Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
DeelnemerOnlangs trok een bepaalde titel mijn aandacht:
400er back from Kenia dank Ralf Antweiler!
met de onderstaande foto

Net zoals de berichtgeving rondom de Kadett 400 waar Walther Röhl het WK in 1982 gewonnen zou hebben (was een ascona 400) leert dat wie verder leest en kijkt toch in de regel wat meer te weten komt.
Back from Kenia – unrestauriert!
Ralf Antweiler bringt zur Show einen von max. 4 oder 5 gebauten Werks – Manta 200 Gruppe B, der seit 1985 in Kenya und Tanzania unterwegs war. Er entdeckte den Wagen 2009 in Nairobi und schaffte ihn 2010 dorthin zurück, wo er mal hergekommen war. Das Fahrzeug wird in seinem aktuellen unrestaurierter Zustand gezeigt.Het gaat dus om een Manta 200 groep B, op zich meer bijzonder dan de grote broer de Manta 400, ook gezien de geringe aantallen die gebouwd zijn van deze uitvoering, zeker in “Werks” uitvoering.
Dhr. Antweiler is hier trouwens nauw bij betrokken, maar heeft zo z’n contacten binnen de oude Opel teams die nog wel eens op de hoogte zijn van degene die dit soort wagens overgekocht hebben.
Aangeboden werd deze manta destijds maar echt veel met het complete pakket zijn er niet verkocht, meestal werd alleen de motor/bak overgenomen, maar nooit echt het onderstel.
De motor was een 2.0 ltr. met de zg “schwedenkopf” en het onderstel was de normale assen met 5-gaats ombouw, ook de versnellingsbak was interessanter dan het std. model.
Hierdoor waren de i200’s die daarvoor de grp B homologatie hadden moeilijk van de rest te onderscheiden.Dit is er ook eentje, deze bestaat inmiddels niet meer, is gesloopt

henk 400rr
DeelnemerDe 1.8S had nog wel eens last van een gebroken nokkenas.
Wat die 2e trap betreft, dat kan de accelaratiepomp zijn, in de regel is dan het rubbertje weg.
En ja, ook met die kilometerstand.
20 oktober 2011 om 20:40 In reactie op: Is het een Sport? 400? of een SR? of gewone Ascona #17929656henk 400rr
Deelnemer:thumb
klopt, op verzoek kon je veel dingen voor elkaar krijgen buiten het normale leverpakket om, zo heb ik o.a. es een manta i200 gezien af fabriek zonder strepen en met een leren interieur, een CC met af fabriek de 400 verbreding en een ascona i2000 in de kleuren grijs-wit, ook af fabriek.
zo zijn d’r nog wel meer dingen origineel geleverd waar ik ook van stond te kijken.
henk 400rr
DeelnemerNee, absoluut niet, dan is de lol er echt af.
Dit soort auto’s zijn “investeringen” geworden net als een schilderij, ermee rijden is kapitaalvernietiging en bovendien, er wordt alleen gepraat over de auto, geen reservedelen. dus als je hiermee rijd is dat echt een bodemloze put.
Je kan voor dat geld beter een Subaru huren/kopen, dan heb je meer lol van je geld.
henk 400rr
Deelnemerik durf haast wel met 100% te garanderen dat niemand hier op dit forum die auto gaat opkopen.
henk 400rr
DeelnemerDat geloof ik wel.
Maar alsnog gefeliciteerd :thumb
henk 400rr
DeelnemerTrillingen in de pedalen duiden vaak op onbalans in de achterwielen.
16 oktober 2011 om 12:16 In reactie op: het is bijna alweer zover de opel onderdelenbeurs te tolbert #17881998henk 400rr
DeelnemerOp zondag 30-10-2011 is de onderdelenbeurs
14 oktober 2011 om 21:05 In reactie op: Conrad Euregio Rally en Twente Short Rally 5 & 6 November 20 #17927109henk 400rr
Deelnemer@manta_sport wrote:
@henk 400rr wrote:
Maakt toch niet uit, het maakt deel van het evenement.
Doe je zelf ook mee?
“en daar nemen wij aan deel met de A-Manta” :agent ;)
:oops:
14 oktober 2011 om 15:17 In reactie op: Conrad Euregio Rally en Twente Short Rally 5 & 6 November 20 #17927104henk 400rr
DeelnemerMaakt toch niet uit, het maakt deel van het evenement.
Doe je zelf ook mee?
henk 400rr
Deelnemerziet er goed uit :thumb
henk 400rr
DeelnemerD’r komt vast wel een volgende keer dat we elkaar ontmoeten, voorlopig is dit onze laatste rally van het seizoen, met Hengelo zijn we er wel maar dan hoor ik bij het service groepje ipv dat ik in de auto zit.
Jullie gaan altijd wel lekker moet ik zeggen, zeker altijd een hoop lol , houden zo. :thumb
henk 400rr
Deelnemerdas mooi :thumb waarmee ga je los? WRC of BRC?
henk 400rr
DeelnemerDe S wel, De N niet ;)
henk 400rr
DeelnemerDe Ascona gaat zeker starten, Rene met z’n zoon Maikel, ik ga dit keer meehelpen op de service als 2e monteur.
Wij zijn in EBR gestart vanwege m’n lidmaatschap bij Slowly Sideways en volgend jaar wil ik nog een paar anderen mee pikken daar.
Je hoeft je niet te verexcuseren voor je bezoek aan de NL rally, ook een hele leuke rally, jammer is alleen dat beide op dezelfde dagen zaten en je kiest welke je op dat moment het beste uitkomt, als ik daar in de buurt woonde was ik daar ook gaan kijken.
Volgend jaar is dat anders, dan komt de EBR een week vroeger dan de NL-rally.
Iedereen denkt dat er geen overleg is tussen beide organisaties, maar dat valt best wel mee.De KNAF heeft een bepaald beleid wat ze handhaven en er is inderdaad een lichting daartussen die nog niet doorheeft dat ze dit met 2 handen moeten aanpakken om de kleinere teams wat spelingsruimte te gunnen en de startvelden wat voller te krijgen.
Maar goed, zolang je geen WRC hebt kan je opzouten. ;)henk 400rr
DeelnemerVandaag overleg gehad, we hebben geen sponsor meer dus Hengelo wordt even niks met de manta, Deelname groep HM volgend jaar wordt daardoor ook lastig.
dus, wordt denk ik weer een “hier en daar en behalve NL” seizoen volgend jaar voor ons.
henk 400rr
DeelnemerOk, dat is het verhaal wat ik ken/gehoord heb, sowiso zou hij geen homologatie rijden van 400, maar een aanvulling waarin stond dat er een uitbouw op mocht van …breed.
Welke het is, geen idee, als ik het wist had ik hem wel in de verzameling en was hij zo te leveren wat mij betreft.Ascona 400 had ook een paar homologaties met wat aparte aanvullingen, erg vreemd klonk dat niet.
Maar goed, volgend jaar is dat geen probleem met groep HM, dan is die homologatie niet nodig.
België was erg glad en redelijk tricky en we hebben veel regen gehad, de auto ziet er niet meer uit, ondanks ons uitstapje (korte vliegles) in een weiland hebben we geen noemenswaardige schades opgelopen.
De stuurbekrachtiging is uitgevallen, dus die gaat er nu definitief uit verder hadden we bijna geen verlichting en daar moet ik even naar kijken wat daarvan de oorzaak is, de dynamo is nieuw, misschien slechte massa.Voor ons is het de laatste rally, hierna nog rally for kids en dan vindt ik het verder wel best, Hengelo weet ik nog niet of ik dat ga doen, sowsio moet ik dan nog HANS aanschaffen met de bijbehorende helm.
henk 400rr
DeelnemerDie van Meijers is geen i400 en rijd ook niet met die homologatie.
Hij heeft een aanvulling op i2000 homologatie, waarin meer staat wat toegestaan is dan in de standaard homologatie, de 400 had dat ook ook (verschillende homologaties met aanvullingen).
En die aanvulling wil jij ook wel hebben denk ik ;) en dan moet je bij de KNAF zijn of even bij Meijers informeren, welke dat nu precies is.
henk 400rr
Deelnemerdezelfde als Meijers.
5 oktober 2011 om 20:48 In reactie op: Hydraulische stoters in schacht van mechanische stoters #17916131henk 400rr
DeelnemerDit kan zonder problemen, wat de rest betreft van de punten waar je bezorgt over bent, dat is niet van belang wat deze verandering betreft.
henk 400rr
DeelnemerEn net zoals als afgelopen jaren de wisseling zomertijd/wintertijd, dus hou daar rekening mee.
is het alweer de 13e keer? :shock: waar blijft de tijd..
henk 400rr
Deelnemer240 bak is korter, dus de aandrijfasa (tussenas) moet vervangen worden, wat het schakelmechanisme betreft, als je er 1 van een manta in zet kom je ±5cm te kort, bij eentje van een rekord/monza/senator, dan zit je goed.
Voor de rest pas alles behalve dus je koppelingsplaat, die heeft andere splines, kans is dat je darbij dus het vliegwiel/drukgroep moet mee vervangen omdat de diameter weer kleiner is.
henk 400rr
DeelnemerIk heb ooit op het OHF een discussie gevolgd over het SR/GTE stuur van zowel Kadett-C als AScona/Manta, vlgs de geleerden zit er een verschil in het stuur, passen doet het wel en verder werkt het ook wel, maar er schijnt in het stuur een bepaalde hoek in de naaf te zitten die het verschil maakt als het stuur in de neutrale positie zit.
dwz: als je een ascona/manta SR stuur in een C-kadett zet dan lijkt het of hij scheef zit en met het originele stuur heb je daar geen last van.
Het zal wel zo zijn dat de stuurinrichting bij en kadett onder een iets andere hoek zit dan bij de ascona/manta.
Maar heb je zo’n ding en dit verhaal boeit niet, dan kun je hem zonder zorgen erop zetten.
henk 400rr
Deelnemerbettus accu wrote:… de contructie moet verstevigd worden omdat het carroserie een halve centimeter langer is geworden….
quote]hij lijkt wel een halve meter langer ;)
henk 400rr
Deelnemervan de i (Irmscher)nrs zijn de volgende modellen gemaakt (en in productie)
i2000: Ascona B (2.0S met dubbele solex 40/45mm)
i200: Manta-B (naar keuze 2.0e met 125pk en 2.0e met 110Pk)
i240: Manta-B (2.4e met 136pk)
i400: Manta-B en Ascona-B (2.4 16V met 144pk)
i300: Manta-B (3.0e 6-cil. 180pk)
i2800: Manta-B (2.8e 6-cil.)i3000 is geen officieel Irmscher/Opel model, evenals de i2000 manta.
verder blader dit maar eens door: http://www.mantab.secudo.net/cms/front_content.php?idcat=105
daar staat nog zo’n discussiemodel, de i400CC, eigenaar beweert dat het origineel is, anderen zijn van mening dat het om de irmscher 16V gaat die destijds in de autosalon van Geneve ten toon gesteld werd.
Ik denk eerder ook dat laatste, er zijn te veel toevalligheden.
-
AuteurBerichten