Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
Deelnemerpagina 3 nog uitgebreider
[rquote=898779&tid=35040&author=henk 400rr]Als je er een CIH motor in hebt is de Getrag 240 van Manta B 2.0E de beste oplossing, bij een OHC/DOHC is dat ook een Getrag 240 maar met een andere aansluiting deze komt van Manta 1.8S of Rekord 1.8S
De bovensplaat vna de bak kun je dan inkorten vanaf dit voorbeeld:
Origineel gepost door henk 400rr
Hier ook nog even:Nee, de Getrag 240 is qua bakafmeting en overbrengingen overal gelijk het verschil zit hem in de bovenplaat, die is alleen bij de B-manta 5 cm korter dan bij de rest.
De getrag 240 bij de 1.8S B-manta heeft wel weer dezelfde overbrengingen, maar is dus uiteraard qua aansluiting op de motor verschillend.
De getrag 242 is de dieselversie van de 240 serie en die kan ook achter een normale CIH op 1 bevestigingspunt na, dat is bij de startmotor, bij de diesel zit dat punt verder naar buiten.
verder nog even wat info mocht je de pook willen verplaatsen tbv. C-kadett of A-manta :
De handleiding is gebaseerd voor een Opel GT, maar (op de pook na) gelijk aan de A-manta/ascona.
Je hebt wel Acrobat reader nodig voor het lezen van deze handleiding.


Deze laatste opmerking moet je dus negeren, alleen bij de GT staat de motor wat schuin gezet.Qua tussenas kun je dit even doorlezen:
Origineel gepost door henk 400rr
– Getrag 240 5-bak: Bij een B-manta/ascona is het gewone 5-bak tussenas, bij een A-manta/ascona een automaat-as van een B-manta/ascona.
– Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in B-manta/ascona heeft wel weer automaat-as van B-manta/ascona nodig. Dan in een A- manta/ascona een automaat-as A-manta/ascona.– Getrag 240 5-bak: in een kadett coupé dus weer automaat-as B-manta/ascona en 2 cm inkorten.
– Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in een Kadett coupé dan weer automaat-as 1.6/1.9 kadett CoupéEen bak van een 2.0i omega kan ook bij de OHC/DOHC motor en eentje van een Omega 2.4 kan dus ook weer, alles daarvan staat hier ook al beschreven met foto’s (vorige pagina)[/rquote]
henk 400rr
Deelnemerzie pagina 2
[rquote=877527&tid=35040&author=henk 400rr]Hier ook nog even:
Nee, de Getrag 240 is qua bakafmeting en overbrengingen overal gelijk het verschil zit hem in de bovenplaat, die is alleen bij de B-manta 5 cm korter dan bij de rest.
De getrag 240 bij de 1.8S B-manta heeft wel weer dezelfde overbrengingen, maar is dus uiteraard qua aansluiting op de motor verschillend.
De getrag 242 is de dieselversie van de 240 serie en die kan ook achter een normale CIH op 1 bevestigingspunt na, dat is bij de startmotor, bij de diesel zit dat punt verder naar buiten.
verder nog even wat info mocht je de pook willen verplaatsen tbv. C-kadett of A-manta :
De handleiding is gebaseerd voor een Opel GT, maar (op de pook na) gelijk aan de A-manta/ascona.
Je hebt wel Acrobat reader nodig voor het lezen van deze handleiding.


Deze laatste opmerking moet je dus negeren, alleen bij de GT staat de motor wat schuin gezet.[/rquote]henk 400rr
Deelnemerklopt, van de ….HT zijn geen gegevens bekend, dus het moet de …..NT zijn, die staat vlgs de RDW ook als gestolen bekend.
henk 400rr
DeelnemerHet is niet beledigend bedoelt hoor, maar als je het geheel zonder voorkennis via google opzoekt dan kom je bij die benaming uit (bekijk deze link maar eens; http://nl.wikipedia.org/wiki/Autosport ).
Ik begrijp het wel en het doet voor mij geen afbreuk aan het evenement, maar als ik het een buitenstaander zou moeten uitleggen die iets verwacht zoals een bijv. hellendoorrally kom ik dus op die (algemene) benaming uit.
henk 400rr
Deelnemer[rquote=1859302&tid=141692&author=Ruud B]
Het is een regelmatigheidsrally.
Met een qualificatie als “rittensport” doe je dit evenement te kort.[/rquote]Een rittensport is ook een regelmatigheids rally, je hebt wel verschillende niveau’s maar deze “rally” valt zeker onder Rittensport.
henk 400rr
DeelnemerGeef gewoon toe dat je fout zat qua type, is niks ergs aan, kan iedereen gebeuren.
henk 400rr
Deelnemerhet is een Opel Rekord, geen Commodore.
henk 400rr
DeelnemerDe set met het stukje eruit is in de regel gebaseerd op de 1e type rallyuitbouw en die komt het meeste voor, de andere sets zijn vrij moelijk te krijgen.
henk 400rr
Deelnemer[rquote=1858573&tid=141790&author=jorien]heb jij daar een foto van ,om te zien hoe jou velgen in jou wielkast vallen?
en wat voor een achteras zit daar onder?[/rquote]
Het heeft in de regel meer met het type uitbouw te maken dan met de achteras die eronder zit.
De set van Irmscher (straatversie) was minder breed dan de rallyversie, als je een rallykitje hebt dan moet je haast al rekening houden met 13J velgen achter.
Of je moet de uitbouw versmallen, dat wordt ook wel eens gedaan.henk 400rr
Deelnemer[rquote=1857903&tid=141158&author=mantaray][rquote=1857777&tid=141158&author=gt/w]eehhh, ik dacht dat trx tussen 14 en 15 in zat.
maar is ook al jaren geleden dat ik TRX velgen gezien heb[/rquote]ja hebt verschillende maten in TRX ( in milimeters ) o.a 365 en ik heb zelf 390 dat is inderdaad meer als 15 inch
in de jaren 80 werd er zeer veel op trx rally gereden ook onder de rally 400,s zat veel TRX
veel BMW citroen en peugeot waren er mee uitgerust bij aflevering ook ferrari werd op TRX geleverd [/rquote]Kwam door Michelin, deze fabrikant vond dat het eigenlijk flauwekul was dat we in Europa alles in het metrische stelsel deden, maar de banden nog in Inches deden en dus werd TRX geintroduceeerd, maar het sloeg niet echt aan, dus is dat idee weer geschrapt.
En nu zijn er dus een hoop velgen waar je eigenlijk (bijna) geen flikker mee kan.
henk 400rr
DeelnemerTRX in 15″ is inderdaad groter dan de 15″velg
Over die rand, mij is ooit vertelt bij de 400 club dat het verschil is tussen oud type en nieuw type (oud type met randje, nwe type glad) daarnaast is het zo dat er ook nog een gewichtsverschil in zit, de straatversie is een tikje zwaarder dan de sportversie.
Aan de Bitterversie’s moest ook nog een verschil zitten, ik heb ze hier liggen, maar zie het niet wat het dan moet zijn.
Maar.. erg
is het niet, als ze maar gelijk zijn.henk 400rr
Deelnemerkeerringen kan je er ook uit trekken mbv een parkertje, even die erin draaien en dan de keerring ermee uittrekken, de grotere lepel ik er nog wel eens uit emt een schroevendraaier.
De achterste kan je het beste ook even licht insmeren met vloeibare pakking (op de pasrand), d’r zit daar een naadje van het achterste krukaslagerblok en daar kan soms wat olie langslekken.
henk 400rr
DeelnemerWelnee, nokkenassen vinden is het minste probleem.
Er is al eerder in het verleden wat openheid gedaan:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=100269#pid1358318 en
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=98074En dan zijn er nog veel puntjes die je niet ergens in een forum leest, maar wel cruciaal zijn voor het voortbestaan van zo’n motor, met name de olieverzorging in de kop breekt sommigen nog wel eens op, naast slecht laswerk.
Op het OHF is veel meer te vinden over deze ombouw.
henk 400rr
DeelnemerIs een soort van “Rittensport” en niet echt een rally zoals de meesten kennen.
henk 400rr
Deelnemerklinkt me wel bekend in de oren.
30 januari 2011 om 22:36 In reactie op: opstelling brandstofpomp + filters originele inject manta/as #17806260henk 400rr
DeelnemerStinkt alleen wel je kofferbak naar benzine :D
Kadett-C had dat ook trouwens, dus het kan wel.
30 januari 2011 om 21:28 In reactie op: opstelling brandstofpomp + filters originele inject manta/as #17806257henk 400rr
Deelnemernee, in de dwarsbalk tussen de beide kokerbalken achter de achteras zit aan pass. kant een groot rond gat, daar zit een driehoekige plaat opgelast met op elke punt een M8 draadgat.
Aan die plaat zitten op elke hoek rubbers bevestigd waaraan de plaat met de pomp en filters weer hangt, het haakje van die plaat steekt weer door dat gat heen.
’t is zo simpel.. :D
henk 400rr
DeelnemerHij zei dat hij hem zelf op 6-cil. kenteken gezet had en later die manta verkocht had aan een collega.
Ik weet verder ook niet (meer) hoe lang hij daar woonde, naderhand heb ik hem nog een paar keer ontmoet op een treffen en dat was het wel zo’n beetje.
henk 400rr
Deelnemernou, het is ‘m wel.

En die is al heel lang geleden gestript
henk 400rr
Deelnemer[rquote=1853880&tid=141300&author=coot][rquote=1851538&tid=141300&author=henk 400rr]van een 1.9[/rquote]
Zou je misschien kunnen uitleggen waarom Henk?
Ben best benieuwd[/rquote]Onderblok is 1.9, bovendien kan je een 1.9 pakking ook wel gebruiken voor een 2.0, 2.2 en 2.4 kop mits dus de cilinders van de 2.0, 2.2 en 2.4 niet overmaat zijn, de gaten voor de cilinders zijn bij deze pakkingen zijn zo’n beetje 2mm groter.
henk 400rr
Deelnemer[rquote=1853164&tid=141339&author=louwe 16 klepper]
ben bang dat je er nu 2 door elkaar haalt
die met die a manta v8 kwam uit niekerken die gele met kooi en gekleurde wielen uit oldekerk;)
maar dat ligt wel redelijk dicht bijelkaar;)[/rquote]Nee hoor, ben indertijd bij hem thuis geweest en toen vertelde hij me dat zelf.Moet nog wel ergens in een oud clubblad staan.
henk 400rr
Deelnemer[rquote=1852863&tid=140977&author=Ben_M]ziet er gelikt uit dat staartstuk, moet gezegd zijn!:thumbup
en die kunststof strip bovenop, is deze noodzakelijk of niet? anders maak ik er ook mooi een teflon blokje op oid:)[/rquote]
normaal gesproken zit er in dwarsbalk welke geschikt zijn voor stalen staartstukken een rubber die ervoor zorgt dat hij niet of minder naar boven bewegen kan, bij het aluminium staartstuk zit dit in het rubber verwerkt.
Teflon is leuk bedacht, maar het is wel vrij hard.
henk 400rr
DeelnemerStond wel als 8-pitter op kenteken indertijd, snel was hij zeker niet en hij is meerdere malen voor de RDW geweest voordat hij ’t zo op kenteken kreeg en hij was vrij slap in de neus.
De beste man wou een V8 op kenteken hebben van z’n A-manta en de missie was geslaagd.
Daarvoor had hij een gele B-manta met van die rally-spatlappen en velgen met meerdere kleuren, weet ’t niet zeker, maar als ik het me goed herinner zat daar uiteindelijk een 6-cilinder in.
henk 400rr
Deelnemervan een 1.9
henk 400rr
Deelnemerhoe ga je het doen, met kopwissel of zonder kopwissel?
Hij kan door het voorste gat, maar dan moet je het ketting even splitsen en de middelste 2 kopbouten bij de nokkenas moeten even verwijderd worden.
De 1e kan geloof ik zitten blijven, maar daar kom je wel achter.verder even blok kantelen of radiateur eruit voor de extra ruimte.
-
AuteurBerichten