Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Jup, in mijn oude blok zitten al klepveren van risse, die zet ik gewoon over in de nieuwe kop. Die doen het erg goed, maar door de hogere veerdruk creër ik wel meer slijtage, daarom wil ik graag over naar rollers. Als je uit de usa een set van 16 rollers moet kopen dan neem ik er graag 8 van je over, scheelt weer in de prijs.
@jehtro,
Ik had dat blok ook al gezien op marktplaats ? staat wel bij dat ie een beetje krukas pech had met dat blok.. opzich niet zo gek met zo’n lange slag.
Zal denk ik wel echt een koppel monster zijn.Ik heb die setup eerder gezien op het gt forum in Amerika, blijkt erg goed te werken zeker in combinatie met roller rockers in de kop van crane cams oid. Max toerental til je dan al snel naar 8000rpm. Ik maak er nu een soort euro compromis van, het onderblok met bewerkte wossener 2.4 zuigers voor een lagere c.r. en de 141,5mm h profiel drijfstangen met een gebalanceerde 2.0 krukas.
De kop word uitgevoerd met vaste stoters en crane cams of scorpion roller rockers met een ratio van 1.65/1.
Ligt er een beetje aan hoeveel ik de stoters moet verbouwen om betrouwbaar te kunnen werken met rollers.
Ik heb een beetje gekeken naar roller stoters icm een roller profiel nokkenstok, maar daar heb ik nog niet alle details van.
Ik ben wel erg benieuwd hoe een cih blok loopt met shevy drijfstangen en zuigers, zeker met de bore stroke ratio die je hierboven beschrijft, moet ontzettend hard kunnen!Bovenstaande post zijn de “verdwenen” maanden van het oude forum.
12 sept
@Emiel: De voorwielophanging doet het prima, ik heb er kwa techniek geen omkijken meer naar gehad, ik heb enkel de rijhoogte een paar keer veranderd om de ideale balans voor de roleigenschappen te krijgen. Achter heb ik alleen af en toe een stuiterende achteras met wegtrekken in de 1e versnelling, maar dat is weg zodra ik naar zn 2e ga. :DTijdens de laatste drift dag een gopro meegenomen, alleen had ik er geen zuignap bij om hem aan de buitenkant van de auto te zetten.. De andere optie was vanaf de rugleuning van de bijrijdersstoel filmen, ook wel leuk geworden.
5 uur driften, en alles is nog heel! king:https://www.dropbox.com/s/iwck1f09om3hf … 1.wmv?dl=0
https://www.dropbox.com/s/i3els1aya3ush … 2.wmv?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2uqfo0o16ifha … 4.wmv?dl=0
14 sept
Zondag 25 september lekker een dagje de manta uitlaten bij de fedoc circuit dag in emmer compascuum. :D Misschien ook nog wel even meedoen met de sprint
23 sept
Vette pech, ik dacht even snel de turbo te reviseren. Blijkt de hele turbine rotor aan gort te zijn, waarschijnlijk is er tijdens de driftdag wat losgekomen in het spruitstuk (stukje lasslak ofzo) wat er samen met een uitlaatgas temperatuur van rond 700 graden voor gezorgd heeft dat er een stuk van de vaantjes af is.
[img]https://i.imgur.com/ivGNOg3.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/H4cXlv7.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/jnIYUsl.jpg[/img]
Nieuwe turbo is inmiddels binnen maar dat is net een ander model dus er moet weer wat vermaakt worden hier en daar, verder is er gelukkig niets stuk.
Ik ben aanstaande zondag dan ook niet aanwezig bij de fedoc circuitdag.Corsaliefhebber:
Gelukkig dat de schade hierbij gebleven is, wat voor Turbo komt er nu op?24 sept
Een gt2871r met een compressor a/r van .60 en een turbine a/r van .82.
Ik had eerst voor een gt3076 gekozen, maar die is toch wat te groot, het idee erachter was dat ik dan niet opnieuw het management hoefde te remappen. De oude turbo was ook flink aan de maat, en ging bij 3000 toeren boosten, een maatje kleiner zou ook wat eerder op druk moeten komen.Toch maar weer even alle “verloren” berichten van het oude forum geplukt.
9 nov
Hieronder wat uitleg en rekensommetjes over de materiaalkeuzes die ik tot zover gemaakt heb voor de nieuwe motor.
De rod stroke ratio (lees drijfstanglengte delen door slag) moet zo hoog mogelijk zijn om de laterale krachten te verminderen,
zeker met een “korte” zuiger.
Dit heeft ook effect op het maximum toerental, dit moet zo hoog mogelijk worden.
Tot nu toe: slag = 69.8mm en drijfstanglengte van center tot center = 141.5mm De ratio hiervan is:
141.5 / 69.8 = 2.027Standaard ratio is:
128.0 / 69.8 = 1.322De korte slag van de krukas heeft als extra voordeel dat het olieverbruik langs de cilinderwanden laag blijft, zeker met
gesmede zuigers die iets meer tolerantie hebben.De keuze voor de zuigers is gevallen op een set van wossener voor de 2.4 cih, deze hebben een compressiehoogte van 31.5mm.
Dus, 141.5mm + 31.5mm = 173mm
Standaard 2.0 cih maten zijn 128mm + 45mm = 173mm
De 2.4 zuiger is 424 gram zwaar, vergeleken met 506 gram voor een 2.0 cih zuiger, en deze word nog lichter omdat de compressie
verhouding naar beneden moet voor de turbo. Inschatting hiervan is ongeveer -30 gram, maar dat kan ik pas precies zeggen als ik de
verbrandingskamer uitgeliterd heb. (zuigers worden dus afgedraaid)Over de krukas heb ik nog wat vragen openstaan, de krukas die ik heb kan ik goed gebruiken maar heeft maar 4 contragewichten (2.0 cih)
Dit kan met hoge toerentallen minder goed uitpakken, ondanks dat deze goed gebalanceerd is kan het gebrek aan contragewichten dynamisch
onbalans veroorzaken. Nu schijnt er in een 1.6 cih een krukas met dezelfde slag als een 2.0 (69.8mm) te zitten.
Alleen dan met 8 contragewichten, kan iemand dat bevestigen?
Dat zou dan een betere keuze zijn voor hogere toerentallen.marcel blom
De krukassen met 8 contra gewichten zijn juist van het latere type 2.0. Tevens van een ander materiaal.
Een ander verschil is dat de radius van drijfstang tap en hoofdlager tappen inwendig is zoals wij dat toen noemde. Ik heb jaren deze krukassen geslepen bij een revisie bedrijf dat voor GM motoren leverde.
Of een 8 wangen as sterker is als 4 durf ik niet te zeggen. 8 wangen krukas lijkt op gietstaal.
Met slijpen kon je dat zeker merken. De 4 wangen krukassen zijn gesmede .10 nov
Ok, een gietstalen krukas lijkt me dan inderdaad een slechtere optie. En ik kwam op het internet al een paar horrorplaatjes van gebroken krukassen tegen hier en daar. Na wat zoeken heb ik ook niet kunnen vinden dat er een ander soort krukas in een 1.6 gebruikt zou worden helaas, enige wat ik vind is dat de 2.4 krukas wel 8 contragewichten heeft, maar daar is de slag te lang van. Ik weet ook niet precies wat nou beter zou zijn, mantzel maakte geloof ik vroeger ook speciale krukassen voor de cih en die hadden ook 8 contragewichten, geen idee of dat ook echt wat opleverde toen.marcel blom
Vaak als krukassen breken is dat in die radius waar ik het al over had , en dan meestal op de laatste kruktap van de laatste cilinder.
Is die radius te kort of scherp hoe je het noemen wil , dan is dat niet goed.
Immers alle torsie van de gehele as gaat als laatste door die tap. Daarom is met slijpen van een krukas en polijsten daarna het belangrijk om te controleren op scheurvorming.
Met contrastvloeistof en een magnetisch veld wordt dan gekeken met een speciale lamp of er geen haarscheurtjes zijn.
Krukassen die drijfstang-lagerschade hebben en prima naar een 1e of 2e ondermaat geslepen kunnen worden moeten daarom juist goed gecontroleerd worden daarop.
Het kan er dan weer als nieuw uit zien , maar schijn bedriegt ! Ga je echt vermogen vragen dan is dit echt noodzakelijk , ook met een standaard krukas die nog niet geslepen is.commo 67
Dit gaat mij op technisch gebied een stapje te hoog :???:
Wel weet ik dat er in vroegere tijden bij tuning van cih motoren
gebruik werd gemaakt van de krukas van een 2.3D (diesel)motor uit bv. een rekord
daar deze veel sterker zijn dan die van de cih benzinemotoren :hmmz
(verbeter mij als ik verkeerd ben) :vertagmarcel blom
De 2.3 diesel krukas werd gebruikt om de maximale slag te kunnen halen.
De krukas werd ” verslepen ” op de kruktappen. Daar de standaard diameter groter was als van een benzine krukas , kon zodoende de slag verzet worden.
Zo kon men richting de 2500 cc in een 2.0 blok met 95mm boring. De maximale boring in een 2.0 blok was 97 , maar dan werd het kritisch tussen de cilinder in vanwege de koppakking qua afdichting.
Manzel ging nog een stapje verder en had een krukas waarmee je tot 2.7 kwam.
Groot nadeel is dan dat de zuiger snelheid veel te groot wordt met hoge toerentallen , dus lage toeren maar een vet koppel!
Zelf gebruikte ik C24ne krukassen gewoon in 2.0 blokken , waarbij je alleen het olie hoofd kanaal wat van voor naar achter loopt moest bewerken om de drijfstang vrij te laten lopen. Een diesel krukas was niet zozeer sterker maar de hoofdlager en drijfstanglager tappen waren dikker om meer kracht/koppel te genereren.11 nov
Tja, een verslepen diesel krukas of een 2.4 krukas is voor mij niet echt een goede optie door de (te) lange slag. Komt ook door de keuze drijfstangen die ik gemaakt heb, nu is het wel zo dat de standaard krukas zich in mijn huidige motor al bewezen heeft.
Eigenlijk wil ik de standaard krukas eens opstellen in de draaibank met een trilling opnemer horizontaal en verticaal aan 2 kanten en dynamisch balanceren tot +/- 9000 toeren, dan zullen er waarschijnlijk wat kritische punten naar boven komen die ik dan ter plekke kan uitbalanceren. Zal wel een flinke opstelling worden, maar misschien wel de moeite waard.marcel blom
jacobnoorlander schreef:Tja, een verslepen diesel krukas of een 2.4 krukas is voor mij niet echt een goede optie door de (te) lange slag. Komt ook door de keuze drijfstangen die ik gemaakt heb, nu is het wel zo dat de standaard krukas zich in mijn huidige motor al bewezen heeft.
Eigenlijk wil ik de standaard krukas eens opstellen in de draaibank met een trilling opnemer horizontaal en verticaal aan 2 kanten en dynamisch balanceren tot +/- 9000 toeren, dan zullen er waarschijnlijk wat kritische punten naar boven komen die ik dan ter plekke kan uitbalanceren. Zal wel een flinke opstelling worden, maar misschien wel de moeite waard.Idd de standaard krukas met 4 contragewichten kan veel hebben, mits perfect gebalanceerd.
Het valt me op dat er aardig wat javascript gebruikt word op deze site naast het gebruikelijke css gedeelte, tip van de dag voor een soepel lopende site:
Kies voor 1 methode en niet meerdere gecombineerd, teveel javascript maakt een website instabiel omdat de uitvoering van js op de lokale machine gedaan word.
Ik zie op deze pagina php, css en js tegelijk uitgevoerd worden, dit komt omdat de wordpress plugin die gebruikt word om de site te maken dit toelaat.
Ik weet dat het lastig is om een goede site te bouwen, dus de makers verdienen alleen maar lof.
Groeten,
Jacob.Aanstaande zondag driften, foto’s volgen. :D
Kleine update,
De manta klaargemaakt voor een dagje driften op het rdw circuit in lelystad, afgelopen keer wat problemen gehad met de brandstofdruk tijdens lange rechterbochten, hiervoor is nu een extra voorraad tankje geplaatst naast de hoofd tank als buffer. Verder zijn er grotere injectoren gemonteerd en een andere brandstofrail van een 2.4 waardoor er nu geen enkele rubberen slang meer in het brandstofsysteem zit. Vooraan een set semi slicks gezet om meer grip te krijgen op de voorkant, de nieuwe voorremklauwen zijn nog in de maak om de stuuruitslag te vergroten.
Na de driftdag op 28 augustus staat als eerste de vermogens testbank op de planning om eens te kijken wat er nu echt uitkomt. :D
[img]https://i.imgur.com/UEPi4uk.jpg[/img][img]https://i.imgur.com/I3dtgDK.jpg[/img]
:thumb ;) Die 300+ betrouwbare pk’s heb ik ondertussen al met de manta, laatste keer bij de powertest draaide hij al 220pk met de druk op 0,7 bar en de toerenbegrenzer op 5000 toeren. inmiddels staat de druk op 1 bar en stopt hij pas met zingen bij 7000 toertjes, hier heb ik inmiddels 1000 kilometer mee gereden naar volle tevredenheid. king:
Maar ik vind het vooral erg interessant om te kijken/proberen waar de grens ligt bij de cih motoren ondanks dat ik weet hoe mooi die ford setups zijn :D en zeker met een dikke turbo erop.
Ik heb ook met veel bewondering gekeken naar het “saabscona” topic hier op het forum maar ik blijf toch nog maar even lekker rommelen met de cih blokken (niet omdat het moet, maar omdat het kan)
En wat mr-turbo ook al zegt, een set zuigers laten maken volgens mijn specs zal uiteindelijk de beste optie zijn. Maar om tot de beste specificaties te komen moet er eerst onderzoek gedaan worden en daarom kijk ik zoveel naar andere fabricaten en ontwerpen, vind ik ook gewoon leuk om te doen.Voor de stationair regeling heb je maar heel weinig extra lucht nodig, ik heb er zelf een slang van 10mm opzitten en dat werkt prima.
:D Zuigertjes gieten gaat wel erg ver… Dan zou ik ze eerder op een cnc bank uit een blok goed aluminium laten frezen. ;) Ben nu ook nog aan het kijken voor zuigers van een bmw e30 m3, de echte 4pitter dus. Die zuigers komen in eerste instantie ook aardig in e buurt kwa maten, afgezien van de klep uitsparingen voor 4 kleppen.
Klopt ook wel, ik heb al een stevig aangepaste kop op de motor zitten die nu in de manta hangt, die ben ik ook van plan weer te gebruiken op het nieuwe onderblok. Flow maak ik me niet zo druk om because turbo :D de turbo perst het er toch wel door.
Afgelopen weekend even een praatje bij biesheuvel gehad en die adviseerden ook om voor 2.4 zuigers te gaan met een aangepaste bovenkant. Alleen daar konden ze ook niet echt vertellen of er genoeg “vlees” op zit om op de juiste cd te komen, denk een gevalletje proberen met een standaard 2.4 zuiger en de draaibank. ;)
Denk dat ik eerst maar eens een onderblok ergens ga scoren..Nog een paar foto’s van de drijfstangen, volgens de specificaties tot 800pk.
Big end / small end lengte = 141,5mm
pistonpen maat = 22mm floating.
Binnenkort eerst even een set lagerschalen voor het big end bestellen, ik kan ze alleen van ACL niet vinden? Iemand ervaring met andere merken voor hoge belasting?[img]https://i.imgur.com/kHMSUh7.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/zf2iI6K.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/ZJJbh0M.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/C5Rmcrn.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/ozWBqFb.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/tgIc9ek.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/pwBzOMf.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/GCbUhPf.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/qAG2waL.jpg[/img]
@ HOT ROD, De krukas is zonder oscillerende massa dynamisch gebalanceerd als basis, de zuigers en drijfstangen worden uitgewogen. Dit heb ik niet laten doen maar gewoon lekker zelf gedaan :D
Zuigers afdraaien heb ik ook eens bij een bmw blokje gedaan voor een turbo setup, werkte prima. En de oscillerende massa is dan uiteraard ook een stuk lager.Klopt, maar dan ben ik het voordeel van lichtgewicht zuigers ook weer kwijt, ik win natuurlijk al best wat met de h profiel drijfstangen maar ik wil zeker tot het uiterste gaan om de motor “rev happy” te maken. :D
Maar het is zeker een goede optie om op terug te vallen wanneer andere zuigers niet blijken te werken. :thumbDat is inderdaad wel een probleem ja, ben in ieder geval nog aan het kijken of die yamaha zuigers er in verschillende compressievarianten zijn. Daarmee kan ik misschien een deel oplossen…
Voorlopig is de hele rekensom nog gebaseerd op gegevens van internet, op de drijfstangen en krukas na want die heb ik al liggen.
Vind het altijd lastig om zomaar gegevens van internet te plukken zonder iets in mijn handen gehad te hebben, moet eigenlijk gewoon een cih zuiger en een yamaha zuiger naast elkaar hebben om te meten.Bekend verhaal, ik had er ook een keer 1 gekocht waarvan ik uiteindelijk alleen de luchthappers heb gebruikt. :D lijkt bij jou wel of er ooit een diesel bult van een rekord op heeft gezeten oid.
Net even nieuwe remklauwen opgehaald, met deze klauwen zou er meer stuurhoek uit kunnen komen want die is op dit moment beperkt door de omega klauwen, die zijn erg dik aan de achterkant waardoor ze eerder tegen de draagarmen aankomen. De nieuwe klauwen komen van een peugeot 406 v6 af en hebben een gat afstand van 83mm, origineel manta is 76mm. Ik ga binnenkort kijken hoe dit pas te maken is op de omega schijven die er nu op zitten.
[img]https://i.imgur.com/niR66QS.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/0wo3THi.jpg[/img]
Vorig weekend een dagje op het rdw circuit van lelystad gedrift met de manta! :D Lekker weer gehad en de manta ging supergoed, alles werkt naar behoren alleen met lange rechter bochten zuigt de benzinepomp soms valse lucht, dus hier komt nog een surge tankje tussen. Het rubber van de tussenas blijft ook keurig heel nu.
[img]https://i.imgur.com/ELOxSHu.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/DN4dnvl.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/2b4AZHq.jpg[/img]
Mooi topic! :thumb Ik heb binnenkort ook de beschikking over een set peugeot 406 v6 remklauwen, is de gatafstand van de 607 klauwen ook 80mm? dan kan ik dezelfde adapters maken voor die klauwen. Rij nu met omega v6 remmen maar ik merk dat de max stuuruitslag beperkt is daardoor, ik hoop dat de stuuruitslag groter kan met een set peugeot klauwen erop. Ik ga in ieder geval proberen om het pas te maken op de omega schijven die er nu onder zitten (296mm).
Kuipen van een golf 4 trek je zo voor erg weinig geld van de sloop, je hebt best kans dat daar wel wat van te maken valt.
[img]https://i.imgur.com/nkeKrQA.jpg[/img]
Vandaag 2 nieuwe stangen binnen gekregen, ben van plan om hier een watt link van te maken op de achteras.
Deze zitten origineel op een nissan sylvia geloof ik, en waren behoorlijk goedkoop.
Ik zoek alleen nog een differentieel deksel om het scharnierpunt op te maken.Zou er zo uit moeten zien..
Allemaal rekord e spul dacht ik.
[img]https://i.imgur.com/ibuRW6d.jpg[/img][img]https://i.imgur.com/UGdQ0lp.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/upELbD7.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/abevxxJ.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/KIVc5mI.jpg[/img]
-
AuteurBerichten