jacobnoorlander

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 156)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: C20xe, laatste vragen #18165942

    Zwart/rood, dikke uitvoering: startmotor relais. dunne uitvoering: brandstofpomp relais.
    bobine: zwart is geschakelde en gezekerde plus vanaf contact.
    bobine: groen is sturing vanuit ecu en toerenteller aansluiting.
    Groen zat in de manta gsi uitvoering ook naar de ecu als losse draad met een schuifstekker onder het dashboardkastje, deze diende als toeren referentie voor de oude jetronic inspuiting.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt…

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940556

    wooo! :thumb Goed bezig! lekker veel koppel zo zeker?
    Heel veel kilometers lol toegewenst!

    In reactie op: Katalysator te heet #18163510

    Dat ligt bijna zeker aan de afstelling… de enige juiste manier om met een katalisator te rijden zonder dat hij verbrand of dicht met roet gaat zitten is om zo’n 200 euro meer te investeren in een wideband systeem met een goed display en/of datalogger. Alleen dan kan je de boel goed afstellen op basis van de gelogde of opgeschreven verbrandingswaarden. Een standaard lambda sensor met een metertje is niet genoeg! Dan ben je naar een speld in een hooiberg aan het zoeken. Als je wat meer over de theorie hierachter wilt weten dan heb ik daar nog een mooi stukje tekst over :D

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940554

    :thumb Goed om te horen allemaal! Had ff een poosje niet gekeken (dat heb je als je op vakantie bent hee.)
    En dan is er ineens veel nieuws!
    Ik denk trouwens niet dat de lagerschade aan die 2,4 te herleiden is naar een slechte ecu, ik heb wel gevallen gezien van kapotte zuigers door detonatie en dat dan wel weer ivm de ecu.
    Wat ik wel eens heb gezien was drijfstang lagerschade door een te kleine gap tussen zuiger en kop, die zat op 0.10mm en de lagerspeling was 0.05mm op krukas en drijfstang resulteerde dat in een tik op de zuiger kop waardoor de lagers kaas werden… deze tik was zo zacht en alleen bij hoge toerentallen dat het niet opviel maar wel schade veroorzaakte.
    Ik hoop dat je met dit blok nog veel km’s zonder problemen mag maken, moet zeker te doen zijn!
    Ik ga na de vakantie proefrijden met m’n turbo, had nog wat problemen met de turbo die ik als eerste erop had zitten… die was te groot en kwam pas bij 3750 rpm bij :shock: degene die ik nu heb zou bij 2500 moeten gaan blazen! Op naar de 350pk! king:

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940544

    Als er teveel stroom naar 1van de sensoren gaat kan dat betekenen dat die sensor stuk zou zijn, of verkeerd aangesloten. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het de regelaar is, maarja ik sta er niet bij met een meter natuurlijk… king:

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940543

    Hee, dat is goed nieuws! Het ziet er inderdaad naar uit dat de spanningsregelaar niet goed werkt, deze regelaar zou een erg stabiele uitgangsspanning moeten hebben met een rimpel van max 2mV. Bij nominale belasting natuurlijk, dat wel… Je kan de belasting extern meten om zeker te zijn dat hij niet te zwaar belast word. Dit doe je door een multimeter in de 0-20A stand in serie met de 5v uitgang te zetten.
    Stukje bij beetje komt het gewoon goed hoor! :thumb

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940540

    ;) juist! Er is heel wat gebaseerd op de megasquirt, dat vind ik wel mooi. Ik heb mijn megasquirt zelf gebouwd en op 2 verschillende motoren gehad, en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Laatste uitbreiding bij mij is msextra en alle uitbreidingen qua hardware bij glenns garage vandaan, ben vooral erg blij met de extra in en outputs voor boostcontrol, de table switch functie en nitrous controller.
    Misschien is het inderdaad een goed idee om de ecu even naar bs autotune te brengen, ze hebben daar zeker verstand van zaken. Er bestaat voor megasquirt een simulator om alle functies te testen, misschien is die er ook voor kdfi.

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940538

    ok, als ik het zo lees lijkt het erop dat de storing vanuit de ecu komt. Dit baseer ik op het feit dat de storing alleen voorkomt op de sensor ingangen, deze ingangen hebben 1 ding gemeenschappelijk en dat is de interne 5 volt voeding in de ecu. Deze word verzorgd door een spanningregelaar, die zijn er in meerdere uitvoeringen ik weet dus niet zeker welke er in jouw ecu zit. De basis van een kms is nog steeds megasquirt, en dan versie 3 daarvan zegmaar ongeveer. Dus je hebt grote kans dat er een ic met nummer LM2937ET in jouw ecu zit :D Deze verzorgd de 5 volt naar zo’n beetje alles binnen en buiten de ecu, ook de processor. Deze kan op een paar manieren niet lekker functioneren, of hij word te zwaar belast (max belasting is 1A) waardoor de uitgaande spanning rimpels gaat vertonen. Hij kan gewoon stuk zijn, maar dan werkt er helemaal niets meer. Het kan ook zo zijn dat het filter circuit er omheen niet goed meer is, dit bestaat uit 2 condensatoren en 2 spoeltjes.
    Als je beschikking hebt over een scope kan je die aan de 5 volt uitgang van de ecu hangen (probe aan de 5v en de gnd clip aan massa) zet de scope op AC en kijk of er een rimpel op je scherm komt. Als dit zo is heb je gegarandeerd een probleem in die voeding zitten.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is een hoop technisch gezwets…

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940534

    pfoeh, lastig problem… Je hebt er zo te zien ook al flink werk ingestopt. Ik heb nog een suggestie,
    (Als je dat nog niet geprobeerd hebt dan) Koppel de dynamo helemaal los en kijk met een volle accu of er nog steeds ruis op de massa staat. Loskoppelen bedoel ik fysiek (snaar eraf) dan sluit je de bron uit. 1 of meer kapotte diodes in de gelijkrichter van de dynamo kan echt heel veel ellende veroorzaken ondanks dat de laadspanning goed is.

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940532

    :D meedenken kan nooit kwaad toch?
    Ik zat net even mijn data terug te kijken, het lijkt erop dat de sensor van een cih een hogere sinus heeft bij hoge toerentallen dan de stock sensor van een c20xe. Dat verklaart de weerstand voor een cih motor en dat deze waarschijnlijk niet nodig is voor jouw huidige setup.
    De gap is trouwens ook anders, cih= 0.75 mm en de c20xe = 1.5mm dit is gefixeerd door de diepte van de boring in het onderblok, ervanuitgaande dat je een triggerwheel op je krukas in het blok hebt natuurlijk.

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940531

    Oja, de die warmup verrijking moet je niet in te grove stappen instellen, 2a 3 % per temperatuurstap is wel ik geloof ik.

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940530

    Oops! Het was 2.3 ms! Sorry!
    Klote cijfertjes ook…
    Het kan inderdaad dat je een kleinere weerstand nodig hebt, dat hangt af van het type sensor en de gap tussen sensor en decoder wheel. Probeer het eens zonder, ik heb heel wat gasten gezien die een c20xe direct zonder weerstand goed hadden. Of anders ergens tussenin, 4.7k ofzo…

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940528

    Hmm op een smarphone werkt dit forum niet zo soepeltjes :???:
    Ik zat er nog ff over te denken en er schoten me nog wat dingen te binnen, ik had problemen met de ontsteking en ik gebruik dezelfde setup als jij qua ontsteking dan. Bij toerentallen vanaf ongeveer 3000 rpm werd het krukas signaal kak waardoor mijn fuelmap en mijn sparkmap hele rare dingen gingen doen. Regelmatig backfires en ook soms te late ontsteking. Ik heb daarvan geleerd dat het signaal van de vr sensor op de krukas er schoon uit kan zien maar dat het dan niet per definitie goed is… bij mij hielp een 10k weerstand tussen de plus van de vr en de ecu daarna werkte het prima. Vr sensors hebben de eigenschap dat de spanning steeds hoger word als het toerental stijgt, hierdoor raakt de comperator in de ecu die het signaal op moet (poetsen) behoorlijk in de stress. Hiervoor is dus de weerstand als spanningsdeler gebruikt. Ik hoop dat je er wat aan hebt . ;) dit is een soort van mijn vak dus als je wat wilt weten laat het maar horen.

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940527

    Hmm, dat maakt het probleem iets ingewikkelder… ik zag dat je een vw bobine gebruikt, zorg er. In ieder geval voor dat de dwell tijd op 3.2 milli seconde staat, anders krijgt die bobine het te zwaar. Dat kan ook veel storing veroorzaken. Verder is het ook belangrijk dat de krukas sensor een goed signaal geeft, volgens mij heb je daar een logger voor in de software zitten.

    In reactie op: Manta B1 2.0 16V #17940525

    Ziet er super uit dit project! :thumb ik zag op de laatste foto dat je de tps sensor niet meer op de gasklep had zitten, normaal gesproken hoef je voor een tps sensor geen afgeschermde kabel te gebruiken maar je moet er wel voor zorgen dat de gnd bij de ecu vandaan komt en niet vanaf een andere plek in de kabelboom… Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn megasquirt, na opnieuw calibreren in de software en een goede massa was het over. Ik rij trouwens wel met een map sensor en barometrische correctie, maar dat is met throttle bodies niet echt een optie denk ik. ;)
    Krijg je de fuelmap wel een beetje voor elkaar in alpha/n mode? Lijkt me vrij lastig vanuit stationair om de juiste verrijking te krijgen omdat je geen map signaal gebruikt, mischien is hybrid alpha/n een optie?
    Het zal in ieder geval wel een geweldenaar zijn! :D boven de 220 pk zit je zowiso wel met deze setup, Super!

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17676808

    Gefeliciteerd!! :thumb Ik heb nog een jaartje te gaan… bachelor elektrotechniek. Ik moet het helaas naast mijn werk doen, dat is behoorlijk tijdrovend. :( Niet zoveel tijd voor de manta over helaas.

    In reactie op: Mijn manta turbo #18118702

    @eddepet007 wrote:

    Zo ken ik ze niet maar zou kunnen werken originele trekstifte. Zijn gehard en zijn nog geen 2 euro per stuk

    Klein foutje… ik dacht dat je het over de pennen had en niet over de trekker. :D
    Maar het gaat iig ook prima met een zelfgemaakte zoals op de foto’s hoor, ik haal zowiso even nieuwe pennen voor het geval ik er 1 sloop met eruit halen.
    Volgens mij zijn die pennen ook gehard geloof ik, zo ziet het er tenminste uit.

    Ff tussendoor, wat een super forum dit! :wors Een hoop nuttige info, en goeie gesprekken! Top!

    In reactie op: Mijn manta turbo #18118698

    Hoort misschien niet helemaal hier thuis maar dit is mijn kadettje… ondertussen voorzien van een 2.0 seh, leuk speelgoed.

    [img]https://i.imgur.com/o82AMrL.jpg[/img]

    In reactie op: Mijn manta turbo #18118697

    Daar heb je een punt ja… Dan zijn een paar setjes originele pennen beter, zeker omdat ze gehard zijn. Dat met die trekker komt wel goed, ik heb ooit voor mijn kadett iets soortgelijks gemaakt en dat werkte prima. gisteren alvast de scharnieren gesoakt in wd40 :D

    In reactie op: Mijn manta turbo #18118692

    Super bedankt! Ik ga volgend weekend eens een poging wagen om de boel een beetje in fatsoen te krijgen. Volgens mij zijn de pennen van een d-kadett het zelfde, had ook al zitten denken om zelf pennen te draaien met draad erop gesneden tot de onderkant van de scharnieren… een pennen trekker zal niet zon probleem zijn denk ik. ;) n

    In reactie op: Mijn manta turbo #18118688

    Even een vraagje tussendoor, de deuren van mijn manta hangen een beetje door aan de sluit kant zeg maar. Heeft iemand daar mischien een trucje voor om dit te verhelpen? Het is ongeveer 5 mm maar dat zie je best goed als je er naast staat… :???:

    In reactie op: Mijn manta turbo #18118687

    Intussen weer wat gevorderd met de manta, en een 400 kap via mp gevonden! :D ben intussen bezig met alle afwerk puntjes en het elektrische gedeelte. Onder andere de elektrische waterpomp en de controller voor de lachgas injectie. Heb intussen mijn megasquirt management omgeprogrammeerd met de msextra software en een uitbreidingsprint erop gezet voor een boostcontroller launch control, ontsteking en lachgas injectie.

    [img]https://i.imgur.com/5QJzrYP.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/2BHGEv4.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/pmJUcKW.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/bH2mKug.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/iyelzPo.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/Ki9bjWW.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/F9cXXTX.jpg[/img]
    Binnenkort hoop ik toch eens te gaan starten, eens kijken of alles heel blijft… ;)

    In reactie op: Mijn manta turbo #18118685

    Hee ben, heb net je topic doorgelezen :D dat is ook een heel mooi project wat je daar aan het bouwen bent, zit zo te zien al een hoop denkwerk in. Voor jou zal het inderdaad wel even expirimenteren worden wat betreft de rij hoogte en zo. Ik zal zodra de mijne rijdt eens goed omschrijven hoe de rij eigenschappen zijn. Bij jou is het natuurlijk wel iets andere koek omdat je achter ook onafhankelijk af geveerd bent maar misschien heb je er wat aan.

    In reactie op: Mijn manta turbo #18118683

    :D Achter past het zowieso zonder problemen, alleen de bevestigingen op de as moeten iets breder want de ogen op de schroefset zijn zijn groter.
    Aan de voorkant is het iets meer werk want het complete wagengewicht komt op de binnenschermen te staan, deze moeten dan ook verstevigd worden.
    Het is geen klusje van een dag, maar zeker goed te doen. Al helemaal omdat de vag schroefsetjes er echt in alle prijsklassen zijn, van chinese troep tot veel te duur. ;) mijn setje komt bij ta technicks vandaan a 250 eurie, ik was alleen niet zo gerust op de schokdempers die erbij zaten dus vandaar de koni dempers.
    Plus dat je met koni geel ook je hardheid kan instellen…

    In reactie op: Mijn manta turbo #18118681

    hier nog wat plaatjes, ik ben nog even alle foto’s bij elkaar aan het zoeken. De rest komt nog.

    [img]https://i.imgur.com/OreZAKm.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/CfmPv8y.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/sP43c2P.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/PaAxfmQ.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/IQyaDJW.jpg[/img]

    De schroefset komt van een golf 2, hier heb ik koni dempers ingezet. ik heb ook de voorpoten uit dezelfde set gebruikt, alleen de draadbus en veren dan. de bus is ingekort en er is een oog aan gelast. De originele manta koni demper paste zonder oog in de draadbus van de schroefset, bovenkant van de demper is ook aangepast. Beschermkap eraf geslepen en een nieuwe ring op de demperstang gelast.
    Als er geintresserden zijn kan ik wel een how to oid maken met wat tekeningen foto’s en maten, laat maar horen.

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 156)