Jasper98

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 223)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Jasper’s ’97er Corsa B X16SZR #18350736
    Jasper98
    Deelnemer

    Bedankt voor het compliment! Sommigen verklaren mij voor gek dat ik er zoveel tijd en moeite in steek.

    Zelf kijk ik daar natuurlijk heel anders tegenaan en sleutelen aan het Corsaatje is een verademing in vergelijking met een moderne auto.

    Niet het mooiste model. Tja, wel is een 5-deurs veel praktischer dan een driedeurs alhoewel dit geen bewuste keuze is geweest.

    Van die achterruitsproeier heb ik het een keer aan een keurmeester op het werk gevraagd, volgens hem geen keuringseis. Mocht het wel zo zijn dan moet ik maar eens op onderzoek uitgaan.

    De achteras is trouwens al een keer door een van de vorige 8 eigenaren vervangen. Volgende week zal ik hem nog eens goed bekijken.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: X12XE ketting wisselen #18350729
    Jasper98
    Deelnemer

    Hoi Marcin,

    Ik heb daar van Autodata 3.40 wel afbeeldingen en tekst van, X12XE motor zoals die van jou.

    Laat maar even weten, dan kijk ik even hoe ik dit het beste kan delen met je (zit natuurlijk copyright op).

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Jasper’s ’97er Corsa B X16SZR #18350693
    Jasper98
    Deelnemer

    Wederom een update. In maart moet de Corsa weer voor de keuring. Nu heb ik ondertussen een behoorlijk goed beeld van de technische staat (goh..) en weet ik dat de bovenste veerschotels aan de achterzijde verroest zijn. Ik heb ze eerder al voor zover het kon schoongemaakt en in de tectiel gezet, maar nu is de koek wel op. Planning is om dit volgende week te gaan doen. Foto’s van het resultaat volgen dan nog wel.

    Mocht iemand nog tips hiervoor hebben dan hoor ik het graag. Ik ben van plan om een x aantal gaatjes in de schotels te boren en op die plekken de schotels aan de draagbalken te lassen met het MIG-apparaat. Er zullen vast wel forumleden zijn dit dit vaker hebben gedaan, tips zijn welkom.

    Verder nog gebreken?

    – achterruitsproeier werkt niet, geen afkeur en ik mis het niet. Hier ga ik dus niets aan doen.

    – linker koplamp zit los aan de onderkant. Hier hoort een wit plastic clipje op. Kleine fix.

    Dat was het wel, valt dus wel mee voor een twintig jaar oude auto. Zeker na de investeringen van afgelopen zomer/herfst is het wel mijn bedoeling om zo lang mogelijk met de Corsa te blijven rijden.

    Gemiddeld verbruik tot nu toe 1:13,7

    Gemeten over de laatste 2 maanden. Zeker in deze best koude periode geen slechte score, maar nu ook weer niet extreem zuinig. Veel snelwegkilometers.

    Verdere plannen

    – Opzoeken en plaatsen van antraciet/zwarte deurpanelen. Eerder heb ik een GSI interieur (voorstoelen + achterbank) geplaatst, de huidige deurpanelen passen daar niet meer bij. Ik hoop deze op de sloop voor een 5-deurs te vinden.

    – Portier rechtsachter vervangen, deze is verroest aan de onderkant en het overspuiten hiervan is geen geweldig succes geworden. Kleurcode Z282 Polar Sea Blue mocht iemand nog iets hebben staan…

    – Om laten keuren bij de RDW. Dit is er simpelweg  nog niet van gekomen. Vooral ook door het probleem met de koppeling.

    Tot zover.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Opel Astra G 2.0 DI, wel of geen turbo? #18349872
    Jasper98
    Deelnemer

    Intercooler is een soort radiateur die die inlaatlucht, welke opgewarmd is geraakt omdat deze door de turbo heen is geweest, terug afkoelt. Koude lucht in het inlaattraject is gunstig voor de prestaties van de motor. De wijze waarop Opel/GM deze setup zonder intercooler heeft geconstrueerd is dus niet ´gevaarlijk´. Het levert simpelweg wat mindere prestaties op.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Opel Astra G 2.0 DI, wel of geen turbo? #18349854
    Jasper98
    Deelnemer

    Ik bedoel de turbo op jouw foto, hij kan in het algemeen ook aan de andere kant van de motor zitten.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Opel Astra G 2.0 DI, wel of geen turbo? #18349849
    Jasper98
    Deelnemer

    De turbo zit tussen het schutbord en de motor, deels afgedekt door een hitteschild. Het kan zijn dat de DTI een intercooler heeft en de DI niet.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Astra f x16zsr P0505 #18349838
    Jasper98
    Deelnemer

    Volgens mij hoort daar een slangetje op te zitten dat terugloopt naar die grote zwarte behuizing dat bovenop het gasklephuis zit.
    Het klopt inderdaad dat ernaast een zwart slangetje zit dat naar de purge valve van het EVAP-systeem loopt (benzinedampen toevoer)
    Deze is op onderstaande foto net niet te zien.

    Gasklephuis X16SZR

    In reactie op: Astra f x16zsr P0505 #18349837
    Jasper98
    Deelnemer

    Volgens mij hoort daar een slangetje op te zitten dat terugloopt naar de achterkant van het grote zwarte deksel dat op het gasklephuis gemonteerd wordt.

    Foto

    In reactie op: Astra f x16zsr P0505 #18349836
    Jasper98
    Deelnemer

    Volgens mij hoort daar een slangetje op te zitten dat terugloopt naar de achterkant van het grote zwarte deksel dat op het gasklephuis zit.

    Foto

    In reactie op: Wat is dit onderdeel? #18349818
    Jasper98
    Deelnemer

    Dat is een vacuümslangetje dat terugloopt naar de inlaat. De exacte functie weet ik niet. Dat bruine rubberen uiteinde gaat wel vaker kapot (oud, droogt uit). Op de sloop kun je die nog wel vinden.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Eerste auto! corsa 1.4 i strada met 80.xxx Km uit 1998 #18349716
    Jasper98
    Deelnemer

    Welkom op het forum!

    Een afwijking op de toerenteller klinkt mij wat vreemd, bedoel je dat de naald niet op 0 staat als de motor uit is?

    Het laatste witte streepje van de brandstofmeter is ongeveer 10 liter. Tank trouwens nooit zo goed als leeg rijden (naald diep in rode vlak) maar op tijd tanken.

    Van radio’s heb ik niet zo veel verstand, maar er is veel keuze. Vaak even goed kijken naar de aansluitingen van de stekkers aan de achterkant.

    In ieder geval veel plezier met je Corsa, een prima eerste auto (Ik heb er zelf ook één).

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Kentekenverlichting #18349656
    Jasper98
    Deelnemer

    Misschien de kabeldoorvoer van het kofferdeksel/de achterklep. Vaak gaat bedrading wat daarin zit kapot door het openen/dichtdoen van de klep.

    In reactie op: Opel Astra J 2012 achterlicht defect/stuk??? #18349644
    Jasper98
    Deelnemer

    Kun je jouw vraag wat beter omschrijven? Het lijkt mij dat er gewoon aan de linkerzijde één van de twee stadslampjes niet werkt. Ook zie ik op de foto geen verlichting voor de kentekenplaat.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: DT-FD-16 Opel Astra F GLS 1992 #18349589
    Jasper98
    Deelnemer

    Jammer dat je na al die jaren afscheid moet gaan nemen. Maar met zo’n leeftijd en kilometerstand heeft hij z’n dienst in ieder geval bewezen. Ook goed dat onderdelen bewaard zullen blijven.

    Op een bepaalde manier wordt een auto zoveel meer dan alleen een vervoersmiddel als je er al zo lang mee onderweg bent geweest.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Corsa b lampje vervangen #18349581
    Jasper98
    Deelnemer

    In de zijpanelen van de kofferbak zit aan beide kanten een klepje met twee klemmetjes aan één kant. Deze indrukken en voorzichtig het klepje weghalen. De lamphouder zit met een clip ongeveer in het midden ervan vastgeklikt aan het achterlicht. Gewoon even met een lamp goed bekijken, het zit heel simpel in elkaar.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Jasper’s ’97er Corsa B X16SZR #18349564
    Jasper98
    Deelnemer

    Tijd voor een update.

    Een aantal weken na het wisselen van de motor hoorde ik af en toe bij het intrappen van de koppeling een vreemd schavend geluid. Omdat ik van buitenaf niet achter de oorzaak kon komen en dus de versnellingsbak moest weghalen heb ik de Corsa een aantal weken in de hoek gezet. Ondertussen een nieuwe werkplaats met 2-koloms hefbrug opgebouwd. Vervolgens ben ik aan de klus begonnen. Niet iets waar ik op gehoopt had, zeker niet na al het werk eerder afgelopen zomer, maar het gaf wel de kans om een groot deel van het eerdere werk te controleren, voor wat het waard is…

    Motor ondersteuning

    Om de motor te ondersteunen op het moment dat twee motorsteunen zouden ontbreken, deze speciale motorsteun gekocht. Voordeel hiervan is dat de hefbrug dan nog gewoon vrij omlaag of omhoog te bewegen is, i.t.t. wanneer je een bok met een stukkie hout onder het carter zet.

    Een avondje later:

    Bak eraf

    De oorzaak van het geluid bleek een gefaald druklager te zijn (is vervangen afgelopen zomer), naar mijn idee een productiefout. Het lager was los gaan zitten op zijn houder.

    Bak schoongemaakt

    Ik heb het vliegwielhuis van de bak nog een keer extra schoongemaakt en ook de geleiderbus van het druklager vervangen met zowaar een origineel Opel onderdeel.

    Geleiderbus koppeling

    Nieuwe set

    Ik heb ook gelijk maar de aandrijfaskeerringen vervangen. De koppelingset die ik deze keer gekozen heb is van Sachs (tegenwoordig onderdeel van ZF), het merk wat ook origineel gemonteerd was. De oude Sachs set had ik nog liggen en kon ik vergelijken. De oude plaat en drukgroep hadden een diameter van 190 mm. De nieuwe set van 200 mm. De diameter van het contactvlak v/h vliegwiel is echter ruim 210 mm. De set van 190 mm bleek moeilijk tot niet leverbaar via mijn plaatselijke onderdelenzaak. 200 mm blijkt de standaard voor X14XE en X16XE benzinemotoren. Afijn, alles past dus prima. Op de onderstaande foto’s is een deel weer gemonteerd, deze keer ook met nieuwe bevestigingsboutjes voor het vliegwiel:

    Montage

    Sachs Druklager

    En hier de bak weer herenigd met de X16SZR motor (die trouwens prima dienst heeft gedaan tot nu toe):

    Motor plus bak

    Daarna natuurlijk alles in de vorm van motor/baksteunen, aandrijfassen, fusees etc weer gemonteerd. Als laatste nog even het gasklephuis losgehad en goed schoongemaakt:

    Gasklephuis X12SZ X14SZ X16SZ X16SZR

    Inmiddels heb ik weer aardig wat goede kilometers met de Corsa gemaakt, hij blijft mijn daily driver. De koppeling werkt prima. Mijn conclusie; er is meestal niets mis met het gebruiken van imitatie/aftermarket etc. onderdelen, maar de volgende keer bij een lastig te bereiken onderdeel zoals de koppeling denk ik wel twee keer na. Deze Sachs set was namelijk helemaal niet zo veel duurder als de KM set die ik afgelopen zomer geplaatst had…

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Corsa B – Aankoopadvies #18349435
    Jasper98
    Deelnemer

    Roest, roest en roest. Als het kan op een brug bekijken, goed op de dorpels, langsbalken, krikpunten, achteras en veerschotels letten.
    verder kwa techniek geldt de algehele indruk en de gebruikelijke tests die je ter plekke kunt doen.
    16 kleppers willen nog wel eens olie verbruiken, voel of de motor koud is en kijk bij het starten of er blauwe rook te zien is. X14SZ is niet de snelste, maar wel een fijn soepel motortje.

    Kijk wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is (zowel de X14SZ als de X14XE hebben een riem)

    Succes met de eventuele koop!

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Opel Astra X16SZR klepstoter probleem?? #18349280
    Jasper98
    Deelnemer

    Het probleem wat je beschrijft lijkt mij niet gerelateerd aan de klepstoters, als deze versleten of niet goed gemonteerd zijn is dit duidelijk hoorbaar. De stoters zijn heel simpel te demonteren en te monteren, kan weinig mee fout gaan voor een normale monteur.
    Heb je bij het schoonmaken van het gasklephuis ook gekeken naar de stappenmotor waarmee het stationair lopen geregeld wordt? Dat wil ook nog wel eens vervuild raken namelijk.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: startproblemen met Astra f 1996 #18349164
    Jasper98
    Deelnemer

    Kan inderdaad zijn dat de startmotor slecht wordt, of het startrelais wat eraan vast zit. Het is ook een goed idee om de aansluitingen te controleren. Na een lange rit is de startmotor goed warm door de hitte van de motor wat er dan voor zorgt dat ie niet meer werkt.
    Tijdens het starten wordt benzine ingespoten, als het echt lang duurt voor ie aanslaat verzuipt de motor een beetje, vandaar dat onrustige lopen de eerste tellen.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Corsa start niet… accuproblemen? #18349064
    Jasper98
    Deelnemer

    Kan zijn dat een accupool los zit of veel corrosie heeft, waardoor er slecht contact is. Zeker ook omdat je zegt dat de datum en tijd gereset worden. Dat gebeurd alleen als de accuspanning eraf is geweest.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Kopplingspedaal werkt niet meer??? #18348929
    Jasper98
    Deelnemer

    Volgens mij heeft de Astra G een hydraulische bediening voor de koppeling. Probleem kan dan veroorzaakt worden door lekkage bij de ontkoppelcilinder bij het druklager of als je geluk hebt de cilinder bij het pedaal. Kijk eens naar het niveau van de remvloeistof, daar maakt de koppeling ook gebruik van.

    In reactie op: Corsa B – Automaat – Bokt van 1e naar 2e trap. #18348429
    Jasper98
    Deelnemer

    Graag zou ik willen dat ik je precies kon vertellen wat er aan de hand is, maar ik ben niet zo thuis in de wereld van automaatbakken.
    Vaak zeg je bij dit soort problemen, verwissel eens de bakolie, maar dat is dus al gedaan.

    EGR denk ik niet, dan zou het niet bij het overschakelen zijn en meer frequent voorkomen schat ik. Zit er een peilstok voor het niveau van de transmissie olie?

    In reactie op: Corsa B 1.4 valt zo nu en dan uit #18348428
    Jasper98
    Deelnemer

    Als de laadspanning te laag is blijft na het starten het acculampje op de dashboard branden. Je kunt het ook meten, simpelste manier is gewoon met de voltmeter op beide accupolen. Als je echt problemen hebt met de laadspanning kun je nog meer metingen doet (dat heet een V4-meting). Ik heb wel eens in de garage meegemaakt bij een X12XE Corsa B dat de dynamo uit de lagers was gelopen, dat gaf zoveel weerstand via de multiriem dat de startmotor de motor amper rond kreeg.

    Met lopende motor de minpool losmaken beveel ik niet aan, ik heb wel eens verhalen van anderen gehoord waarbij computers overleden waren. Je kunt naar mijn idee beter de laadstroom meten met een stroomtang o.i.d.

    Groet,

    Jasper

    Jasper98
    Deelnemer

    Kijk, dat is goed nieuws. Hopelijk kun je dan weer van je auto genieten.

    Groet,

    Jasper

    In reactie op: Corsa B 1.4 valt zo nu en dan uit #18348136
    Jasper98
    Deelnemer

    O, verkeerd gelezen. Ik weet niet wat voor een radio je erin gezet hebt, maar een standaard unit zonder mega versterker in de kofferbak moet sowieso goed gaan. Zolang de radio ook gewoon uit gaat als je de sleutel uit het contactslot trekt is dat ook goed. Een standaard dynamo is trouwens 55 ampère (laadstroom).

    Verder kun je langs de automaterialenzaak rijden en even vragen of ze de accu voor je willen doormeten.

    Groet,

    Jasper

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 223)