Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Let wel, de R25 zijn met verschillende koppelingshuizen verkrijgbaar (OHC en CIH). Dus even opletten aan welke zijde de startmotor zit.
Zitten op 2.4, 2.5, 2.6, 3.0.19 februari 2013 om 17:41 In reactie op: Rekord E1 met Mercedes E300 turbodiesel UPDATE 23-03 #18105323Een ‘achterasspecialist’ heeft hier altijd wel de juiste oplossing voor!
12 februari 2013 om 14:42 In reactie op: Rekord E1 met Mercedes E300 turbodiesel UPDATE 23-03 #18105312@GSE wrote:
Als je daar een fluit op zet is alles mogelijk,zelfs een een 24V bijblijven zit der makkelijk in.
Bijblijven?? met gemak voorbij gaan zul je bedoelen, neem ik aan.
11 februari 2013 om 15:34 In reactie op: Rekord E1 met Mercedes E300 turbodiesel UPDATE 23-03 #18105308@Manta 24V wrote:
@GSE wrote:
Mag ik vragen waarom een diesel en bv geen 3 liter benzine motor?
Het was een diesel, en deze 3.0 24v zijn erg sterk en lopen goed. En ”makkelijk” meer pk’s uit te halen.
En vooral het koppel niet vergeten. Daarbij is diesel goedkoper en ook nog eens zuiniger.
Ik rij nu sinds een jaartje BMW E28 met M57 monorail en multieklep dieseltechniek. Het bevalt me steeds beter. Wat een genot dat koppel met 5traps-automaat.
Danny, goede keus!Nee, verzekering vraagt niks m.b.t. motoren ombouw. En jij mag gewoon lekker premie blijven betalen. Tot dat het fout gaat, en hun moeten bijv een flink bedrag uitkeren. Wanneer blijkt dat iets niet conform de gegevens / regels is, krijg je het moeilijk. Wanneer blijkt en hun kunnen aantonen (a.h.v. bijv. remspoor) dat je bijv veel te hard hebt gereden, idem dito.
Probeer maar eens een auto 1 dag voor het circuit te verzekeren. Kan zeker, als je maar genoeg betaalt.Stel jezelf eens voor in de positie van een verzekeringsmaatschappij. Zou jij deze manta met 450pk dan gewoon gaan verzekeren, of toch beter met regelement?
Overigens om even terug te komen over ‘bouwen wat je maar wil’, je hebt ook nog zoiets als ‘aslasten’.
@giuliettaevo wrote:
@ Louwe,
dat klopt. vroeger zat je voor bouwjaar 10-’73 goed en kon je maken wat je wilde, er was geen typegoedkeur waar je aan moest voldoen. Motorombouw moest wel gekeurd worden als het cilinderaatal wijzigde overigens maar dat was net zo eenvoudig als nu. ;)
Ik weet niet wat jij onder vroeger en eenvoudig verstaat, maar ikzelf ging halverwege jaren ’90 2x met mantaA bj ’71 en ’72 voor ombouw naar24V.
Beide keurings testcentrum Lelystad duurde 4-5uur! en koste het nodige.
Dus laat dat ‘eenvoudig’ toch maar even achterwege. Ook regeltje volgens beslisboom ging bij mij niet op! Wanneer RDW tijdens de voorkeuring twijfelt, hebben zij alsnog het recht een grondige keuring tcl uit te voeren.
‘Maken wat je maar wil’ kan, maar d’r moet wel een verzekeringsmaatschappij zijn die jou wel wil verzekeren. Stel dat iets niet conform de gegevens en de regels blijkt te zijn, dan zijn zij de eerste die zich terug trekken bij bijv.ernstig ongeval.Jongens, jongens, wat een gedoe weer allemaal.
Wees nuchter, maar wanneer je een leuke ombouw wil doen, en ietsje moderner, is deze SE toch het ideale blokkie met een mooie uitstraling.
En wat de electronica betreft heb je net exact zoveel werk om deze aan de praat te maken dan een 12V, Ben. Enig verschil is enkel het DR-klepje.
Destijds veel plezier aan gehad, en véél minder ellende gehad dan de V6 !!
Ook zijn de maar 25pk meer dan de beste 12V wel degelijk voelbaar Ben.
Enig nadeel is het vinden van zulk ding met lage km-stand.
Vertel me dan nou eens ,Ben, welk modern blok van Opel is momenteel ideaal voor een simpele ombouw in Monza, Senator, Commodore, manta enz. En kom nou niet weer aan met Holdenshit.29 december 2012 om 15:36 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880980Ik heb het vandaag nogmaals zelf bekeken. Wat het pakkingvlak betreft, zijn beiden gelijk, is overigens ook hetzelfde artikelnummer.
Het gaat zich voornamelijk om het bougiegat, kabel dicht niet juist af in het gat, maar het kan wel.
Op de volgende foto waarbij de deksel van links naar rechts is gewisseld, kun je zien dat de bougie niet netjes op 1 lijn zit met het gat.

Dan maar zoals jij zei, de klepaansturing verplaatst.


En we kunnen weer rijden.
Enig minpuntje (persoonlijke mening) is dat het minder direct blijft. Oftewel je het eigenlijk moet combineren met een kort stuurhuis, alhoewel dat misschien weer net iets te direct en ook gevoelig wordt.
Ben wel van mening dat het bij een 6cilinder (ook de V6) echt wel een genot is, en eigenlijk niet meer zonder wil.25 december 2012 om 12:37 In reactie op: Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk! #17880972Heb eigenlijk nog een vraagje over de klepdeksels.
Is links en rechts niet verwisselbaar, zijn beiden niet identiek, ik zie wel iets verschil m.b.t. de bougie gaten, maar verder niet echt.
komt nl iets beter uit wat de oliedop betreft.Vliegwiel met 6 bevestigingsboutjes?
Soennieten B ??? :wtf
Zijn d’r werkelijk nog figuren die nog nooit van zo’n ding hebben gehoord, of hoe heb ik dat.Denk het wel.
Zelfs bij een omega blijft de buitendiameter het zelfde. Wel heb ik gezien dat de binnendiameter tussen een 2 en 3ltr verschilt. Oftewel de wanddikte is bij een 3.0 groter. Hoe d’r rekening mee, hoe groter de buitendiameter, hoe gevoeliger voor onbalans.
Je zou zoals bijv bij BMW van klein naar groot en weer terug kunnen doen. Ik neem aan m.b.t. het laatste gedeelte. Het eerste zal na de ombouw dusdanig kort worden dat deze sterk genoeg blijft.Wanneer je knoeit met de km-stand , doe het dan wel goed. Niet bijv. de oude km-stand na de apk weer terug, want m.b.t. de apk maakt het allemaal niets uit. Maar raak je betrokken bij een ernstig ongeluk, en blijkt dat je meer km’s hebt gereden dan opgegeven bij je verzekering, dan wil deze wel eens heeeel moeilijk gaan doen!
@astraTD wrote:
@ikdenman wrote:
@mies&geri wrote:
@Lukko wrote:
admiral b 1600kilo op gas.. iemand enig idee wat dat ongeveer per maand zal gaan kosten ?.
De wegenbelasting voor deze auto bedraagt 1764 euro per jaar
(of 441 euro per kwartaal). :fy1 :fy1 :fy1 :fy1onze belastingvrije camper (volkswagen LT 28 Diesel) weegt leeg 2400KG
belasting €701,= p/kwartaal :swear :swear :swear :swear :swear :sweardelen door 12 dan valt het weer mee :thumb
701 door 3 bedoel je
Camper valt in kwarttarief, dus 701:4= … per kwartaal!
31 oktober 2012 om 12:26 In reactie op: oldtimer nummer 1 die gesloopt word dankzei den haag!! #17978070Ik denk dat die kadett wel genoeg geld heeft opgeleverd. ongerestaureerd in originele staat op lpg (1200 of wat) doorrijden tot de laatste druppel. zuiniger kan bijna niet.
Ten dode opgeschreven, en dan moet de boel nog geld opbrengen ook.@Kano wrote:
@GSE wrote:
Wegens milieu redenen word dan gezegd…Als dat zo is dan moet onze NL regering de VS een overtuigen om de V8 uit de productie te halen en der een 3 of 4 cil voor in de plaats te nemen dan heb je de wereld vervuiling van auto,s met 4% terug te nemen bv dan hier de oldtimers te pakken dan neem je maar 0,03% vervuiling weg bv…..
Een beter milieu begint bij….
Leuk!! :D
@kaneelschep wrote:
Fout, Ascona-C
Ze lijken wel verrot veel op elkaar :D
Toch wel grappig dat eerst 4x fout antwoord wordt gegeven door ‘echte’ opelkenners.
Ik vraag me wel eens af wanneer iemand zulke ombouw zelf i.p.v. irmscher had gemaakt, dit ook zo gewaardeerd zou worden.
Ik heb ze gezien met achterzijdes van bijv MB190 / Monza / asconaB / mantaA , voorzijdes eveneens ascona/ monza/ bepaald type Amerikaan enz. Maar betwijfel het of het werk wel wordt beloond.
Het model calibra vind ik persoonlijk wel beter / mooier, geen verkeerde opvolger.
Waarom coupé-modellen in een bepaalde periode niet meer aantrekkelijk bleven, heeft volgens mij met de praktische mogelijkheden te maken. Tegenwoordig wil iedereen een stationcar.@16VCalibra wrote:
@Jo1 wrote:
@16v kadett c wrote:
laat hem gewoon een ander onderblok opbouwen dan weet je zeker dat die goed is
wand nu ga je al rijden met het gevoel als ik keer gas geef kan het wel eens de laats keer zijnHoezo weet je dan zeker dat het dan wel goed is?
Waarom zou het dan niet goed zijn?
’t zijn toch allemaal blokken van 20jr oud?
Klopt maar dat wilt niet zeggen dat ze niet goed meer zijn.. Er zijn genoeg mensen die met dit soort motoren racen.. C20let of c20xe maakt niet uit, komen uit dezelfde tijd..
Begrijp zowiezo niet dat jullie daar zoveel geld in pompen.
Wat ik en de rest met onze geld doen gaat jouw niks aan en hebt daar verder ook niks over te zeggen.. Je bent tot slot mijn vader niet :ass
Natuurlijk heb ik daar gelukkig niks mee te maken. Ik zou niet durven. Maar dan hoef ik het toch niet te begrijpen? Ik ben ook maar een mens. En ik begrijp ook wel jouw frustraties om iedere keer weer op iedereen met weerwoord te ‘moeten’ komen.
Jij bent tenslotte nog jong, student en ervaren.@16v kadett c wrote:
laat hem gewoon een ander onderblok opbouwen dan weet je zeker dat die goed is
wand nu ga je al rijden met het gevoel als ik keer gas geef kan het wel eens de laats keer zijnHoezo weet je dan zeker dat het dan wel goed is?
’t zijn toch allemaal blokken van 20jr oud?
Begrijp zowiezo niet dat jullie daar zoveel geld in pompen.
Zo’n onderbouw moet je nieuw kopen, als je toch veel hebt te besteden.Even een vraagje,
hoeveel km’s had het blok van tevoren gedraaid, en hoeveel km heb je erna nog mee gereden? Ik heb het topic even doorgewandeld en zag iets van 2500km?Niet snel, maar wel ‘het past’. zelfs heel goed.
uiteraard beetje afhankelijk van de bandenmaat.19 september 2012 om 06:09 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945366@dqp-sammy wrote:
Hallo Jo
Heb je hem al ens op de snelweg laten lopen ?
Hoe groot is de verschil met de V 6 ?
Gr. PeterSnelweg heeft ze eveneens gehad, Sevenum, Heeswijk-dinther. Echter nog geen duitse. Was ook niet van plan om met zo’n ding top te gaan rijden, gewoon geen behoefte aan. Zulke auto kun je niet vergelijken met een omegaatje3.2 en al helemaal niet met een BMW- 7serie!
Verschil met een V6 80pk of zo, 100Nm ??? (al denk ik in werkelijkheid meer) Reeds voelbaar vanaf stationair toerental!!Heerlijk dat koppel.
In het voorjaar heb ik een BMW E28 528i bij gekocht. Deze heb ik voorzien van een 3.0 Diesel uit een BMW 730 E38. De 730 heb ik uiteraard in z’n geheel gekocht om weer alle delen kompleet te hebben. Dacht even gauw zulke ombouw te klaren, maar ook hier heb ik wel ongeveer net zo veel werk gehad. Ook hier dus net zo veel werk, als een ombouw van zulk blok in Opel. Sterker nog, de tunnel is veel kleiner dan een Opel, en moest dus ook vergroot worden. De 5traps-automaatbak is hetzelfde als de V8, echter het koppelingshuis is een flink stuk kleiner, gelukkig.
Enkele pics,











Even later kreeg ik ook nog een reparatie waarbij de kop eraf moest…..


Achteraf gezien (altijd achteraf) heb ik wel een beetje spijt dat ik dit blok niet in m’n voyage heb gebouwd.
Mocht het belastingstelsel m.b.t. de mrb dusdanig gunstig uitvallen, dan ga ik dat alsnog ombouwen. Ik ben de V6 goed zat. Mis het koppel, en nu weer opnieuw lekkages aan de klepdeksel en tevens aan de warmtewisselaar.

Helaas, maar het mrb-besluit is er niet veel beter van geworden, en gaat het mij voor zowel de voyage als de bmw gezamenlijk zo’n 3000 euroos kosten per jaar, en dat is het mij niet waard. Voor beide auto’s had ik misschien toch beters iets jongers nieuwers moeten aanschaffen. Ook hier over nagedacht, maar een volgende aanbieding kon ik niet weigeren en gooide alle plannen over hoop. Dus we kopen een 40-plusser en proberen daar de BMW 3.0 commorail Diesel in te bevestigen. Maar vooraf is wel nog een en ander te doen. Schuren, verven, vernieuwen enz, enz.
















19 september 2012 om 06:02 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945365@dqp-sammy wrote:
gefeliceteerd Jo :thumb :thumb :thumb
had het ook niet anders verwacht, en dat zelfs met de orginele GSE remmen, en je had ook nog trom achter of niet ?
Gr. PeterP.s. Je hebt en pm
Idd trom achter, maar wel goed afgesteld.
Ben van mening dat dit niet slechter ( zelfs beter) remt dan menig in elkaar geknutsteld materiaal, waarbij van tevoren niet over wordt na gedacht, zodat de verhouding voor/achter/hcr niet meer deugt
Vrachtauto’s belast met 50Ton reden lang met trommels.Ze remt dus goed, en zeker voor wat ik ermee doe. Zelfs beter dan mijn voyage waar wel de 24V remmen op zitten.
@mr-turbo wrote:
Is er nou niemand die verstand heeft van een senator b ?
Misschien je vraag ook aan de omega-rijders stellen, die hebben misschien meer verstand.
Wat ik me kan herinneren dat ik ooit eentje had die zwaar stuurde bij stilstand, en tijdens rijden normaal. -
AuteurBerichten