Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Volgens de [url=https://docplayer.nl/17327449-Opel-insignia-gebruikershandleiding.html] handleiding op pagina 45 en 46 [/url] kun je het dak op een aantal manieren bedienen.
Mocht dit geen oplossing geven dan bij een dealer langs om na te laten kijken of te initialiseren. Ik lees in de handleiding (online op internet te vinden) dat bij een stroomonderbreking het dak beperkt te bedienen is. (helemaal rechts onderaan).
Waarom zou je de gasklep willen resetten? Zoals je aangeeft loopt de motor prima als deze op temperatuur begint te komen en het toerental zakt. Blijkbaar zit er iets niet goed in de mengselverrijking (vroeger “choke” genoemd) als je motor nog koud is. De gasklep heeft daar geen invloed op.
Wat je misschien zou kunnen doen is de injectoren (laten) reinigen en/ of laten bekijken op verstuif beeld bij een specialist. Misschien wil je eerst zelf experimenteren door een additief (injectorcleaner) aan de brandstof toe te voegen en normaal te rijden, al heb ik daar zelf weinig tot geen ervaring mee of dit daadwerkelijk effect heeft zoals de fabrikanten dit claimen. Baat het niet, het schaadt ook niet.
Injectoren kunnen vervuilt of versleten (dan vervangen) zijn door gebruik van verkeerde/ vervuilde brandstof. Gebruik ook liever geen E10 brandstof maar de premium varianten (98 RON) ook al zou de auto hierop kunnen lopen volgens de checker op internet. Welke brandstof tank je?
Ik zou het je niet kunnen zeggen. Wellicht kun je de live data (laten) uitlezen als het gebeurd. Zomaar iets uitwisselen kan aardig in de papieren lopen als het niets oplost. De temperatuursensoren zitten voor en na je roetfilter. Kan ook een PCM (powertrain control module) update voor zijn (alleen via de dealer). Wellicht kunnen ze je daar ook wel aangeven waar de P2428 foutcode door wordt veroorzaakt met de officiële Opel uitleesapparatuur. Hoe ben je overigens aan de foutcode gekomen, eigen uitleesapparatuur?
Als je op de foutcode zoekt op Google krijg je ook wat voorstellen om de sensors op alternatieve manier door te meten.
Mogelijke oorzaken [url=https://nl.vermin-club.org/p2428-obd-ii-trouble-code-exhaust-gas-temperature-too-high-bank-1-1721] foutcode P2428[/url]
Toevallig steenmarters in de buurt?
Ik zou de eerstvolgende keer dat het weer gebeurd, meteen naar de dealer rijden en hem uit laten lezen. Als het kan niet de motor uitzetten voordat deze is uitgelezen.
Ik lees temperatuursensor en “heel koeling systeem” vervangen. Wat valt er volgens jou onder “heel koelsysteem”? Klinkt mij als een niet goed werkende thermostaat.
Opel dealer bezoeken en de afstelling van de selecteurkabel(s)/ schakelaar laten nakijken/ afstellen. Wil de sleutel er in de N stand ook niet uit? En als je wat speelt met de pook en de sleutel tegelijk draait? Lukt het dan wel?
Advies is om bij een auto-airco specialist langs te gaan en het systeem na te laten kijken. Vaak wordt dit veroorzaakt door een (bijna) leeg systeem. Door de jaren heen verliest een systeem tot 10% van zijn inhoud ook als deze niet wordt gebruikt door lekkage via de verschillenden koppelingen. Door uitdroging van de keerringen wordt de lekkage erger. 1x per maand een kwartiertje de airco mee laten draaien hou je deze in conditie. Airco is niet alleen voor warme dagen, al denken mensen dit vaak wel. Het helpt ook om tijdens vochtige dagen de ramen te ontwasemen en het interieur te drogen.
6 juni 2021 om 11:45 In reactie op: speakers insignia 2009 /lichtsensor /comfort module / banden #18422142[quote quote=18421856]hallo ik ben rob en ben nieuw hier ik heb een insignia tourer gekocht en was op zoek naar andere speakers voor in de voordeuren heeft iemand een idee waar ik passende of orginele speakers kan vinden[/quote] Speakers kun je waarschijnlijk wel bij een auto-hifi zaak krijgen, of bij een sloperij die Insignia’s heeft staan uithalen.
[quote]verder had ik een vraag over de lichtsensor , de lichtsensor gaat bv in een tunnel erg laat aan en blijft dan daarna langere tijd actief terwijl het vol dag licht is , is dit af te stellen of moet dat via de boord computer , s morgen om 07.00 gaan tijdens het openen van de auto de koplampen branden en blijven soms best wel lang branden om daarna uit te gaan hoe weet ik of ik een comfort module in mijn auto heb ( het automatisch sluiten van de ramen bij het op slot doen van de auto )[/quote]
Ik weet uit ervaring dat er een BCM(Body Control Module) update is waar ook het gedrag van de lichtsensor is gewijzigd (mijn eigen auto (MY2011) had namelijk hetzelfde probleem dat zelfs met vol zon op de voorruit de lampen nog aanbleven). Hiervoor moet je langs een Opeldealer om deze update erop te laten zetten. Zijn wel kosten aan verbonden.
Vwb de comfortmodule, dat kun je zoals mijn voorganger aangaf uitproberen door bij een gesloten voertuig de deuren te ontgrendelen en de knop vast te houden door de ramen automatisch te laten zakken. Vergrendelen en dan vasthouden zorgt ervoor dat de ramen dicht gaan. Wel vasthouden tot ze echt open/ dicht zijn! Als je de knop loslaat blijven ze staan wanneer je de knop loslaat. Ik denk dat er wel een comfort module op zit aangezien je koplampen ook aan gaan als je de auto ontgrendeld. Dit kun je instellen in het menu (aan of uit en valt onder de FTTH stand)
[quote]verder heb ik all season banden 255/55r17 er onder liggen en ik wil standaard zomerbanden er onder moet ik dan ook deze maat aanhouden of kan ik er ook smallere banden onder gooien sorry een hoop vragen maar het leek mij beter om ze allemaal in 1x te stellen[/quote]
255/55R17? Weet je dat zeker?
Volgens mij is de standaard maat 225/55R17, smaller kan wel (215/55)R17) maar hou de loadindex van de banden in de gaten aan en de snelheidindicatie voor jouw type Insignia. Een goede bandenboer kan je daar in wel adviseren. Je kan [url=https://www.autobandenmarkt.nl/automerk-banden/opel/insignia-sports-tourer] hier zelf je eigen insignia type invoeren[/url] dan krijg je vanzelf te zien welke banden geschikt en leverbaar zijn.
Standaard zitten er 255/35/20 banden onder de OPC, de andere modellen maximaal 245/40/20. Je teller op gemaakt om de juiste snelheid aan te geven (met marginale afwijking naar boven ivm wettelijke verplichtingen) maar weet uit metingen van NMI dat de tellers van deze auto’s niet al te veel afwijken icm de juiste bandenmaat tov de GPS snelheid die je bijvoorbeeld afleest op je telefoon in de navigatie.
Wanneer je banden met een hogere wang (40 ipv 35 in procenten van de breedtemaat) dan gaat deze teveel afwijken. Volgens meerdere bandencalculatoren zou dit rond de 3,5 tot 3,75% zijn. Dit mag maximaal 2% zijn. Of men hierop let tijdens de APK weet ik niet, maar het wordt door bandenleveranciers niet aangeraden om dit te doen.
Dus los of het past en geen probleem zal opleveren met rijden en sturen, hou er rekening mee dat je teller (misschien teveel) naar beneden gaat afwijken (zelfde aangegeven snelheid op je teller maar je rijdt harder in werkelijkheid) als je hogere banden op deze velgen wil zetten. Hiermee loop je kans veel fanmail uit Leeuwarden te ontvangen als je hier geen rekening mee houdt. Of je moet altijd op je GPS de snelheid rijden.
Meest voorkomende problemen bij de Insignia zijn:
– versnellingsbaklagers (zoek eens op Google naar M32 problemen), grote kans dat deze ook onder die van jouw interesse hangt.
– bobineblokken (benzinevarianten) snel defect,
– remmen (schijven) kunnen sneller kromtrekken ook al rij je als een opa, klauwen kunnen vaker dan normaal vast zitten door inwendige corrosie.
– Insignia is een zware auto met relatief weinig vermogen door te lichte motoren. Pas vanaf 1,6 Turbo of hoger wordt het interessant
– problemen met oliekoeler (lekkage naar koelvloeistof -> zwart tankje)
– cuppen van de achterbanden (mijn auto meerdere keren laten afstellen, maar geen verbetering)
Je schrijft dat je voor “Duitse degelijkheid” wil gaan. Dan zou ik je op basis van mijn ervaringen met mijn eigen Insignia zeker deze auto niet aanraden. In het verleden was Opel, zeker met de grotere reisauto’s, een echte kilometervreter, maar ja toen was de techniek ook redelijk simpel. Sinds ze zijn overgestapt op motoren van Isuzu en uiteindelijk nu onder de PSA groep vallen (Peugeot-Citroën) ben ik het vertrouwen in dit merk helemaal verloren.
Misschien er al eens aan gedacht dat deze achterin de klokkenwinkel zit? [url=http://www.clusterrepairsuk.co.uk/repair/model/vauxhall-insignia-a-instrument-cluster-speedo-repair-service] check hier maar voor de afbeeldingen[/url]
Suc6 met uitbouwen van je instrumentcluster
@liviu2004: Zelfs voor een kapot lampje kun je terug voor garantie. Dit valt onder de afleveringskosten, hebben ze dus niet goed gecheckt bij afleveren. Moet je uiteraard niet na een half jaar mee komen, maar ik begrijp uit het verhaal dat geen van de binnenverlichting werkt (is meer dan 1 lampje achterin), dus lijkt me er meer aan de hand dan alleen een defect lampje.
Ik meen dat je deze auto net hebt aangeschaft? Ik zou teruggaan naar de verkoper als er garantie op zit. Laat hen het uitzoeken.
Dat is het probleem met halogeen lampen. Die stralen tov de leds idd “geliger” licht uit. Er zijn wel H7 lampen te koop met een blauw filter op het glas die witter uitstralen (zoeken op Google), maar of deze nu echt het beoogde effect hebben wat je wil….het is nooit hetzelfde als Xenon. Daarbij is het niet zo’n eenvoudig klusje om ze te vervangen (mits je kabouterhandjes hebt).
Ik heb “gewone” H7 lampen in mijn Insignia, maar vind de gelige gloed nog wel meevallen. Misschien is jouw refelctor aangetast of het glas dof?
Ik begrijp je probleem niet geheel, maar heb je zelf geprobeerd een wijziging aan te brengen als een systeemupdate zoals dit elders op het forum te vinden is? (zoals layout/ kleuren etc.) De navigatie wil opstarten en dat deze werkt nu niet (meer)? Heeft deze unit er altijd ingezeten of is dit een upgrade van een ander (sloop)voertuig?
Als voorgaande het geval is, zul je de unit moeten herstellen met de OEM CD/DVD die ooit is geleverd met deze unit of je melden bij de dealer. Een update is er nooit voor geweest. Is dit een origineel in dit voertuig geïnstalleerde CD500 of een vervanger? In het laatste geval zal deze moeten worden aangemeld in het voertuig anders werkt deze nooit. Ook dat moet bij de dealer.
Vwb de maps e.d., als deze auto uitgerust is met een OEM navi (niet achteraf ingebouwd uit een ander type/model) hebt dan zou er de originele CD/ DVD bij moeten zitten voor je systeem. Deze kun je in de drive laten zitten of de Benelux in het systeem uploaden en dan zonder cd navigeren.
Het probleem is echter dat je dit niet kan downloaden omdat het zo’n specifieke code is en je geen eigen cd kan branden als je dat zou willen, want de unit accepteert dit niet.
Ik heb zelf een CD500, maar mijn Insignia is van MY2011 (met B als 10e karakter in het chassisnummer). Tot MY2010 is dit een A en zal de cd die ik heb daarop ook niet werken.
Accu kun je zelf prima vervangen. Het kan hooguit zijn dat je wat automatische functies van de ramen e.d. even moet doorlopen, maar dat meldt de auto zelf op het display tussen de klokken (zoals ik dat zelf heb gehad) als je de contactsleutel omdraait. Gewoon de stappen volgen en fijn rijden. Suc6
[quote quote=18406206]Vandaag toch de melding weer gekregen (met motor engine lampje) nu alleen de P0137 code. De ander is nog niet weer gekomen…… lijkt me dan dat de sensor kapot is? Of niet?[/quote]
Dat zou ik je zo op afstand niet kunnen aangeven. Een klein luchtlek in het uitlaattraject tussen katalysator en sensor (waar deze foutcode op is gebaseerd) na de katalysator kan al dit probleem geven. De sensor detecteert iets dat niet klopt met hetgeen hij verwacht van wat er langs de eerdere sensoren is gekomen. Het kan ook een defecte senor zijn. Op basis van de foutcode is het de senor die controleert of de katalysator zijn werk doet. Kan in het slechtste geval ook een probleem zijn met je kat.
Dus stap voor stap zaken elimineren. Lekkage in uitlaattraject uitsluiten -> sensor bedrading bekijken op schade -> sensor losnemen bekijken/ vervangen door nieuwe.
Als een sensor vervuilt is (was laatst ook te zien op Wheeler Dealers van Discovery Channel) krijg je ook foutmeldingen. Vervuilde sensoren komen 99% door korte ritten omdat ze niet schoonbranden (zelfreinigingstemperatuur wordt niet bereikt). Dit i.c.m. de huidige E10 brandstof versnelt dit proces.
Maar goed, ik lees dat je de auto nog niet zo lang hebt. Bovag garantie = door hun laten fixen, probleem heeft zich kort na aankoop voorgedaan.
Hebben ze ook gekeken naar de stabilisatorstangen?
Ik zie 3x dezelfde melding, ik neem aan dat het steeds om hetzelfde gaat namelijk een probleem met de lambdasonde na de katalysator. Je geeft aan deze foutmeldingen gewist te hebben met je eigen OBD-apparaat en dat de melding tot nu toe zich niet meer heeft voorgedaan. Het kan zijn dat de accuspanning laag is geweest (lang stilgestaan (in showroom) of oude accu al dan niet nioet icm kou?). Of zit er een klein gaatje in de uitlaat na de katalysator waardoor de sensor aangeeft dat wat er uit de katalysator komt niet goed is en daarmee de computer een verkeert signaal terugkrijgt voor de inspuiting. Of de sensor is daadwerkelijk kapot, maar dat moet de garage/ dealer uit kunnen lezen.
Vwb de foutcodes p0137 en p2270, er is via internet genoeg te vinden, misschien heb je hier wat aan om e.e.a. te checken. https://www.fixdapp.com/blog/p0137-code
Ik zou kijken of er een gaatje te vinden is in de uitlaat tussen katalysator en de sensor erna. Anders het even aankijken, maar er wel een schriftelijke melding over maken naar het bedrijf waar je de auto hebt gekocht. Het probleem kan zich weer gaan voordoen. Als je dit namelijk doet binnen de afloop van je (BOVAG) garantie, loopt de garantie op dit punt door totdat het euvel naar tevredenheid is opgelost. Uiteraard moet je ze wel de gelegenheid geven het probleem te vinden en op te lossen.
Dit zijn afdekkapjes voor de moeren van de achterlichten. Misschien heeft de vorige eigenaar ooit eens een lampje moeten vervangen en is het afdekklepje niet meer teruggekomen. Heb je al in de ruimte voor het reservewiel gekeken? Misschien is deze tussen de carrosserie en bekleding gevallen?
Mocht deze er echt niet meer zijn, lijkt het me niet zo moeilijk om via de dealer een nieuwe te bestellen.
Het mooie van de huidige auto’s is de CANBUS interface. Alles moet ingeleerd worden, niets is “zomaar” aan te sluiten zoals dat vroeger misschien heel gemakkelijk was om een radio in te bouwen. Waarschijnlijk is dit nu ook het geval.
Is de trekhaak origineel GM of een aftermarket merk (Brink, Bosal, GDW, Westfalia, Thule)?
Ok, gaat het om deze?
https://www.autodoc.nl/beru/7616467
Daar staat het aanhaalmoment bij en ook breekpunt
Aanhaalmoment van [Nm]: 8
Aanhaalmoment Tot [Nm]: 10
Breekpunt [Nm]: 22
Hoe weet je dat 1 van de gloeibougies defect is? Welk merk/ type heb je besteld, origineel OEM of ander merk? Welk motortype heb je?
Vaak als 1 de geest geeft gaan binnenkort ook de andere. Waarom niet allemaal tegelijk vervangen?
Vwb het aanhaalmoment, als je het had geGoogled, had je het antwoord zo kunnen vinden als je type motor en merk gloeibougie had ingegeven.
Ik heb bij een willekeurige auto-onderdelensite zo maar een dieselversie gekozen (2.0 CDTi bj 2008-2017) en voor dit type motor is het aanhaalmoment 8-12 Nm (afhankelijk werk merk gloeibougie je hebt). Een ander type motor kan een ander aanhaalmoment kennen net als het type gloeibougie.
’t Kost wel wat moeite en er moet e.e.a. los uit het dashboard. Het filmpje in [url=https://www.youtube.com/watch?v=cy0y7QKyaYc] deze link [/url] geeft een indruk wat er verwijderd moet worden om bij het display te komen. In het filmpje wordt een “gewone” FM radio uitgewisseld voor een navi scherm en DVD speler, maar het gaat om het principe.
Gebruik voor het losmaken van de plastic delen in het dashboard gereedschap zonder metaal en werk voorzichtig om afbreken van essentiële nokjes te voorkomen. Geen geweld gebruiken. Er zijn bij automaterialen zaken setjes verkrijgbaar (spatels).
Klinkt misschien vreemd, maar deed ie het voor de storing wel goed? Heb je misschien een update/ upgrade doorgevoerd die niet goed is gegaan?
Of ben je een keer ergens door een flink knipgat gereden of erg hobbelig weggetje? Dit omdat misschien de stekker(s) los zijn komen te zitten. Lijkt meer op een slechte verbinding tussen radiounit en scherm.
-
AuteurBerichten