Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
Deelnemernou, kom maar eens op met die foto’s dan.
henk 400rr
DeelnemerIk weet wel dat je hem (o.a.) hier kan bestellen: –>Dr. manta<–
henk 400rr
DeelnemerZo te oordelen zit er nog wel wat werk aan, veel? of valt het mee?

henk 400rr
DeelnemerDe manta met “FU” op het kenteken heb ik al eens eerder gezien (eentje met FU oftewel “Fuck U” vergeet je niet zo snel)
Welkom, maar: restaureren = in oude oorspronkelijke staat, of ga je hem aanpassen naar eigen wens.
henk 400rr
DeelnemerHet hangt er wat vanaf waar de bak onder weg komt, een 262 is vaak een BMW bak maar ook Volvo had hem eronder, vaak is hij te onderscheiden aan het laatste gedeelte, ipv een staartstuk zoals bij de 265 uit Senator heeft hij vaak een korter deel met ipv een splined as een flens aansluiting.
Zeker zit er verschil in overbrengingen, ze zijn korter dan bij de meeste 265’s maar je hebt ook 265 sport types en al zijn de overbrengingen niet gelijk dan zijn ze wel vergelijkend en zeer afwijkend van een standaard 265.
Als je via Google 265 en getrag intikt kom je op vele pagina’s waar we het 1 en ander vertelt wordt.
11 september 2006 om 19:59 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak) #17327480henk 400rr
DeelnemerHet hangt er wat vanaf waar de bak onder weg komt, een 262 is vaak een BMW bak maar ook Volvo had hem eronder, vaak is hij te onderscheiden aan het laatste gedeelte, ipv een staartstuk zoals bij de 265 uit Senator heeft hij vaak een korter deel met ipv een splined as een flens aansluiting.
Zeker zit er verschil in overbrengingen, ze zijn korter dan bij de meeste 265’s maar je hebt ook 265 sport types en al zijn de overbrengingen niet gelijk dan zijn ze wel vergelijkend en zeer afwijkend van een standaard 265.
Als je via Google 265 en getrag intikt kom je op vele pagina’s waar we het 1 en ander vertelt wordt.
14 juli 2006 om 17:32 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309958henk 400rr
Deelnemer10W40 voorgeschreven voor zo’n CIH lijkt me niet echt logisch, ik zou eerder 15W40 nemen, maar goed als je het zegt zal het wel zo zijn.
Persoonlijk vind ik het wat aan de dunne kant.[*edit*] even nagekeken op een paar sites van olieboeren en inderdaad, 10W40 wordt aanbevolen, sommigen zelfs nog wat dunner al zou ik dat niet direct aanraden met de meeste 2.4’s ivm de kilomterstanden.
Van Castrol bijv. wordt geadviseerd in1e instantie 15W/40, daarna 10W/40Vulling bij manta/ascona/kadett-C en GT (staal) carters is 3,5 liter zonder filter en 3,8 met filtervervanging.
Ik gebruik altijd de standaard bougie’s, werkt altijd goed.
Die met die vier geleidertjes zijn dacht ik VW-golf Bougie’s, daar heb ik ook ooit een setje van gekregen.
14 juli 2006 om 17:32 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327517henk 400rr
Deelnemer10W40 voorgeschreven voor zo’n CIH lijkt me niet echt logisch, ik zou eerder 15W40 nemen, maar goed als je het zegt zal het wel zo zijn.
Persoonlijk vind ik het wat aan de dunne kant.[*edit*] even nagekeken op een paar sites van olieboeren en inderdaad, 10W40 wordt aanbevolen, sommigen zelfs nog wat dunner al zou ik dat niet direct aanraden met de meeste 2.4’s ivm de kilomterstanden.
Van Castrol bijv. wordt geadviseerd in1e instantie 15W/40, daarna 10W/40Vulling bij manta/ascona/kadett-C en GT (staal) carters is 3,5 liter zonder filter en 3,8 met filtervervanging.
Ik gebruik altijd de standaard bougie’s, werkt altijd goed.
Die met die vier geleidertjes zijn dacht ik VW-golf Bougie’s, daar heb ik ook ooit een setje van gekregen.
henk 400rr
DeelnemerStukje gebogen karton over het distributiegedeelte wil het ook wel doen, maar het wordt wel meer een smeerboel want op een gegeven moment zit er olie in de tuimelaars en dat fliebbert weer door de motorruimte e.d.
maar het is wel minder zou je er niets voor doen, dan kun je wel een regenpak aantrekken :P :D
henk 400rr
DeelnemerStukje gebogen karton over het distributiegedeelte wil het ook wel doen, maar het wordt wel meer een smeerboel want op een gegeven moment zit er olie in de tuimelaars en dat fliebbert weer door de motorruimte e.d.
maar het is wel minder zou je er niets voor doen, dan kun je wel een regenpak aantrekken :P :D
henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door Manta-aero
Volgens mij zijn het EXIP velgen.kan ook, maar die exip’s zijn eigenlijk afgedraaid, bij de Rial was dat namelijk niet zo en daar lijkt dit wel wat op.
Maar goed, voor ’t zelfde geld zijn het wel BBS’jes, heb ook van dit soort velgen onder m’n kadett champion gehad en daar heeft het ook wel wat van.
Als het goed is moet op de velg zelf ook wel ergens het merk staan.
henk 400rr
DeelnemerHet lijken wel “Rial” velgen.
19 juni 2006 om 12:44 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309954henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door mrah
Wat bedoel je precies met verschil van bouten?Heeft de 2400 grotere diameter draad voor bevestigen van de bak aan motor?
de draad van beide vliegwiel/omvormer bouten in de krukas is beide M10, maar van de 4-cil.versie’s 1600 t/m2200 is de draad fijner, die van een 2400 krukas is weer groffer.
Hoe zit het met de spanplaat van koppelomvormer? Zijn die van 2400 en 1900 gelijk?
Eigenlijk geen idee, het lijkt me van wel maar heb het nog nooit bij de hand gehad, gooi ze altijd weg omdat ik altijd schakelbakken monteer, koop je er eentje die ooit een schakelbak gehad heeft, let dan wel op, die hebben een priseasnaaldlager in de krukas zitten, de automaat versie heeft dat niet en denk ik ook niet nodig.
zijn de aansluitmaten van de spruitstukken op cilinderkop van een 1900 en een 2400 het zelfde?
Nee, wel van een 2.0 en 1900, de 2200 en de 2400 hebben een andere aansluiting en plaats van de paspennen, de inlaatpoorten zitten namelijk veel hoger en bij de 2400 is dat verschil weer groter.
Je adviseert een grotere kop. Ik neem aan dat van een grotere kop de in en uitlaatpoorten wijder zijn? Dus ook grotere kleppen.
ze zijn ietsjes wijder en de klep ietsjes groter, hiermee krijg je ene betere doorstroming en dat hij minder snel een dood punt krijgt, de motor heeft normaal nog grotere kleppen en het verschil tov de 1900 is forsw te noemen, je krijgt dus dat de motor bij de hogere toeren in gaat houden, bij een 2.0 kopje en 2.0e nokkenas zit dat rond de 5500 omw/min. doe je een kop met nog kleinere klepjes dan komt die grens waarschijnlijk eerder. Het best is natuurlijk de originele kop te gebruiken, maar dat betekend ook weer ander spruitstuk e.d. en in jouw geval kan dat vanwege de gasombouw en omdat je dat wil behouden weer extra kosten emt zich meegeven.
Een grotere klep in eenzelfde diameter in- of uitlaatkanaal lijkt mij onzinnig. Een grotere klep heeft volgens mij juist meer nadelen dan voordelen: meer massa en meer weerstand dan een kleinere klep.
Zelf weten, het is jouw feestje, ik geef alleen aan wat het advies is.
Een grotere klep pas je alleen toe als je ook de in- en uitlaat poorten wijder maakt lijkt mij. Je moet dan immers een groter gat afdichten of openen.
uiteraard moet je die kanalen daarop aanpassen, lijkt me nogal logisch.
Succes verder.
19 juni 2006 om 12:44 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327513henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door mrah
Wat bedoel je precies met verschil van bouten?Heeft de 2400 grotere diameter draad voor bevestigen van de bak aan motor?
de draad van beide vliegwiel/omvormer bouten in de krukas is beide M10, maar van de 4-cil.versie’s 1600 t/m2200 is de draad fijner, die van een 2400 krukas is weer groffer.
Hoe zit het met de spanplaat van koppelomvormer? Zijn die van 2400 en 1900 gelijk?
Eigenlijk geen idee, het lijkt me van wel maar heb het nog nooit bij de hand gehad, gooi ze altijd weg omdat ik altijd schakelbakken monteer, koop je er eentje die ooit een schakelbak gehad heeft, let dan wel op, die hebben een priseasnaaldlager in de krukas zitten, de automaat versie heeft dat niet en denk ik ook niet nodig.
zijn de aansluitmaten van de spruitstukken op cilinderkop van een 1900 en een 2400 het zelfde?
Nee, wel van een 2.0 en 1900, de 2200 en de 2400 hebben een andere aansluiting en plaats van de paspennen, de inlaatpoorten zitten namelijk veel hoger en bij de 2400 is dat verschil weer groter.
Je adviseert een grotere kop. Ik neem aan dat van een grotere kop de in en uitlaatpoorten wijder zijn? Dus ook grotere kleppen.
ze zijn ietsjes wijder en de klep ietsjes groter, hiermee krijg je ene betere doorstroming en dat hij minder snel een dood punt krijgt, de motor heeft normaal nog grotere kleppen en het verschil tov de 1900 is forsw te noemen, je krijgt dus dat de motor bij de hogere toeren in gaat houden, bij een 2.0 kopje en 2.0e nokkenas zit dat rond de 5500 omw/min. doe je een kop met nog kleinere klepjes dan komt die grens waarschijnlijk eerder. Het best is natuurlijk de originele kop te gebruiken, maar dat betekend ook weer ander spruitstuk e.d. en in jouw geval kan dat vanwege de gasombouw en omdat je dat wil behouden weer extra kosten emt zich meegeven.
Een grotere klep in eenzelfde diameter in- of uitlaatkanaal lijkt mij onzinnig. Een grotere klep heeft volgens mij juist meer nadelen dan voordelen: meer massa en meer weerstand dan een kleinere klep.
Zelf weten, het is jouw feestje, ik geef alleen aan wat het advies is.
Een grotere klep pas je alleen toe als je ook de in- en uitlaat poorten wijder maakt lijkt mij. Je moet dan immers een groter gat afdichten of openen.
uiteraard moet je die kanalen daarop aanpassen, lijkt me nogal logisch.
Succes verder.
18 juni 2006 om 21:37 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309952henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door mrah
Vraag: – past zo’n 2400 ook voor een automaatbak van een 1900s?
– Ik rij op LPG en wil het onderblok (1900s) vervangen voor een 2400 blok. Past de cilinderkop van een 1900 op een 2400? Ik wil dus geen benzine injectie.Ja, de aansluitmaat op de bak en motor zijn exact gelijk, maar je zit wel met het verschil van bouten, wellicht als de 2400 ook ene automaat is dat dit opgelost kan worden dmv. de plaat, dat weet ik verder niet.
een 1900 kop kan er wel op, raadzamer is om een wat groter kopje te kiezen en een 2.0 kop zou dan wat gunstiger zijn, daarbij zijn de aansluitmaten van de spruitstukken hetzelfde, maar de kleppen zijn weer een slagje groter, je kan (als je handig bent en connecties hebt) ook proberen de kleppen van de 2400 kop in die van een 2.0 kwijt te raken, redelijk kostbaar klusje maar verder zijn er dan geen restricites in vermogensverlies e.d.
Wordt dat te duur dan zou ik voor een 2.0 kop gaan.
18 juni 2006 om 21:37 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327511henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door mrah
Vraag: – past zo’n 2400 ook voor een automaatbak van een 1900s?
– Ik rij op LPG en wil het onderblok (1900s) vervangen voor een 2400 blok. Past de cilinderkop van een 1900 op een 2400? Ik wil dus geen benzine injectie.Ja, de aansluitmaat op de bak en motor zijn exact gelijk, maar je zit wel met het verschil van bouten, wellicht als de 2400 ook ene automaat is dat dit opgelost kan worden dmv. de plaat, dat weet ik verder niet.
een 1900 kop kan er wel op, raadzamer is om een wat groter kopje te kiezen en een 2.0 kop zou dan wat gunstiger zijn, daarbij zijn de aansluitmaten van de spruitstukken hetzelfde, maar de kleppen zijn weer een slagje groter, je kan (als je handig bent en connecties hebt) ook proberen de kleppen van de 2400 kop in die van een 2.0 kwijt te raken, redelijk kostbaar klusje maar verder zijn er dan geen restricites in vermogensverlies e.d.
Wordt dat te duur dan zou ik voor een 2.0 kop gaan.
1 juni 2006 om 17:40 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309950henk 400rr
DeelnemerDan moet je even het voorafgaande verhaal doornemen maar in het kort:
-gebruik je de complete koppeling van een 2400 (Omega dus) dan moet je de bijbehordende bak gebruiken, R25 is dat geloof ik.
-gebruik je een andere bak, zo’n ouwe gietijzeren met schakelstangen (4-bak) of 5-bak Getrag 240 dan moet je de daarbijbehordene complete koppeling met vliegwiel dus gebruiken die bij die types bak horen.
Voor gebruik van een 3.0 ltr. 5- of 4-bak gelden weer andere sets.Dat komt namelijk omdat de koppelings (inclusief vliegwiel) niet alleen anders is maar ook veel dikker dan de rest, zeker moet je niet kleiner gaan dan een 2.0E koppeling.
1 juni 2006 om 17:40 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327509henk 400rr
DeelnemerDan moet je even het voorafgaande verhaal doornemen maar in het kort:
-gebruik je de complete koppeling van een 2400 (Omega dus) dan moet je de bijbehordende bak gebruiken, R25 is dat geloof ik.
-gebruik je een andere bak, zo’n ouwe gietijzeren met schakelstangen (4-bak) of 5-bak Getrag 240 dan moet je de daarbijbehordene complete koppeling met vliegwiel dus gebruiken die bij die types bak horen.
Voor gebruik van een 3.0 ltr. 5- of 4-bak gelden weer andere sets.Dat komt namelijk omdat de koppelings (inclusief vliegwiel) niet alleen anders is maar ook veel dikker dan de rest, zeker moet je niet kleiner gaan dan een 2.0E koppeling.
31 mei 2006 om 18:16 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309948henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door roberto1977
maar dan moet er wel een schakelbak aan hangen of niet
hoe kan ik trouwens zien of ik een 2.2 vliegwiel hebDaar moet een koppelingsplaat op passen met een buitendiameter van 230mm.
31 mei 2006 om 18:16 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327507henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door roberto1977
maar dan moet er wel een schakelbak aan hangen of niet
hoe kan ik trouwens zien of ik een 2.2 vliegwiel hebDaar moet een koppelingsplaat op passen met een buitendiameter van 230mm.
31 mei 2006 om 18:13 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309947henk 400rr
DeelnemerJa, afmetingen van het koppelingshuis is gelijk.
31 mei 2006 om 18:13 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327506henk 400rr
DeelnemerJa, afmetingen van het koppelingshuis is gelijk.
henk 400rr
DeelnemerDie ken ik, de rijder is helaas overleden
28 mei 2006 om 11:05 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e #17309944henk 400rr
Deelnemer2,5 ltr 6-pitter heeft dezelfde als een 2.2
28 mei 2006 om 11:05 In reactie op: [COPY] Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / A #17327503henk 400rr
Deelnemer2,5 ltr 6-pitter heeft dezelfde als een 2.2
-
AuteurBerichten