog het signaal van de toerenteller en de voeding van de achterruitrijverlichting.
Middenconsole is nu ook iets aangepast.
14 januari 2012 om 21:25 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945298Ja, goed, dat probleem met de eindoverbrenging heb ik met de andere 2 M’s ook, vooral de 5bak
Dat zal ik dus ook nog moeten bekijken.
Tja, het automatisch terugschakelen…… Bij de vorige had ik juist het probleem, vooral met caravan, dat ie juist niet terugschakelde, of dan weer 2 gangen terug. Behoorlijk irritant.
Helaas heb ik maar een paar km met de 740 kunnen rijden.
Op zich is de steptronic wel leuk speelgoed, wat me ook opvalt, is dat ook het terugschakelen goed werkt en voelbaar is (afremmen op motor)
Eerst maar eens kijken of alles uberhaupt werkt.
Peter, is jouwe niet gesperrt?14 januari 2012 om 08:41 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945295Het gaat me deze keer niet echt voor het geweld.
Echt, ik heb enkele jaren meerdere malen per week gezocht naar een ideaal blok voor een ideale prijs.
Ook heb ik overwogen om voor de M5 V8 te gaan.
Dat geldt ook voor LS1-7, of dergelijks.
Echter is een prijsverschil aanwezig, zowel als aanschaf, als aan onderhoud. En aangezien ik niet 100% wist of een kans van slagen bestond, wil ik een niet al te groot budget besteden.
Daarbij had ik enkele wensen, ik wilde zoals gewoonlijk een komplete koets, zodat alles kompleet is, lekker makkelijk, daar ben ik deze week wel weer achter gekomen.
Ook wilde ik percé automaat. Vroeger zou ik ook anders kiezen, schakelauto’s heb ik nu te veel.
Dit blok is geheel van licht-metaal, dus ook de onderbouw. Verder wordt het blok als een van de best geproduceerde motoren beschouwd, destijds. (binnen de top10). Dat geldt niet voor de M5-V8.
Maar goed, ook daar moet ik zelf nog achter komen.
Ben momenteel nog steeds bezig met de bedrading. alles is weer los, en moet weer worden afgewerkt. minder leuk. Ook moet ik nog zoeken naar de olie/dynamo/temp./ en-achterruitrijaansluiting, e.d.
De bak heb ik nog steeds niet kunnen testen.11 januari 2012 om 21:01 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945291@GSI Racer wrote:
vet, die ga ik zeker ff bekijken!! :thumb
Als ze de kap niet open hebben, moet je het hun maar even vragen.
11 januari 2012 om 20:03 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945288@GSI Racer wrote:
mooi dat hij loopt, tijd voor een filmpje :vertag :jerry
met wat voor een auto sta je op het Mecc?
ik ga ff kijken dit weekendManta A (C20LET), en als het goed is, staat er maar 1 A-manta dit jaar.
Ben er zelf niet bij, of althans maar heel weinig. Sleutel liever verder aan dit ding.11 januari 2012 om 18:21 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945287Omdat ik alles kan uitpluizen (heb de E38 nog steeds) is het op zich wel goed te doen.
Overigens heb ik de sleutel erbij, en kan ik het EWS-systeem aansluiten.
Sinds gisterenavond bromt ze dus ook best wel lekker. (Dus, Ben, je had toch gelijk) Geluid bevalt me wel, niet te hard, maar toch een duidelijk V8-sound. Wat me ook opvalt, dat ze best wel fel reageert. Tot nu toe ben ik dus tevreden. Motor en uitlaat komt ook nergens tegen de koets, iets waar ik me toch nogal snel aan irriteer.
De bak moet ik nog testen, vandaag geen tijd voor gehad, moest een auto naar het MECC brengen.
Eerst dit hier verstoppen en afwerken;

Gas ga ik proberen gewoon met gasstuk. Op zich ging dat met de MV6 ook wel goed.
Caravan trekken doe ik niet meer, na 11 jaar vond ik dat wel goed geweest.8 januari 2012 om 19:15 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945281@mantaroel wrote:
ik vind het een mooi project, heb je de kabelboom al klaar? , of heb ik daar net overheen gelezen?
succes verder
Wat denk je, moet ik hier nog wijs uit komen?;

Wat de BMW-tekens betreft, zie ik nog te twijfelen. tis deze keer kunstof, en weet effe niet hoe dat gaat uitzien als ik het ga bewerken, en hoe ik het moet gaan bewerken.
7 januari 2012 om 21:31 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945274Niet echt spannend, maar het 3inch-uitlaatje verder afgemaakt;

De kunstof kap eens op gedrukt, maar bevalt me niet echt, maakt het blok erg hoog, en zal ook waarschijnlijk tegen de kap aan komen.


Momenteel begonnen met de bedrading, daar amuseer ik me nog wel even mee.
4 januari 2012 om 08:07 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945270Ik zie wel, kan altijd nog.
Hoe vaker, ik deze foto zie, hoe meer ik me eigenlijk ga storen aan de roest van het carter.
Dus laat me dat dan ook maar meteen aanpakken.
Was wel een voordeel van de GM-automaatbak, omdat ze altijd wel lekken, had je daar weinig roest. -
AuteurBerichten
