Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
DeelnemerKlopt, naast dat asfalt zit veel onverhard. ;)
henk 400rr
DeelnemerGoed spul, daar is verder niks mis mee.
henk 400rr
DeelnemerOp niet elk circuit kan je, je uitleven, wij hebben een tijdje meegedraaid op het Midlands circuit en daar krijg je al vlot veel commentaar en als je pech hebt eraf gestuurd. Dat laatste hebben wij persoonlijk nog niet meegemaakt, kennissen van ons wel en dat is ook een reden dat wij daar niet meer komen.
Een tijdje hebben we aantal testdagen gedaan, maar dat is ook wat geluk hebben met contacten, anders mis je dat ook weer.
Sinds de bijkomende effecten van fast en furious kan er niet zoveel meer, ook niet legaal.
henk 400rr
DeelnemerOval? het stuur kan ook de andere kant op, een beetje afwisseling in het sturen is altijd prettiger, daarvoor bouw je er ook een kort stuurhuis op. ;)
Maar de tolerantie is hier niet zo groot tegenover een rollend voertuig met geluid.
henk 400rr
DeelnemerGoed, hier ligt ook wel wat, maar dat zijn ruiterpaden, bovendien schieten ze je neer als je hier op onverhard gaat “testen”.
Kan nog niet eens wat doen op een leeg industrieterrein of een afgelegen weg hier.
henk 400rr
DeelnemerHet onverhard op?
henk 400rr
Deelnemer@H-400 wrote:
Er staat weer een M-400 te koop. Verbrede straat-versie.
En de prijzen gaan weer de pan uit…
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/opel-manta-400-breitbau-emden/169895101.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Mooi ding, goede staat zo te zien, speciale velgen, 10 en 11 J (erg zeldzaam mits origineel), prijs is wel erg hoog, maar goed….
Niet mijn probleem.
henk 400rr
Deelnemer@v.s wrote:
ben zeker een liehebber en als ik wou had ik hem allang kunnen verkopen maar bij deze kan ik u verzekeren dat hij niet verkocht word voor geen geld
De wat nare ondertoon gaat niet over jouw, maar meer over degene die de auto in 1e instantie verkocht had en waarvan jij hem gekocht had.
Wat hier besproken wordt heb jij niets mee te maken, dus voel je niet aangesproken.
mits je de auto weer vlot verkoopt, dan ben je wel gespreksonderwerp ;) .
henk 400rr
DeelnemerSoms gun je wel eens een ander wat omwille van bepaalde redenen, in dit geval (als ik het verhaal goed begrepen heb) was ook een reden dat de toenmalige eigenaar dacht dat de auto goed terecht zou komen bij een andere liefhebber die hem zou koesteren en dat pakte wat anders uit.
geluk voor deze man en veel mazzel voor de toenmalige koper.
henk 400rr
Deelnemer@ICEQUEEN_Manta_Logan wrote:
Ene kant kan ik het wel begrijpen.
Maar aan de andere kant zou het zonde zijn deze info verloren gaat.Mijn andere hobby is houden van schildpadden.
Een forumlid heeft meer dan 2 jaar gewerkt aan een topic over welke onkruiden giftig zijn of niet.
Welke voedzaam zijn en welke niet. Ze had vele foto’s gemaakt… als zij er ook zo over dacht ging veel waardevolle info verloren.
Het spreekwoordelijke … het wiel opnieuw uitvinden komt dan aan de pas.
Dit is niet aanvallend bedoeld maar een andere kijk op hebben :angelEn natuurlijk heb ik veel respect voor je werk :thumbup
Ik snap je wel en vroeger vond ik dat ook, maar ervaringen uit het verleden hebben de koers bepaald voor de toekomst.
Gelukkig is dit geen levend wezen, dus gezien de investeringen die ik moet doen om die info te krijgen kan ik het me moreel veroorloven een aantal zaken nog voor me te houden.
Sommige zaken komen later wel aan het licht, nadat de auto klaar is.
henk 400rr
DeelnemerHet hoort er een beetje bij als je publiekelijk dingen laat zien, als je dat niet wil, dan moet je niks laten zien en dat gebeurt ook al genoeg. Alles wat ik in het verleden deed heb ik ook nooit laten zien en dit is de 1e die redelijk openlijk zo staat.
Dus, het is een bewust risico.
Er komt trouwens een 2,4 16V in, een CIH met een ingekorte kop van een 24V met de opsmuk van een 400 motor, alle onderdelen zijn al binnen, dat het zo lang duurt heeft het meer te maken met probleempjes met het uitbesteden van bepaalde werkzaamheden.
henk 400rr
DeelnemerDat weet ik nog niet, qua motor en afbouw loopt de planning al in het honderd, ik had gehoopt wat vroeg-achtig in het seizoen klaar te zijn, maar dan is nu nog de vraag wanneer de auto echt rijklaar is.
Als het zover is, dan meld ik dat wel.
henk 400rr
DeelnemerNou, eigenlijk geef ik met de foto’s op het internet al te veel weg vindt ik.
Maar als ik het zeg wat het is, gaat iedereen daar op letten ;)
Qua opbouw wijken sommige zaken iets af om verschillende redenen (kosten, veiligheid, beschikbaarheid, onbekendheid) in de regel gaat het om zaken die niet echt in het oog springen.
henk 400rr
DeelnemerZit er maar niet over in, ik begrijp dat wel, ik ben gek op dat soort wagens.
Detail foto’s maak ik wel, maar die komen niet on-line, dit ivm andere evt. bouwers. Het heeft me erg veel moeite gekost zaken uit te zoeken en dat zou betekenen dat ik het zomaar zou weg geven.
Dit geld wel voor meer details.
henk 400rr
DeelnemerOch, wat mooi is en wat niet is betrekkelijk. Mij gaat het erom zo dicht mogelijk tegen het origineel aan te zitten, er zitten ook wel zaken aan de wagen die ik liever anders had gezien, maar dan wijk je weer af van het oorspronkelijk ontwerp.
De auto’s van die tijd in die klasse waren vaak ook niet echt schoonheden, maar functioneel en soms is het dan weer mooi van lelijkheid, apart o.i.d. en daar hou ik wel van.
Als het kon wou ik wel veel meer van dit soort wagens bouwen, ideeën te over.
henk 400rr
DeelnemerWe gaan weer verder met de update:
Ondertussen gebeurt er veel, maar zoals al eerder vermeld, gaat het om detail werk, waar erg veel werk aan zit, veel is improviseren, nadenken en bekijken hoe men destijds zoiets opgelost zou kunnen hebben of gedaan heeft. Verder blijft het een lastige wagen om wat over te vinden, mijn contact in Zuid-Afrika heeft helaas ook nog niet gereplayed.
Eerst weer eens wat fotos:
De afbouw van het interieur is in volle gang

Ook en deel van de oliehuishouding zit er in, zoals scherp opgemerkt, nog geen motor, dat gaat helaas ook weer even wat duren :(

De wielkasten e.d. zijn nu ook dicht

En de kofferbak is zo’n beetje wel klaar

henk 400rr
DeelnemerVre-se-lijk…
bespaar je het werk en slopen dat ding ;)
henk 400rr
DeelnemerIk heb laatst via de Growa in Lochem nog 2 gekocht, wie weet kan die wat voor je regelen.
henk 400rr
DeelnemerStaartstuk is sowieso manta-B, of de as zelf Manta-B is, dat kun je alleen zelf zien aan de breedte.
henk 400rr
DeelnemerHet werk wordt nooit beloond, het resultaat wordt altijd beoordeeld.
al heb je er 20 jaar aan gewerkt, is het resultaat kut, krijg je altijd een negatieve beoordeling.
zo werkt dat nu 1x, dat weet jij ook wel. ;)
henk 400rr
DeelnemerJe moet het in de tijdsperiode zien, veel modellen van Opel (Kadett, Vectra, Omega, Senator) op dat moment hadden dit uiterlijk.
henk 400rr
DeelnemerDaar ben ik het niet mee eens en Opel heeft dat ook zo niet bedoeld, de Calibra kwam in plaats van de Manta en moest het model Manta en zijn geschiedenis doen vergeten.
Wat Irmscher betreft, Opel had mid jaren ’70 behoefte aan een huistuner net als Merceds zijn AMG had en met Irmscher werd een samenwerkingsverband afgesloten, zij hadden ook meer te vertellen en ook meer inzicht in de modellen bij Opel. Toch mocht Irmscher niet altijd mee doen, de 400 motor was geen motor waar Irmscher invloed op had, zij hebben hun eigen motor gepresenteerd, maar daar werd niet op in gegaan, Daarvoor werd wel de firma Cosworth ingeschakeld, de design werd wel overgelaten aan de firma Irmscher.
Nu was een favoriet model van Gunter Irmscher de Manta, enerzijds kan dat markt technisch zijn, de auto viel enorm in de smaak bij het grote publiek, maar geruchten gaan dat de man echt fan was van het model.Opel besloot in de jaren tachtig dat het nu echt afgelopen moest zijn met de Manta, ze hadden dit begin jaren ’80 al willen doen, maar men had nog niks klaar op papieren en zat ook met hun aandeel in het WK kampioenschap van de rallysport, dus werd de manta voorzien van een derde facelift. Maar Opel zelf was helemaal klaar met de wagen, men was bang voor imago schade gezien het publiek waar uiteindelijk de auto terecht kwam, hier in NL werd de auto al gezien als de bekende “Sjonnie en Anita-bak” in Duitsland was dat al niet veel beter, tot overmaat van ramp kwam de accessoire markt in opgang met de nodige troep als foute spoilers, jaloezieën, vossenstaarten en andere rommel. Ook was men niet blij met films als “Manta-Manta” en “Manta der film” wat nog meer het imago verslechterde van de wagen bij het grote publiek, men was bang dat dit ook invloed zou hebben op het merk Opel.
Opel wou een nieuw model lanceren die de Manta de vergetelheid in zou drukken, maar tegelijkertijd hoopten ze ook weer op het aandeel kopers die ooit verantwoordelijk waren voor het grote verkoopsucces van de Manta. Irmscher was van mening dat de opvolger of vervanger van de Manta sowiso RWD moest zijn en tegelijkertijd wilden ze graag meer vaste grond onder hun voeten hebben bij Opel.
Dus werd deze wagen gepresenteerd met hun eigen motor die ze destijds ook graag gezien hadden in de 400 serie als concept-car om Opel op andere gedachten te brengen.
Opel besliste toch anders en daarmee kwam de Calibra op de markt, dit bleek later een grote verkoopflop, vrijwel alle kopers van de Calibra destijds hadden de Manta in gedachten en waren teleurgesteld, de Calibra trok na enkele jaren wel een nieuwe generatie kopers vanwege hun DTM succes aan maar het beoogde succes was bij lange na niet gehaald en dus werd uiteindelijk ook de Calibra van de markt gehaald.
Irmscher verloor met de DTM hun inbreng bij Opel omdat Opel meer zaken binnenskamers wilde oplossen en minder zaken extern wilde af te geven, hetgeen zorgde voor afdelingen zoals OPC.
Pas de laatste jaren hebben ze bij Opel het besef dat ondanks de zaken waar men niet blij mee was er ook positieve punten zijn aan het verhaal, denk maar aan Clubs die in grote getale ontstonden en waarbij de groep die nu nog steeds de modellen koestert erg groot is, daarom zie je dat ze markt technisch nog wel eens voor een concept-wagen een naam als “Manta” of “Calibra” gebruiken. Meestal blijft het daar ook bij omdat men bang is voor de verwachting van het publiek en de kans groot is dat de plank mis geslagen wordt wat dus betekend dat al die miljoenen (miljarden) die in de ontwikkeling van een nieuw model zitten niet meer terug worden verdiend.
Irmscher heeft wel meer voorstellen richting Opel gedaan, hetzelfde hebben ze destijds ook met de Opel GT gedaan, maar ook daar besliste Opel weer anders wat het einde van de Opel GT betekende destijds.
henk 400rr
DeelnemerDat verhaal ligt (of lag) destijds iets anders dan dat jij denkt en aanneemt.
henk 400rr
DeelnemerFout, Ascona-C

henk 400rr
DeelnemerDaarom dus, omkeuren is geen probleem, anderen zijn u reeds voorgegaan…
Er zijn mogelijkheden te over, een stapje terug zou mijns inziens geen optie zijn, maar iets betrouwbaarders met af fabriek meer pk’s zou een mooie overweging zijn.
Een CIH met ingekorte kop zou ik niet doen in jouw geval, te duur, te bewerkelijk en qua rendement is er std. wel wat beters en simpelers te krijgen met meer vermogen.
Nu alleen nog het financiële plaatje en de moed om toch nog even door te zetten.
verder weet ik niet of je in klasses rijdt of vrij rijden, het is wel even een aandachtspuntje waard of je daadwerkelijk andere merken motoren mag gebruiken, men kan daar soms nog wel eens moeilijk over doen. een hoop kan, maar niet alles mag.
Maar ook daar is soms nog wel wat aan te doen ;)
-
AuteurBerichten