Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
Deelnemerde bodem hangt erin en is uitgemeten, ik ben al druk aan het aflassen en platen maken voor de nieuwe te vormen stukken.
Je moet het zo zien, uitgangspunt is normale D-Kadett en normale Manta/ascona bodem, het doel is dus Kadett 400 en dat betekend naast het rwd gebeuren en bodem ombouw ook de ombouw naar 400 aan de bodem zelf, de bodem erin lassen is dus nog pas het begin van nog veel meer werk.De bodem past niet zomaar, de achterste wielkuipen zijn zelfs niet gelijk, maar is met wat perswerk wel bij te krijgen, het schudbord zit wel 10cm meer naar achteren en dan de luchtbak behouden (ivm de Z.A.-uitv.) is nog geen gemakkelijke opgave.
Daarnaast moet alles opnieuw bedacht worden, simpele zaken als stuur fixeren, pedalen, kachelaansluiting, frisse lucht, ruitenwissers….etc.
Maar dat lukt allemaal wel, kwestie van tijd.Inmiddels ook in het bezit van detail fotos van Kadett 400 nr. 2 die in Engeland staat, maar die is echt behoorlijk veranderd sinds 1984 en bepaalde details wijken veel af van de bekende in Nederland.
Maar genoeg gel*ld, fotos:


henk 400rr
Deelnemerqua wielbak sluit ’t redelijk aan, het gedeelte waar de bank zat is te breed, de breedte tov het voeteneind is weer te smal.
Het heeft te maken met de verschillen in vorm van beide carosserieën, de Kadett is aardig rechthoekig terwijl de manta bodem wat glooiende lijnen heeft.
Ik wacht verder met inpassen totdat het voorste gedeelte zover is en dan gaat hij in z’n geheel onder de karosserie, gezien de verschillen zal dat niet zonder slag of stoot gaan, maar ik het komt wel goed.
Ik wil het er zo inbouwen dat het lijkt of deze er altijd zo ingezeten heeft en daar zit wat de uitdaging.
henk 400rr
DeelnemerIk ben inmiddels al iets verder met de ombouw, het achterste bodemdeel is zover dat we hem gisteren even op z’n plek neergelegd hebben.
Deze week haal ik het voorste deel op en dan ga ik daarmee aan de slag.
henk 400rr
Deelnemer2,7 Ltr Mantzel CIH- Rumpfmotor, revidiert vor 900km.2,7 Ltr Mantzel
CIH- Rumpfmotor, revidiert vor 900km.
Alle Aktivteile sind von Kexel Motortechnik
temper-flon Beschichtet.
Schmiedekolben 97mm, Kompressionsringe,
Ölabstreifringe 900km alt
Hub: 90mm
Ventiltaschen: 3,4mm
Stahlpleuel
Ölwanne mit Schwallblech
Verstärkte Ölpumpe von Risse
Hauptlager, Pleuellager 900km alt
9“ Schwungscheibe ( 5,5kg ), 4-Punkt
9“ Sachs Sportkupplung mit organischen Belag
Ohne Nebenaggregate (Anlasser, Lichtmaschine, Motorhalter, Öldruckschalter, Ölkühleradapter ) und ZündverteilerPreis: 2150,-€
Versand: Abholung; 35708 HaigerGruß
Thomas
Het kan zijn dat je zonder accoutnaam het niet kan openen, ik kan hem zo openen.
De plaatjes:
henk 400rr
Deelnemerhenk 400rr
Deelnemerwat een geld…..
henk 400rr
Deelnemernee hoor, dat betekent dat elke oldtimer na 1 januari eerst 30 jaar oud moet zijn voordat hij vrijstelling krijgt van houderschapsbelasting.
datum 1e toelating veranderd niet.
henk 400rr
DeelnemerOntstekingstijdstip even controleren.
henk 400rr
Deelnemer’t waren 2 Drachters, geen Bergummers…
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/35736/Drachtsters_tapen_muis_vast_op_vuurpijl.html
henk 400rr
DeelnemerIk niet, maar als er beelden van zijn….
henk 400rr
DeelnemerZe waren vlgs de verkoper als slangenvoer verkocht.
Een wisse dood gingen ze toch al tegemoet, maar in dit geval “Going Out with a Bang” zoals die Amerkianen het mooi zeggen.
Ik begrijp de comotie wel, het is in principe niet vlgs de wetten der natuur, maar mishandeling.
henk 400rr
DeelnemerAls ik het goed heb, hadden de 2.0 liter onderblokken van de begin jaren 80 (of een serie ervan) sowiso al die punten waarbij de kettinggeleiders voor de 400 motor ingeboord moesten worden.
henk 400rr
Deelnemer’tuurlijk wel, denk maar aaan de ingekorte kop versie, ook daar zitten niet alle kopboutpunten op dezelfde plek.
henk 400rr
Deelnemer@JvV wrote:
Ik zat met een vraag:
Wat zijn de verschillen tussen het onderblok van een Ascona/Manta 400 en een normale 20E of 24E ?
krukas, lagertappen, drijfstangen, zuigers + montagepunten tbv de kettinggeleider.
Kun je een 400 kop zomaar op een normaal 20E/22E/24E onderblok zetten ?
nee, niet alle montagepunten voor de kopbouten zijn gelijk.
28 december 2011 om 17:42 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17310093henk 400rr
Deelnemerbovenste stukje, ongeveer vanaf dat vierkante deel, eraf snijden.
Dan hou je een stukje metalen buis over en daar kan je de slang weer op zetten.
henk 400rr
DeelnemerIk had al zo’n vermoeden, maar de MP-warschuwing die later kwam bevestigde dit.
Degene die mij zo’n scherm aanbood bleek een ordinaire oplichter te zijn, kreeg een mailtje van ene koos-1977 die zich bekend maakte als ene karel.
jah..
Maar zoek dus nog steeds zoiets, het blijkt toch wel erg lastig te zijn een vervanger te vinden van dit type.
henk 400rr
DeelnemerOK, hoor alweer een hoop dingen wat me niet zoveel zegt, maar wel in de papieren gaat lopen dus.
Ik had ook ergens gelezen dat het slecht kontakt kan zijn, kan je die hendels ook zo uitwisselen? of schoonmaken… of heeft dat weinig zin.
Afgezien van de Cruise control die spontaan wel eens eraf gaat en het geen gevoel hebben op de ene knop doet verder het alles prima met de hendels, dus ik vraag me af of het echt wel aan die CIM ligt.Ik kreeg trouwens een mailtje van iemand met een schade vectra en die wil graag weten wat ik bied op zo’n CID, ik heb werkelijk geen idee.
En als het wat is, moet hij dan eerst met de complete wagen naar de dealer om zo’n ding af te melden? of is dat niet nodig?Ik krijg het idee dat dit wel nodig is en dat dus een bod uitbrengen niet zoveel zin heeft.
henk 400rr
DeelnemerGeen idee wat tech 2 is, maar dat zal wel via de dealer moeten? dus dan kun je pas zien of hij goed is op het moment dat de Dealer hem programeert.
De rest werkt verder goed, het scherm heeft wat kuren, vooral als je in het duister rijd is dat irritant.
Verder zijn er nog wel wat dingetjes met de stuurhendels, de cruise controle werkt niet echt fenomenaal en ik heb het idee dat het knopje op hendel voor de ruitenwissers (draaiknopje) niet echt goed kontakt maakt.
Toch geen spijt van de aankoop, de auto rijd verder erg goed.henk 400rr
DeelnemerInmiddels is hij er even uit geweest en de oorzaak is bekend, er is wat “vochtschade” op de printplaat te zien en van tijd tot tijd krijg ik dus de felle kleurtjes.
De code is DB en de GM nr 24461279, ook heb ik even nagevraagd bij de Dealer wat deze kost :shock: :shock: :shock:
dus….. :???:
Wat is raadzaam, ik heb een oproepje geplaatst, maar aangezien tegenwoordig niks meer plug en play is zonder tussenkomst van de dealer wil ik wel wat betrouwbaars hebben, het gaat ook niet om een paar tientjes.
Ik zag toevallig op het Astra gedeelte hier ook wat over, de bedragen daar zijn lachwekkend bij het bedrag wat de dealer hiervoor vroeg en vlgs mij gaat het niet om hetzelfde scherm.
Is er een betrouwbaar adres? of tips waar ik op letten moet?
henk 400rr
Deelnemermicrometer kopen.
meten is weten.
henk 400rr
DeelnemerGebruikelijk is alles als je het over “revisie” hebt.
Maar je moet ze wel apart bestellen.
Kijk wel even of de lagers simpelweg door het aantal draaiuren versleten zijn of door vuil, dat er krassen in zitten e.d., als je het echt kan voelen met een nagel dan is het vervangen van de lagers niet genoeg, het moet wel glad zijn.
henk 400rr
Deelnemerik kan daar verder niks aan toe voegen. :thumb
henk 400rr
DeelnemerSchalen even voorzien van een olielaagje en monteren.
Handig is wel even van tevoren weten of het originele lagermaten zijn of juist overmaat, overmaat staat wel vermeld, staat er niks op verder (alleen nrs.) dan heb je originele lagermaten.
henk 400rr
DeelnemerUit m’n hoofd was het verschil zo ongeveer hetzelfde als bij de i200 tov. de normale 2.0E, dus nokkenas en injectiesysteem icm ontsteking.
Ondanks dat de vergelijking met de c24ne snel gemaakt wordt praat je toch over 2 verschillende motoren. Bouwtechnisch wel gelijk, maar toch wel een aantal verschillen zoals dus het injectiesysteem (motronic tov LE-Jetronic), de c24ne heeft hetzelfde type nokkenas qua karakterestiek als de 2.0S (c24ne is gebouwd voor koppel) en het vliegwiel is een aantal kilo’s lichter.
Echt veel exacte gegevens vindt je niet over zo’n motor, ik heb ene paar tests maar daar staat niet in welk type nokkenas en wat voor type ontsteking, ..etc. gebruikt is.
Ik weet nog een paar feitjes, maar of die 100% betrouwbaar zijn dat weet ik even niet, dus die hou ik nog voor mezelf. ;)het zijn wel unieke motoren, helaas zijn de meeste verdwenen of aangepast met een kop van een c24ne, qua stroming beter, maar qua originaliteit is het wat minder.
henk 400rr
Deelnemernog maar een keer dan…
@henk 400rr wrote:
Aha, maar dat kan al een hoop verklaren.
Het lijkt erop dat je een 2.4i motor hebt en geen Omega 2.4, dit is zo’n 136pk motor welke vaak in een manta i240 zat.
Ik meende trouwens wel dat hier altijd 2.4iE op stond, maar vergis me dus.
-
AuteurBerichten