Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Jasper98
DeelnemerAls het geheugen van de radio niet onthouden wordt, moet je de gele en rode draden met elkaar kruisen.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerAls ik het zo lees denk ik dat je inderdaad toe bent aan een nieuwe accu. Als de accu die er nu inzit echt al 23 jaar oud is, is dat een flinke prestatie trouwens.
Groet,
Jasper
8 september 2017 om 21:16 In reactie op: Astra k versnellingsbak drama… compleet nieuwe versnellingsbak? #18347999Jasper98
DeelnemerErg klote inderdaad, gelukkig dat men je klacht wel serieus neemt. Nu maar hopen dat de oorzaak alsnog boven water komt.
Groet,
Jasper
Jasper98
Deelnemer[quote quote=18347821]
Uiteraard ook nieuwe motorolie, oliefilter, bougies, bakolie en koelvloeistof erop of erin gedaan
Ik lees niks over waterpomp/distrubutieriem/spanrollen?
[/quote]
Zie mijn post van 1 juli. Ik heb daar niet specifiek genoemd dat ook de spanrol en distributieriem nieuw zijn, maar dat is uiteraard wel het geval. Zou natuurlijk zonde zijn als na al dit werk de riem breekt.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerDat alle Corsa B’s met hydraulische stuurbekrachtiging deze koelleiding hebben klopt dus niet, zoals ik al zei, die van mij niet. Op de sloop zul je dus even moeten zoeken.
Succes!
Jasper98
DeelnemerIk denk dat alle B Corsa’s met hydraulische stuurbekrachtiging zo’n leiding hebben, in ieder geval de 8 kleppers zoals de C14NZ en de latere X14SZ.
Misschien heb je hier wat aan: http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/15/461/4387/20866/Edit: misschien zit ik er toch naast, mijn Corsa waar oorspronkelijk een X14SZ in lag heeft het bovenste systeem wat in de link staat, dus met een leiding die niet voor de radiateur langs loopt.
Groet,
Jasper
Jasper98
Deelnemer[quote quote=18347569]ik zou tussen de 2 en 2,2 bar aanhouden.. is nogal een licht wagentje..
staat normaal 1,8 of 1,9 bar op de sticker bij de deuren… maar ik zelf vond dat met mijn corsa ervaringen te weinig… ( vooral als je geen stuurbekrachtiging hebt)[/quote]
Awel, daar zit wat in. De bandenspanningstabel zit aan de binnenkant van het tankklepje. Afhankelijk van de manier waarop de auto beladen is kun je de juiste spanning aflezen. Dan kom je wat lager uit inderdaad.Jasper98
DeelnemerKan zijn geweest dat de hydraulische klepstoters eventjes wat droog stonden, lost zich vanzelf weer op inderdaad. Goed om te horen dat het gelukt is, ondanks de weerbarstige krukasbout. :good-job:
Jasper98
DeelnemerJawel, is goed zelf te doen. Vervuiling van de daadwerkelijke gasklep valt vaak mee omdat het een singlepoint injectiesysteem is (d.w.z. dat de gasklep door de benzine/luchtstroom redelijk goed schoon gehouden wordt). Wat wel nog een vuil kan worden is de stelmotor voor het stationair toerental, wat voor vreemde stroringen/gedragingen kan zorgen. Zit aan de voorkant van het gasklephuis met twee schoefjes vast.
Op deze webpagina van mijn website over oude telefoons (dat is een andere hobby van mij…) staat een pdf’je waarin de werking van het inspuitsysteem wordt uitgelegd. Misschien heb je er wat aan.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerAls zijnde bandenspanning? 2,3-2,5 bar.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerThermostaat mee vervangen is verstandig, ding kan al best oud zijn en nu kun je er goed bij komen. Nokkenastandwiel kun je met de luchtsleutel losschieten, maar als je het kleppendeksel eraf haalt zie je op de nokkenas een plaats waar je er een steeksleutel op kunt zetten om de as tegen te houden. Mijn advies is om dit te doen, desnoods met twee man.
Jasper98
DeelnemerIs volgens de boekjes een vrijloper inderdaad. Praktijkvoorbeeld: kennis van mij heeft bij een C14NZ de distr. riem gebroken gehad, niks aan de hand. Bij één tand verschoven is er meestal ook weinig risico.
Jasper98
DeelnemerMisschien een wat vuil gasklephuis of een ontstekingsprobleem. Een verstopt brandstoffilter kan ook, maar dat zou permanent zijn en een filter wat bijna verstopt zit geeft vaak problemen bij hogere toerentallen.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerJe zou cilinder 1 in het BDP kunnen zetten (bougie eruit draaien en bijv. een lange tiewrap op de zuiger laten rusten) en dan kijken of het merkteken van de nokkenas klopt. De bovenste distributie kap kun je namelijk wel losmaken terwijl de krukaspoelie nog op de motor zit.
En anders bij iemand een flinke luchttol regelen, zo’n krukasbout is je grootste vijand meestal niet. Komt echt wel goed.
Jasper98
DeelnemerAls je de krukasbout niet los hebt kunnen krijgen kan de onderste distr. afdekkap niet eraf en kun je de distr. riem niet verwijderen, de timing kan dan niet beïnvloed worden, tijdens de pogingen om de krukasbout los te krijgen. Tenzij de riemspanning wel heel laag stond, dan kan het een tand of wat verspringen, al moet je dan wel heel gek doen.
Jasper98
DeelnemerAccu leeg?
Jasper98
Deelnemer– zoals je zelf ook aangeeft gelijk de thermostaat vervangen
– motor op tijd zetten met de merktekens (bougies verwijderen helpt)
– spanrol mee vervangen
– basisspanning van de riem instellen door de gehele waterpomp te verdraaien, zodat het wijzernaald van de spanrol in de inkeping wijst nadat je de krukas met de hand tweemaal rond hebt gedraaid
– krukasbout:
M10 55Nm + 41° + 15°
M12 95Nm + 30° + 15°Bij voorkeur een nieuwe krukasbout gebruiken, kost iets van 4 euro bij de dealer en sommige hebben hem op voorraad.
Succes!!
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerJa, samenwerking met PSA. De nieuwe 2008 en C3 Picasso gebruiken hetzelfde platform. Wel wordt de Crossland nog in de vertrouwde fabriek in Zaragoza geproduceerd, 20 jaar geleden liep daar mijn Corsa van de band…
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerVolgende keer beter.
14 augustus 2017 om 17:46 In reactie op: Hoe distributie en tandwielen op tijd zetten X1.6SZR #18347212Jasper98
DeelnemerTja. Dat lijkt mij ook stap 1 als het los moet, super makkelijk bij deze motoren.
13 augustus 2017 om 20:12 In reactie op: Hoe distributie en tandwielen op tijd zetten X1.6SZR #18347192Jasper98
DeelnemerMerkteken voor de krukas zit op het krukastandwiel en is een pijl die naar een inkeping op de beschermkap wijst.

Groet,
Jasper
8 augustus 2017 om 22:07 In reactie op: Stuur trilt, Balanceren vraag ? Opel astra 1.6 G 2000 #18346997Jasper98
DeelnemerHet probleem zit hem toch in het balanceren, kan haast niet anders. Oude balanceerloodjes opnieuw gebruiken is zeer ongebruikelijk…
Roept wel vragen op natuurlijk.Groet,
Jasper
7 augustus 2017 om 23:06 In reactie op: Opel Corsa B 1.4i Sport uit `98 aangeschaft, eerste Opel! #18346955Jasper98
DeelnemerAls je de distributieriem vervangt, pak dan gelijk de waterpomp mee. Als het budget het toelaat ook de thermostaat, later kom je er moeilijk bij.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerNee, in principe is het niet noodzakelijk om pakkingen en keerringen te vervangen. Ligt eraan wat je los gaat halen. Houd wel in het achterhoofd dat onderdelen voor een Corsa B geen drol kosten en als achteraf blijkt dat de krukaskeerring aan de bakzijde lekt je er niet zo makkelijk meer bij kunt komen.
Jasper98
DeelnemerAls je eenzelfde blok terug plaatst stelt het niet zo veel voor. Het ligt er meer aan wat voor aanvullende dingen je wilt doen, zoals het vervangen van de distributieriem, pakkingen controleren en ga zo maar door.
Een ervaren sleutelaar heeft het binnen een dag of twee dagen wel voor elkaar, met dat hangt sterk af van de hulpmiddelen die je hebt.
Een paar weken terug heb ik mijn Corsa B ook van een nieuw hart voorzien, zie dit topic
Ik heb er twee weken over gedaan, maar had ook geen haast en heb gelijk alles aangepakt.
Groet,
Jasper
-
AuteurBerichten