Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Jasper98
DeelnemerVanavond heb ik weer even kunnen sleutelen aan de Corsa. Onder andere de radiateur, koelslangen, het koelvloeistofreservoir, de stuurbekrachtigingspomp en dynamo zijn gedemonteerd. Nu is er dermate veel ruimte ontstaan dat ik erover denk om de motor en bak er via de bovenkant uit te halen. Nou ja, dat zien we nog wel, zover is het nog niet.

Nog wel een vraag van mijn kant. De motorsteun van de X14SZ met stuurbekrachtiging bij de distributiezijde ziet er zo uit:

Als je dan bij de X16SZR in een Astra G kijkt zit de steun op een andere plaats. Weet iemand of ik dan beter naar een X16SZR uit een late Astra F kan kijken?
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerDat durf ik niet zo te zeggen. Het kan best dat er verschil zit in de SRS control modules.
Je gaat dus voor een full-options Corsa? :)P.S. Mijn Corsa heeft trouwens een passagiersairbag, ik wil wel een keer kijken hoe die aangesloten is.
Voorlopig staat echter eerst een motorwissel op de planning…Jasper98
DeelnemerJa, helemaal hetzelfde, zit misschien wel wat verschil bij sommige onderdelen afhankelijk van wel of geen airco.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerBedankt voor je reactie
2 liter zou nog veel mooier zijn natuurlijk. Maar in wezen ook veel meer werk lijkt me.
Andere motorsteunen, inspuitsysteem, ontsteking, kabelboom, brandstofpomp. Daar heb ik eerlijk gezegd niet zo’n behoefte aan, dat allemaal aanpassen.
Daarom lijkt me de X16SZ of X16SZR een goede optie, nauwelijks anders dan de X14SZ die er nu nog in zit namelijk (wel de ECU heb ik horen zeggen).
Op de sloop hier in de buurt (waar ik inmiddels vaste klant ben) kan ik voor 150 euro aan een X16SZR motor komen. Is dat een goede deal?Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerIk verwacht dat het past en anders gewoon proberen als dat mogelijk is.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerWat een gaaf project!
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerAls ik met mijn Corsa weg rijd loopt de temperatuur binnen een minuut of 5 op naar de 90-92 graden en blijft daar zolang er genoeg rijwind is. Bij hoge buitentemperaturen ligt de temperatuur een graadje hoger. De ventilator slaat aan rond de 96 graden en koelt terug tot 92.
Let er eens op wanneer de ventilator aanslaat.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerEn anders even langs de sloop, goed erop letten dat de foam randen nog goed zijn.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerAls je die sensor met stekker bedoeld, dat is de temperatuursensor voor de koelventilator.
Als het daar lekt moet er even een goede afdichtingsring tussen.Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerDe C14NZ heeft inderdaad een F13 (WR, wide ratio) bak. Er zijn verschillende eindaandrijvingen van geweest. X16XE heeft origineel een F15CR (close ratio) bak.
Meer info kun je hier vinden: http://www.opel-infos.de/startseite.htmlGroet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerWelkom op het forum! Bij deze veel goede kilometers gewenst, met goed onderhoud zoals jij hebt gedaan kunnen deze motoren ver komen.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerIk heb geen ervaring met het plaatsen van LED-lampjes zoals jouw bedoeling is, maar wel met LED in het algemeen. Misschien een probleem met de polariteit?
Jasper98
DeelnemerDat is een steeklampje
Jasper98
DeelnemerAls je het echt niet vertrouwd: spoedig naar de garage! Visueel kun je een aantal dingen controleren, zoals vloeistofniveau, remvoering, lekkage of een storingslampje.
Als er lucht in (één van) de leidingen zit merk je dit aan een zompig pedaalgevoel. Remmen gaat dan nog wel, maar je moet dan het pedaal een stuk dieper intrappen omdat lucht comprimeerbaar is.Groet,
Jasper
Jasper98
Deelnemero.a. roest aan het subframe en remleidingen. Verder ook de algemene dingen. Het aanbod gebruikte Zafira’s is enorm, ik zou op zoek gaan naar een goed onderhouden exemplaar.
Mijn ouders rijden al 8 jaar een 1.6 (Z16XE) uit 2003, prima auto. Buiten het gewone onderhoud zijn daar alleen de voorste remleidingen, startmotor en condensor aan vervangen. De 1.6 is wat aan de lichte kant, je kunt beter voor een wat grotere motor kiezen.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerJe kunt het beste de plastic wielkuip uit de wielkast halen, dan kun je de boel daarachter goed schoonmaken. Vaak zit er veel vuil wat lang vocht vasthoudt. Waarschijnlijk zal de roestvorming nog wel meevallen, wat op jouw foto te zien is ontstaat al snel als er ergens een puntje roest zit.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerJa, die past.
Jasper98
DeelnemerDat wordt een mooi projectje! Ter info: de kleurcode staat op het identificatieplaatje dat op de slotplaat van de motorkap zit. Bij jouw Corsa is dat volgens mij code z147. Zilver spuiten valt vaak wat tegen m.b.t. kleurverschil.
Jasper98
DeelnemerDe bevestiging van de voorbumper is bij de facelift niet veranderd, dus het zou moeten passen. Of het mooi staat is een tweede, de kunststof spatschermranden blijven zwart natuurlijk. Tenzij je die ook zilver spuit.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerLaten uitlezen bij de garage lijkt mij in dit geval een goede eerste stap van de diagnose.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerIk heb werkelijk nog nooit gehoord dat bij welke auto dan ook de multi-riem alleen in combinatie met de distributieriem vervangen kan/mag worden.
Het lijkt mij onzin. De multi-riem wordt in de praktijk pas vervangen als deze verouderd geraakt is, niet per definitie na een x aantal km.Groet,
Jasper
Jasper98
Deelnemer[quote quote=18341260]de functie om te ontwasemen is gebaseerd op het feit dat de airco het doet.
als deze leeg is of om andere rede niet functioneert, zal het ontwasemen ook niet zo snel gaan als anders.[/quote]
Dat lijkt me logisch.Jasper98
DeelnemerLaat je vooral niet bang maken door angstverhalen van anderen inderdaad. Het systeem vacumeren en opnieuw vullen met koudemiddel kan een goede oplossing zijn. Tegelijkertijd moet je natuurlijk niet vergeten dat het systeem op leeftijd is, maar met een oude auto in het algemeen gaat er nu eenmaal wel eens iets kapot.
De airco kan inderdaad ook gebruikt worden voor het ontwasemen van de ruiten, dat is bij de Zafira van mijn ouders vaak nodig. Bij mijn auto moet ik dat zelf doen…
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerVoor zover ik weet zijn er niet meer aandachtspunten dan bij ieder aircosysteem, onderdelen die het in de regel wel eens begeven zijn de condensor of de aircopomp.
De garage zal het systeem bij onderhoud o.a. controleren op lekkage en vaak de temperatuur bij de uitstroomroosters.Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerAutoweek.nl biedt via hun kentekencheck (tijdelijk) een gratis rapport aan met WOK schadehistorie.
Groet,
Jasper
-
AuteurBerichten