Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
DeelnemerStond op Ebay wel eens iemand die ze (nieuw) aanbood, onder adrema schilder of zoiets.
henk 400rr
Deelnemerklopt, maar soms is die lastig te vinden ivm versmering.
henk 400rr
DeelnemerAankomend weekend is er een meeting op camping de vlinderhoeve in de omgeving van Epse (Deventer) daar komt W. Bras, die kan ze leveren, denk dat hij d’r zondag wel is, sowieso loopt er wel volk rond in dat weekend (organisatie) die hem wel kent.
Kadett C heeft wel eens een afwijkende constructie qua gaskabelbediening, weet niet zeker of ze dat allemaal hebben, kan me herinneren dat de GTE types weer zo’n soort van hefboompje hadden of zoiets.
henk 400rr
Deelnemer1: Aha
2: klopt, dat komt op hetzelfde neer.
3: 3:67 zat in de 1.6S, 1.8, alle 1.9’s en de 2.0N (over het algemeen gezien in NL), de 4-bakken hebben wel kleine onderlinge verschillen in de overbrengingen, maar daar merk je weinig van, dat heeft met bouwperiodes te maken en soms voor bepaalde motoren, een enkele keer is de uitgaande as dikker zoals bij de Rekord-E.
De CIH en bijbehorende bak had een bouwperiode van eind jaren 60 tot begin jaren 90,waarvan de 4-bak zo’n beetje half jaren 80 uit het beeld verdween en dan bedenken ze nog wel eens wat.
4: inderdaad, theoretisch een verschil, in de praktijk niet echt merkbaar, qua sterkte en remmen is de dikkere as beter dan de dunne.Goede link, staat veel op, ervaring leert dat het soms nog wel eens afwijkt en dat heeft met de leeftijd te maken (wat heeft de auto meegemaakt) en soms wat er af fabriek geleverd is en dat wijkt ook wel eens af van de std. boekjes.
In de praktijk is er slechts 1 zekerheid met wat voor as je koopt, deksel eraf en tanden tellen.
henk 400rr
Deelnemersimpel gezegd bij dezelfde snelheid draait de motor minder toeren met een langere overbrenging, de top kan hoger, mits je daar ook de middelen voor hebt.
weer simpel gezegd, met een relatief gezien zwakke motor daalt zelfs je top, met een gemiddeld motortje duurt het iets langer voordat hij op z’n top zit, met een toppertje kan je top hoger worden.
geen idee wat je hebt, 16N of 2.4E, daar hangt het van af.
henk 400rr
Deelnemer2.0N heeft 3:67, 2.0S/E heeft 3:44, vanaf de buitenkant is niet te zien wat er in zit.
Naast de achteras moet ook je tussenas mee veranderen (ander aansluitmaat), 16N is kleine as, vanaf 16S grotere as.
qua tijd, al naar gelang je handigheid e.d. een middag werk.
rijeigenchappen: via logisch denkwerk, je eindoverbrenging wordt langer, dus..
henk 400rr
DeelnemerDaar hoeft op zich niks mis mee te zijn dat hij wat hoger komt of een totaal anders reagerende auto van te komen, maar het kan zo zijn dat er restricties zitten in die BMW cup en daar zit je wel mee.
Maar wat wel en niet mag/kan weet ik zo ook niet, ik heb me daar in niet verdiept.Wat de Celica betreft:
Het stuurhuis van de Celica is gemonteerd, dat werkt verder prima en tevens een paar kleine wijzigingen en toevoegingen in het stickerpalet op de wagen.De stickers van het World rally museum zitten erop, een prominent plekje hebben ze gekregen, links + rechts. Hessel had nog een kleine wijzing in de naam en dit wordt hem definitief, dus nu nog 2 auto’s te gaan qua bestickering.
En nog een klein detail op de kooi, vond ik wel geinig.



henk 400rr
DeelnemerHet oor wil ook wat. ;)
henk 400rr
Deelnemermooi, ga ik ook niet meer zoeken.
henk 400rr
Deelnemerpffr.. ik heb als het goed is er 2 over of 2 stuks liggen, probleem is even waar, ik heb ook ooit eentje van plastic gehad, deze 2 moeten van aluminium zijn, geen idee wat ze ooit gekost hebben.
eerst maar zien of ik ze kan vinden, zal morgen eens kijken.
henk 400rr
DeelnemerDan is hij te laag, die van mij is dat al, of de schokkers moeten wat zwaarder of dikkere veren gebruiken.
henk 400rr
DeelnemerDie zijn te koop, ik heb ze hier ook wel liggen.
henk 400rr
DeelnemerDat valt wel mee, zo’n plaat rij je niet snel stuk, onder de manta zit hij nu ook al 5 jaar en ik moet hem wel eens recht slaan en uitdeuken, maar van vervanging is nog geen sprake.
Na een middagje knutselen is dan eindelijk het stuurhuis klaar voor de Celica, stuurhuisverkorter is gemonteerd, dus we kunnen strakjes vlot de bocht om.

henk 400rr
DeelnemerOp zich maakt het niet zoveel uit, door de bocht genomen is aluminium 2x zo licht, 3x zo duur en voordat je dezelfde sterkte hebt moet je met factor 1,5 rekenen, daarbij genomen is aluminium wat minder taai (slijtvast e.d.) dan staal.
in de praktijk zit je qua gewicht met aluminium dus iets lichter, maar omdat je dezelfde sterkte en taaiheid zoekt tegen een kostprijs die 3-4x zoveel meer kost, exclusief de bewerking.
Carbon is dan nog weer duurder, ook omdat je daar bovenop nog een mal moet maken.
Maar prijstechnisch gezien is het altijd even wat je tegenkomt en wat dan de kosten zijn, soms kan je goedkoop wat doen met exclusievere materialen, soms niet.
henk 400rr
DeelnemerIn dit geval (voorlopig) even een staalplaat, met aluminium zat ik even met de bewerking en carbon is me te duur.
henk 400rr
DeelnemerAfgelopen week begonnen met het snijden van de stickers en dit is zo’n beetje het resultaat:






Ook meteen de huidige sponsoren die met deze wagen meedoen hebben ene plekje op de wagen gekregen


Daarnaast nog even de voorste bodembescherming gemaakt:

Volgende week ga ik verder met de rest van de bodembescherming en de stuurinrichting, de week erop komt er weer een ander project daar te staan die zeker m’n aandacht nodig heeft (deadline) tot die tijd werk ik hem verder af. Stoelen, gordels zijn dus bijna binnen handbereik.
Ik zou remblokken van Ferrodo racing bestellen, maar die zijn niet leverbaar, iemand ook tips? mijn ervaring met Red stuff is dat ze eerst “ingeremd” moeten worden, anders rook je ze in 1x op.
henk 400rr
DeelnemerTop Herman. :thumb
henk 400rr
Deelnemergrotere diameters koppeling houden het vaak langer uit, qua nokkenassen is niet altijd het aantal graden bepalend, maar de types nok,..etc. dwz. een 296° kan bijv. meer opleveren dan een 308°
basic setup moet je ongeveer zo zien;
– vliegwiel, koppeling / drukgroep van een oude 3.0 (al naar gelang je bak, ga van een getrag 240 uit) 1-1,5 kilo eraf is nog goed te doen.
– 2.4 kop gebruiken, kleppen kunnen niet veel groter, dus die kan ej zo laten.
– oud type injectiebuis van een 3.0/2.5 of nieuwer type 3.0 (dan is de 2.5 buis weer te smal) en die inkorten.
– klepveren hangen af van de lift van de nokkenas, ik zou rond de 300° zitten, beter er iets onder dan erboven.Verder heb je weinig aan een grote gasklep als de luchthoeveelheidsmeter kleiner is, dus die moet even groot zijn, het geschikte type vindt je niet, maar als je een zelfde type vindt met andere nrs. kun je het binnenwerk overbouwen van je eigen injectie systeem.
randzaken als slangen kun je altijd bestellen bij de autoshop in verschillende diameters.
Voor flowen geld: oneffenheden weghalen, kanalen op elkaar afstemmen (geen overgangsranden van inlaatspruitstuk naar inlaatkanalen,..etc.) niet polijsten!
Zaken als spaghettie uitlaat; zinloze investering, of je moet zelf wat kunnen fabriceren met de juiste verhoudingen,..etc. anders is het gietijzeren spruitstuk net zo goed.Denk ook aan zaken als de oliepomp, die moet goed zijn, een beetje de druk verhogen door extra ringen achter de veer is zeker niet onverstandig.
Bezuinig niet op zaken als zuigerveren of kleprand afdichtingen, etc., ook dat scheelt vermogen.
henk 400rr
Deelnemer(De injector zelf werkt met een …weerstand, ik heb het niet over de voorschakelweerstanden in het systeem zelf)
De CIH is eigenlijk heel simpel, niet efficiënt, maar het is een koppelmotor en als het max. koppel laag zit dan kun je erg leuk optrekken met zo’n motor, voor het nog leukere is een wat scherpere nokkenas een welkome komst, maar een hoop overdrijven en dan krijg je dus problemen.
Vaak rijden ze dan pas in een gebied lekker waar je op straat eigenlijk nooit aan toe komt en eronder lopen ze slecht, trekken niet meer omdat het koppelgebied hoger ligt,..etc.
Voor alles is wel een oplossing, maar als je in de basis goed nadenkt wat voor nokkenas je nodig hebt, dan kun je, jezelf een hoop ellende en extra kosten besparen.
Een hele scherpe nokkenas is niet persé beter en weet dat veel zaken weinig zin heeft (merk je niks van) of juist tegen je kan werken.
henk 400rr
DeelnemerDe gele injectoren van de 2.0 zaten ook op de 2.2, 2.5 en 3.0, de grijze zaten ook op de 1.9,2.0, 2.5, 2.8 en 3.0, de 2.4 had ook grijze en gele, maar dat waren andere injectoren, qua opbrengst hadden ze een smaller gebied dan de oudere types.
Er is al jaren een discussie gaande dat de drukregelaars verschillend waren, van alle systemen die ik gestript en bekeken heb, waren ze allemaal gelijk (zelfde Bosch nrs.), grijze of gele injectoren, wat mij betreft is dat dus ook onzin dat die meer druk in het systeem zouden hebben of beter gezegd, sowieso verschillende druk moeten hebben, Opel is soms wel eens wat wispelturig.
Stelregel is wel, gele kun je niet met grijze uitwisselen (heeft met de weerstand in het electrisch systeem te maken) en de grijze zouden een iets groter pk bereik hebben (tot ±160-170pk) en de gele wat minder (tot ±160pk max.)
Feit is wel dat je niet de meest ideale kop nu gemonteerd hebt, wel wat qua kosten van spruitstukken, maar de instromingshoek van de kanalen is niet de meest ideale, daarvan is de 2.2/2.4 kop toch wat beter mee. Grotere kleppen heb je wel nodig als je hier wat meer vermogen uit wil halen, in een ander geval zou je onderin wat meer koppel kunnen verwachten, maar in de hoge toeren smoort hij met de kleppen van de 2.0.
In ieder geval, als ik je spec’s bekijk dan zijn de std. injectoren / injectiesysteem wel toereikend genoeg voor je doel en qua kosten valt dat ook weer mee, je kan met basiszaken wel wat leuke dingen doen. Broodje aap verhalen over hoge vermogens kun je rustig naast je neerleggen, in de praktijk valt dat allemaal wel mee, hoge vermogens kosten erg veel geld, zeker als de basis al niet zo hoog is en de omstandigheden niet ideaal.
Geen kritiek, slecht informatie. ;) zelf ook veel geleerd in de loop der jaren.
henk 400rr
DeelnemerJe moet even het 2.0/2.2/2.4 verhaal losmaken van het type buis, natuurlijk is het de enigste die past, maar van alle 3 varianten ook weer degene met de grootste luchtvolume inhoud en daardoor idealer voor deze combinatie.
henk 400rr
DeelnemerMaakt geen ruk uit, injectoren zijn even groot.
Maar… de 2.2 buis past niet op een 2.0 kop en omgekeerd. 2.2/2.4 maakt verder niet uit.
henk 400rr
DeelnemerPostma motorsport in Balk (Frl), vragen naar Hessel, die krijgt hem wel goed.
henk 400rr
DeelnemerVerder met de Celica, ondertussen zijn er wat onderdelen binnengekomen, dus de afbouwperiode breekt aan, de speciale spanrol van Fenn Motorsport is binnen gekomen en ook het tandwielkastje voor de stuurinrichting welke als ik hem goed monteer voor minder slagen aan het stuur moet zorgen om de bocht om te komen.
Ook de nieuwe radiateur is binnen en de meeste stickers die er (voorlopig) opkomen liggen klaar om uitgesneden te worden.
Bedrading is inmiddels klaar, dus het dashboard zit weer in elkaar en alle randzaken, helmennet (op de foto die hele grote BH formaat cup-P) , kaartleeslamp,..etc.. die erbij horen hangen mooi op z’n plek.
Allemaal detailwerk, geen grote zaken, maar wel belangrijk.
Aankomende week een nieuwe uitdaging, kijken of ik de tandwielkast kwijt kan en de stuurinrichting zo min mogelijk hoef te veranderen.





henk 400rr
Deelnemer@louwe 16 klepper wrote:
@teungts wrote:
Das een mooie schuurvonds pascal :thumb
Volgens mij heeft hij onlangs een nog mooiere”schuurfondst”gedaan
:thumbDe enigste mooie schuurvondsten die ik zie hebben vaak een nietje door de navel ;)
-
AuteurBerichten