Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Verminderde lichtopbrengst van een H7 lamp lijkt me een massaprobleem of 2 bronnen worden met elkaar verbonden door een verkeerde aansluiting. Heb je andere draden/ stekkers losgehad en nu verkeerd gemonteerd?
Inmiddels weer een tijdje verder, toch weer een melding gekregen na 4 dagen nadat de boel is gereset. Ben zelf eens op onderzoek gegaan nav de tips hier en heb wat gevonden wat wellicht de storing kan verklaren.
Op/ bij de radiateur zit een thermocontact welke de ventialtor inschakelt als de koeling dreigt te heet te worden. Volgens de dealer kan dit mogelijk een oorzaak zijn (als aangeven op wat ik heb als de storing optreedt). Door een vals (als in te grote overgangsweerstand door bijv. oxidatie van contacten)/ onderbroken contact (draadbreuk) kan de CanBus “denken” dat er een sensor sensor defect is. Met gevolg storing op het dashbord en een draaiende fan (zelfs bij een koude motor) ter (onterecht) bescherming van het koelsysteem en motor.
Nadat wederom de storing is gereset is eens met de stekker en bedrading op dit punt (links onderaan bij de fanbehuizing) gerommeld en weldra schoot de storing er meteen in. Dit geeft blijkbaar wel een storingsmelding, maar geen storingscode op de uitleesapparatuur!! :wtf De stekker vervolgens losgenomen en contacten bekeken maar daar was niets aan te zien qua oxidatie of draadbreuk (lijkt mij overigens ook niet echt logisch voor een auto van amper 5 jaar oud. Wel viel het op dat ik de stekker zo eraf kon halen zonder eerst de blokkering in te drukken. Bleek een afgebroken palletje te zijn. Nadat de stekker goed is vastgezet (tie-wraps en duct-tape) en de storing wederom is verwijderd uit het geheugen komt deze, voor zover er nu aan deze draadboom/ stekker wordt gerommeld, niet meer terug. Dat geeft de burger moed… :thumbup
Ook heb ik de overige stekkers nagelopen op afgebroken palletjes waardoor deze spontaan los(ser) kunnen gaan zitten en vage foutmeldingen kunnen geven, maar daarvan was geen sprake behalve dan die grote onderaan bij de koelfan. Het leek dat alles goed vast zat, maar klaarblijkelijk is een kleine onderbreking op een bepaald moment (rammelen van de stekker) genoeg als de stekker een klein beetje van de contacten is afgeschoven. We houden het voorlopig weer eens in de gaten…. :agent
Inmiddels bij de werkplaats geweest. Enige wat men kon vinden was een “onbekende storing” zonder nummer. Dit zou iets te maken hebben met verkeerde brandstof of vervuiling, terwijl ik altijd bij de A-merken tank. Ik ben mij dan ook niet bewust van een verkeerde brandstof (ben enige rijder en tank hem ook af). Men heeft dit gereset en de onderhoudsinterval nogmaals gecheckt en aangepast.
M.b.t. het aanslaan van de koelvin i.c.m. de storing heeft men geen antwoord. Men dacht in eerste instantie dat dit met de airco te maken heeft (auto-stand), maar die staat bij mij standaard “uit” tenzij ik hem met de knop inschakel. Storing is dan ook niet consequent aanwezig en/ of reproduceerbaar met een bepaalde handeling of omstandigheid. Het stomme is dat deze storing soms weken kan wegblijven en dan ineens weer de kop opsteekt (nadat de auto gestart is) ergens in de tijd dat er mee gereden wordt.
Ze hebben ook nog gekeken naar “knaagschade” maar daarvan was geen sprake. Vwb de tip van mvolkerink, daarvan gaf men aan dat dat meestal ook een motor management lampje (oranje lampje op dashbord) oplevert. Dit is niet bij mijn probleem het geval. Toch heeft men de diverse sensor dynamisch bekeken maar geen afwijkingen gevonden die naar iets dergelijks zouden leiden.
Op het moment van schrijven heb ik al ruim een week geen storing meer. Ik blijf het in de gaten houden en zodra het weer de kop opsteekt mag men weer gaan zoeken.
Er staat een afspraak gepland bij een andere dealer volgende week donderdag. Ben benieuwd wat zij ervan vinden. Wordt vervolgd..
Ok bedankt voor de antwoorden. Gaat het hier dan om de sensor die ook de meter op het dashbord aanstuurt? Daar zie ik namelijk geen probleem mee. Auto komt redelijk vlot op temperatuur en blijft stabiel rond de 90 graden. Ga iig met een andere garage bellen. Is het persé noodzakelijk dat het ook een Opel dealer is of kan dit met een universeel uitleesapparaat gedaan worden? Maw, is dit een specifieke storing die alleen door een Opel apparaat kan worden uitgelezen?
Ben bij officiële dealer geweest, mag aannemen dat zij over de juiste apparatuur beschikken. Waarom men dan zegt geen foutmeldingen te vinden weet ik niet. Misschien eens voor een second opinion naar een andere dealer.
Ik vind het ook jammer dat, ondanks de steeds intelligentere electronica, er niet specifiek wordt aangegeven wat de storing veroorzaakt en ik daarvoor verplicht wordt om naar een
werkplasts te gaan. Vreemde manier van “klantenbinding”.Je bedoelt dat de indicatie aan en uit gaat in je klokken? Lijkt mij een storing aan het stuurapparaat of softwareprobleem. Even langs een dealer om dit uit te laten lezen.
Als je niet wil dat de wissers vastvriezen op de voorruit is het beter om een kurk onder de wisserarm zetten of een stukje geplastificeerd karton (oud melkpak oid) tussen wisserblad en ruit zodat de rubbers vrij liggen van de voorruit. Werkt bij mij iig prima.
Als je de ruitenwissers in verticale stand zet en je ’s ochtends het contact omdraait, willen deze meteen terug in de beginstand komen. Als je wissers alsnog zitten vastgevroren (met aanvriezende mist heel goed mogelijk) brand alsnog je motor door. Niet doen dus.
Even er vanuit gaande dat wanneer het systeem “normaal” werkt, de sensoren alleen kunnen werken bij ingeschakelde achteruitversnelling en als je vooruit rijdt tot een bepaalde snelheid (ik meen dat dit 10-15 km/uur is). Dit gaat tegelijkertijd met het automatisch vergrendelen van de portieren (als dit is ingeschakeld).
Van welk bouwjaar is de Insignia? Er zit een knop voor handmatig activeren van de sensoren zonder de achteruit versnelling in te schakelen (bijvoorbeeld als je vooruit in een garage naar een muur rijdt erg handig). Afhankelijk van bouwjaar en uitrusting kan de knop op een andere plaats zitten in de middenconsole, bijvoorbeeld rechts naast de volumeknop van je radio of rechtsboven het scherm van de navigatie. Wanneer de sensoren actief zijn brandt er een led indicatie. Wanneer de sensoren d.m.v. deze knop handmatig worden ingeschakeld zullen ze niet boven een bepaalde snelheid uitgaan. Misschien is dit je probleem en “lijkt” het alsof de sensoren zichzelf inschakelen wanneer de auto in de eerste versnelling gezet wordt en je vrij kort op je voorganger komt/ staat.
De vraag is nu hoe de sensoren geschakeld staan, automatisch of handmatig? Blijft de led branden als je vooruit rijdt met meer dan 30 km.uur? Als ze blijken op handmatig te staan moet je de knop nogmaals indrukken om ze weer automatisch te zetten.
16 november 2015 om 17:46 In reactie op: Nieuwe Insignia Airco en software nog lang niet 100% #18264823Ik dring niets op, hoe kom je erbij? Ik geef alleen mijn visie. Ik ben niet de enige die dit aangeeft, het internet staat er vol mee. Als je het niet van mij wil aannemen, ga dan lekker door met wat je doet en blijf je met de stank zitten.
“Ik wil het niet, ik doe het niet want het staat niet in het boekje”. Sta je ook zo te schutteren bij de garage en niets wil aannemen van de “professional”?
Als het je niet aanstaat wat men hier als mogelijkheden aandraagt, kom dan ook niet lopen janken op dit forum waar men elkaar als volwassenen behandeld en zich niet als een klein kind gedraagd. Basta!
15 november 2015 om 18:05 In reactie op: Nieuwe Insignia Airco en software nog lang niet 100% #18264821Ik wil hier niet eens meer op verder gaan. Jullie willen allebei niet luisteren naar wat anderen zeggen en bestempelen wat anderen aandragen als “flauwekul” of trekken zaken uit hun verband en context. Sorry, maar ik vind dit respectloos naar andere forumleden incluis mij die een andere kijk op de zaak heeft en uit ervaring spreekt.
Blijf lekker eigenwijs, je krijgt vanzelf een keer de rekening gepresenteerd. :roll:
14 november 2015 om 19:20 In reactie op: Nieuwe Insignia Airco en software nog lang niet 100% #18264819Jij mag het flauwekul vinden. Wees er blij mee dat jij er (nog) geen last van hebt. Misschien zijn er andere omstandigheden waardoor TS deze problemen ervaart, daar kan ik zo op afstand niet op oordelen. Misschien heb jij de auto in een garage staan met de ramen open terwijl TS de auto in de buitenlucht parkeert en de ramen dicht moet houden. Dat eerste geval is genoeg om de “schimmellucht” uit de auto te houden daar het interieur beter wordt geventileerd. Ik geef slechts aan wat mij is verteld en tot nu toe bij alle (verschillende merken en typen) auto’s die ik heb gereden waar airco in zat prima heeft gewerkt. Ik heb mezelf gewoon aangewend om de airco uit te zetten voor ik mijn bestemming heb bereikt zodat de verdamper kan drogen. Ik heb nooit, ook niet bij mijn huidige Insignia, last van de “kattenzeiklucht” zoals TS dit omschrijft en vervang eens per jaar mijn interieurfilter.
14 november 2015 om 16:50 In reactie op: Nieuwe Insignia Airco en software nog lang niet 100% #18264817@ Krommenek. Waarom probeer je niet gewoon de airco wat minder te gebruiken (na vervanging en de lucht weg is) en/ of deze uit te schakelen voordat je op bestemming bent om eens te kijken of het wat uitmaakt. Ik heb vele auto’s met airco gehad en nooit last gehad van stank, puur omdat ik mij hou aan wat specialisten aangeven. Zoals ik al aangaf zeggen aircospecialisten dit niet voor niets. Dat het niet in het boekje staat doet er niet toe. Er staat ook in het boekje van de magnetron niet dat je er de kat of hond niet in mag drogen. Om maar een ander voorbeeld te noemen. Of je blijft lekker eigenwijs en blijf met de stank zitten. Overigens is altijd in aifco zitten ook niet gezond….
Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk
@AstraOPC2010 wrote:
…… Raam is nieuw en schoon……..
Is de voorruit vervangen? Misschien is de gel tussen ruit en sensor niet (goed) aangebracht. Verkeerde type voorruit gemonteerd. Is het een origineel Opel of imitatie (Carglass/ Autotaalglas).
Sensor die je in je link hebt zou met 2 klikverbindingen aan de zijkant los te maken moeten zijn van de houder die op de voorruit gelijmd zit. Als ik de afbeeldingen op Google mag geloven aan de korte zijde die je omhoog/ omlaag draait. Lijkt wel een scharnierverbinding met veerwerking. Ik zou alleen niet zitten klooien met folie oid ivm de gevoeligheid van de sensor. Deze moet een vrij zicht hebben.

Voor wat betreft de verlichting, neem ik aan dat je een schakelaar hebt met auto stand. Dan zou de schakelaar op de “On” stand, dus maximaal naar rechts gedraaid de lampen laten branden als de motor loopt. Als je de motor stopt schakelt de verlichting naar stadslicht. Zodra je de sleutel uit het contact haalt moet alles uitgaan.
Kun je niet gewoon de lichtschakelaar op de “aan” stand laten staan als je de motor uitzet? Als je de sleutel uit het contact trekt gaat het licht toch uit? Misschien moet je nog extra de deur openen, maar zo werkt het bij mijn Insignia wel. Kun je ook de folie achterwege laten. Probeer het maar.
Ik weet niet welk type sensor je hebt. Bij mij zit deze gemonteerd:


Mijn sensor zit met het dekseltje (rechterdeel) samen met de sensor vast op de houder, als je de twee delen bij elkaar drukt zit het vast. Wanneer je het deksel over de blokkering heen haalt kun je zo de sensor van de houder op de ruit halen.
Laatste update: De automatische verlichting werkt eindelijk naar behoren!!!! Nadat de sensor op de voorruit vervangen is. Het had dus toch niets te maken met het bolletje op het dashbord wat idd voor de ACC is.
Nu schakelt de verlichting binnen 5 seconden aan en uit afhankelijk of de tunnel wordt in- of uitgereden. Korte onderdoorgangen ligt aan de intensiteit wat de sensor (nog) oppikt door wat er aan de andere kant aan licht doorsijpelt (enige plek waar de verlichting kort aan en uit gaat is op het knooppunt Rijnsweerd bij Utrecht in de boog van de A28 naar de A27 richting westen). Eindelijk van de ergernis af. Wellicht dat meerdere dit herkennen of dezelfde symptomen hebben en het willen laten verhelpen is dit de oplossing, naast een eventuele BCM module update.
Zit er wel een Bluetooth module in? Zonder dat gaat de telefoonfunctie ook niet werken. Als die er wel in zit (zie config-instellingen op je scherm) moet je eerst de telefoon “pairen” met je carkit in de auto. Hoe staat in de gebruiksaanwijzing voor het Entertainment systeem. Vaak is de code 1234 of 0000 (standaard af-fabriek). Je moet ook eerst de koppeling open zetten in de auto en de telefoon laten zoeken naar bluetooth apparaten. Je zal geen “Insignia” maar een apparaatcode zien in de telefoon. Als je gekoppeld hebt kun je zelf de naam in de telefoon aanpassen.
Helaas is het nog niet helemaal in orde. Ik heb nu langere tijd en onder verschillende omstandigheden gereden (zon, regen, bewolking) en blijkt er na de update juist nu andersom traag gereageerd te worden door de automatische verlichting. Als ik nu een tunnel in rij gaat de verlichting niet aan of pas aan het eind als ik er bijna uit ben. Bij parkeerkelders etc. gaat het wel meteen goed aan en uit. Het lijkt wel snelheid gerelateerd te zijn. Andere aan de automatische verlichting gerelateerde zaken (zoals follow-me-to-the-home functie) werken niet meer zoals eerder (bij ontgrendelen brand altijd de verlichting, ook overdag) waar dit normaal niet gebeurde voor de update. Ik heb het nu uitgeschakeld in de systeemconfiguratie van de auto. Iig zaak dit bij de dealer aan te geven. Binnenkort maar weer een afspraak maken.
Het enige wat ik mij nog kan bedenken waarom het niet werkt naar behoren is dat er iets is met de sensor op de voorruit. :hmmz Ik vermoed dat die op de eoa manier “verblind” lijkt te raken wanneer je van licht naar donker rijdt (wat je zelf ook ervaart als je van je zonovergoten terras naar binnen gaat en je ogen even moet “wennen” aan de andere lichtomgeving. Waarom het omschakelen bij parkeergarages etc. wel direct verloopt (met een acceptabele vertraging van enkele seconden) en in tunnels op de (snel)weg niet of veel te laat (en nee, het ligt niet aan de verlichting in de tunnels, want ook in de donkerste tunnels zoals Benelux gebeurd hetzelfde) begrijp ik gewoon niet. Of er is iets mis met de positie op de voorruit (scheef, niet recht achter donker vlak) waardoor e.e.a. verkeerd werkt. Dit mag de dealer uitzoeken.
Wordt vervolgd.
27 maart 2015 om 07:47 In reactie op: motorstoringlampje gaat soms branden na tanken van benzine #18270298We vergeten even wat de reden is waarom het motorstoringslampje gaat branden. Zoals TS aangeeft is de auto uitgelezen, echter was op dat moment het mm lampje uit. Oftewel het is een tijdelijke storing die gereset wordt als je de motor afzet en opnieuw start.
Mijn advies is dan ook met de dealer een afspraak maken dat zodra het mm lampje gaat branden hij meteen naar de garage rijdt en de motor niet afzet voordat de storing is uitgelezen. Dit is de enige manier om erachter te komen wat het probleem is dat de storing veroorzaakt.
Zoals ik eerder heb aangegeven, ik kan me niet voorstellen dat het aan de brandstof uit het tankstation ligt. Zeker niet omdat de in Nederland verkochte brandstoffen eigenlijk maar 5% ethanol bevatten geen 10% zoals hier wordt geschetst en in Duitsland wel gebruikelijk is. Ook al zou het het laatste druppeltje zijn van een oude voorraad uit een depot, dan nog moet het voldoen aan de kwaliteitsstandaarden van de in Nederland verkochte brandstoffen, dus het volume aan water kan nooit in de grondtanks komen. Of er moet iets serieus mis zijn bij dat tankstation van Tango.
Lees anders hier eens over E10 brandstoffen: http://www.e10benzine.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
27 maart 2015 om 00:34 In reactie op: motorstoringlampje gaat soms branden na tanken van benzine #18270295Als je er zo van overtuigd bent dat het aan de brandstof ligt van de pomp waar dit optreedt, zou je een klachtenprocedure kunnen opstarten om met bewijzen te komen dat de kwaliteit niet deugt. Of gewoon niet meer tanken daar en bij de gerenommeerde tankstations tanken en iets meer betalen.
Laatste update: Vandaag de auto bij de dealer in Epe gehad. Klaarblijkelijk was er (nu) wel een update (voor de BCM werd mij verteld). Auto kwam werkplaats binnen met verlichting aan (stond buiten in de zon), en na de update en wat andere checks naar buiten waar de verlichting naar DRL omschakelde binnen 5 seconden nadat de auto uit de werkplaats was gereden. Dit geeft de burger moed. Dit is wat ik verwacht van automatische verlichting.
Het navi-scherm schakelt ook keurig om van nacht naar dag en v.v. waardoor ik eindelijk overdag mijn navigatie kan aflezen (of wat er dan ook op het scherm wordt getoond). Na een half jaar “vechten” eindelijk een compleet en goed werkende auto. :wors Btw, de sensor welke ik eerder op de foto had staan is idd een goede, Opel heeft een verbeterde versie voor mijn Insignia i.v.m. aansturing van licht en ECC. Klaarblijkelijk werken deze toch samen.
Ik hou het nog even in de gaten de komende weken of dit een “toevalligheid” is of dat het nu struktureel is opgelost. Wordt vervolgd.
25 februari 2015 om 04:53 In reactie op: Nieuwe Insignia Airco en software nog lang niet 100% #18264809Climate control maakt ook gebruik van de airco indien noodzakelijk om de temperatuur op de gewenste te krijgen. Als de gewenste temperatuur is bereikt kan daardoor de airco uitgeschakeld worden. In die zin wijkt deze af van een “standaard” airco welke alleen met een knop aan en uit te zetten is (handmatig). Misschien dat daarom diegenen met een ecc geen nare luchtjes hebben. Door condensatie op de wisselaar (bij het interieurfilter) kan bij beide systemen op termijn schimmelgroei ontstaan indien de wisselaar (en daarmee ook het filter) niet droog (genoeg) is wanneer de auto wordt stilgezet. Daarnaast is mij door een airco specialist aangeraden om, bij veelvuldig gebruik van airco/ ecc met aircostand aan, het interieurfilter eens per jaar te (laten) vervangen aangezien er toch behoorlijk wat troep in kan gaan zitten (pollen, berkenzaadjes etc.) zitten wat ook weer onder invloed van vocht kan gaan schimmelen. Sommige merken hebben hier meer of minder last van.
Ik gebruik de “koelfunctie” van de ecc in mijn Insignia amper, alleen bij beslagen ruiten in de natte perioden, en in de zomer om de temperatuur in de auto behaaglijk te houden, maar zet deze zowiezo uit voordat ik thuis ben om de boel te laten drogen met rijwind.
25 januari 2015 om 12:25 In reactie op: motorstoringlampje gaat soms branden na tanken van benzine #18270279Probeer eens een andere Tango. Komt het dan nog terug dan zou ik bovenstaand traject ingaan en de maagtschappij aansprakelijk stellen. Ik heb een Insignia, nergens last van, ook niet bij mijn vorige Vectra’s en Astra’s wat ik gereden heb.
25 januari 2015 om 12:12 In reactie op: motorstoringlampje gaat soms branden na tanken van benzine #18270277Zal lijkt me weinig te maken hebben met de benzine die je hebt getankt. Ik tank ook bij Tango en heb geen probleem met mm lampje. Zou ook niet mogen want brandstoffen die in Nederland verkocht worden moeten aan bepaalde eisen voldoen. Als jij het vermoeden hebt dat het aan de brandstof ligt zou je een monster uit je tank kunnen nemen en ter beoordeling aan een onderzoeksinstantie aanbieden ter controle en analyse. Met deze uitkomst kun je de pomphouder of maatschappij aansprakelijk kunnen stellen voor eventuele schade als blijkt dat de brandstof niet voldoet. Maar dat is een zeer lang en moeizaam traject.
De storing zal hoogstwaarschijnlijk met de code verband houden, dat de nokkenaspositie sensor een fout heeft gegeven. Dit kan verschillende oorzaken hebben: Bedrading, sensor defect, ketting opgerekt, etc.
Update 2: Ook maar eens langs de officiële dealer. Die gaf aan dat Opel nog wel eens wil wisselen van partnummers en dat er aan het lijstje geen rechten e.d. kan worden ontleent. Ik ga er dan maar vanuit dat de sensor op het dashboard idd een goede is ook al wordt dit niet aangegeven op internet.
Vwb het laat terugschakelen van dimlicht naar DRL kwam men met de volgende opmerking: Mogelijk kan dit te maken hebben met een update (of ontbreken ervan) waardoor de combi regen-/ lichtsensor voor tunneldetectie (zo heet dat ding dus…) niet goed functioneert, of dat deze toch defect is geraakt aangezien de klacht niet consequent optreedt en/ of reproduceerbaar is. Echter is men niet bereid de auto door te lichten of, en zo ja welke, updates moeten worden doorgevoerd zonder dat ik de portemonnee moet trekken. Ik ben van mening dat Opel dit als service zou moet aanbieden aangezien ik nergens anders terecht kan als bij de dealers voor het doorvoeren van updates. Per slot van rekening is dit een vorm van aanpassing op het product.
Inmiddels heb ik hierover contact gehad met Opel Nederland. Wordt vervolgd.
-
AuteurBerichten