Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
23 april 2018 om 18:14 In reactie op: Bougie/Bobine-gaten vol gelopen met olie. Hoe kan dat? Tijd voor paniek? #18355309
Jasper98
DeelnemerMooi dat het weer opgelost is, nu weer lekker rijden! Alweer een goede reden om op tijd de bougies te vervangen, dan ontdek je dit soort dingen.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerJouw motor: LUJ/A14NET (103 kW) of LUH/A14NEL (88 kW) waarbij de L staat voor de uitvoering met minder vermogen. Volgens de AutoWeek kentekencheck heb jij de versie met 88 kW.
Een ketting. Hier staat volgens mij geen vaste vervangingstermijn voor.
Groet,
Jasper
22 april 2018 om 17:29 In reactie op: Bougie/Bobine-gaten vol gelopen met olie. Hoe kan dat? Tijd voor paniek? #18355278Jasper98
DeelnemerKleppendekselpakking inderdaad, dat komt wel vaker voor. Een direct gevolg van de plaatsing van de bougies en de bobine(s), waardoor bij lekkage de olie erbij kan komen. Het materiaal van de pakking wordt in de loop der jaren harder en harder waardoor het gaat lekken. De pennen van de bobinebrug hebben in jouw geval aardig voorkomen dat de schachten volliepen, totdat je de bobine verwijderde natuurlijk.
Vervangen van de pakking is de enige remedie. Is volgens mij wel te doen voor de doe het zelver met normaal gereedschap. Verder geen reden tot paniek!
Scotty Kilmer heeft er namelijk al eens een video over gemaakt.
Groet,
Jasper
Jasper98
Deelnemer@ enrik
Bedankt! Die ga ik eens proberen!
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerIk kan de link niet openen (heb geen facebook), maar in het algemeen: op de lange termijn zeker geen achteruitgang voor Opel, vind ik. Samen met Europese partners Peugeot en Citroën staat het merk veel sterker en zijn er niet alleen herstructureringen maar ook nieuwe kansen. Dat er onderdelen, platforms, motoren etc. gedeeld worden onder de merken gaat hiermee gepaard. Wat mij veel interessanter lijkt is hoe Opel zijn eigen identiteit gaat behouden, wat die identiteit precies inhoud is lastig te omschrijven. Naar mijn idee bereikbaar en nuchter, maar niet gelijk eenheidsworst.
Persoonlijk ben ik vooral benieuwd hoe de nieuwe Corsa F zal worden.
Nogmaals, dit is hoe ik erover denk. Wat ik wel echt jammer vind is dat Opel zijn eigen 3 cilinder turbomotor bij GM achter moet laten.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerSchema motorsturing Astra F X14XE:

Via Autodata 3.40 (programma is vast wel ergens op het www te downloaden, maar dat heb je niet van mij gehoord…)
Groet,
Jasper
Jasper98
Deelnemer@ joop, bedankt!
Vandaag nieuwe vloermatten binnengekregen, zowel voor als achter. Ziet er weer lekker fris uit zo, misschien nog eens een nieuwe hoes voor de versnellingspook en handrem.

Vorige week nog geluk gehad op de sloop. Ik heb namelijk drie hoofdsteunen voor de achterbank gevonden welke standaard alleen in de B2 CDX van modeljaren 99 en 00 zaten (deze komen uit een Edition 100 actiemodel). De gaten waren al voorbereid en voelbaar onder de bekleding, hoofdsteunen waren voor zover ik weet ook als optie leverbaar. Wel geinig dat je dan gelijk 3 exemplaren kreeg, alsof je ooit met drie man achterin zou zitten.


Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerDat is de kachelweerstand, waar zo te zien iemand eerder al eens mee bezig is geweest. Deze is aardig warm geweest.
Goed de bedrading controleren, nieuwe weerstand en goed monteren.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerInderdaad een probleem met de carterventilatie, vooral dat dunne slangetje wil nog wel eens dicht gaan zitten.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerVeel succes ermee, leuke klus voor de zaterdag!
Jasper98
Deelnemer


Gegevens van Autodata 3.40
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerIk denk dat je ze hier wel kunt vinden: https://www.rdae.nl/kabelschoenen-div/ongeisoleerde-kontakten/overig-ongeisoleerd/
Om ze fatsoenlijk aan een kabel vast te maken heb je wel een speciale tang nodig.
Die stekker op je foto is trouwens flink warm geweest, wat je daarvan de oorzaak al?
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerAls de startmotor echt moeite heeft om de motor te laten draaien, lege accu. Zet dimlicht maar eens aan en probeer dan te starten, als de verlichting dan bijna uitvalt weet je het zeker. Is dit niet het geval, startmotor controleren.
Als je echt lang doorstart is op een gegeven moment de accu leeg. Dat de motor niet aanslaat kan ook een andere reden hebben.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerIs het nog gelukt?
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerMisschien de accu wat te ver ontladen? Anders even de stekkers en slangen nalopen.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerPaperclip methode kan bij dit model (ik neem aan dat je een X14SZ hebt), zie: https://www.thecorsa.co.uk/electrical-tutorials/31-how-do-paperclip-test.html
Je moet even kijken welk type uitleespoort je hebt, met 10 of 16 polen.
Wat betreft niet op temperatuur komen, komt de wijzernaald überhaupt van zijn plek of niet? Ik heb wel eens gehad dat de draad was losgeraakt van de sensor.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerX16SZ (71 pk) heeft nog in de Astra F gezeten, vanaf eind 96 ongeveer is deze vervangen door de X16SZR (75 pk). De letter R duidt hier op de kleine vermogenstoename. In de Astra G zul je dus nooit een X16SZ aantreffen, in elk geval niet origineel. Afgaand op de code die op jouw blok is ingeslagen heb je een X16SZR.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerEven een kleine update: de Corsa heeft de afgelopen maanden feilloos zijn werk gedaan. Ondanks de kou van de afgelopen tijd een gemiddeld verbruik van 1:14,3 en gewoon starten en lopen (even afkloppen…).
Wat staat er verder nog op de planning? Een vervangend rechter achterportier in de kleur Z282 (Polar Sea Blue) zien te vinden. Die van mij is de strijd tegen roest aan het verliezen en een restauratie poging daartoe viel nogal tegen. Dus als iemand iets weet… (inmiddels, in jan ’19 is dit gelukt)
Groet,
Jasper
3 maart 2018 om 12:33 In reactie op: Opel Corsa B 1.4i Sport uit `98 aangeschaft, eerste Opel! #18353403Jasper98
DeelnemerLeuk om weer wat van je te horen, succes ermee!
P.S. Nokkenas van een andere X14SZ kan natuurlijk, in dat geval zet je dan het complete nokkenashuis over lijkt me. Dat is het gedeelte dat bovenop de cilinderkop zit. Dit is best wel even een operatie, als je nog gekke dingen tegen komt zou ik dat ook gelijk aanpakken. Is de thermostaat al eens vervangen bijvoorbeeld? Straks kun je daar goed bijkomen.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerEven redeneren. Als je afremt op de motor, of in elk geval met een ingeschakelde versnelling zonder de koppeling in te trappen, dan loopt de motor op de uitloopregeling, dat wil zeggen dat er geen benzine ingespoten wordt omdat de motor dan door de wielen aangedreven wordt. Trap je vervolgens de koppeling in omdat de motor dreigt af te slaan bijvoorbeeld, dan moet het motormanagement de stationair loop inschakelen. Er wordt dan weer benzine ingespoten en de stappenmotor regelt de hoeveelheid lucht/benzinemengsel.
Op je filmpje zie ik dat het toerental oploopt tot ongeveer 2000 rpm. Exacte getallen weet ik niet uit m’n hoofd, maar dat zal best puur voor de stappenmotor binnen het regelbereik zijn.
Wat ik nu als eerste zou doen is het gasklephuis bekijken en de boel schoonmaken, dus ook de stappenmotor loshalen. Mocht dat niet helpen dan is verdere diagnose nodig. Zeker ook het hoge toerental na het starten is niet erg goed voor de motor en is iets wat toch snel opgelost moet worden.
Kun je misschien nog wat meer erover vertellen, bijvoorbeeld hoe lang dit al is en of het in dit koude weer erger geworden is etc.?
Groet,
Jasper
Jasper98
Deelnemer7000 toeren valt echt ver buiten het regelbereik van de stappenmotor. Misschien ergens een vacuümlek, maar het gasklephuis schoonmaken kan geen kwaad. Vaak valt het bij dit type injectiesysteem wel mee, de gasklep zelf is meestal behoorlijk schoon doordat er benzine op verneveld wordt. Het gedeelte waar de stappenmotor zit kan wel vuil worden.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerNee die op bovenstaande foto is een rechtsgestuurde Corsa, dat is de remvloeistof. Stuurbekrachtiging is dat zwarte potje vlakbij de linker koplamp.
Ik snap alleen de link met het olielampje niet helemaal, dat is oliedruk van de motor.
Echt even goed de olie peilen, bij bedrijfswarme motor de auto op een vlakke plek parkeren, paar minuten wachten en dan peilen. Dan kun je het oliepeil uitsluiten. Wanneer is de olie voor het laatst vervangen?
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerHier kun je een check doen: http://www.e10check.nl/
Maar bij twijfel zou ik 98 tanken.
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerLijkt (met enige fantasie) wel een bestelwagen waarvan de motorkap openstaat, zit de motorkap goed in de vergrendeling?
Groet,
Jasper
Jasper98
DeelnemerThermostaat inderdaad, zal waarschijnlijk niet helemaal goed open gaan.
Groet,
Jasper
-
AuteurBerichten