Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dit is wat het boek zegt.

Niks over stekkers. En het frappantste is dat de verdere beschrijving ook helemaal schijnt te kloppen met de mijne.

Ga ik meteen ff checken! de tweede optie die je noemt heb ik namelijk wel iemand zien doen, een eeuwigheid geleden!
Nee, die op de foto is inderdaad niet. Die foto komt van het internet ergens.
Maar de setup zoals ie daar ligt komt wel overeen met die van de Senator waar mijn motor uitkomt, tegelijk met de ontsteking en (bijna) alle bijbehorende
computers. Op die van de leegloopregeling, destijds na dan.

Dat zou gewoon de originele ontsteking moeten zijn.
En wat ik ook uit de documentatie van de Rekord/Senator/Monza haal, is dat de 2.2E ontstekingen geen mechanische vervroeging meer hebben.
Dus ga ik morgen ff de proef op de som nemen en pak ik hem er ff uit.
Kijk ik ff of jouw methode me nog iets brengt.
Hey Ghanz, da bist du schon wieder!

Wat er bij mij opzit is inderdaad de originele ontsteking, die elektronische Mega Squirt met de thyristor-module onder de bobine geschroefd.
En dat is dan, zoals jij zegt, de trouble-maker? Maar ik heb er wel de LE Jetronic (met de gele injectoren) op zitten.

En het is gelukt! Had alleen de beschikking over twee verschillende druklagers. Een met metalen omhulsel en een met kunststof. die metalen kwam uit de oorspronkelijke bak en ging niet in de koppelingsgaffel én de kogelbout. die kunststoffen wel, dussssssss.
Normaal zou ik die ook meteen vernieuwd hebben, maar dat was op zondagmiddag lastig met de bedrijven dicht
En idd, als ik de kogelbout afstel op 120, dan zou die der in flikkeren, dus is het wss toch een 8,5 duims exemplaar!
Tis daarom, he. Een dopje zou dan gemakkelijker geweest zijn.
Hey Ghanz, daar ben je weer!
Ha!Ik heb idd ook gekeken gehad bij Mantablog. Maar daar krijg je nogal een bult info over je heen voor zo iets betrekkelijk eenvoudigs vanwege de verschillende types.
Wat ik nu begrepen heb is dat je de kogelbout zo afstelt dat je tussen het uiteinde van de gaffel en het begin van de bak 120 mm meet. Mee eens?
En weet jij of er toevallig een speciaal dopje is voor op die vierkant van die kogelbout? Bij mijn Ascona hangt die getrag 240 aan een CIH2.2E, en heb nauwelijks ruimte om daar een sleutel op te zetten. Heb daar ook nog eens een dubbele uitlaat zitten. En dat vierkant is volgens mij ook nog eens maar 7,5 mm. dus daar gaat het vel van je knokkels met steeksleutel 8!
Duidelijk! Thnx!
Thanks again Ghanz!
Ik ben er weer uit! Ik heb dus een haffeltje CIH-bakken liggen naast twee Getrag 240’s!Fijn gedaan met die foto’s erbij!

Kun je, als ze naast elkaar liggen, aan de buitenkant de verschillen zien of je een 4-bak hebt voor bijvoorbeeld een 1200 of een 1600?
Aha, das een mooie uitleg!
Maar dan denk ik aan het volgende; hoe doe je dat dan, als er bijvoorbeeld ,15-duimers i.p.v. 13-ers gemonteerd zijn?
Met millimeters werken is thuis en op het circuit natuurlijk wel een stuk gemakkelijker dan met graden.
Zo! Ik denk dat ik mijn problemen omtrent het stationaire gebeuren heb opgelost Ghanz!

Vandaag weer wat tijd kunnen spenderen en de regelunit voor de leegloopregeling er aan kunnen hangen. Die met de extra mogelijkheden, weet je nog?
En het werkt! Ik kan weer gewoon mijn toerental afregelen met de luchtstelschroef boven de gasklep en als ik ope startknop druk,start hij ook gewoon!

Warm laten draaien, netjes afgesteld, en een paar keer willekeurig gestart vandaag. Lijkt gewoon goed te gaan!

En als je praat over die 1-4 mm, hoe meet je die dan, aan de voorzijde van de rand van een 13 duims velg?
Zie je wel! dat idee had ik ook al. maar wel raar dat twee verschillende erkende garages en keurstations met hun moderne gecomputeriseerde afstelapparatuur hem allebei ietwat uitspoor geven?! Misschien iets met moderne banden?
Heb het uitgebreide schema gevonden op het net. Ik ben er wel uit, denk ik. Contact A krijgt een spanning bij inschakelen airco. Schakel je niks in, gebeurt er verders ook niks.
Ik heb er nu de 027 eraan gehangen en daarop loopt ie hetzelfde als bij de 012.
De 027 heeft dezelfde contactbezetting als de 018 die ik te koop aangeboden kreeg. Dan heb ik er dus een van de 4-cilinderversie, en zou het gewoon goed moeten zijn.

ja, dat lijkt me ook niet meer dan logisch, hè. De zespitter zal ook in zijn stationaire loop meer vragen.
Ik ga nu kijken om een 018 aan te passen zodat ie voor een 017 door kan gaan.
Als je bij Mantablog kijkt in het schema zie je aan de bovenkant van K40 (wat dus de leerlaufregler is) de contacten 7, B en A. Daar staat ook bij; Airco.
De contacten 7 en A worden gebruikt bij de 018 en bij de o17 niet. Als ik nu kan achterhalen wat er met die contacten gebeurt, kan ik misschien een
aanpassing maken.

Wordt vervolgd.
In het schema op Mantablog staat de leerlaufregelaar in het schema met de aanduiding K40. Daar staan de niet aangesloten contacten bovenaan met de aanduidingen 7, A en B. Als je weet wat voor signalen daar op moeten komen, kun je waarschijnlijk die signalen ook faken. Dan ben je al niet meer van dat ene kastje afhankelijk als je dit zou kunnen aanpassen! In de onderdelenlijst met de artikelnummers staan ook alle drie de regelkastjes met hun specifieke toepassingen. Nou ja, specifiek?!
deze unit op de foto. Dat is de Leerlaufregler van Bosch. En die stuurt dat motortje,die luchtklep in die luchtomloopslang aan. Die haalt zijn informatie uit de tempsensor, en het schakelaartje in de gasklepsensor. Zo regelt die het stationaire toerental. En dat ding wil ook weten of je een automaat,schakelbak of airco hebt. En dan zijn het aantal contacten anders. Nu heb ik er dit kastje in zitten omdat de contacten precies hetzelfde zaten in mijn stekkerblokjes.
Alleen is de door mij gebruikte unit een met het verkeerde nummer erop en van een zes-cilinder. Maar hij loopt in ieder geval wel meteen en stationair zonder dat mijn bougies zeiknat gespuugd worden.

Ga ik morgens eens ff op een rijtje zetten voor je. Ik probeerde net een foto te uploaden maar er liep van alles vast!
De stappenmotor is het probleem niet. Die werkt gewoon. gaat omdat zwarte kastje die hem aanstuurt. waar ook de waardes van de temperatuursensor naar toe gaan en het schakelaartje van de gasklepsensor. Die unit.
Jezus man! Het lijkt wel of je de hongerwinter hebt meegemaakt en dat ze je toen maar de grote Winkler-Prins hebben gevoerd!
Maar ik denk dat dat wel goed moet zitten, ja. Als er verschil is tussen 3- en 5-pins stekkers is, dan is dat bij mij al niet van toepassing, de stekker past gewoon.
Nee,je hebt gelijk. Was ergens anders mee verward. wat wel uitmaakt zijn de leerlaufunits voor schakelbak, automaat, schakel met airco.
Op Manta-blog geven ze daar ook de drie verschillende types op. Wat nu voor mij weer een probleem is vanwege de andere contactbezetting op de
desbetreffende leerlaufunit.
Uhh, nee. Nog niet al zou je het willen. de ene is een 6-polige met 5 gebruikte contacten en de andere is een 8-polige met 4 gebruikte contacten er in.
Die zaten bij mij langs de injectie-computer.
Waarmee ik weer meteen op mijn volgende vraagstuk kom. Ik krijg de Leerlaufregler 0 280 220 018 aangeboden. Die zou volgens de info van Mantablog voor de automaat versie zijn heeft dus ook aan de 8-polige kant 2 contacten meer in gebruik.
Wat ik niet achterhalen tot nog toe, is waar die contacten voor zijn. Als ik dat zou weten, kon ik misschien een aanpassing maken buiten die regelunit, snap je?
Hey GHanz, fijn dat je weer reageert.
Wat ik gedaan heb een ingekorte 6-cil buis op mijn 2,2E gemonteerd. Met daaraan het bijbehorende gasklephuis met de gasklepsensor die daar dus ook nog opzat. Immers de stekkers zijn hetzelfde, toch? Nu, na een hoop gehannes met de Leerlaufregeling, vroeg ik me af of de waardes van die sensoren wel gelijk waren en dat alleen het huis erom heen mogelijk anders was, van mechanische aard du en niet elektrisch.Maar als ik jou zo hoor maakt dat dus geen ene reet uit.
Das fijn om te weten. als ik eerdaags tijd over heb zal ik de gasklepsensoren die ik heb eens doormeten.
-
AuteurBerichten