Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
DeelnemerDe auto van Robert Keil, er is ook een Nederlander met zowat dezelfde auto Robert(?) Bierman, dat is weer een ex-rally wagen ooit gebouwd door Otterlander.
Maar dit is een mooie bak :thumbup
henk 400rr
Deelnemerorigineel gepost door a3corsa
origineel gepost door yungjojo9
Bedankt voor de reacties. king:
Is het trouwens veel werk om een 1.3 te voorzien van een 5-bak. Ik heb het wat zitten opzoeken en lijkt me niet zo simpel?Volgens mij is dat heel simpel.
Zoek een bak van een 1.8s en knoop die er achter.
(die zijn niet goedkoop)Dat denk ik niet, vlgs mij is de 13S OHC een smallblock type, de 18S een bigblock type.
Als je de moeite gaat doen voor een 5-bak, kun je net zo goed gelijk de 1.3 vervangen voor iets anders.
mee eens, ik denk sowiso dat de 1.3S het moeilijk gaat krijgen met een 5-bak in een manta.
henk 400rr
DeelnemerBij ’t café als het goed is :P
henk 400rr
Deelnemerorigineel gepost door opelmantagek
Heeft er niemand nog mooie duidelijke foto’s toen mijne nog Cabrio was, heb er zelf bijna geen van wat ik toch wel jammer vind :(Ik heb indertijd fotos genomen toen het concours in Maarsenveen gehouden werd, toen was hij nog cabrio.
Nu beloof ik niks, ik ben het album kwijt waar die fotos in moeten staan, maar ik ga even op zoek.henk 400rr
DeelnemerDat kan wel kloppen, verbreden met TUV, dan heeft hij denk ik Rindt felgen ingeschakeld, ik ken er eentje met 13J achter die heeft dat ook gedaan bij Rindt.
Wat ook zo is, is dat de ene uitbouw breder is dan de ander, je kan ook soms op rallyfoto’s snel zien wie de straatversie wielkasten heeft en wie de rallyversie.
Die adapters voor 4×100 naar 5×120 kan je hier bestellen: –> website Schippan<–
Er zijn er wel meerdere, maar deze heeft in ieder geval de kleinste spoorverbreding.
henk 400rr
DeelnemerDacht dat ik het erbij gezet had, maar niet dus, inderdaad een onderblok CIH is wat ik zoek.
Neem maar mee en u2u je prijs maar even.
henk 400rr
DeelnemerA.s. zondag ben ik d’r ook weer te vinden, dus als iemand nog een kaal en leeg onderblok heeft, alles mag beschadigd zijn, als het pasvlak voor het carter en het deel met bevestigingspunten rondom het distributiehuis maar goed zijn.
Dan hou ik me aanbevolen.
henk 400rr
Deelnemer€17.000,-….pffrr… schandalig duur trouwens, goed ’t kost geld om zo’n ding te bouwen, maar ik vraag me af of het realistisch is om zoveel te verwachten.
’t blijft een replica tenslotte.
henk 400rr
Deelnemerorigineel gepost door babyblue
origineel gepost door henk 400rr
…en dat terwijl je nog niet veel meer weet :D :Dknap! :thumbup
SR staat voor “Sport Rally”
Even in het kort;
Bij A-manta heette dit in bepaalde landen eerst de rally, later de SR, hier altijd de SR, ook bij de B-manta, SR was een optiepakket en kon je krijgen met resp. de 1.3 S, 1.6S, 1.9S en 2.0S, de 1.2 zat daar niet bij.
In het voorjaar 1981 hield de SR op met bestaan.achja wikipedia weet alles he;) ik heb even een paar fotos ..]
Wikipedia ….. :o :o
Ik ben zwaar beledigd :fy1 :fy1
wat een klote opmerking.henk 400rr
Deelnemer…en dat terwijl je nog niet veel meer weet :D :D
knap! :thumbup
SR staat voor “Sport Rally”
Even in het kort;
Bij A-manta heette dit in bepaalde landen eerst de rally, later de SR, hier altijd de SR, ook bij de B-manta, SR was een optiepakket en kon je krijgen met resp. de 1.3 S, 1.6S, 1.9S en 2.0S, de 1.2 zat daar niet bij.
In het voorjaar 1981 hield de SR op met bestaan.henk 400rr
DeelnemerKom d’r niet zo vaak langs, maar in principe is het bij een grensovergang toch max. 100km/h en geen 120?
henk 400rr
Deelnemerorigineel gepost door Stender
…2.0s was toch alleen SR of zie ik dat verkeerd?JA, dat zie je verkeerd.
Motorinhoud origineel bij een A is gemakkelijk te achterhalen, er is namelijk een typeplaatje op de balk bij het luchtfilter waarop de cilinderinhoud vermeld staat.
Is dat weg, dan kun je altijd vragen bij een garage of ze dat na kunnen kijken voor je door de kentekengegevens in het APK-bestand in te voren.
Als laatste: een A-manta S kan ook nog een 1.2 zijn, als verder de ophanging niet veranderd is en de teller gaat te snel is de kans groot dat het om een 1.6S gaat.
henk 400rr
DeelnemerWat ik ervan gehoord heb kwamen ze daar ergens weg en ging het om een groepje vrienden met allemaal een manta, en stuk voor stuk verkochten ze de auto’s en werd de club alszijnde mantaclub opogeheven.
al met al schat ik dat het zo’n 10 jaar geleden is dat dit gebeurde.
henk 400rr
DeelnemerWelnee, er zijn adapters te vinden van 25mm per kant en dan zit je zeker met 7j nog dik binnen het schermranden.
henk 400rr
Deelnemerhij heeft er 2 :angel .. niet geschoten…:P :D
henk 400rr
Deelnemerorigineel gepost door js 400
origineel gepost door m400
En wij over de sportbak……ja dat las ik ook wel maar somiige mesne noemden een normale 265 bak vroeger al een sportbak.
zelfs de 262/264 (4-bak) noemen ze al een sportbak…
..1:1 in de hoogste versnelling ;)
en @m400 zo’n 400 sportbak wil ik ook wel ruilen met een M3 sportbak, gelijk om, doe ik niet lullig over :P
18 oktober 2009 om 11:28 In reactie op: Alles op een rij: Pasbout 2,4 bij gebruik Getrag 240, 242, 2 #17309891henk 400rr
DeelnemerDit gaf een wat andere indruk, maar goed, we hebben het er niet meer over. ;)
origineel gepost door Freestyler
.. Ik heb vervolgens de bouten (1 bout van de 2.4 en een pasbout) bij een draaier afgegeven voor het maken van een pasbus. Die vertelde me dat het niet te doen was, omdat beide bouten de zelfde diameter zouden hebben (op het pas gedeelte)Hoe zit dat nu?
Want kon zelf met een schuifmaat ook geen verschil vast stellenIk zal even toelichten wat ik zoal bekeken heb;
Ik heb in het verleden ook wel pasbouten gekocht bij Fabory en daar dan weer draad op laten snijden en dat werkt ook wel, nadeel is dat die pasbouten een erg kleine maat inbussleutel hebben en je haast niet het gewenste moment krijgt.
Verder heb ik indertijd bouten besteld die vlgs kenners de P-bout was met de 2.4 draad en op alles bleek dit uiteindelijk een “broodje aap” verhaal te zijn.
Gewoon een bout na laten maken was ook geen optie, je zit ook nog met een bepaalde sterkte, vandaar dat uiteindelijk gekozen is voor de simpele weg en dat is ander draad snijden op de P-bout zodat hij wel in een 2.4 krukas kan.
Monteren met wat “thread-lock” kan, maar hoeft niet persé.henk 400rr
DeelnemerJA, je mag wel een héle lieve vrouw hebben ;)
henk 400rr
DeelnemerGeen idee, je zag ze wel, maar kende ze niet bij naam.
(indertijd was de auto belangrijker dan wie er in zat :P :D )
17 oktober 2009 om 11:20 In reactie op: Alles op een rij: Pasbout 2,4 bij gebruik Getrag 240, 242, 2 #17309889henk 400rr
DeelnemerNou, als je de bout met de P erop afgegeven zit daar wel degelijk verschil in tov degene van de 2.4, maar het kan zo zijn dat het zo klein is dat er geen busje voor gedraaid kan worden.
Verder gaat het vaak om het tollerantiebereik, voor de gewone bouten is dit wat ruimer dan bij de P-bout, ’t kan zijn dat er per toeval eentje is die wat dichter in de buurt komt.
Bij het 2.4 vliegwiel bijv. zijn alle gaten dus (tienden van mm) kleiner gemaakt ipv slechts 1 gat bij de oude vliegwielen.
Je hoeft het niet te geloven dat er verschil in zit, al vele malen zijn er mensen die beweren dat dit niet nodig is en het kan ook soms goed gaan. Maar jammer dan niet als het vliegwiel een keer door de motorkap komt zeilen.
Ik heb het al eerder gezegd, ik pas de pasbout van een 2.0 aan door er draad van de 2.4 op te snijden, op zich zou dat een zwakkere draad opleveren, maar in de praktijk heb ik het getest en de sterkte was nog steeds groter dan de maximum NM welke nodig is om de bout vast te zetten.
test het zelf eens, pak een vliegwiel van een 2.0, zoek even het pasboutgat op en voel even met een 2.4 bout de speling, doe datzelfde ook eens met een P-bout en dan merk je het wel.
henk 400rr
DeelnemerVolgens mij niet, toen zat deze nog bij de Grolsche Mantaclub, pas later is deze doorverkocht. De huidige eigenaar is daar nooit lid van geweest voor zover ik weet.
Maar goed, ik weet ook niet alles.
henk 400rr
DeelnemerIk ken die manta wel, die is al een tijdje terug platgereden.
Jaartal weet ik zo niet, maar hij was nog heel na de laatste keer dat we op lelystad waren als mantaclub, ik geloof dat hij ’t jaar erop over het dak gegaan was, keer of 3.
Goed, of je de auto nu wel of niet kent, beide heren hebben ervaring genoeg, maar verschillen van mening. Ik moet zeggen dat ik de middelste versterkte tussenas die ik ken niet meer is dan een originele waar een stuk buis opgelast is en uitgebalanceerd.
Misschien is er ooit wat anders geleverd of dat het verkeerd begrepen is indertijd. Sommige opmerkingen lijden wel eens een eigen leven, fictie wordt dan feit.
De beide steekassen breken ook wel eens af, vanuit monteurs in de rally heb ik wel eens gehoord dat ze met een kraspen (of slijper)bewust een groef maakten in de steekas vlak achter de flens om zo te voorkomen dat hij in de as afbreekt.
Dus beide is wel mogelijk, maar als hij buiten de as afbrak was dat gemakkelijker om te repareren.henk 400rr
Deelnemerwat dan wel?
16 oktober 2009 om 19:10 In reactie op: Alles op een rij: Pasbout 2,4 bij gebruik Getrag 240, 242, 2 #17309887henk 400rr
Deelnemerorigineel gepost door Hulkie
uhm.
Oke dus als ik het goed begrijp. Dan kun je niet de gewone 6-kantige bouten gebruiken
van bijvoorbeeld een 2.0 vliegwiel. dat kan wel maar dan moet er minimaal 1 bout bijzitten die echt VAST in het vliegwiel zit
ik heb er nu 2.4 bouten inzitten volgens mij maar die zijn 12 kantig ( als ik het zo kan zien) alleen bij een bout hebben ze een keer vrolijk met een bijtel op gezeten ofzo. dus die is beschadigt.
maar kan ik gewoon die bouten gebruiken? en dan die ene vervangen door een 2.0 bout?en weet hier iemand welke maat dop je moet hebben voor die 12 kantige? of hoe die heten?
kan iemand mij hier meer info over geven.dankjewel.
mvg gerry
De 2.4 heeft een afwijkende draad dan de andere 4-cilinder CIH motoren, wel als je persé 6-kantige wil gebruiken kun je bij de dealer bijv. de bouten van een 2.0 OHC of Dohc gebruiken, die hebben namelijk wel een 6-kantige kop
De 12-kantige bout is gewoon met een ringsleutel 17 los te draaien, maar dan wel de ringsleutel met de 12 kantjes en niet eentje met een 6-kantig gat.Als je op een 2.4 een vliegwiel drukt van een andere 4-cilinder CIH of van de oude 3.0 en 2.5 6-cilinder dan moet je minimaal 1 pasbout gebruiken of ogendan ruimer zijn.
De oplossing hierboven (aparte paspen) is goed, maar hij noemt zelf al het nadeel daarvan.
henk 400rr
DeelnemerDat klopt met de jaren wordt het wel eens minder betrouwbaar, dit kastje kan je dus daardoor omzeilen door de stekkers inelkaar te drukken, dat moet je ook doen als je het ontstekingstijdstip moet afstellen.
Bij een 2.2i zit ook dit kastje, maar dan op een andere plek, de “begrenzer” zit ergens anders in verweven. Let wel dat je niet bij alle 2.2 systemen deze stekkers inelkaar kan drukken, als het niet kan moet je de gasklepstekker kortsluiten om het stationair toerental goed af te stellen.
Maar; ik dwaal weer af.
-
AuteurBerichten