henk 400rr

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 2,701 tot 2,725 (van in totaal 2,770)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak) #17310450
    henk 400rr
    Deelnemer

    Origineel gepost door peter12
    mis de zesbak nog.

    ja, en? is een Lotus Omega bak en past er niet in, of je moet willen schakelen vanaf de achterbank.

    henk 400rr
    Deelnemer

    Origineel gepost door peter12
    mis de zesbak nog.

    ja, en? is een Lotus Omega bak en past er niet in, of je moet willen schakelen vanaf de achterbank.

    In reactie op: Show hier je ascona #17303487
    henk 400rr
    Deelnemer

    Is ? was? Ascona? C?

    In reactie op: Wie rijdt welke manta #17286512
    henk 400rr
    Deelnemer

    Hé bekende auto, uit Hoogezand toevallig?

    en welkom natuurlijk.

    In reactie op: Alles op een rij: Kleppen stellen #17309713
    henk 400rr
    Deelnemer

    In het geval dat er nieuwe stoters gemonteerd worden verschild de werkwijze niet veel van eerder gemeld.

    De procedure is als volgt: na het plaatsen van de stoter draai je de nokkenas zo dat de nok geheel aan de andere kant staat, dan plaats je de tuimelaar met ring en moer en draai de moer vast totdat er geen speling meer voelbaar is en je dus al merkt dat de boel strak komt te staan, herhaal dat dus 8x.

    Daarna laat je de motor dus lopen totdat hij op bedrijfstemperatuur is en dan stel je hem opnieuw volgens de bovenste procedure.
    En niet vergeten het distributie gedeelte dus af te dekken.

    In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Kleppen stellen #17327526
    henk 400rr
    Deelnemer

    In het geval dat er nieuwe stoters gemonteerd worden verschild de werkwijze niet veel van eerder gemeld.

    De procedure is als volgt: na het plaatsen van de stoter draai je de nokkenas zo dat de nok geheel aan de andere kant staat, dan plaats je de tuimelaar met ring en moer en draai de moer vast totdat er geen speling meer voelbaar is en je dus al merkt dat de boel strak komt te staan, herhaal dat dus 8x.

    Daarna laat je de motor dus lopen totdat hij op bedrijfstemperatuur is en dan stel je hem opnieuw volgens de bovenste procedure.
    En niet vergeten het distributie gedeelte dus af te dekken.

    In reactie op: Alles op een rij: Kleppen stellen #17309711
    henk 400rr
    Deelnemer

    Origineel gepost door jelmoer
    …Daarna aandraaien tot deze precies spelingvrij is en dan nog 1 hele slag aandraaien. stoters zijn nog gewoon gevuld. Dit stond in een oud werkplaats handboek.(weet niet welke)….

    Dit verhaal ken ik wel, maar meer als basis-instelling na de- en montage van de stoters

    En eerst even de moeren ovaal knijpen deze willen na een x aantal keer vast/losdraaien te rond worden..

    ja, komt vaak voor dat de moer net niet genoeg meer “knijpt” na het losdraaien.

    In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Kleppen stellen #17327524
    henk 400rr
    Deelnemer

    Origineel gepost door jelmoer
    …Daarna aandraaien tot deze precies spelingvrij is en dan nog 1 hele slag aandraaien. stoters zijn nog gewoon gevuld. Dit stond in een oud werkplaats handboek.(weet niet welke)….

    Dit verhaal ken ik wel, maar meer als basis-instelling na de- en montage van de stoters

    En eerst even de moeren ovaal knijpen deze willen na een x aantal keer vast/losdraaien te rond worden..

    ja, komt vaak voor dat de moer net niet genoeg meer “knijpt” na het losdraaien.

    henk 400rr
    Deelnemer

    D’r zijn genoeg die er mee rijden en geen probleem hebben, heb d’r zelf ook 1 achter, maar hoe dichter in de buurt van de oppervlakte en diameter van de 2.4 (zoals dus de 2,2 en 2,5 koppeling) hoe beter.

    henk 400rr
    Deelnemer

    D’r zijn genoeg die er mee rijden en geen probleem hebben, heb d’r zelf ook 1 achter, maar hoe dichter in de buurt van de oppervlakte en diameter van de 2.4 (zoals dus de 2,2 en 2,5 koppeling) hoe beter.

    In reactie op: Plaats hier je rally(-sprint) foto's en filmpjes #17288868
    henk 400rr
    Deelnemer

    –>klik hier<– lekkere oude rallybeelden. :thumbup (nijmegen rally ’91)

    en –>klik hier<– voor nog meer (zuiderzee ’90)

    In reactie op: Wie rijdt welke manta #17286503
    henk 400rr
    Deelnemer

    Die foto van de A staat op de site van de mantaclub, ook heb ik hem een keer gepost op het OHF, verder zou ik niet weten waar die foto moet staan.

    Dat ik meer over B-manta’s praat dat klopt wel, dat zijn ook vaak de meestgestelde vragen hier, maar ben ooit in het begin van m’n lidmaatschap begonnen met een A-manta en dat is deze, later ook nog wel eentje gehad, maar die is al lang weer weg.

    In reactie op: Alles op een rij: Tussenassen #17309803
    henk 400rr
    Deelnemer

    Nee, helaas ik weet niet wat voor lengte daarvoor nodig is, dus geen “uit het schap” zoals hierboven beschreven.

    De aansluitmaten is niet zo moeilijk, maar de lengte kan ik je helaas niet vertellen.

    In reactie op: Wie rijdt welke manta #17286500
    henk 400rr
    Deelnemer

    Ik geloof dat ik nu de draad wat kwijt ben, ik reageerde even op de posting van @kale gek, maar het kan zijn dat er intussen een posting verwijderd is die ik niet gezien heb.

    Overigens: dat “slechte rijeigenschappen van een A” moet ook persoonlijk gezien worden, de A was wel bekend om het oplichten van een achterwiel bij scherpe bochten (origineel), maar ik hou meer van een wat stevige ophanging, die van mij is dus daarop ook wat aangepast.

    De opel GT dus, wat ook wel een redelijk mooie auto is, is dus ook niks voor mij om zo’n beetje dezelfde redenen.

    In reactie op: Wie rijdt welke manta #17286498
    henk 400rr
    Deelnemer

    Nee hoor, heb 2 A-manta’s gehad en deze heb ik zo’n beetje sinds 1992 (geloof ik), ik heb hem eerst als 2e auto gebruikt, daarna alleen voor de pronk en eigenlijk staat hij alweer te lang in de stalling.

    Het is wel zo dat ik meer B’s heb gehad dan A’s, dat komt omdat ik de A erg slecht vindt rijden, ook zit ik er niet lekker in, maar wel een mooie auto vindt om te zien, de B’s vindt ik stukken beter rijden en ik zit er ook veel beter in.

    Momenteel rijd ik Ascona en dat bevalt haast nog beter :) en een wens heb ik voor een Senator (of Commodore / monza )met 3.0 ltr. 6-cilinder, maar dat kan nog wel even duren voordat die wens realiseerbaar is.

    In reactie op: Wie rijdt welke manta #17286494
    henk 400rr
    Deelnemer

    Ok…

    deze heb ik ook nog.

    In reactie op: Wie rijdt welke manta #17286490
    henk 400rr
    Deelnemer

    de 1e keer dat ik inschreef en de avotor wilde plaatsen werd hij subiet geweigerd als ik ook maar 1 pixel over de grens heen zat.

    Dus: snap niet dat het nu ineens wel weer kan, maar je hebt gelijk: irritant is het wel.

    In reactie op: Wie rijdt welke manta #17286488
    henk 400rr
    Deelnemer

    :wtf hoe kan die avator zo levensgroot zijn?

    In reactie op: alles op een rij: Reviseren #17310352
    henk 400rr
    Deelnemer

    Pakkingen en dus voor volledige setjes benader ik altijd de automaterialenhandel, dat is vaak net zo goed als bij de dealer, maar net wat goedkoper.
    Wat niet te krijgen is, maak ik zelf met pakkingpapier.
    Lagers zijn ook daar te bestellen, nokkenaslagers konden alleen bij de dealer op maat gesteld worden, helaas zijn ze daar op.
    De setjes die bij de automaterialenhandel besteld kunnen worden zijn vaak setjes die opgeruimd moeten worden, dus geen lager met de maat die je hebben moet.

    Belangrijk ding: vergeet ook niet de “prise-aslager” die zit achter in je krukas, ik heb wel eens meegemaakt dat ik hem vergeten was en vrij kortna de inbouw liep hij stuk en dan kun je dus weer de hele rotzooi er uit bouwen.

    Als hij droog is vervang hem dan maar, is hij nog vettig, dan even wat nieuw lagervet erin drukken en dan houd hij het verder wel.

    In reactie op: Alles op een rij: Kleppen stellen #17309708
    henk 400rr
    Deelnemer

    @boyanka: dat is een werkwijze die bijna op hetzelfde neer komt al is daar een kans dat je het opnieuw moet doen iets groter, vooral als je een blok hebt wat “versmeerd” is of lang stil heeft gestaan.
    Met dat soort blokken giet ik altijd even een scheutje ATF-olie over de hydr. stoters.

    Ik geloof niet dat ik het ooit op die manier gedaan heb, wel bij de vaste stoters een keer, maar meestal breng ik ze op z’n basis instelling om ze daarna volgens de voorschriften af te stellen.

    In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Kleppen stellen #17327521
    henk 400rr
    Deelnemer

    @boyanka: dat is een werkwijze die bijna op hetzelfde neer komt al is daar een kans dat je het opnieuw moet doen iets groter, vooral als je een blok hebt wat “versmeerd” is of lang stil heeft gestaan.
    Met dat soort blokken giet ik altijd even een scheutje ATF-olie over de hydr. stoters.

    Ik geloof niet dat ik het ooit op die manier gedaan heb, wel bij de vaste stoters een keer, maar meestal breng ik ze op z’n basis instelling om ze daarna volgens de voorschriften af te stellen.

    In reactie op: alles op een rij: Reviseren #17310350
    henk 400rr
    Deelnemer

    Laat ik het zo zeggen, ik bouw geen blok meer zomaar over zonder dat ik zeker weet dat hij goed is, een x-aantal jaren geleden zat ik met het probleem dat bijna elk blok wel slijtage had en daardoor slecht liep of veel olie nam, ook maakte het niets uit of het bedrag wat betaald werd hoog was of laag.

    Dus om er zeker van te zijn dat het goed is trek ik die dingen altijd uitelkaar en bouw ze weer opnieuw op na een grondige inspectie en ik dus zeker weet dat ik niet binnen een half jaar weer een blok moet overbouwen.

    Nu is het zo dat het ene blok meer vertrouwen geeft dan de ander, ook hangen de mogelijkheden die je hebt er van af of daadwerklijk een dergelijke ingreep nodig is, als het blok van de buitenkant al dusdanig vol ligt met aangekoekte olie dan is de conclusie niet zo moeilijk.
    Ervaring leert wel dat pakkingen / keerringen rond die km-stand wel aan vervanging toe zijn, ik trek hem dan helemaal uitelkaar en vervang alles en zet alles weer opnieuw in de verf, cilinders gelijk tot overmaat boren is vaak niet nodig, maar klepzittingen naslijpen en gewoon alles even vervangen (dus pakkingen, rubbers,..enz.) heeft tot gevolg dat het vaak wel schoner is en blijft, lekker loopt en ook een stukje zekerheid wat wel handig is.

    Hoge km-standen willen vaak niet iets zeggen over slijtage, slijtage kan ook al optreden bij blokken rond de 100.000 als ze niet goed opgewarmt worden en vaak afgebeuld worden.

    Of jouw motor dus uitelkaar moet en of je dat wil is dus een beslissing die jezelf moet nemen, ook of de kosten opwegen tegen een welicht andere motor. D’r is een tijd geweest dat voor manta’s e.d. dit niet echt nodig was omdat er vaak wel weer goede motoren in omloop zijn, helaas wordt dat ook al minder, een goede 2.4 kan nog wel lukken, een goede 2.0 minder gezien de bouwjaren van de motoren.

    In reactie op: alles op een rij: Reviseren #17310346
    henk 400rr
    Deelnemer

    Dat zijn ze allemaal.

    In reactie op: Alles op een rij: Tussenassen #17309801
    henk 400rr
    Deelnemer

    Dat klopt, ook onder dit gedeelte heb ik een uitleg met foto’s over verschillende versnellingsbakken.

    In reactie op: alles op een rij: Reviseren #17310344
    henk 400rr
    Deelnemer

    Ja, zoiets. Ik zet altijd eerst de achterste erop dan kan ik zien aan welke kant de nummers zitten, vervolgens vanaf de 1e nummeren ze door tot 4.

25 berichten aan het bekijken - 2,701 tot 2,725 (van in totaal 2,770)