Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Jasper98
DeelnemerBedankt voor het compliment! Sommigen verklaren mij voor gek dat ik er zoveel tijd en moeite in steek.
Zelf kijk ik daar natuurlijk heel anders tegenaan en sleutelen aan het Corsaatje is een verademing in vergelijking met een moderne auto.
Niet het mooiste model. Tja, wel is een 5-deurs veel praktischer dan een driedeurs alhoewel dit geen bewuste keuze is geweest.
Van die achterruitsproeier heb ik het een keer aan een keurmeester op het werk gevraagd, volgens hem geen keuringseis. Mocht het wel zo zijn dan moet ik maar eens op onderzoek uitgaan.
De achteras is trouwens al een keer door een van de vorige 8 eigenaren vervangen. Volgende week zal ik hem nog eens goed bekijken.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerHoi Marcin,
Ik heb daar van Autodata 3.40 wel afbeeldingen en tekst van, X12XE motor zoals die van jou.
Laat maar even weten, dan kijk ik even hoe ik dit het beste kan delen met je (zit natuurlijk copyright op).
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerWederom een update. In maart moet de Corsa weer voor de keuring. Nu heb ik ondertussen een behoorlijk goed beeld van de technische staat (goh..) en weet ik dat de bovenste veerschotels aan de achterzijde verroest zijn. Ik heb ze eerder al voor zover het kon schoongemaakt en in de tectiel gezet, maar nu is de koek wel op. Planning is om dit volgende week te gaan doen. Foto’s van het resultaat volgen dan nog wel.
Mocht iemand nog tips hiervoor hebben dan hoor ik het graag. Ik ben van plan om een x aantal gaatjes in de schotels te boren en op die plekken de schotels aan de draagbalken te lassen met het MIG-apparaat. Er zullen vast wel forumleden zijn dit dit vaker hebben gedaan, tips zijn welkom.
Verder nog gebreken?
– achterruitsproeier werkt niet, geen afkeur en ik mis het niet. Hier ga ik dus niets aan doen.
– linker koplamp zit los aan de onderkant. Hier hoort een wit plastic clipje op. Kleine fix.
Dat was het wel, valt dus wel mee voor een twintig jaar oude auto. Zeker na de investeringen van afgelopen zomer/herfst is het wel mijn bedoeling om zo lang mogelijk met de Corsa te blijven rijden.
Gemiddeld verbruik tot nu toe 1:13,7
Gemeten over de laatste 2 maanden. Zeker in deze best koude periode geen slechte score, maar nu ook weer niet extreem zuinig. Veel snelwegkilometers.
Verdere plannen
– Opzoeken en plaatsen van antraciet/zwarte deurpanelen. Eerder heb ik een GSI interieur (voorstoelen + achterbank) geplaatst, de huidige deurpanelen passen daar niet meer bij. Ik hoop deze op de sloop voor een 5-deurs te vinden.
– Portier rechtsachter vervangen, deze is verroest aan de onderkant en het overspuiten hiervan is geen geweldig succes geworden. Kleurcode Z282 Polar Sea Blue mocht iemand nog iets hebben staan…
– Om laten keuren bij de RDW. Dit is er simpelweg nog niet van gekomen. Vooral ook door het probleem met de koppeling.
Tot zover.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerIntercooler is een soort radiateur die die inlaatlucht, welke opgewarmd is geraakt omdat deze door de turbo heen is geweest, terug afkoelt. Koude lucht in het inlaattraject is gunstig voor de prestaties van de motor. De wijze waarop Opel/GM deze setup zonder intercooler heeft geconstrueerd is dus niet ´gevaarlijk´. Het levert simpelweg wat mindere prestaties op.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerIk bedoel de turbo op jouw foto, hij kan in het algemeen ook aan de andere kant van de motor zitten.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerDe turbo zit tussen het schutbord en de motor, deels afgedekt door een hitteschild. Het kan zijn dat de DTI een intercooler heeft en de DI niet.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerVolgens mij hoort daar een slangetje op te zitten dat terugloopt naar die grote zwarte behuizing dat bovenop het gasklephuis zit.
Het klopt inderdaad dat ernaast een zwart slangetje zit dat naar de purge valve van het EVAP-systeem loopt (benzinedampen toevoer)
Deze is op onderstaande foto net niet te zien.
Jasper98
DeelnemerVolgens mij hoort daar een slangetje op te zitten dat terugloopt naar de achterkant van het grote zwarte deksel dat op het gasklephuis gemonteerd wordt.
Jasper98
DeelnemerVolgens mij hoort daar een slangetje op te zitten dat terugloopt naar de achterkant van het grote zwarte deksel dat op het gasklephuis zit.
Jasper98
DeelnemerDat is een vacuümslangetje dat terugloopt naar de inlaat. De exacte functie weet ik niet. Dat bruine rubberen uiteinde gaat wel vaker kapot (oud, droogt uit). Op de sloop kun je die nog wel vinden.
Groet,
Jasper
6 november 2017 om 20:27 In reactie op: Eerste auto! corsa 1.4 i strada met 80.xxx Km uit 1998 #18349716Jasper98
DeelnemerWelkom op het forum!
Een afwijking op de toerenteller klinkt mij wat vreemd, bedoel je dat de naald niet op 0 staat als de motor uit is?
Het laatste witte streepje van de brandstofmeter is ongeveer 10 liter. Tank trouwens nooit zo goed als leeg rijden (naald diep in rode vlak) maar op tijd tanken.
Van radio’s heb ik niet zo veel verstand, maar er is veel keuze. Vaak even goed kijken naar de aansluitingen van de stekkers aan de achterkant.
In ieder geval veel plezier met je Corsa, een prima eerste auto (Ik heb er zelf ook één).
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerMisschien de kabeldoorvoer van het kofferdeksel/de achterklep. Vaak gaat bedrading wat daarin zit kapot door het openen/dichtdoen van de klep.
Jasper98
DeelnemerKun je jouw vraag wat beter omschrijven? Het lijkt mij dat er gewoon aan de linkerzijde één van de twee stadslampjes niet werkt. Ook zie ik op de foto geen verlichting voor de kentekenplaat.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerJammer dat je na al die jaren afscheid moet gaan nemen. Maar met zo’n leeftijd en kilometerstand heeft hij z’n dienst in ieder geval bewezen. Ook goed dat onderdelen bewaard zullen blijven.
Op een bepaalde manier wordt een auto zoveel meer dan alleen een vervoersmiddel als je er al zo lang mee onderweg bent geweest.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerIn de zijpanelen van de kofferbak zit aan beide kanten een klepje met twee klemmetjes aan één kant. Deze indrukken en voorzichtig het klepje weghalen. De lamphouder zit met een clip ongeveer in het midden ervan vastgeklikt aan het achterlicht. Gewoon even met een lamp goed bekijken, het zit heel simpel in elkaar.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerTijd voor een update.
Een aantal weken na het wisselen van de motor hoorde ik af en toe bij het intrappen van de koppeling een vreemd schavend geluid. Omdat ik van buitenaf niet achter de oorzaak kon komen en dus de versnellingsbak moest weghalen heb ik de Corsa een aantal weken in de hoek gezet. Ondertussen een nieuwe werkplaats met 2-koloms hefbrug opgebouwd. Vervolgens ben ik aan de klus begonnen. Niet iets waar ik op gehoopt had, zeker niet na al het werk eerder afgelopen zomer, maar het gaf wel de kans om een groot deel van het eerdere werk te controleren, voor wat het waard is…

Om de motor te ondersteunen op het moment dat twee motorsteunen zouden ontbreken, deze speciale motorsteun gekocht. Voordeel hiervan is dat de hefbrug dan nog gewoon vrij omlaag of omhoog te bewegen is, i.t.t. wanneer je een bok met een stukkie hout onder het carter zet.
Een avondje later:

De oorzaak van het geluid bleek een gefaald druklager te zijn (is vervangen afgelopen zomer), naar mijn idee een productiefout. Het lager was los gaan zitten op zijn houder.

Ik heb het vliegwielhuis van de bak nog een keer extra schoongemaakt en ook de geleiderbus van het druklager vervangen met zowaar een origineel Opel onderdeel.


Ik heb ook gelijk maar de aandrijfaskeerringen vervangen. De koppelingset die ik deze keer gekozen heb is van Sachs (tegenwoordig onderdeel van ZF), het merk wat ook origineel gemonteerd was. De oude Sachs set had ik nog liggen en kon ik vergelijken. De oude plaat en drukgroep hadden een diameter van 190 mm. De nieuwe set van 200 mm. De diameter van het contactvlak v/h vliegwiel is echter ruim 210 mm. De set van 190 mm bleek moeilijk tot niet leverbaar via mijn plaatselijke onderdelenzaak. 200 mm blijkt de standaard voor X14XE en X16XE benzinemotoren. Afijn, alles past dus prima. Op de onderstaande foto’s is een deel weer gemonteerd, deze keer ook met nieuwe bevestigingsboutjes voor het vliegwiel:


En hier de bak weer herenigd met de X16SZR motor (die trouwens prima dienst heeft gedaan tot nu toe):

Daarna natuurlijk alles in de vorm van motor/baksteunen, aandrijfassen, fusees etc weer gemonteerd. Als laatste nog even het gasklephuis losgehad en goed schoongemaakt:

Inmiddels heb ik weer aardig wat goede kilometers met de Corsa gemaakt, hij blijft mijn daily driver. De koppeling werkt prima. Mijn conclusie; er is meestal niets mis met het gebruiken van imitatie/aftermarket etc. onderdelen, maar de volgende keer bij een lastig te bereiken onderdeel zoals de koppeling denk ik wel twee keer na. Deze Sachs set was namelijk helemaal niet zo veel duurder als de KM set die ik afgelopen zomer geplaatst had…
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerRoest, roest en roest. Als het kan op een brug bekijken, goed op de dorpels, langsbalken, krikpunten, achteras en veerschotels letten.
verder kwa techniek geldt de algehele indruk en de gebruikelijke tests die je ter plekke kunt doen.
16 kleppers willen nog wel eens olie verbruiken, voel of de motor koud is en kijk bij het starten of er blauwe rook te zien is. X14SZ is niet de snelste, maar wel een fijn soepel motortje.Kijk wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is (zowel de X14SZ als de X14XE hebben een riem)
Succes met de eventuele koop!
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerHet probleem wat je beschrijft lijkt mij niet gerelateerd aan de klepstoters, als deze versleten of niet goed gemonteerd zijn is dit duidelijk hoorbaar. De stoters zijn heel simpel te demonteren en te monteren, kan weinig mee fout gaan voor een normale monteur.
Heb je bij het schoonmaken van het gasklephuis ook gekeken naar de stappenmotor waarmee het stationair lopen geregeld wordt? Dat wil ook nog wel eens vervuild raken namelijk.Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerKan inderdaad zijn dat de startmotor slecht wordt, of het startrelais wat eraan vast zit. Het is ook een goed idee om de aansluitingen te controleren. Na een lange rit is de startmotor goed warm door de hitte van de motor wat er dan voor zorgt dat ie niet meer werkt.
Tijdens het starten wordt benzine ingespoten, als het echt lang duurt voor ie aanslaat verzuipt de motor een beetje, vandaar dat onrustige lopen de eerste tellen.Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerKan zijn dat een accupool los zit of veel corrosie heeft, waardoor er slecht contact is. Zeker ook omdat je zegt dat de datum en tijd gereset worden. Dat gebeurd alleen als de accuspanning eraf is geweest.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerVolgens mij heeft de Astra G een hydraulische bediening voor de koppeling. Probleem kan dan veroorzaakt worden door lekkage bij de ontkoppelcilinder bij het druklager of als je geluk hebt de cilinder bij het pedaal. Kijk eens naar het niveau van de remvloeistof, daar maakt de koppeling ook gebruik van.
Jasper98
DeelnemerGraag zou ik willen dat ik je precies kon vertellen wat er aan de hand is, maar ik ben niet zo thuis in de wereld van automaatbakken.
Vaak zeg je bij dit soort problemen, verwissel eens de bakolie, maar dat is dus al gedaan.EGR denk ik niet, dan zou het niet bij het overschakelen zijn en meer frequent voorkomen schat ik. Zit er een peilstok voor het niveau van de transmissie olie?
Jasper98
DeelnemerAls de laadspanning te laag is blijft na het starten het acculampje op de dashboard branden. Je kunt het ook meten, simpelste manier is gewoon met de voltmeter op beide accupolen. Als je echt problemen hebt met de laadspanning kun je nog meer metingen doet (dat heet een V4-meting). Ik heb wel eens in de garage meegemaakt bij een X12XE Corsa B dat de dynamo uit de lagers was gelopen, dat gaf zoveel weerstand via de multiriem dat de startmotor de motor amper rond kreeg.
Met lopende motor de minpool losmaken beveel ik niet aan, ik heb wel eens verhalen van anderen gehoord waarbij computers overleden waren. Je kunt naar mijn idee beter de laadstroom meten met een stroomtang o.i.d.
Groet,
Jasper
14 september 2017 om 15:31 In reactie op: Astra k versnellingsbak drama… compleet nieuwe versnellingsbak? #18348167Jasper98
DeelnemerKijk, dat is goed nieuws. Hopelijk kun je dan weer van je auto genieten.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerO, verkeerd gelezen. Ik weet niet wat voor een radio je erin gezet hebt, maar een standaard unit zonder mega versterker in de kofferbak moet sowieso goed gaan. Zolang de radio ook gewoon uit gaat als je de sleutel uit het contactslot trekt is dat ook goed. Een standaard dynamo is trouwens 55 ampère (laadstroom).
Verder kun je langs de automaterialenzaak rijden en even vragen of ze de accu voor je willen doormeten.
Groet,
Jasper
-
AuteurBerichten