Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Kijk eens aan, ik ben twee dagen aan t vogelen geweest omdat er nergens een how to was! Gelukkig kan ik er iemand mee helpen!
Deze how-to is ook te gebruiken als de pin van het contactslot is afgebroken (even op de sloop een nieuwe cilinder behuizing regelen €30,-). Altijd met behoud van je originele steutels!
Stap2:
Als je een verstelbaar stuur hebt, zo niet deze stap overslaan. Trek de verstel hendel naar beneden zodat er een schroefje tevoorschijn komt. Maak deze met beleid los, zit vast met lock-tite+ een ringetje, zodat alle schroeven herbruikbaar zijn! Daarna kun je het kunststof kapje van het pookje af schuiven. (zie foto stap 3 voor pookje)

Stap3:
Aan de onderkant van de stuurkolom één schroef verwijderen (torx)

Stap4:
Verwijder rubberen afwerkring, schroevendraaier achter de kraag en dan rustig los wiebelen.

Stap5:
Nu moet je het bovenste deel van de stuurkolom afwerking eraf klikken (nooit het onderste eerst proberen, deze zit nog geschroefd!). Duw hiervoor de stuurkolom kap die onder je tellerunit vandaan komt terug, deze werkt met een veer en gaat over de voorste 2 kappen heen. Deze hoeft verder niet verwijderd te worden (hij is wel irritant, dus eventueel met 2 mensen werken). Daarna de bovenste kap er dus af klikken, aan de achterkant zit deze om de onderkant gehaakt, duw hem hier dus iets naar binnen zodat hij los komt. (Foto1: bovenste kap verwijderd, foto2: verende deel van de afwerking)


Stap6:
Nu moet je de twee schroeven verwijderen (torx) die zichtbaar zijn geworden om het onderste gedeelte te verwijderen. Net als stap5 het geveerde deel terug duwen en de kap voorzichtig los halen.


Stap7:
Nu dat al het afwerking eraf is gaan we verder met het verwijderen van het pookje voor de ruitenwissers en het mid. Deze zit met de klemmetjes (onder en boven) vast, zie foto. Daarna even de stekkertjes loshalen zodat het niet wordt afgekneld door het geveerde kolomdeel.


Stap8:
Nu kan het echte werk beginnen! Bovenop de behuizing van het contact zit een klein gaatje (onder waar het pookje heeft gezeten). Steek hier een dun schroevendraaiertje of inbus sleuteltje in. Nu moet je ook echt de sleutel in het contact plaatsen en gaan draaien (hamer methode). Zet het contact op stand I, nu kun je met de schroevendraaier een pinnetje naar beneden duwen. Trek nu aan de steutel het contact er uit. Je het nu de cilinder met behuizing vast met de sleutel erin, haal de sleutel er niet meer uit! (is de pin afgebroken, haal deze dan uit het contact als deze erin ligt)



Stap9:
Nu gaan we het daadwerkelijk repareren, is er iets afgebroken? Haal dan op de sloop uit een andere auto eerst een ander slot. Draai met de sleutel het contact om, je ziet nu dat het pinnetje aan de achterkant ronddraait tot deze niet meet verder kan, stand III(NOOIT NAAR STAND 0 DRAAIEN, nu dat het uit de auto is krijg je hem met de hamermethode veel lastiger los). Het pinnetje wat je ziet draaien is geveerd, het pinnetje druk je in en draait nog een stukje verder, zie foto2. Verlies het pinnetje met veertje niet! Leg deze aan de kant.


Stap10:
trek de sleutel met cilinder! uit de behuizing, je wilt niet de code plaatjes kwijtraken! Dus lekker de sleutel laten zitten! (Is de pin afgebroken, dan moet je voorzichtig de code plaatjes gaan wisselen met een nieuwe cilinder)

Stap11:
Alles goed schoenmaken, je wilt geen oud vet in je herstelde slot! Ik heb terpentine gebruikt en een wattenstaafje gebruikt. De cilinder waar je sleutel in zit alleen even met een doek schoon wrijven. Nu dus de cilinderbehuizing compleet reinigen.Stap12:
Nu komt de reparatie met een beetje uitleg. De reden dat de sleutel niet meer wil draaien is slijtage. Op foto 1, zie je blauw het palletje, door de jaren heen slijt deze de helling af (rood). Hierdoor ontstaat op een gegeven moment een kuiltje en is de helling niet meer gelijk met de ruststand (0) van het palletje. Ik heb een dremel met een heel klein slijpbitje gebruikt om dit weer “glad” te maken, foto3 (geel is hersteld). Je krijgt dan weer een rechte helling die doorloopt tot het rustpunt, alles netjes glad maken en geen bramen achter laten!



Stap13:
IJzer slijpsel uit de behuizing halen/blazen. Nu zowel de cilinder als de cilinder behuizing lekker invetten met lagervet. Daarna deze terug plaatsen en het palletje (blauw) met de veer weer terug duwen op hun plaats.


Stap14:
Eerst in de hand testen! Houd met een hand de cilinder behuizing vast en duw met je wijsvinger de pin waar de veer omheen zit (wat het elektronisch (contact) slot bedient) naar binnen. Nu heb je de andere hand vrij om de sleutel te draaien en testen. Als je het goed hebt gedaan werkt het weer perfect en draait het weer lekker!Stap15:
Alles terug plaatsen, zet het contact op stand I net zoals toen je hem eruit haalde. Zo kan de vergrendeling op zijn plaats schuiven, doe je dit niet dan breekt hij (zie foto 1). Je kan dit testen door te kijken of je hem kan indrukken. Bij het terugplaatsen in de stuurkolom moet het stuurslot naar beneden zitten (foto2) zo niet dan even met een schroevendraaier naar beneden duwen, ziet eruit als een schuifje. Je merkt dit als het slot er de laatste centimeter niet in gaat. NIET FORCEREN, anders breek je de vergrendeling op de cilinder behuizing (foto1). De rest is gewoon de andere stappen in omgedraaide volgorde (ruitenwisser pookje terug klikken, onderste kap terug zetten en vastschroeven en daarna de bovenste kap en alle schroeven erin draaien (die achter het stuur zitten hoeven er maar net in, anders breekt het oogje van de onderste kap).


Kleine update: vorige week hood lifts besteld en vanavond gemonteerd. Je moet het bevestigingsmateriaal passend maken, maar voor weinig geld een leuke en handige upgrade!


Ik had met mijn oude astra dat zelfde probleem, alleen had ik ze zelf per ongeluk afgebroken omdat die **** aftermarket dingen niet passen. Heb toen van ijzeren stripjes zelf beugeltjes gemaakt. Geen probleem bij de apk. Zag er alleen niet zo mooi uit onder de kap. Zeg maar zo’n soort mechano beugeltje in een Z buigen en dan een parker in de koplamp en in het subframe. Koplamp wel even voorboren, het is al zull gaat plastic. Anders een setje Opc namaak en er zelf ledjes in zetten, die zouden goed moeten passen. Succes!
In de Vectra van mijn zus moet je software laden/wisselen van land(en). Is dit ook niet het geval bij de Insignia, dat er standaard alleen Benelux op staat. Voor Duitsland had mijn zus een ander DVDtje nodig.
@pixels66 wrote:
En reageerde hij nog enthousiast?
Haha, ik moest best wel even gas geven met mijn z20letje om hem in te halen/ bij te houden. Mijn vriendin zwaaide en maakte de foto, hij zwaaide terug. Heb hem nog nooit eerder rijdend gezien terwijl hij op plekken komt waar ik ook regelmatig ben…
Vakantietijd is aangebroken, dus weer vriendin-tijd dan auto-tijd maar toch een kleine update met veel pech… en ook leuk nieuws: 1e plek @Kinrooi in categorie “astra G”.

Afgelopen week een zijkant plaat van mijn spoiler verloren:

Woensdag na een lekker dagje zwemmen tijd voor de ANWB, bekend probleem: contact slot defect, kan niet meer ingedrukt en gedraaid worden.
Ik maak hier een volledige how to van aangezien ik zelf niets compleets kon vinden wat duidelijk was. Het is 100% goed te repareren (definitief dus) in principe zonder kosten!

Woensdag eindelijk de boosdoener gespot op de A27 richting Gorinchem. Ik heb al meerdere keren gehad dat mensen denken mijn auto te hebben gezien richting Made/ steengrillen Drimmelen. Maar dit is em: (a27 thv afslag Nieuwendijk, +/- 12.00)


Was een leuke dag en leuk dat we t kunnen herhalen volgend jaar! Bedankt voor de eerste prijs bij de astra G- tjes!
Hoi! Mijn eerste opel was ook een astra 8v! Lekkere makkelijkere motoren voor onderhoud en zeker degelijk. Bij mij waren na 13 jaar wel de in en uitlaat pakking aan vervanging toe!
@vectra-rene wrote:
zojuist jannick1990 gespot op de weg richting het jbz ziekenhuis ik reed in mn astra met aanhanger erachter. stak mn duim nog op :thumb
Haha, was op weg naar kinrooi BE. als het goed is zwaaide mijn vriendin terug?
@nova…. wrote:
Ok bedankt voor de info 20 mm als het nu 15 mm was.. dat mogen ze toch per uitsteken??
Dikke astra.. begint je kenteken met 02-JB? Vleugel deuren erin?
Dankjewel, ja van het kenteken klopt. Ben nu 2,5jaar eigenaar van deze astra heb daarvoor een hatchback 3DRS gehad. Geen vleugeldeuren, vind het zo prima en geen gekut met draden, beugels etc..
Herstel! Ik heb er achter 30mm spacers tussen en voor 10mm. Dus eigenlijk ET5! Het zal dan best wel passen maar ze staan ver buiten je wielkasten, 20mm ofso!
Is ERG breed met die ET waarde! Ik heb zelf 8.5×18 op de auto met ET35 en dat terwijl de auto een full bodykit heeft en dus een paar centimeter breder is dan normaal. ET0 is nog 35mm verder naar buiten +1.5″ bredere velgen!


Hoi, je kan t bakje helemaal weghalen. Het zit met een paar schroeven vast. Is gemakkelijk te doen, heb het zelf twee weken geleden gedaan. Echter als je t weghaalt kijk je in een loze ruimte in je middenconsole. Niet handig om wat in op te bergen!
Mag ik mijn eigen astra-tje posten, ben er na 2,5jaar nog steeds verliefd op!


Kijk dat zijn nog eens plaatjes! Was een mooie astra maar nu heb je wel een “echt” motorblok in de vectra! Rijdt zeker super? Leuk dat je zelf ook van sleutelen houdt! Succes in de toekomst en laat die plaatjes maar komen!
Vanavond na ’t werk de auto van binnen een poetsbeurt gegeven! Morgen nog even de buitenkant poetsen en dan is hij klaar voor de meeting zondag!
Kofferbak was één en al stof van de spuiter nog!

Matjes zijn weer schoon:

Al het leer gereinigd met colourlock, kwam redelijk was viezigheid van af. Houdt er rekening mee, net als in de douche, ook goed de naadjes!




En ook even een keer over de motor geaait!

En een paar tips waarom vrouwen +auto’s niet samen gaan:

en.. waarom vrouwen+paarden+auto’s schoonhouden niet samen gaan:

Kleine update van gisteren: Booskijkers weer gemonteerd! Kan slechts één keer plakken maar toch redelijk gelukt! Voor de vrouwen: ja, hij heeft weer wimpers… :???:


Haha, bedankt voor de WOOOOWW! :D
@Vannos wrote:
Geen half werk zo te zien :thumb
zet je er gelijk een volledig alu versie radiateur in ?
Er is een originele radiator voor terug gekomen. Dit omdat een alu versie waarschijnlijk niet helemaal past en het al werk genoeg was zo. Daarnaast koste t genoeg zo, ook zijn er wat koelleidingen vervangen door rode versies van TX autosport. Kijk naar t lijste je hier boven, auto heeft me in een paar maanden enkele duizenden euros gekost… Velgen+banden, respray, intercooler, klein spul, grill etc. Ik wil hem ook nog laten taxeren= €150. En sparen voor een 76mm uitlaat bij andre botter en daarna chippen… Vakantie centen zijn ver op :p
Hierbij nog wat foto’s van de montage van de nieuwe speakers (voor en achter). Vervangen voor ground zero compo systeem en oude multiplex adapter ringen gelukkig vervangen voor kunststof versies. Ook een paar foto’s van de dash/deurpaneel onderdelen die gespoten zijn. Was best een werk om alles er netjes en heel uit en weer in te krijgen. Ook nog een zielig aangezicht van toen de radiator vervangen is!





Gelukkig alweer een stuk verder, nu kan de auto zondag mee naar Kinrooi!
Wat is er allemaal aan het dashboard veranderd?:
-dashboardkastje vervangen door een Astra station versie, bijna 3x zo groot (zonder wisselaar)
-Alpine radio netjes aangesloten met stuurwiel adapter, werkt super!
-Dashboard gerepareerd en gespoten (oude carkit), ook klein beetje instapschade op leer verwijderd.
-Middenconsole opnieuw gespoten net als de auto, ziet er weer goed uit!
-nieuw startonderbreker oogje
-CD opbergvakje vervangen door een opbergvakje met matje, eindelijk plaats voor het kleine spul

Welkom op t forum! Vraag maar raak hier! Grote kennisbank! Wel wat fotos maken (tinypic.com)!
-
AuteurBerichten