Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
DeelnemerDat verhaal is gebaseerd op een opmerking voor de 2,4 16V, deze zou met onderdelen van een Diesel opgebouwd zijn en wel van de 2,3.
Dat verhaal klopt dus niet, er is hier al eens een keer een topicje over geweest, in het kort: een 2,3 diesel was er niet eens op dat moment, wel een 2.0 en 2,1.
Ook gaat het niet specifiek om de een krukas met dezelfde afmetingen, het gaat om een aangepaste versie van de 2,1 liter diesel, dus een krukas gebaseerd op….Het voordeel van die krukas was dat er een wat hoger koppel te behalen was, dit komt door het aantal krukwangen, 8 stuks tov. de 2.0 met 4 stuks.
De huidige 2,4 8V heeft al zo’n krukas, dus die moeite kun je je gaan besparen.
27 mei 2006 om 19:46 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309942henk 400rr
DeelnemerJa, maar met alleen een koppeling ben je er niet, je moet dus ook een vliegwiel hebben geschikt voor een 2.2E koppelingsplaat/drukgroep en het vliegwiel van een 2.0E is te klein daarvoor.
Dus:
– of complete vliegwiel/koppelingsplaat/drukgroep van een 2.0E
– of complete vliegwiel/koppelingsplaat/drukgroep van een 2.2EEn niet doorelkaar.
27 mei 2006 om 19:46 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327501henk 400rr
DeelnemerJa, maar met alleen een koppeling ben je er niet, je moet dus ook een vliegwiel hebben geschikt voor een 2.2E koppelingsplaat/drukgroep en het vliegwiel van een 2.0E is te klein daarvoor.
Dus:
– of complete vliegwiel/koppelingsplaat/drukgroep van een 2.0E
– of complete vliegwiel/koppelingsplaat/drukgroep van een 2.2EEn niet doorelkaar.
henk 400rr
DeelnemerDaar lijkt het wel op dat het verschil niet gruwelijk merkbaar is.
Origineel gepost door jostenbrinke
Heeft iemand daar ervaring mee, met lengte van kelken. Maakt dat veel verschil?Zo uit m’n hoofd is voor de hogere toerentallen “korte spruitstukken” de regel en voor onderin “lange spruitstukken “
Qua kelken zou het dezelfde regel zijn.26 mei 2006 om 20:54 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309940henk 400rr
DeelnemerAl eerder is daar een uitspraak over gedaan:
Origineel gepost door henk 400rr
D’r zijn genoeg die er mee rijden en geen probleem hebben, heb d’r zelf ook 1 achter, maar hoe dichter in de buurt van de oppervlakte en diameter van de 2.4 (zoals dus de 2,2 en 2,5 koppeling) hoe beter.Het kan wel, maar beter is een ietwat grotere te nemen, ik heb d’r geen problemen mee, maar er personen die er wel problemen mee hebben, licht wat aan de rijstijl misschien.
26 mei 2006 om 20:54 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327499henk 400rr
DeelnemerAl eerder is daar een uitspraak over gedaan:
Origineel gepost door henk 400rr
D’r zijn genoeg die er mee rijden en geen probleem hebben, heb d’r zelf ook 1 achter, maar hoe dichter in de buurt van de oppervlakte en diameter van de 2.4 (zoals dus de 2,2 en 2,5 koppeling) hoe beter.Het kan wel, maar beter is een ietwat grotere te nemen, ik heb d’r geen problemen mee, maar er personen die er wel problemen mee hebben, licht wat aan de rijstijl misschien.
26 mei 2006 om 18:32 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309938henk 400rr
DeelnemerJa op de bak e.d., nee op de koppeling: die is namelijk groter.
26 mei 2006 om 18:32 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327497henk 400rr
DeelnemerJa op de bak e.d., nee op de koppeling: die is namelijk groter.
henk 400rr
Deelnemer2,4 16V zat in Manta/Ascona 400
26 mei 2006 om 17:26 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309936henk 400rr
DeelnemerJe moet even weten dat de Getrag 240 in CIH uitvoering in zowel de 2.0E als de 2.2E en de 2.5S/E allemaal dezelfde overbrengingen hebben.
Een aparte 2.2 bak die dus anders zou zijn is dus een fabeltje, de overbrengingen zijn ook zelfs gelijk aan die van een 1.8S en ook bij de 2.3D uitvoering (de Getrag 242)
Als je dus een bak achter die 2.4 wil hebben met het originele vliegwiel moet je dus ook weer de originele bak gaan gebruiken met originele drukgroep e.d., in dat geval moet je ook je tussenas aanpassen (in het manta gedeeltes zijn wel een aantal topics daarover)
26 mei 2006 om 17:26 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327495henk 400rr
DeelnemerJe moet even weten dat de Getrag 240 in CIH uitvoering in zowel de 2.0E als de 2.2E en de 2.5S/E allemaal dezelfde overbrengingen hebben.
Een aparte 2.2 bak die dus anders zou zijn is dus een fabeltje, de overbrengingen zijn ook zelfs gelijk aan die van een 1.8S en ook bij de 2.3D uitvoering (de Getrag 242)
Als je dus een bak achter die 2.4 wil hebben met het originele vliegwiel moet je dus ook weer de originele bak gaan gebruiken met originele drukgroep e.d., in dat geval moet je ook je tussenas aanpassen (in het manta gedeeltes zijn wel een aantal topics daarover)
26 mei 2006 om 11:56 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309934henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door roberto1977
dus als ik het goed begrijp
een vliegwiel van een 2,5 maakt het nog uit of hier een automatenbak aan heeft gehangenJa, want een automaat heeft geen vliegwiel, maar een starterkrans.
de koppeling van een 3.0 past ook het druklager dan in een getrag 240/242
en dan een getrag bak 240/242 er aandat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, er zijn een paar verschillen, dacht dat het qua diameter geen probleem zou moeten zijn.
26 mei 2006 om 11:56 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327493henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door roberto1977
dus als ik het goed begrijp
een vliegwiel van een 2,5 maakt het nog uit of hier een automatenbak aan heeft gehangenJa, want een automaat heeft geen vliegwiel, maar een starterkrans.
de koppeling van een 3.0 past ook het druklager dan in een getrag 240/242
en dan een getrag bak 240/242 er aandat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, er zijn een paar verschillen, dacht dat het qua diameter geen probleem zou moeten zijn.
henk 400rr
DeelnemerOrigineel bij Opel was dat de 2.4 16V, wat ik gezien heb qua eigenbouw was zelfs een 2,8 16V, maar dan praat je over heel wat anders dan een aanpassingkje.
henk 400rr
DeelnemerHet loopt ook niet altijd met een “sisser” af, ik zag wat “vliegend publiek”, helmen uit auto’s rollen en sommige schades toch wel zo dat er lichamelijk letsel moet zijn.
henk 400rr
Deelnemereen revisie bedrijf houdt zich normaliter niet bezig met dit soort ombouw werken, doen ze dat wel dan moet er meestal nogal wat tijd geïnvesteerd worden om erachter te komen waar er materiaal weggehaalt kan worden e.d., maw: dat kost veel geld.
een zeg maar tuningsbedrijf reviseert ook wel motoren maar dna moet je wel eentje hebben die zich wat specialiseerd in Opels, een aantal dei ik ken houden zich veel met VW en een enkele keer Opel maar dan wel OHC of DOHC motoren bezig omdat die meer in de cross en ovals rijden dan opels met CIH.
Een complete 6-cilinder inkorten kan niet, dat is niet meer te maken als een betrouwbaar en werkend geheel.
25 mei 2006 om 21:43 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309932henk 400rr
Deelnemer3.0 met 5-bak (265) heeft een grove vertanding, net als de 2.8 4-bak (262)van commodore of de 4-bak(264) van de monza/senator.
Je kan in dat geval beter op zoek naar eentje van een 2,5ltr als je een getrag 240/242 gebruikt, die diameter is iets kleiner dan de 3.0 maar gelijk aan de 2.2 en die hebben beide dezelfde diameter als de originele van de 2.4.
25 mei 2006 om 21:43 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327491henk 400rr
Deelnemer3.0 met 5-bak (265) heeft een grove vertanding, net als de 2.8 4-bak (262)van commodore of de 4-bak(264) van de monza/senator.
Je kan in dat geval beter op zoek naar eentje van een 2,5ltr als je een getrag 240/242 gebruikt, die diameter is iets kleiner dan de 3.0 maar gelijk aan de 2.2 en die hebben beide dezelfde diameter als de originele van de 2.4.
24 mei 2006 om 21:02 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,2E motor in Manta / Ascona / …e #17309655henk 400rr
DeelnemerOp het nokkenastanwiel zit een merkteken (hol puntje) deze moet tegenover een merkteken staan op dat plaatje wat je onder het tandwiel ziet, daarbij moet de 1e cilinder (nummer 1) in zijn bovenste dode punt staan, oftewel de spie van de poelie moet naar boven wijzen.
Op de tekening is het puntje wel te zien en de positie van de spie.
Dit kun je het beste zien door het kapje voor het tandwiel eraf te halen, vergeet niet daarbij de kettingspanner gemonteerd te houden, er zijn situatie’s waarbij die nog niet gemonteerd is en dan zit je er net een tandje naast.

henk 400rr
DeelnemerIk ken de materie maar heb zoiets nog nooit gedaan, maar onderhand wordt wel aardig duidelijk wat zoal de problemen zijn.
Het onderwerp is trouwens al eens (meerdere malen behandeld); –>klik hier<– en –>hier klikken<– maar ook –>hier nog klikken<–
Enkelen zijn er mee bekend en bereikbaar via internet, de 1e komt hier een enkele keer : @Ralcobe en dit is zijn site: –>klik hier voor Opel Rear Power Team<– en de ander is hier te bereiken: –>klik hier voor R. Gabriels<–
Hier nog een site van David Jackson: –>klik hier<– hoor al een paar jaar geludien dat hij er mee bezig is maar heb nog niet echt veel gezien daarvan, kan zijn dat de man die het hoofdzakelijk zou doen voor hem er even geen zin in had.
henk 400rr
DeelnemerZowel de koppen met vaste als de hydroulische stoters hebben dezelfde moeren en tuimelaars en de sleutelwijte is niet 16 maar 15mm.
No offense, maar als deze uitleg te moeilijk is vraag ik me af of het wel verstandig is om er aan te beginnen. Wil je het toch doen dan is het raadzaam om een handboek of iets dergelijks grondig te bestuderen voordat je begint te draaien, kans is groot dat je meer verknoeit dan repareert.
henk 400rr
DeelnemerZowel de koppen met vaste als de hydroulische stoters hebben dezelfde moeren en tuimelaars en de sleutelwijte is niet 16 maar 15mm.
No offense, maar als deze uitleg te moeilijk is vraag ik me af of het wel verstandig is om er aan te beginnen. Wil je het toch doen dan is het raadzaam om een handboek of iets dergelijks grondig te bestuderen voordat je begint te draaien, kans is groot dat je meer verknoeit dan repareert.
henk 400rr
Deelnemer@dark_maniac: Er is inderdaad “wat” mee gedaan :D maar niet “wat” jij bedoeld :D
henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door peter12
klopt als een bus henk,peter heeft mijn computer laatst weer nieuw leven in geblazen en nu logtie automatisch met peter in.nog even kijken hoe ik dat kan veranderen !Ok, welkom dan :thumbup
henk 400rr
Deelnemer:hmmz Komt me bekend voor die auto, maar dan in het bezit van een andere naam (geen peter, maar douwe) zit ik mis?
-
AuteurBerichten