Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
DeelnemerJa die set, ergens heb ik het boekje wel, of die naam Lenner is…geen idee. :hmmz
henk 400rr
DeelnemerHet is de uitbouw die GT/W een tijdje geleden de container ingedrukt heeft die op z’n cabrio zat.
De naam van de fabrikant schiet me even niet te binnen, wel dat deze en ik citeer”verantwoordelijk was voor de lelijkste uitbouwsets ooit” , aldus een verkiezzing op het OHF forum.
1 februari 2007 om 15:24 In reactie op: alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs #17310224henk 400rr
Deelnemernee, daar is zo’n speciale carburateur reiniger voor,.
Dit bijvoorbeeld:
henk 400rr
DeelnemerIvm met die cross vectra heb ik dat ook overwogen, maar de reactie’s waren toen ook niet echt positief, dus hebben we het maar zo gelaten als het was.
Ik krijg ook niet het idee dat het als het ’t wel zou volhouden dit echt goed gaat werken in de cross, misschien werkt dit beter bij een achterwielaandrijver.
henk 400rr
DeelnemerKans is groot dat ze dan niet goed staan afgesteld en dus de motor wat slechter presteerd.
Je blaast hem niet op of zo.
henk 400rr
DeelnemerZelf geen crosser, kan niet meer, maar ben jaarlijks betrokken bij de autocross van m’n zwager en zuster als monteur.
Hij reed in een VW, 1800 met webers en die is vorig jaar overleden na iedere keren problemen te hebben met de koelling. Mijn zuster reed 2 jaar in een Suzuki met als enigste probleem dat hij uit de versnelling schoot, voor haar heb ik een Vectra geprepareerd en dat was aardig succesvol, 2e in de Lady’s cup.
Nu gaat m’n zwager in de Vectra verder en m’n zuster houd er mee op.Tijd om vaker een autocross te bezoeken is er niet meer bij helaas.
De Vectra is een 2.0ltr. (115pk) met spaghettie en open luchtfilter als bijzonderheid met veren van een Diesel, meer mocht niet in de klasse waar ze rijden.
henk 400rr
DeelnemerTuurlijk wel, maak je maar niet ongerust.
Ikzelf heb een paar keer met een op maat gemaakt versnellingsbak beugel de auto door de APK gekregen, de vorige eigenaar deed er een motorsteunrubber onder, ook dat was geen probleem.
henk 400rr
DeelnemerEr zijn ook losse trillingsdempers te koop in diverse maten
Een voorbeeld: –>klik hier<–
henk 400rr
DeelnemerDe koppeling (gedeelte wat de bak in gaat) groter, dan kan het nog om 2 dingen gaan, automaat of 5-bak.
Als je de maat op geeft en je geeft daarbij aan van welk punt tot welk punt hij gemeten is, dan is er vast wel iemand die daar meer over kan vertellen.
henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door Kadett C
Wat is dan het verschil tussen de getrag 240 en 242???Ik heb er een met van (denk ik manta) waar de aandrijfas inschuift en heb er 1 van een (dacht rekord diesel) met een rubber ring erin (aandrijfas is doorgesneden vlak daarachter). Heb de bakken los gekocht, dus weet niet zeker uit welk type opel ze komen.
Nou, qua overbrenging is de 242 gelijk aan de 240, het verschil is het koppelingshuis, deze is bij de startmoter iets groter waardoor bij plaatsing op een benzinemotor 1 bout niet past, je kan hem ook herkennen aan de onderkant van het koppelingshuis, daar zit namelijk een rechthoekige inspectiedop. Komen ze uit een rekord, dan is staat ook de pook 5cm meer naar achteren tov de manta.
Foto 2: met een ander koppelingshuis zit deze bak achter een 1.3s of 1.3n uit een ascona/manta B. Zal er wel een keer een foto van maken voor de verzameling!
Groeten, MArk
dat is goed, ik zelf heb alleen een foto van die bak met motor en ook nog maar sinds kort.
henk 400rr
Deelnemervoor een achterwiel aangedreven is het de Getrag 240 maar dan van 1.8S en dat kan weer Manta-B of Rekord-E2 Zijn, bij eentje van Rekord-E2 moet je de bovenplaat aanpassen maar misschien moet je dat ook al bij de mantavariant, de tweede is de R25 van Omega A en B.
Andere mogelijkheid is dus een Getrag 265 (262) gebruiken en het koppelingshuis van een manta 1.8S 4-bak, tussen eht koppelingshuis een adapterplaat maken, deze moet geschroefd zijn, als je dit last dan gaat hij kapot, weet wel dat je met een 265 een andere koppeling nodig hebt dan bij de Getrag 240, deze uitgaande as is namelijk grover vertand, ook is de bak langer.
henk 400rr
DeelnemerDat mag je aannemen, ’t is wel zo dat bij Opel bakken de codering op het laatste huis maatgevend is, je hebt dus de getrag 265 waarop het eerste huis 262…enz. of 264…enz.
Een 262 5-bak is wel weer een oudere bak dan 265 5-bak
henk 400rr
Deelnemernee, ze zijn er als 4-bak en als 5-bak, het nummer zegt me niet zoveel daarover.
henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door Arv
Ik was vergeten te vertellen dat ik nu een originele 4bak in de a-commo heb.Die had je met een gietijzeren 4-bak en een type 262 Getrag 4-bak, de laatste is dus evenlang als de Getrag 265 en de automaatbak.
Als ik het goed begrijp moet ik dus een tussenas hebben van een automaat?
Als je een 262 hebt kun je dezelfde as houden, anders is eentje van een automaat dus goed genoeg.
En maakt het ook nog uit of die van een 2- of 3-traps automaat is? ;/quote]
Nee
En is de uitkomende as vd bak hetzelfde van een 365, 4bak en van een automaat?365 moet zijn 265, ja allemaal dezelfde dikte uitgaande as.
k weet wel dat een manta 4 bak een kleinere as heeft dan een 4 bak van een E-rekord. De 4 bak van een rekord heeft dezelfde uitgaande as als de getrag 5 bakken.
Klopt, maar de gietijzeren is dus wel korter. Zo’n tussenas is wel in te korten en dus te gebruiken, maar het liefst dan wel door een goed en erkend bedrijf ivm. de balans.
7 december 2006 om 18:35 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,0E motor in Manta / Ascona / …e #17310150henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door mantastijn
Uitgaande van een originele brandstofpomp (van een manta gs/i bijvoorbeeld)
Mag die hoger gemonteerd worden dan de uitgang op de tank. Dus bijvoorbeeld in de kofferbak.of is er een veel betere plaats onder een A manta om een pomp te hangen?
Even gemist, maar het is beter deze zo laag mogelijk (onder tankniveau indien mogelijk) te plaatsen ivm een goede aanzuiging.
Op zich kan hij wel hoger en funtioneert dan ook wel maar je loopt wel kans dat de pomp droog komt te staan als deze uitgeschakeld wordt en de druk zakt, dat kan op den duur wel funest worden als hij iedere keer vanuit een droge positie moet gaan draaien.
henk 400rr
DeelnemerOp deze site staan zowat alle onderdelen voor de motor: –.klik hier<–
Het verschil met hier in Nederland is minimaal, maar je kunt zo kijken wat bepaalde onderdelen kosten en of je dat wil / moet vervangen.
3 december 2006 om 14:30 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,0E motor in Manta / Ascona / …e #17310146henk 400rr
DeelnemerHet speelt niet echt een rol, maar originele leidingen zijn 8×0,5, koop je ze in koper dan zit je op 8×1, dat zou dus wat schelen, maar de enigste keer dat dit invloed zou hebben is eigenlijk voor het zware werk, circuits of rally’s en daarbij gebruik makend van een electrische “carburateur”-pomp, normaal gesproken heeft de gewone mechanische pomp voldoende capaciteit maar ook daar hetzelfde verhaal als die diameter.
Gebruik je de normale injectie-pomp van Opel dan heb je er eigenlijk geen last van, tenslotte wordt de druk voor geregeld met de overstort.
Over die retour leiding, na het overstortventiel neemt de druk dus snel af, het enigste wat toe zou nemen is de stromingssnelheid als je een kleinere diametr gaat gebruiken, ook hier weer is dat verwaarloosbaar.
henk 400rr
DeelnemerAanvulling is altijd welkom, ik weet ook niet alles.
henk 400rr
DeelnemerEffe Googelen:
Omega 3.0i
C 30 LE,3-weg, geregeld,2969cm3,115 / 156,5-versnellingsbak: R 25/5
automatische transmissie: AW 03-71 L(E)Omega 3.0i
C 30 NE, 3-weg, geregeld,2969cm3,130 / 177
5-versnellingsbak: R 25/5 automatische transmissie: AR 25Omega 3.0i 24V
C 30 SE,3-weg, geregeld, 2969m3,150Kw / 204Pk
5-versnellingsbak: tot modeljaar 1990:
R 25/5; vanaf modeljaar 1990: R 28/5
automatische transmissie: AR 35Omega 3.0i 24V
C 30 SEJ,3-weg, geregeld,2969m3,147Kw / 200Pk
5-versnellingsbak: tot modeljaar 1990:
R 25/5; vanaf modeljaar 1990: R 28/5
automatische transmissie: AR 35Omega Evolution 500
C 30 XEI,3-weg, geregeld,2969m3,169Kw / 230Pk
5-versnellingsbak:
tot modeljaar 1990: R 25/5
vanaf modeljaar 1990: R 28/5En dit:
..Btw,R28 en R25 staat volgens mij voor het koppel waar de bakken voor gemaakt zijn…285nm en 255nm dacht ik…
of dat zo is… het kan, en nog iets wat aangeeft dat het wel 2 verschillende bakken zijn:
Versnellingsbak: Indien nodig bijvullen (vul- en aftapplug: 30 Nm)
Inhoudbak: R 25/5: 1,4liter en de R 28/5: 1,9liter
Soort olie:
R 25/5: synthetische olie: Opel 19 40 698
R 28/5: synthetische olie: Opel 19 40 761Je kan oordelen dat het om een oud en een nieuw type bak gaat, of er verschillen in overbrengingen zijn…. die info heb ik even niet.
henk 400rr
Deelnemer:vertag
Origineel gepost door henk 400rr
komt omdat zijn inlogtijd voorbij is, hij heb ze gajat van hier: –>klik hier<–:P :D :D daar staan ze al enige jaren :D
henk 400rr
DeelnemerDe CIH had officieel vanaf de 2.0 hadden ze hydraulische stoters en men zegt dat de 1.9 SR dit ook had (origineel). Degene die afwijkt hiervan is de 2.0EH en de 2.0Ei (i200 motor)
De rest had vaste stoters, origineel dan, maar er zijn een hele hoop van die motoren de naderhand hydraulische stoters gekregen hebben, dit ivm het onderhoudsvriendelijke hiervan.
Je kan het zien met het deksel eraf, als de stoter zeg maar boven de rand uitkomt kun je het onderscheid zien, de hydro’s hebben een blauwachtig ringetje bij de kop, bij de vaste is dat dus niet zo, ook kun je hydro’s wat indrukken.
17 oktober 2006 om 08:42 In reactie op: alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs #17310220henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door bry_ght
neeToch wel
want in de kelk bevind zich geen mengsel in het spruitstuk wel…
dat valt dus niet te vergelijken.kzou er vanuitgaan dat hoe korter de kelk is des te beter, aangezien de lucht dan directer je carb ingaat…
maar een lange kelk heeft wel een koelende en warmtewerende werking..
afhankelijk van de opbouw van je motorruimte zou ik een keus maken.tegenwoordig hebben auto’s zelfs variabele inlaatspruitstuklengtes..(eerste was dacht ik een toyota)
Even een citaat van een Duits forum:
Bei der Länge der Trichter geht es darum, die Schwingungen auszunützen!
Das heisst, wenn das Einlassventil schliesst, gibt es eine Schwingung zurück in Richtung Vergaser(Einzeldrossel oder was auch immer) diese Schwingung geht wie gesagt zurück, und kommt dann in die sogenannt “ruhende Luft” also vor dem Trichter und dort wechselt die Schwingung wieder in Richtung Ventil und die Schwingung kommt wenns optimal ist gerade dann aufs Ventil, wenn es sich wieder öffnet, und die Gassäule so in den Zylinder kann. Dadurch bessere Füllung, das heisst lange Trichter wenn das Gemisch von Verbrennung bis zu Verbrennung länger Zeit hat zu schwingen, also bei tiefen Drehzahlen und kurze Trichter wenn es weniger Zeit hat um zu schwingen d.H. bei höheren Drehzahlen.
Het komt erop neer een zo gunstig mogelijk mengsel te hebben voordat deze de verbrandingskamer in komt.
dus..Origineel gepost door henk 400rr
Zo uit m’n hoofd is voor de hogere toerentallen “korte spruitstukken” de regel en voor onderin “lange spruitstukken “
Qua kelken zou het dezelfde regel zijn...dit klopt wel.
henk 400rr
Deelnemerkomt omdat zijn inlogtijd voorbij is, hij heb ze gajat van hier: –>klik hier<–
:P :D :D daar staan ze al enige jaren :D
henk 400rr
Deelnemerdeze dus

henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door kadett-c-coupe
ik had begrepen dat een 2.0 E al grotere kanalen had als een 2.0 Nnee, is gelijk
of bedoelen ze alleen de grootte van de kleppen?
nee, is gelijk
en in hoeverre dat ze groter zouden zijn weet ik ook niet, kan goed maar n paar mm schelen?
niks, is gelijk
-
AuteurBerichten