Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Zo hé, ha!
Dat scheelt! Ik heb nu, dus na de leegloopregeling aangepast te hebben aan de ingekorte 6-cil buis, de elektronica van een 6-cilinder aan detwee nog lege stekkers gehangen en het hele zaakje nog eens opnieuw helemaal nagelopen en afgesteld.
Dit, omdat ik simpelweg geen regeling voor een 4-cil kan vinden! De gasklep staat nu in zijn meest minimum stand en het
schakelaartje in de gaskleppositiesensor blijft onaangeroerd, staat in rust nu. Was ff bang voor wat er komen zou!
En nu start hij meteen! Op zijn snelle nokkenas.

Het leerlaufregelkast van een 6 cilinder werkt er dus gewoon op. Al weet je niet of dit nu het meest ideale mengsel is voor de stationair loop,
hij zorgt er i.i.g. wel voor dat ie start EN stationair blijft draaien. Het is nu wel iets van 1000-1100 t.p.m., maar dat kan natuurlijk ook aan de nokkenas en
het afgedraaid vliegwiel liggen. Hoofdzaak is, hij blijft lopen!

Maar mocht er toch nog iemand de juiste Leerlaufregler unit hebben liggen en er vanaf wil, hoor ik het graag!
Zo lang ik de wagen heb heeft de regelunit er nooit ingezeten. De omloop zelf wel.
Heb er al gauw een ingekorte 6-cilinderbuis opgezet. Daar pas kwam ik erachter dat die Leerlaufregler helemaal niet werkte. Heb het er toen maar helemaal
afgehaald. Ik heb de wagen daarom ook nooit fatsoenlijk af kunnen stellen. Als de motor een paar keer een tijdje stationair, (nou ja stationair?!) heeft staan
warmdraaien, moeten de bougies eruit. Daar wil ie dan echt niet meer oplopen! Heb door de tijd verschillende factoren uit kunnen sluiten.
Brandstofdruk, vapourlock, andere warmtegraad bougies etc, maar het probleem met het foute mengsel bleef en is met de dikkere buis zelfs nog erger
geworden.
Het is daarom dat ik graag die regeling werkend zou hebben. Ik heb het vermoeden dat ik dan van een hoop trammelant af ben.
En idd heb ik ook een verlicht vliegwiel en snelle nokkenas.
Oké, klinkt aannemelijk. dan blijft nog de vraag wat er gebeurt bij een montage in een 4 cilinder?

Hmm, tiefe scheisse! De leerlaufregler blijkt van een 6 cilinder te zijn! alhoewel ik bij God niet weet wat het verschil is, ga ik het toch met deze regelaarproberen. De stekkercontacten in de regelaar zitten wel conform de stekkers in de wagen.
Alleen het Bosch nummer eindigt op 012 i.p.v. de verlangde 017. En op het net vind ik er ook geen ene donder over terug.

Mocht er iemand een van de hand willen doen, hoor ik het graag!
Ik mag hopen dat mijn problemen met het stationair gehannes snel over is!
Bij aanschaf blijkt er een besturingsunit niet ingezeten te hebben terwijl het inlaatgebeuren wel voorzien was van de leerlaufreglung. De twee stekkers keurig
opgebonden!
Inmiddels heb ik dus wel de hoognodige unit liggen!
Ben nu toch wat ie doet als ik het er straks werkend in heb zitten.

Heel fijn bezig, jij! Als je me kunt helpen aan dat bestandje, heel graag! Het gaat me in hoofdzaak om de 2.2E’s. 
Die is elektronisch, ja, maar daar hoort nog wel die omloop bij met die slangen en dat stappenmotortje die de hoeveelheid lucht afregelt in die bypass.
En die heb ik nu niet op die ingekorte inlaat zitten op mijn 2,2E.
En stationair lopen is nu altijd een gehannes. Heb hem wat meer luchtgegeven, ook vanwege het verlichte vliegwiel, maar heb nog altijd problemen met mijn
bougies die in een recordtijd zwart slaan.
Vandaar dat ik me afvraag of ik die leerlaufregeling niet over moet zetten?
Goedendag zeg!
Dat is, met wat ik bedoel, kennis! Goed bezig, jij!
Ik zag bij de gebruikelijke onderdeelboeren op het net ook idd zwarte exemplaren, ja.
Maarreh, ik neem je lijstje met waardes over en ga eens meten. Bedankt man.
Heb ik net gedaan, hè. De sensor heeft een NTC-karakteristiek. Als je dat ding dus langzaam warm maakt moet de weerstand langzaam teruglopen.
Bij koude begint ie dus met een relatieve hoge weerstand.
Oh ja, en het schijnt dezelfde te zijn als van een Astra F 2.0 GSI!
En ik ben nog verder zoekende………

Yep, daar heb ik het over! Een ingekorte aanzuigbuis van een 6 cilinder.
En daar vroeg ik me bij af of er een specifieke afstel-methode op losgelaten moet worden of dat je de gasklep naar eigen inzicht afstelt al dan niet met de
stelschroef van het stationaire toerental of het draadspindeltje aan de zijkant van de buis.
En wat doe je met die stelschroef met moer bovenop?
Gaskabel er losjes bij?! Ik zoek mogelijkheden omtrent luchtregeling/brandstof of zo.
Maar het enige wat ik vind is een stelmogelijkheid voor CO en de stand van de gasklep.
Dus zoveel zijn er dat niet in mijn beleving.
Lmm is ook vervangen, maakt geen reet uit.
Maar om alles maar meteen te vervangen waar je een vraag bij hebt, vind ik geen optie. Dan kun je alles wel op voorraad leggen en blindelings vervangen. Ik ga liever uit van kennis om iets te kunnen checken.
Net zoals je een thermostaat kunt testen moet er gegarandeerd ook ergens een datasheet zijn met een evt. afgebeelde curve. Waar je bepaalde waardes hebt bij bepaalde temperaturen. En dat, is kennis.

![20180220_205937[460]](https://opel-forum.nl/wp-content/uploads/fotos/18353034/pkcp9eqgg9dp9tzu102iblxif8y6bzpq.jpg)
De witte stekker rechts van het thermostaathuis, die met de twee witte draden uit het rubber, dat is de sensor die ik bedoel.
Vorige week bijvoorbeeld: Pakkingen voor cilinderkop en distributiedeksel of -carter. Uiteindelijk toch gevonden via een omweg en bij sommige sites kun je
ook kiezen uit merk, model en motor maar die hebben dan weer niet alles en kom je weer op een site waar iemand je hulp aanbiedt d.m.v. een chat.
en die is dan zo met je klaar. Geen kenteken, geen VIN-code? Das nou jammer.
Sorry, prettige avond nog!
En dan kun je zeggen dat hetzelfde blok in een Senator, Monza, Rekord E ligt, es tut mir Leit!
Lost niks op. De a-technische handige Harries vragen ook bij die blokken om; of een VIN-nummer of een kenteken.
Die hebben niet de kennis om te zeggen; Heb je een verdeler-kap met clipjes, dan heb je een Bosch-ontsteking of heeft die schroefjes, dan is het een Delco. Nee, die weten helemaal niets.
Die tikken alleen nummers in en kunnen dan kijken wat er uitkomt. CIH of Ecotech zegt hun helemaal niks! Nummers of kentekens! En dat is nu juist mijn probleem, omgebouwde circuitauto. Geen bruikbare VIN en niks kloppend kenteken!
Mooi! Dat natrekken na warmdraaien, is dat als de motor nog warm is, of laat je hem eerst weer een halve dag staan of zo?
Maakt niet uit. Ik apprecieer iedere hulp via het forum. Zeker de ervaringen van de wat oudere gedienden, die het via hun vingers nog kunnen vertalen.
Das effe iets anders dan de standaard dingen via een digitale workshop-manual! Of de snelle hardroepers!
Enne uhhhh, wat die Alzheimer betreft, volgens mijn kinders lijd ik ook aan Alzheimer Light! Dus wat dat betreft………! Ik zeg hun dan ook altijd dat als je nooit
iets doet, je ook nooit iets hoeft te onthouden!
Zo hé! Wat moet jij een grote mouw hebben waar je dit zo allemaal ff uitschudt!
Ben wel blij met deze weetjes
. Er wordt vaak van alles aangeboden met de mededeling dat het allemaal geweldig is, maar zelden dat iemand me ook kanvertellen waar het nou eigenlijk vanaf komt of waar het voor bedoelt was.
wederom bedankt Herman!

nikskenie, helemaal niets.
Wat die 6-kant inbus bouten betreft; weet jij daar misschien het aanhaalmoment van? Heb wel de momenten van de 12-kant inbusbouten.
Aha, weer wat wijzer! Wat de pakkingen betreft; ik vond vanmiddag een site waar ook de distributiedeksel pakkingen los leverbaar waren voor een paar luttele Euro’s. www.auto-onderdelen24.nl
Horen de originele kopbouten niet 12-kant inbus te zijn? Bij mij zitten er ordinaire 6-kant inbussen in en met een dermate hoge kop dat het gedeelten van de
nokkenas waar die gelagerd is er overheen kan. Dus krijg ik het ding er niet uit zonder die kop er af te nemen.
Zijn de originele 12-kant inbusbouten dan misschien lager?
En weten jullie ook er pakkingset is voor de distributiedeksel of wordt dat een motor pakkingset?
Oké! wat is dan de truc? Met een draaiende beweging de nokkenstok er uit proberen te halen? Het voelt echt of er een nok of zo ergens tegenaan zit te violen.
Zoals het er nu uitziet moet de kop er toch af, de nokken komen namelijk tegen de cilinderkop-bouten bij het uitnemen van de nokkenas.
-
AuteurBerichten