Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
HOT ROD
Deelnemer@RacesconaB204 wrote:
:hmmz Ascona/Manta 400 en WK auto’s dan?
Tractie was ook toen gewenst zou ik denken. Welk voordeel zouden ze dan hebben gezien dat ze juist hier van het concept afgestapt zijn (en minder tractie op de koop toe zouden hebben genomen)? Lijkt mij niet logisch.
Hoe dan ook de mijne is met de 4-link wat mooier gaan rijden vind ik (let wel: op het scherpst van de snede op het circuit) zeker bij het uitacceleren van snelle bochten (wil gevoelsmatig nu langer blijven rollen)
Zoals je wel weet zijn de 400’s uitgevoerd met de 4-link achteras. Dit is een betere achterasophanging maar wel veel moeilijker dan de torque-tube achteras van de Manta en Ascona, want je hebt nu boven én onder armen en die moeten goed samenwerken. De bovenste wordt aan getrokken en de onderste tegen geduwd. Het centrum waar de aandrijfkracht aangrijpt, is een denkbeeldig punt, vaak buiten de auto gelegen, net als bij de voorwielophanging van de Manta, Ascona en Rekord modellen.
Het is niet vreemd dat je Ascona een beter rijgedrag heeft met de 4-link maar het had ook anders kunnen zijn want je kunt veel fout doen.
Mogelijk zit er nog meer in maar je mag al blij zijn dat het zo uitgevallen is, per slot van rekening heeft jou Ascona veel vermogen en gebruik jij het ook (circuit dus).@ McLambo, ja je kunt nog wel 10 jaar bouwen en modificeren voor je ermee gaat rijden maar ik denk dat als je nu eerst eens je auto afmaakt zoals je van plan was en volgend jaar eens gaat rijden (?) dan kun je daarna nog eens gaan bekijken wat je nog meer zou kunnen doen.
HOT ROD
DeelnemerLouwe, misschien kunnen jullie niet zo goed lezen of zien jullie alleen staan wat je wilt lezen. Het is i.i.g. wel zo dat wanneer ik iets wil weten, dat ik me er dan ook echt in verdiep en dan komt theorie er vaak bij kijken. Praktijk ervaring?? Vanaf 1978 ben ik al met Opel CIH auto’s bezig, achterwiel aangedreven (Manta’s, Rekord’s en Commodore) en mijn A Commodore die heb ik al vanaf 1984. Daar heb ik vier jaar mee gesprint bij Explosion. Mijn achteras met volledig verstelbare geometrie is er niet onder komen waaien maar heb ik zelf gemaakt. Het is niet dat ik er geen ervaring mee heb dus. Verder ook 15 jaar ervaring met circuit auto’s, zelfbouw en fabrieks raceauto’s.
Ik lees wel dat jullie allerlei dingen door elkaar halen en praktijk ervaring staat niet altijd garant voor de waarheid.Rik, de disselbuis is verantwoordelijk voor het omhoog komen van de auto die is namelijk tot een geheel vastgebout met de achteras en die wil achterover kantelen bij het wegrijden cq. gasgeven. De langsarmen scharnieren op de veerschotels, al staan die aan de voorkant iets hoger dan is dat nog slechts een paar graden en dus niet echt relevant.
McLambo, maak eerst maar eens je auto af en ga er eens mee rijden, dan kun je nog altijd je rijhoogte veranderen als je er niet tevreden mee bent.
HOT ROD
DeelnemerHet gaat er niet om hoe hoog de auto stáát in mijn bewering, ik geef alleen maar aan dat als de kont tijdens accelereren omhoog geduwd wordt, je een tractie vermeerdering hebt.
Dit is onafhankelijk van de hoogte van de auto!
Het is zelfs zo dat als je achter stuggere veren monteert of de auto alleen achter lager zet, de werking van de achteras niet verminderd wordt. Je zult het minder zien, dat wel.HOT ROD
DeelnemerLaat maar zien dan Henk
HOT ROD
Deelnemer@McLambo wrote:
Het is meer dat het omhoog komen van de auto een bijverschijnsel is van dat de as ‘onder’ de auto doorwil bij het optrekken.
Je achterashuis, daar draaien de assen in waar je wielen aan vast zitten. Stel dat je wielen vast staan, dan gaat het achterashuis achterover kantelen als je weg wilt rijden en tilt dus je auto op.
Daarom heet de buis aan de achteras een torquetube (omdat dit een buis is) of torquearm (als het een stangenconstructie is zoals bij de Camaro’s van midden 80’er jaren).
Omdat een Ascona/Manta een korte torquetube hebben drukt hij de auto omhoog achter het zwaartepunt en zo komt de kont van de auto omhoog.
Is die torquetube of arm langer zodat hij onder of voor het zwaartepunt de auto omhoog drukt, dan gaat de hele auto of de neus omhoog.Een kont die omhoog komt geeft dus niet aan dat hij tractie verliest maar juist vermeerdert.
HOT ROD
Deelnemer@McLambo wrote:
dus om te zorgen dat de auto niet ‘omhoog’ komt bij hard optrekken moet ik uitkijken naar een rekord asje o.i.d.?
Wat is er mis aan dat de auto omhoog komt bij hard optrekken? Heb je liever dat de achterwielen omhoog komen?
Of, hoe moet ik dat zien??HOT ROD
DeelnemerNee, inderdaad niet standaard een 5bak. Blijft dus 4bak en automaat over en misschien nog de 4bak overdrive bak (C Commodore) maar ik weet niet meer hoe de cardanas aan de bak gemonteerd wordt.
Zal het ook ff veranderen.HOT ROD
DeelnemerVan de Commodore zijn alle cardanassen dezelfde diameter. Het waren allen 6 cilinders van 2.5L en 2.8L en daar zit niet zoveel verschil tussen.
Lengte was wel verschillend i.v.m. 4 bak, automaat en misschien 4bak + overdrive.9 november 2012 om 18:58 In reactie op: wat zijn de voor en nadelen van een Open luchtfilter #17945541HOT ROD
DeelnemerJe vergeet wat, omdat het oppervlak veel kleiner is, filtert het ook slechter als een papieren filter en dus komt er meer rotzooi in je motor.
HOT ROD
DeelnemerIk kan de foto’s niet zien (omdat ik op een gecontroleerd net zit, in het buitenland) maar toch even drie opmerkingen.
1 60mm verlaging, ten opzichte van wat?? Is het een Berlina, SR of GT/E ?? Die hebben allemaal een andere rijhoogte en van welke zijn ze dan uitgegaan?
2 Het is inderdaad niet echt handig om de verlaging te bekijken met een lege auto.
3 Apex veren zullen niet zo ver meer inzakken.
HOT ROD
DeelnemerIk had al een hekel aan “politiek”. Politiek wil in mijn optiek alleen maar zeggen dat ze beloven wat jij graag wilt horen en daarna doen ze gewoon wat ze zelf willen. En dan nog lachen ook.
Rutte, gelukkig heb ik niet op hem gestemt maar, wat is dat voor een kerel?? Woont ie nog thuis?? Kan hij geen vrouw krijgen?? Of wil hij dat niet?? Ook zeker nooit in dienst gezeten, of misschien als hospik??
Ik kan, en wil geen hoogte krijgen van die vent.
Recht door zee, eerlijk en dus doen wat ze beloven en dan moeten ze nog beloven wat ik wil. Ja, ik weet het is een hele lijst maar op zo’n man wil ik nog wel stemmen maar ………..waar vind je die in de politiek??
Ja, een man, géén vrouw want als je die macht geeft, dan wordt dat meteen een tiran, zo van : ik ben hier de baas, kop houden.Nee, een democratie is maar moeilijk maar je moet wat.
HOT ROD
DeelnemerFrankrijk, schitterend land ja, wel jammer dat er Fransen wonen.
@ Ben.M , ja het is ongelooflijk hoe men het initiatief van Harry Maessen tegenwerkt. De gemeente zou nog wel willen geloof ik maar milieugroepen zien de extra werkgelegenheid helemaal niet zitten en hebben zelfs het gezin Maessen met hun leven bedreigt. Fijn volk die milieugroepen maar ze moesten eigenlijk Carbid lusten (is toch een natuurprodukt??).
Momenteel zit ik enkele weken in Noorwegen, de eerste week in de sneeuw, inclusief de wegen :D
Afgelopen zondag naar de Atlantic Road geweest, 700km gereden en dan nog 5x met een veerboot (goed voor de benen te strekken en een bak koffie), 15 uur weggeweest waarvan zo’n 11 uur gereden. Helaas stonden de koplampen te laag maar toch bijna 64km/u gemiddeld dus. Alleen bij de Atlantic Road geen sneeuw maar verder alles onder een mooie laag sneeuw en soms ijs of smurrie (waar de winterbanden dus echt geen grip op hebben).
Wat een super mooie dag was dat, ook al was dat met een Golf stinkerturbo.
Veel collega’s hier gehoord over het associale inhaalgedrag van de Noren maar daar heb ik geen last van gehad.Dus McLambo, als je auto klaar is, boek een reisje in Noorwegen en leef je uit.
BTW, in Zweden kunnen ze er ook wat van hoor.
HOT ROD
Deelnemer@ RISL, Je bedoelt waarschijnlijk die van Venray maar je zult maar in Ermelo wonen :( dan is het toch wel een eindje weg.
Emmen is dan ook niet in de buurt maar daar hebben ze een speedway baan.
Tja, het nadeel van dat soort banen is toch wel dat het superstrakke banen zijn en dat is denk ik niet wat McLambo bedoelde.
Nee, als je een soort rallyproef wilt, dan ben je in Nederland denk ik zo uitgekeken.@ Rick, helaas kun je niet altijd zoveel rijden als je van plan bent maar dat hoef ik jou niet uit te leggen dacht ik.
HOT ROD
Deelnemer@McLambo wrote:
Ik heb de stuurstang met kit weer aan elkaar gezet.
3x getest of hij wel doorbrak bij een klap erop, en dat werkt super.Tuurlijk, werkt hetzelfde als origineel alleen kun je nu eventueel een andere lengte instellen (wat ik dus nodig had voor ombouw naar stuurbekrachtiging).
HOT ROD
DeelnemerHmm Ascona + BMW V8 = king:
Ascona + S65 = king: king:
Oeps, ff wakker worden. :angel
HOT ROD
DeelnemerHe Rik, heel erg jammer om te lezen dat je er mee stopt. De Ascona is steeds beter geworden kwa chassis, onderstel en remmen maar motorisch helaas niet betrouwbaarder. Dat is jammer temeer omdat de wat minder sterke motoren toch wel goed bleven maar de vraag naar meer vermogen bleef.
Het is nu eenmaal zo dat meer vermogen, meer slijtage en stukken met zich mee brengt. Dat is met andere motoren in dezelfde inhoudsklasse en met een vergelijkbaar vermogen echt niet anders. Atmosferisch en een beetje inhoud blijft dan meestal toch langer heel.
Misschien had je gewoon wat langer met een 2.4 moeten rijden en ja, je hebt natuurlijk ook wel wat pech gehad.
Het was mooi om te lezen hoe je de auto steeds op een hoger plan bracht maar ik had de laatste tijd ook wel mijn bedenkingen hoe lang het allemaal goed zou gaan. De kosten stegen het aanzien van een Ascona nu eenmaal te boven en dat is allemaal niet erg, zo lang het heel blijft.
Misschien kun je je nog bedenken en een stapje terug doen naar een 2.4 o.i.d. en dan nog jaren plezier er aan hebben.
We gaan het lezen.
Succes verder,HOT ROD.
HOT ROD
DeelnemerHeb je niet de beschikking over een pers? Een paar hulpstukken maken en je perst de as er zo uit.
HOT ROD
DeelnemerKijk eens bij koude motor en bij warme motor naar de luchtspleet in de extra luchtschuif. Bij koude motor moet daar en luchtspleet te zien zijn (V-vormig) en bij warme motor moet hij dicht zijn.
Ze gaan lang mee maar kunnen natuurlijk ook kapot.
De extra luchtschuif zit achter op het thermostaathuis, er zitten twee luchtslangen aan de voorste komt van het gasklephuis en de achterste gaat naar het inlaatspruitstuk.HOT ROD
DeelnemerDe eerste keer dat ik er mee te maken kreeg (kapotte drukschakelaar) was bij een Astra G , verder in 35 jaar nooit eentje kapot gehad. Dat wil toch wel wat zeggen denk ik, van het oude type.
HOT ROD
DeelnemerDe drukschakelaars zijn tegenwoordig niet meer zo geweldig. Waarschijnlijk is je probleem verholpen met een nieuwe drukschakelaar.
16 oktober 2012 om 16:05 In reactie op: C30NE op LPG problemen met backfires en wil soms niet starte #1806589513 oktober 2012 om 18:10 In reactie op: C30NE op LPG problemen met backfires en wil soms niet starte #18065888HOT ROD
DeelnemerHet schema kun je gewoon openen, heb ik ook op mijn compter staan en daar vandaan gehaald, geen melding van een virus gehad. :)
Die niet afgeschermde koperdraden zijn om bepaalde signaaldraden af te schermen. Die zitten meestal om draden die van een Hall sensor ofzo komt. Kooi van Faraday dus.
Als je het schema hebt, kun je kijken wat er aan de stekkers moet zitten.Succes.
12 oktober 2012 om 18:05 In reactie op: C30NE op LPG problemen met backfires en wil soms niet starte #18065893HOT ROD
DeelnemerAls je HIER op klikt kom je bij het elektrische schema. Ook kun je het opslaan.
Succes.12 oktober 2012 om 16:04 In reactie op: C30NE op LPG problemen met backfires en wil soms niet starte #18065894HOT ROD
DeelnemerNou dat blokje is in ieder geval niet spannend, dat is een ontstoor condensator voor je radio.
HOT ROD
DeelnemerAls je ze verder naar achteren monteert, zie je meer in de spiegel.
Dat is wel zo makkelijk omdat de ronde spiegels toch al niet zo groot zijn.
-
AuteurBerichten