Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
<p style=”text-align: center;”>Ok, code p0420 is idd gerelateerd aan katalysator.</p>
Als ik op die code zoek krijg ik het volgende:De P0420-code bij een Opel Insignia duidt op een inefficiënte katalysator op cilinderrij 1, wat kan wijzen op een defecte katalysator, een defecte zuurstofsensor (lambdasonde), een uitlaatlek, of andere motorproblemen.
Ik zie dat buiten de katalysator aanwijzing zelf, nog andere zaken van invloed zijn. Iets simpels als een lek in het uitlaattraject kan de sensoren al in de war sturen, en dat verhelpen is minder kostbaar dan een katalysator…Is dit 100% uitgesloten door de garage? Aangezien je de kat al hebt besteld, hoop ik voor je dat met het vervangen je probleem is opgelost.
Ben benieuwd. :whistle:
Ok, code P0402 heeft niets te maken met de katalysator. Wie je dat wijs heeft gemaakt, moet maar weer eens naar school:
De P0402-foutcode bij een Opel Insignia duidt op een te hoge stroom in het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) en is niet direct gerelateerd aan de katalysator, hoewel een verstopte katalysator een oorzaak kán zijn. Oorzaken zijn onder andere een vervuilde of defecte EGR-klep, een defecte EGR-drukverschilsensor, of verstoppingen in de EGR-leidingen.
P0402: Oorzaken, tekenen en reparaties
Foutcode P0402 wordt weergegeven en het motorcontrolelampje brandt – wat betekent dit?Het OBD-systeem detecteert een te hoge stroom in het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR-systeem). De DTC P0402 betekent “EGR Flow Excessive Detected” en geeft aan dat er meer uitlaatgas wordt gerecirculeerd dan verwacht door de motormanagementunit. Deze foutcode kan bij verschillende fabrikanten iets andere namen hebben, maar verwijst altijd naar het EGR-systeem.
Welke oorzaken kan deze foutcode hebben?
- Defecte EGR-klep (zit vast in de open stand)
- Vervuilde of verstopte EGR-klep
- Defecte EGR positiesensor
- Beschadigde vacuümslangen naar de EGR-klep
- Defecte EGR-regeling in de motorstuureenheid
- Defecte EGR-temperatuursensoren
- Lekkende EGR afdichtingen
- Verstopte EGR-koeler
- Losse of gecorrodeerde stekkerverbindingen
Welke symptomen kunnen parallel optreden met foutcode P0402?
- Controlelampje motor: Brandt continu of knippert
- Ongelijkmatig stationair toerental: Motor loopt ongelijkmatig stationair
- Vermogensverlies: Verminderd motorvermogen tijdens accelereren
- Verhoogd brandstofverbruik: Lagere verbruikswaarden
- Kloppende geluiden: metaalachtige geluiden uit de motorruimte
- Startproblemen: Moeilijk starten, vooral als de motor koud is
- Zwarte rook: Donkere uitlaatgassen uit de uitlaatpijp
Hoe het probleem van foutcode P0402 oplossen?
- De reparatie vereist een systematische diagnose van het EGR-systeem om de exacte oorzaak te achterhalen.
- Verwijder de EGR-klep, reinig deze grondig of vervang deze volledig als deze defect is.
- Controleer alle vacuümslangen en aansluitingen op het EGR-systeem en vervang beschadigde onderdelen
- Test de EGR-positiesensor en vervang deze als de meetwaarden onjuist zijn
- Controleer de elektrische aansluitingen en stekkers van de EGR-klep op corrosie en reinig deze.
- Demonteer en reinig de EGR-koeler of vervang deze indien verstopt
- Controleer de motorregeleenheid op software-updates en herprogrammeer indien nodig
- Voer een volledige diagnose van het EGR-systeem uit met een professioneel diagnoseapparaat
Ik hoop dat je hiermee wijzer gemaakt bent. Alleen een katalysator vervangen o.b.v. code P0402 is voor mij geen optie als, zoals hierboven beschreven, de oorzaak (mogelijk) elders ligt. Sensoren, bedrading en stuurapparaten zijn imo vaker de boosdoener. Ik weet t, het is zoeken naar de speld in de hooiberg.
Btw, je geeft aan dat de garage wel de “imitatie” wil vergoeden, of als het om een originele gaat alleen de montagekosten. Mocht je toch voor kat-vervanging willen gaan, is de optie: origineel laten monteren en de garage het deel van wat de imitatie kost vergoeden op de totaalprijs van de originele (dus met bijbetaling van jouw deel)?
Heb je een foutcode bij de storing van het mm lampje? Vaak zegt dat meer, dan rücksichtlos de katalysator te (laten) vervangen. Voor een auto van 2019 zou dit voor mij iig niet de eerste optie zijn. Mijn Insignia (type A) is van 2011, en rij met de 1e kat nog steeds rond zonder problemen.
Vaak is er meer aan de hand, waardoor de CO2 uitstoot te hoog wordt. Vandaar de foutcode(s) die het managementlampje triggeren. Merk je ook iets aan de auto als je er mee rijdt, bijv. inouden, (veel) meer verbruik, nagelen of niet op alle cilinders willen lopen? Geen luchtlekkage in de leidingen van en naar de turbo?
Hoe je de auto gebruikt is ook van invloed. Vele korte ritjes zorgt ervoor dat de kat niet goed op temperatuur komt en dus inwendig vervuilt. Enige remedie is om een flinke rit te maken en de kat zijn werktemperatuur te laten bereiken en zo zichzelf te reinigen.
Maat van de speaker weet ik zo niet, maar er staan op internet genoeg auto-demontagebedrijven die vast wel een deurspeaker hebben liggen voor jouw Insignia.
Vwb de ledverlichting in de koplampen, ik snap je vraag i.v.m. het moeilijk kunnen vervangen van die lampen als ze vaak kapot gaan. Ik weet niet of de LED’s wel voldoende opbrengst hebben en het juiste lichtbeeld geven. Het kan problemen geven met de APK en afkeur. Daarnaast krijg je foutmeldingen dat de verlichting defect zou zijn, omdat de ledlampen veel minder vermogen afnemen dan een standaard halogeen lamp.
Mijn advies, gewoon een goed merk lamp monteren en niet het glas aanraken (ik heb zelf Osram in mijn Insignia en rijdt er al bijna 1,5 jaar mee zonder uitval). Koop ze ook bij de automaterialenzaken en niet in DHZ of supermarkt.
Ik vind het erg bijzonder dat een Opel dealer niet (meer) aan een dergelijk onderdeel kan komen en dat daardoor jouw auto eigenlijk is afgeschreven, omdat er een onderdeel van de airco niet meer leverbaar zou zijn. Er zijn Insignia’s op de weg jonger dan die van jou. Als die met eenzelfde probleem gaan kampen als er wat mankeert aan de airco heeft Stellantis een groot ‘probleem’.
Misschien kun je eens vragen op die onderdeelnummers bij Opel Ap van Beek in Apeldoorn (geen dealer maar wel expertise) via Whatsapp (0637335817). Heb de ervaring dat hij vaak meer kan regelen dan bij de dealers.
Ga eens langs bij een aircospecialist. Vaak kan deze wel kijken wat er aan gedaan kan worden of aftermarket (gezien de dealer het niet kan leveren) onderdelen kan bestellen (vaak ook wel goedkoper).
Als het scheurtje in het aluminium niet te dicht bij het rubber zit, kan dat prima met TIG gelast worden.
Lijkt me niet een onderdeel dat niet verkrijgbaar is. Ik heb (helaas) de negatieve ervaring dat Opel dealers geen losse onderdelen verkopen aan particulieren, maar wel voor je kunnen monteren (tegen werkplaatstarief.. :wacko: .)
Misschien kun je naar een auto-onderdelen (aftermarket) shop gaan met je onderdeel, wellicht kunnen ze het defecte onderdeel als alternatief merk aanbieden. Overigens, Opel gebruikt zelf ook de aftermarket onderdelenhandel maar geeft er een eigen GM-onderdeelnummer aan.
[img]

Voor zover ik dat in de folders van Opel mag lezen, zijn alle modellen die AF fabriek een originele Opel trekhaak hebben gemonteerd, dit standaard aanwezig zou moeten zijn. Het wordt geactiveerd zodra je een stekker in de aansluiting steekt.
Ik kan er in de manual weinig over vinden, behalve dat het onderdeel is van het ESP
Jij hebt een Thule aftermarket trekhaak. Deze moet bij montage wel zijn ingeleerd op de auto, maar dat kun je het beste laten checken bij de dealer of inbouwwerkplaats
Soms wel en soms geen beeld bij nemen van drempels (of andere onefffenheden) kan duiden op losse connector(en). Deze kun je, wanneer je de module hebt losgeschroefd, checken en (opnieuw) vastzetten (zou het eenvoudigst moeten zijn).
Maar het kunnen ook andere mogelijkheden zijn:
– defecte Led’s/ printbreuk/ Defect HMI module –> contact opnemen met KMS Apeldoorn (zie https://kms-apeldoorn.nl/reparaties/opel/astra/k-vanaf-2015/reparatie-opel-hmi-module-uitval). Schijnt vaker voor te komen bij Insignia’s B
– storing in infotainment systeem –> idem #2 of dealer
28 juni 2025 om 08:08 In reactie op: Waarschijnlijk motor kapot opendak opel insignia sports tourer 2014 #18558784Hoe weet je zeker of het de motor is die defect is? Vaak is het probleem een zekering. Of de schakelaar voor het openen en sluiten.
Als ik op internet zoek, kom ik veel van dezelfde issues tegen.
Als eerste zou je je accu kunnen afkoppelen (min-pool) voor minimaal 60 minuten. In meeste gevallen helpt dit de storing op te lossen indien het een canbus storing betreft (zie het maar als een computer reset). Na aansluiten wel even al je electrische ramen opnieuw programmeren voor automatisch openen en sluiten. Ik neem dat je weet hoe dit moet. Anders staat dit ook wel op internet.
Sommigen hebben het over een zekering die kapot is van het infotainment systeem (al kan ik die link niet leggen, want zelfs zonder actieve radio moet het systeem ook werken al heb ik vaker vreemde issues gezien die totaal niet logisch waren en wat de oplossing bleek te zijn).
Mocht het probleem terugkomen, zou ik toch even de boel laten uitlezen. Vaak kan men met een diagnoseapparaat meer uitlezen.
6 april 2025 om 10:07 In reactie op: Storing ESP en Gasklep/pedaal Opel insignia 2010 1.6T na bluetooth bellen? #18557655ANWB advies opvolgen lijkt me nu idd he beste zolang je nog garantie hebt. Btw, als de storing weer opduikt met deze storing direct naar de verkoper en laten uitlezen (niet de motor uitzetten!)
P2279 heeft te maken met een lekkage in het inlaattraject (kan een scheurtje zijn in een slang na LMM). Komt helaas vaker voor bij turbo motoren.
Vwb de electronische storing icm Bluetooth ken ik niet. Zou geen invloed mogen hebben op andere electronica. Tenzij het probleem wordt veroorzaakt door een falende accu. Heb dit helaas zelf mogen ondervinden waardoor er steeds vage klachten ontstonden met de anti-slip regeling en ABS, maar niet met de motor.
Lijkt mij een probleem met de BCM (Body Control Module). Misschien eens laten uitlezen bij dealer
N.a.v voorgaande post, komen enkele vragen in mij op:
– Is de auto particulier of bij een bedrijf gekocht?
– In het laatste geval, is de auto gekocht met garantie of niet?
– Is het een aftermarket camera of niet?
Als je de eerste 2 vragen kan beantwoorden met “bedrijf”en “ja” dan zou ik je willen adviseren om je klacht daar te laten verhelpen.
Indien het laatste van toepassing is (aftermarket camera) ben ik bang dat deze buiten de garantie gaat vallen. Heb je voor aankoop wel gezien dat deze werkte?
Verder behoren (mits OEM) originele GM onderdelen op de auto “ingeleerd” te worden. Als de display hetzelfde partnummer heeft in zowel de Astra als de Insignia, maakt t niet uit uit welke auto ze komen of bouwjaar, zolang dat maar gedaan is. Wel is belangrijk hoe de camera is aangesloten op de display (zeker in geval van een aftermarket item).
Voor zover ik weet is er alleen op de Insignia B een OEM achteruitrij camera aanwezig. Op de A niet. Wel op de Astra J (GTC en station) v.a. MY2010.
Het managementlampje brand al 1,5 jaar maar ze kunnen het niet vinden?
Elke garage kan met OBD uitlezing precies vaststellen waar het brandende management lampje door wordt veroorzaakt! Dus jouw opmerking daarover is imo al vreemd.
Ga naar een garage en vraag naar de codes die ze uitlezen en met dit lampje te maken hebben. Met de code(s) kun je gericht het probleem verhelpen. Beginnen meestal met een P of U en 4 cijfers
Nu is het voor ons ook gissen.
29 januari 2025 om 14:55 In reactie op: Hoort hier een plug of dop? afdichten? (waterlekkage) #18556831Het lijkt erop dat er idd sprake is van een afgetaped gat (af-fabriek) dat door de tijd aan het vergaan is en daardoor lekt. De plaatst lijkt wel bij de ophanging van de achterbumper. Op de foto is e.e.a. al verwijderd om het zichtbaar te krijgen https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/threads/insignia-water-in-boot.766585/#lg=thread-766585&slide=0

Remedie zonder alles los te maken is afkitten. Water is een moeilijk probleem om vast te stellen waar het precies vandaan komt.
Suc6
Mocht je nog eens gelegenheid hebben, check dan het volgende:
– Versnellingsbak: kijk naar het lagerdeksel, dan weet je of je een probleembak hebt (linker op de foto) of de geupgrade versie (rechter op de foto) waarbij een extra oliekanaal aanwezig is voor de 3e/ 4e versnellings as. Als je voor de auto staat zit dit deel rechts onder de accubak. Als je op internet zoekt kom je genoeg tegen om te onderzoeken/ ontdekken of er al speling op de lagers zit in geval van de M32 type 1.

– Cuppende banden kun je voelen. Strijk met je hand tegen de draairichting van het wiel in en voel je een “zaagtand” dan is het idd cuppen. Echter, cuppende banden zullen geen kloppende geluiden veroorzaken, dat kan wel een lager zijn of iets in de ophanging. Als je harder rijdt kan een lager gaan zingen. Het is wel lastig om tijdens het rijden precies te lokaliseren waar geluid precies vandaan komt. Pas als de wielen van de grond (op brug of lift) zijn kan eventueel op speling of geluid tijdens het draaien geluisterd worden.
– mbt de vochtige koplampen, wellicht willen ze die droogmaken, maar als je er definitief vanaf wil zijn dan moeten ze vervangen worden. Is bekend probleem bij Insignia’s
De C0600:0A verwijst naar de versnellingsmeter rechtsvoor. Die geeft signalen te langzaam/ niet door aan de controlemodule. Dit kan veroorzaakt worden door:
- Slechte massa
- Stekkerverbinding gecorrodeerd
- Kabelbreuk
- Sensor defect
- Module defect
0600-0A / C06000A
Circuit Intermittent
Loose connections, intermittent wiring faults.
Inspect connectors and wiring for intermittent issues, perform wiggle test.De code c0600 duidt op een defect aan het flexride systeem. Echter, als je dit met een uitleesapparaat hebt gevonden, moet er ook bij staan welke sensor of circuit het betreft. Als je een uitleesapparaat hebt kun je dan ook de storingscode van de koplamp uitlezen?
Vwb de c0600 code. Het hoeft geen defect te zijn aan een component. Het kan ook slecht contact zijn van een stekker of kabelbreuk. Als ik er wat langer over denk kan de storingsmelding van de linker koplamp ermee samenhangen.
Weet je of je marters in de buurt hebt? Die houden van kabels en het zal me niet verbazen dat dit de reden is van de storing(en).
Service wielophanging is al vaker besproken. Heeft jouw auto een optie tussen normaal en sportstand te schakelen? Voelt de ophanging stug aan, ondank dat je in stand “Normaal” rijdt? Dan kan een sensor of iets in de gehele schokdemper defect zijn of een stekkeraansluiting gecorrodeerd. Kun je bij de dealer laten uitlezen.
Vwb de verlichting: Komt deze melding altijd op “Auto” stand ongeacht welke lampen er gaan branden, dus zowel alleen DRL aan of ook met dimlichten? Heb je veel vocht in de koplamp?
Welk type DRL heb je, de led of gloeilamp versie? Bij de laatste is de lamp een combi met 2 gloeidraden (21 en 5 watt). Als 1 van de 2 kapot is kan in het geval alleen de DRL zou moeten gaan branden (in Auto stand), het draadje van de 21 watt kapot zijn en daarom de melding geven, terwijl als het dimlicht brand alleen de 5 watt in de DRL lamp brand en komt de melding niet. Als je dimlichten branden doet de 21 watt niets en verklaart dit waarom je op de andere standen van de lichtschakelaar de melding niet ziet.

Koppeling is hydraulisch bekrachtigd. Misschien een keertje laten ontluchten kan helpen. Mocht dat niets uithalen dan kan het schakelmechanisme wat “droog” zijn. Laat ze meteen de schakeltoren en onderdelen op de bak smeren in alle standen samen met de kabels (kun je eventueel ook zelf met teflon of PTFE spray).
Ben er niet zeker van of je een M32 gen1 of gen2 hebt. Dat kun je zien aan de zijkant bij het lagerdeksel. Hieronder is de linker Gen1 met de bekende lagerproblemen, rechts de Gen 2 met extra oliekanaal voor de bovenste lagers voor de 3e en 4e versnelling.

Maar zolang je geen bijgeluiden hoort zou ik me om revisie nog niet te druk maken.
Is idd warmtewisselaar/ oliekoeler. Zit achter spruitstuk en meestal pakking of scheur in behuizing.

Hier zit je probleem. afdekking verwijderen, dan zie je de dop zitten. Meteen ook de bevestigingsclips bestellen, want die gaan kapot. Kwestie van schoonmaken en afkitten. Heb t 3 jaar geleden ook bij de hand gehad, nadien geen water meer in de kofferbak of reservewiel.
Let wel op dat er soms bij het openen van het kofferbakdeksel water kan aflopen en in de kofferruimte valt. Is een onhebbelijkheid van dit model.
Als er ET49 in je velg staat is dat de ET waarde. Originele velgen voor de Insignia B zijn idd ET 49.
Vwb de spoorbreedte, hoe en waar meet jij deze?
-
AuteurBerichten