Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Nou, dan wachten we maar rustig af….
Nog nieuwtjes mbt Manta 400????
Origineel gepost door manus
Origineel gepost door Jo
Ik las wel ergens dat RDW-keurmeesters autoliefhebbers zijn. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.Ik ook niet,volgens mij zijn het op een enkele uitzondering na allemaal automonteurs die niet goed genoeg waren daarna ontslagen zijn en toen alleen nog maar ambtenaar konden worden.
Dat valt ook nog wel mee volgens mij. Steekproefcontroleurs zijn ook niet allemaal zeikerds hoewel je d’r soms wel een paar tussen hebt zitten….
Vanavond in Rijssen om +/- 21.30 een gele B-Manta met blauwe kentekenplaten, kwam uit de Molendijk-Zuid geloof ik
Hij stond aan de Dorpsstraat geparkeerd voor een paar huizen, vrij vooraan als je er van de Schuilenburgerweg inrijdt
Vanmiddag in Hellendoorn een pimpelpaarse A-Manta. Toch niet Manta 24V (die heeft toch geen paarse?)?
Vandaag net over de brug van Wierden naar Almelo een gele Manta CC bij iemand in de kont gereden
Iemand van hier???jsgsi: Je hebt gelijk voor wat betreft dieselmotoren. Omdat die met hogere drukken werken krijg je NOx uitstoot wat ze inderdaad willen voorkomen.
Het verhaal wat ik er neer heb gezet over lager brandstofverbruik is de theorie. Of het in de praktijk zo werkt weet ik niet (niet echt mee bezig geweest) ‘k heb de egr’s zelf regelmatig afgedopt (beroepsmatig) idd omdat die dingen slecht liepen e.d.Wat Mano 16v zei over software aanpassen e.d.: Dat kwam voor bij de Meriva’s. Daar kon je het motorstuurapparaat programmeren zonder EGR. Deze bleef dan wel zitten maar je trok de stekker eraf. Het brandstofverbruik daalde daardoor nog wel aardig hoorde ik van diverse klanten (van 1:10 naar 1:12) dus dan zou je gelijk hebben, jsgsi.
De auto’s die nieuw van de fabriek kwamen, waren idd voorzien van een plaatje ipv een egr klepBij de oude Ecotecs kun je de egr volgens mij probleemloos afdoppen bij sommigen gaat inderdaad het mm lampje branden maar waarom??? dat weet ik ook niet.
Ik dop ze af met een op maat gemaakt stuk kentekenplaat. Gaat gewoon goed.
De nieuwe motoren (Z motoren bijv. Z16XE) regelt de egr naar buiten toe dus deze kun je niet afdoppen. Als je handig bent kun je deze evt. wel foppen dan moet je kop wat het gat afdicht eraf zagen (spanning op de buitenste pootjes zetten dan komt ie naar buiten) en dan probreren iets op het plunjertje te lassen zodat ie een aanslag heeft bij het naar binnen gaan. Doe je dat niet dan gaat het lampje branden.En ik weet of het al behandeld is: De functie van je egr is een verlaging van het brandstofverbruik (alleen bij benzine motoren!). Doordat de egr opengezet wordt moet de gasklep verder open om genoeg zuurstof aan te voeren. Hoe verder de gasklep opent hoe minder pompverliezen er zijn hoe gunstiger het brandstofverbruik (lees hoe groter het rendement, daarom heeft een diesel ook een hoog rendement (geen gasklep))
Gespot bij m’n schoonouders achter ’t huis: Rooie manta b zoveel (van ’87) helaas met pech (geknapte gaskabel). Is nl. van mezelf. Wou daar net weg, geef ’n straal gas..knap zegt ie! Ik heb em dus maar laten staan, komt na de kerstdagen wel
-
AuteurBerichten