Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
DeelnemerNiet echt, omdat Opel qua 400’s dat op een gegeven moment zelf ook niet wist.
Officiële cijfers zijn er wel een keer vrij gegeven, maar lang niet van alle modellen.Van de 240 is er eigenlijk niks bekend en van de 300 zouden het om en nabij 30-32 auto’s zijn.
Wat de 400 “originelen” betreft, daar wordt nog steeds flink mee gerotzooid, het is zelfs mogelijk om van een cas die nooit zo afgeleverd was nu gewoon de 400 papieren op te krijgen en legaal, mits je dus de weg kent.
Dus je ziet veel wat het zou moeten voorstellen, maar of het van origine zo is, dat is de vraag en als je daar achter wil komen maak je geen vrienden en sowieso is het nog de vraag of je het wel te horen krijgt.
immers een “originele” is nog altijd meer geld waard dan een goede replica in dezelfde staat.
henk 400rr
DeelnemerIk heb een kast vol met dat spul, ook van andere Opel Modellen, het meeste heb ik nog niet eens gelezen.
wat leeftijd betreft ben ik al meer dan 2x zo oud dan je, dus veel gezien, veel gelezen en veel onzin aangehoord (ha, ha) en voorlopig gaat dat nog wel even door, ik zoek het al zo’n 20 jaar uit en nog hoor ik wel eens gekke dingen.
Je hebt 1 voordeel en dat is internet, wel moet je het juiste eruit kunnen filteren.
henk 400rr
DeelnemerDat is het lastigste bij die auto’s, de 400 had het nog een z’n schildje staan, de rest niet. Dus wil je het zeker weten zonder de geloofwaardigheid van de eigenaar, dan moet je al kennis van zaken hebben om het schildje te lezen, kleur nummers kennen, motorcodes en interieur codes, dit naast de uiterlijkheden, dat bepaalt slechts hoe origineel de auto nog is.
En dat naast je kennis van zaken hoe de auto’s destijds afgeleverd zijn, het meeste is wel duidelijk, maar er is ook veel gerotzooid, ook door Opel en de Dealers, ook autotests van toen zijn niet allemaal betrouwbaar evenals uitspraken van bepaalde mensen.
Zeker met de jaren wordt dat nog niet zo gemakkelijk, als je dat nu nog moet uitzoeken.
henk 400rr
DeelnemerEen originele 200 lukt nog wel hier in NL, een originele 240 en 300 kun je vergeten, beiden zijn hier nooit afgeleverd, wel waren er 4 240’s afgeleverd door v/d Lee als i240 maar deze hebben al zodanig nooit zo op NL kenteken gestaan, ook zijn ze alle 4 inmiddels opgeruimd.
Een originele 400 was hier ook niet (Manta), maar daar was wel een type goedkeuring voor bij de RWD.
Voor 240 en 300 moet je dus echt veel geluk hebben in het Buitenland of je zoiets treft, veel zijn ze er niet.
henk 400rr
Deelnemer@RISL wrote:
En ook een echte dus?
Ik heb (samen met Senatorman en 2000) nog wel even met de eigenaar staan praten en het was me bekend dat hij ‘m pas net had. En ik wist ook dat alle specificaties kloppen, maar wist niet of het een goede replica was of een echte.Op je vraag of ze origineel waren, lijkt me met “ja” dat wel aardig bevestigend dat het beiden originelen zijn.
Maar goed..
En ik kom er net achter dat ik nog wel een echte Ascona 400 op de foto heb :thumb
Rest me nog één vraag: De Ascona werd aangeduid als 400, de Manta toch als i400?
Of beiden i400? Weet iemand de officiële benaming?Nee, geen van die modellen werd als I400 (of I200, I300) aangeduid, allemaal manta 400, -300,-200.
henk 400rr
Deelnemerhenk 400rr
Deelnemerja, de onderste is van hemzelf.
henk 400rr
DeelnemerDat je geen kachel hebt, betekend nog wel dat de aansluiting wel door moet stromen, beter had je de slangen aan elkaar kunnen verbinden dan beide slangen dichtmaken.
henk 400rr
DeelnemerDat huis is wel degelijk anders dan zo’n afgezaagd huis, er zit een extra aansluiting op die via de kachel gaat.
Je kan deze kopen, je kan ook een oude gebruiken van een 1.6-1.9-2.0S/N en die iets anders monteren (nieuw gat boren en draad erin tappen)
voorlopig kan je je probleempje even oplossen door een gaatje van 3mm in je thermostaatklep te boren.
henk 400rr
DeelnemerHet kan op verschillende manieren, meest simpele en goedoopste is een ouwe velg met of zonder band monteren, boutjes los v/d steekas en dan op de velg beuken om hem eruit te krijgen.
met een beetje schuin zetten komt de olie er zeker niet uit, anders tap je dat af en vervang je dat, zo duur is dat niet.
henk 400rr
DeelnemerAls je een beetje doorhuft terwijl hij nog gemonteerd is, dan kan je de steekas ook krom slaan.
let wel, voor de muggezifters: de flens op de steekas. ;)
henk 400rr
DeelnemerDat moet je zelf maken.
henk 400rr
Deelnemerhet kan beide, zolang dat gat in het distributiehuis maar dicht blijft.
het is geen filterpotje, het is de mechanische brandstofpomp.
henk 400rr
DeelnemerHoogstwaarschijnlijk niet, de grotere kleurschema’s destijds werden vrijwel allemaal bespoten, ook de rothmans uitvoeringen waren destijds gespoten.
100% zeker weet je het nooit wat strepen e.d. betreft.
henk 400rr
DeelnemerStickers?
henk 400rr
Deelnemer@InjectTheVenom wrote:
Nouja hij zag/ziet er echt uit in ieder geval :-P Zonde dat ze zo veel aan een origineel exemplaar veranderd hebben.
Dat vindt ik nu ook, ik heb eerdere fotos van deze wagen en toen waren ze ook al iets aangepast, ge-evolueerd als dat heet, maar toen zagen ze er nog wel origineler uit.
Beide Kadetts die nog over zijn, zijn geen van beide meer in origineel staat, deze bovenstaande rijd tenminste nog.
henk 400rr
DeelnemerDat kan kloppen, pacenotes was dat.

Maar, het is maar wat je “echt” vindt.
De carrosserie is alleen oorspronkelijk door Matter gebouwd, de kooi is grotendeels nog origineel, het dashboard ( de aluminium plaatdelen)is grotendeels origineel, verder is de tunnel verbouwd, de motorruimte is verbouwd, klopt de uitbouw niet, de motorkap klopt niet, de grille klopt niet, er zit geen 400 bak in, er zit geen 400 motor in, maar een Ford Pinto motor en de auto heeft veel meer polyester delen dan de oorspronkelijke uitvoering.
En dan kan ik nog wel wat opnoemen. ;)
henk 400rr
DeelnemerZo, de Manta was weer terug en dat heeft de nodige uurtjes gekost om die weer rijdend te krijgen, deze week heb ik wat gaatjes gevonden om toch even wat te doen aan de Kadett en de strepen zitten erop en de delen rond de ramen zijn nu zwart zodat de ruiten er ook in kunnen.


Het leuke werk komt eraan: opbouwen. king:
henk 400rr
DeelnemerDie plastic pinnetjes in de stuurstang zijn nog niet zo’n probleem, als je ze maar niet vervangt door en stalen pen of bout. Je kan er ook niks aan doen, als hij verder wel klemt, dan blijft het wel op z’n plek, verschuift die al dan kan dus je toeter het niet meer doen en dat is nog geen drama.
Meestal zijn die dingen stuk.
henk 400rr
DeelnemerNormaal gesproken kan de stuurstang alleen van bovenuit eruit getrokken worden (aan de kant van het stuur).
Dit ding (lager) zit vastgeklikt in de buis van de stuurkolom, vaak als die eruit komt, dan is er 1 of ander lipje kapot en/of zijn de kogels niet meer compleet, daardoor kan je problemen krijgen, in het gunstige geval speling, in het slechtste geval kan je stuur vastlopen tijdens het draaien, als je geluk hebt, bij het inparkeren, als je pech hebt en dat heb ik 25 jaar geleden gehad, dan onder het rijden in een bocht (auto wou toen alleen recht door)
Het volstaat de buis te vervangen, maar dan wel compleet met lager, soms zijn er wel nieuwe lagers te vinden (Menderink in Almelo of Hengelo) ook dat kan een optie zijn.
Verder zit je met de stuurpen, die moet inelkaar kunnen schuiven bij een aanrijding, meestal werkt dat niet goed meer en zijn de plastic pennetjes afgebroken, vervang dit niet door een boutje of een metalen pen want dan heb je bij een aanrijding het stuur tegen je ruggegraat aan zitten.
Wil je toch de gok wagen, best, maar je bent gewaarschuwd.
henk 400rr
DeelnemerD’r mist nog wat zo te zien.
Zet er maar een andere complete kolom in, als dit fout gaat, kan je in het ergste geval niet meer sturen.
henk 400rr
Deelnemer@McLambo wrote:
Ahum, misschien kunnen de heren ‘ervaringsdeskundingen’ zich even buigen over mijn stuurstanglager probleem?? :vertag
Oeps, foutje begaan bij de Ascona vanmiddag.
Voorbereidingen aan het treffen om de Getrag 240 er onder te hangen. De 4-bak er onderuit halen was echt een hels karwei.
Nu heb ik de vooras incl motor laten zakken. Doel was om de boel een cm of 20 te laten zakken om zo makkelijker de 5-bak erachter te kunnen hangen.Alle kabels en snoeren die geen 20cm ruimte hadden had ik los gekoppeld, echter bleef ik bij een cm of 7 steken.
Ik was dus vergeten om de stuurstang ook los te koppelen.Toen ik hier achter kwam was de stuurstang een cm of 2/3 naar buiten getrokken, en hierbij was het onderste lager losgekomen en de balletjes eruit gerold.
Dikke shit dacht ik, dat is mooi naar de klote. Maar toen ik de kruiskoppeling in zijn geheel verwijderd had, ook het veertje en het plasticplaatje met de cup leek het mee te vallen.
Volgens mij is het slechts een kwestie van de cup weer invetten, balletes erin vast plakken en voorzichtig weer om de stuurstang heen, veertje er weer tussen en kruiskoppeling monteren, en klaar?
Iemand die dit weet?
:jerry :jerry :jerry ;-)
Haal maar een andere op.
Het kan wel, mits echt alles heel is, dus het plastic ook en de balletjes ed. echt nog allemaal aanwezig zijn, dan heb je geluk, maar in 9 van de 10 gevallen betekend het dat je een andere kan plaatsen.
henk 400rr
DeelnemerKlopt, maar als je daar ook met adapters werkt heb je een groter risico op onbalans.
henk 400rr
DeelnemerEr zijn wel ringen te krijgen die je achterin de velg drukt om zo op de naafdiameter te komen, daarvoor hoef je geen apart busje te laten draaien.
Een beetje velgboer heeft die dingen wel of kan ze voor je bestellen.
henk 400rr
DeelnemerDie heeft ook al schade ;)
-
AuteurBerichten