Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
henk 400rr
DeelnemerAls die Omega een 2.3D of TD gehad heeft, dan past de bak achter een CIH muv. de bout bij de startmotor, aansluiting is hetzelfde als de Getrag 242.
Als deze een BMW 6-cilinder diesel gehad heeft weet ik niet of er wel 1 van beide motortypes van toepassing is.
Ik meende dat de BMW motor alleen in de eerste serie Omega B gezeten heeft.henk 400rr
Deelnemervoor een CIH dus, ik hoop dat je dat begrijpt.
henk 400rr
DeelnemerAls je er een CIH motor in hebt is de Getrag 240 van Manta B 2.0E de beste oplossing, bij een OHC/DOHC is dat ook een Getrag 240 maar met een andere aansluiting deze komt van Manta 1.8S of Rekord 1.8S
De bovensplaat vna de bak kun je dan inkorten vanaf dit voorbeeld:
Origineel gepost door henk 400rr
Hier ook nog even:Nee, de Getrag 240 is qua bakafmeting en overbrengingen overal gelijk het verschil zit hem in de bovenplaat, die is alleen bij de B-manta 5 cm korter dan bij de rest.
De getrag 240 bij de 1.8S B-manta heeft wel weer dezelfde overbrengingen, maar is dus uiteraard qua aansluiting op de motor verschillend.
De getrag 242 is de dieselversie van de 240 serie en die kan ook achter een normale CIH op 1 bevestigingspunt na, dat is bij de startmotor, bij de diesel zit dat punt verder naar buiten.
verder nog even wat info mocht je de pook willen verplaatsen tbv. C-kadett of A-manta :
De handleiding is gebaseerd voor een Opel GT, maar (op de pook na) gelijk aan de A-manta/ascona.
Je hebt wel Acrobat reader nodig voor het lezen van deze handleiding.


Deze laatste opmerking moet je dus negeren, alleen bij de GT staat de motor wat schuin gezet.Qua tussenas kun je dit even doorlezen:
Origineel gepost door henk 400rr
– Getrag 240 5-bak: Bij een B-manta/ascona is het gewone 5-bak tussenas, bij een A-manta/ascona een automaat-as van een B-manta/ascona.
– Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in B-manta/ascona heeft wel weer automaat-as van B-manta/ascona nodig. Dan in een A- manta/ascona een automaat-as A-manta/ascona.– Getrag 240 5-bak: in een kadett coupé dus weer automaat-as B-manta/ascona en 2 cm inkorten.
– Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in een Kadett coupé dan weer automaat-as 1.6/1.9 kadett CoupéEen bak van een 2.0i omega kan ook bij de OHC/DOHC motor en eentje van een Omega 2.4 kan dus ook weer, alles daarvan staat hier ook al beschreven met foto’s (vorige pagina)
henk 400rr
DeelnemerMaar wel meer koppel? of was dit de 1e keer dat de motor gemeten is, ik bedoel als de motor versleten is kan nog steeds zo’n spruitstuk wat doen maar dan zit hij vaak wel onder de fabrieksopgave van de motor.
henk 400rr
DeelnemerDoe ik het even uit m’n hoofd:
De 4-bak van dit type heeft geen aftapplug, slechts een vulopening, dit betekend dat zodra je de schroefjes van de onderste plaat loshaalt je meteen de olie over je heen krijgt, het kan zelfs zo zijn dat bij het losnemen van een schroefje er al olie uit begint te lopen, maar daar ben ik niet zeker van. In ieder geval moet je een bak klaar hebben liggen om de olie op te vangen.
Omdat de onderste plaat losgehaald moet worden moet je de pakking vernieuwen, je kan eentje kopen of eentje maken met pakkingpapier, dit is wel bij de meeste autshops verkrijgbaar en ander heeft een bromfietsenzaak dit wel. Oppervlakten goed schoon en evt. met een klein beetje vloeibare pakking op de papieren pakking smeren helpt om er zeker van zijn dat de boel dicht is en blijft.
Vullen doe je via een dikke schroef op de zijkant, dit is een schroef met een binnenzeskantgat, ik gloof dat deze aan de bestuurderskant zit.
Vullen is makkelijker als je een slag vanuit de motorruimte laat zakken in het gat van de bak, bovenaan de slang laat je dan de olie via een trechter in de bak zakken.Zodra de olie overloopt uit dat gat is de bak voldoende gevuld.
Op zich wordt er altijd gezegd dat de olie niet vervangen hoeft te worden, maar ik vindt het wel raadzaam, zeker als je ontdekt wat er zoal aan het magneetje hangt aan de binnenkant van het onderdeksel en bovendien zijn de meesten niet lekvrij dus het peil zakt hoe dan ook.
henk 400rr
DeelnemerEn dat terwijl ik ze met injectiesysteem wel eens voorbij zie komen in Duitsland voor zo’n €150,-
Het klinkt als een oude bekende, ik zou m’n geluk eens beproeven in Duitsland, Ebay, het OHF of iets dergelijks.
henk 400rr
DeelnemerNog een toevoeging: deze foto zag ik toevallig en is wel handig om aan te geven hoe zo’n tussenas tussen de bak van Omega en de achteras van Manta/ascona/kadett er ongeveer uitziet:

henk 400rr
DeelnemerGeen idee eigenlijk, ik pak altijd zo’n oud kleppendeksel en slijp daarvan het “dak” eraf, dat werkt eigenlijk nog wel beter dan alleen een kapje boven je distributie.
henk 400rr
Deelnemerbij deze:

henk 400rr
DeelnemerIk moest helaas weg en kan er pas morgen weer bij m’n archief, dus vanavond wordt het ‘m even niet.
henk 400rr
DeelnemerJe moet het wel zo zien dat met dit spruitstuk er ….. zoveel pk meer te behalen is met …….
Ik heb ooit het voor iemand uitgezocht op dit forum, de post zal wel weg zijn, maar ik zal vanavond eens naar die katalogus kijken wat er zoal bij stond.
Degene die hem toen te koop had vroeg een redelijk bedrag voor dit spruitstuk.
henk 400rr
DeelnemerIs die rare uitbouw er nu af?
henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door mantadevil
volgens mij staat deze a manta nu in ens (flevoland)
en is nu iets van kersen rood of zo
heeft ooit een heel snel blok ingeleven lap top gestuurd of zois naar een kennis van me gegaan en zei had hem uit de wijk als ik m eniet vergis
zonder motor en bakKlopt, zat zo’n programmeerbare injectie op, heb hem (of iemand) wel eens bezig gezien met een lap-toppie, het verhaal was ook dat de auto met en zonder een bepaalde prijs had indertijd.
Motor en bak is dus apart verkocht van de auto, weten we dat ook weer.
henk 400rr
DeelnemerHij moest wel, want hij had bij een sprint op Assen de tijdwaarnemening platgereden + een aanvaringkje gehad met de “lokale” vangrail.
De wijk ligt nog net in Drenthe zo te zien.
henk 400rr
DeelnemerNet wat ik al eerder schreef
Origineel gepost door henk 400rr
De CIH had officieel vanaf de 2.0 hadden ze hydraulische stoters en men zegt dat de 1.9 SR dit ook had (origineel). Degene die afwijkt hiervan is de 2.0EH en de 2.0Ei (i200 motor)De rest had vaste stoters, origineel dan, maar er zijn een hele hoop van die motoren de naderhand hydraulische stoters gekregen hebben, dit ivm het onderhoudsvriendelijke hiervan.
Je kan het zien met het deksel eraf, als de stoter zeg maar boven de rand uitkomt kun je het onderscheid zien, de hydro’s hebben een blauwachtig ringetje bij de kop, bij de vaste is dat dus niet zo, ook kun je hydro’s wat indrukken.
Maar er wordt erg veel “geknoeid” en bovendien zijn het blokken met “een leven” achter de rug, dus je weet pas wat je verwachten kan als je de boel opentrekt.
henk 400rr
Deelnemer
Hmm, kijkend naar het kenteken 27-87-SN en dit gechecked bij de RDW komen er toch gegevens naar voren
Voertuigsoort Personenauto
Merk OPEL
Handelsbenaming MANTA
Kleur(en) Geel
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 0 cm3
Vermogen 0 KW
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 932 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 0 kg
Massa rijklaar 0 kg
BPM Niet geregistreerdDatum eerste afgifte Nederland 29-09-1971
Datum eerste toelating 29-09-1971
Datum aanvang tenaamstelling 31-12-2001Vervaldatum APK 17-10-2001
Wacht op keuren NeeDus of de auto is er nog, of het kenteken is er nog.
henk 400rr
DeelnemerIk meende dat bij de paarse kleur die rare kapjes er nog op zaten toen deze bij kellerhuis stond, het viel me op dat zelfs de achterkant van de nummerplaten paars gespoten waren.
Hier de opmerking die ik bedoelde:
Manta A Modified
believe this is a dutch car, and if I’m right, this car is a good example of how not to modify your manta. There are some characters who try but dont come close to this car.It was resprayed a few years later in a Bordeaux-red metallic paint without dismanting (even the back side of the plates where red!).
Later the car got a 2.0 16V engine and was mostly seen at sprint events and race meetings in which it fortunately received some damage and got its original nose again, we hoped for some more damage so that the car would look better but sadly that didn’t happen.

henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door Jo
Dacht wel dat het een Fries was, als ik me niet vergis heette hij Henk van Goor?Geen idee, ik kan het misschien nakijken in de oude bladen, het verrast me omdat ik de auto een keertje gezien heb in opbouw bij Kellerhuis en had dus niet gedacht dat het een Fries zou zijn.
Laatste keer dat ik hem sprak was in Baarlo. Hij was kwaad op me, en vond dat ik niet mocht mee doen omdat ik géén ‘opel-motor’ in de manta had.
Had hij misschien wel een beetje gelijk in….:hmmzAch..pfffrt :P je bent Lid en doet mee in een manta.
Meer eisen waren er niet dacht ik.
henk 400rr
DeelnemerIk durf daar geen uitspraak over te doen, ik neem aan dat de meeste 3.0 en 2.5 motoren hydro-stoters hebben, van de 2,8 zou ik eerder verwachten dat deze vaste stoters hebben.
henk 400rr
DeelnemerOrigineel gepost door Jo
..Op de achtergrond zie je nog een eigenbouw van een Fries.
Naderhand bourdeaux-rood.
Bestaat ie nog?Was dat eentje uit Friesland? :o
Ik mag hopen dat die niet meer bestaat.
1 van de laatste keren dat hij in actie was, was op het evenement in lelystad, daarna stond hij te koop voor redelijk wat geld en zou anders in onderdelen verkocht worden gezien de motor die erin lag. De auto was toen overigens Paars-metallic.
Deze auto in deze kleurstelling is ooit door Engelsen verkozen als meest afzichtelijk voertuig in de mantascene.
Die manta in de kleuren van de Amerikaanse vlag was toen een hele bekende auto, hij staat wel ergens op interent onder de naam “stars ’n stripes” de auto zelf schijnt er niet meer te zijn, de uitbouw is vorig jaar opgekocht en er wordt gewerkt aan een replica van deze auto.
De auto reed overigens in de toenmalige “thunderraces”
henk 400rr
DeelnemerIk kan me ook nog zo’n zwartmetallic gespoten A manta herinneren met 2 (1?)van die sidepipe(s) als uitlaat, leuk ding, uitgebouwd en oog voor detail. Ook daarna nooit weer terug gezien.
henk 400rr
DeelnemerHier ook nog even:
Nee, de Getrag 240 is qua bakafmeting en overbrengingen overal gelijk het verschil zit hem in de bovenplaat, die is alleen bij de B-manta 5 cm korter dan bij de rest.
De getrag 240 bij de 1.8S B-manta heeft wel weer dezelfde overbrengingen, maar is dus uiteraard qua aansluiting op de motor verschillend.
De getrag 242 is de dieselversie van de 240 serie en die kan ook achter een normale CIH op 1 bevestigingspunt na, dat is bij de startmotor, bij de diesel zit dat punt verder naar buiten.
verder nog even wat info mocht je de pook willen verplaatsen tbv. C-kadett of A-manta :
De handleiding is gebaseerd voor een Opel GT, maar (op de pook na) gelijk aan de A-manta/ascona.
Je hebt wel Acrobat reader nodig voor het lezen van deze handleiding.


Deze laatste opmerking moet je dus negeren, alleen bij de GT staat de motor wat schuin gezet.henk 400rr
DeelnemerDaar komt het wel op neer, hieronder een foto die eerder op het forum gepost is door een Kadett-C liefhebber die voor hetzelfde probleem stond.

henk 400rr
DeelnemerDat hangt er wat vanaf waar je de bak inbouwd, in Een omega-A/senator-B moet je de bijpassende tussenas hebben, voor de oudere modellen moet je het eerste stuk van de Omega-A/Senator-B hebben en eindigen met het deel wat normaal gesproken als tussenas zit van het type auto wat je gebruikt.
Sowiso voor het laatste is het raadzaam om een specialistisch bedrijf in te schakelen omdat de diameters verschillend zijn.
henk 400rr
DeelnemerIk herinner me trouwens een NL auto die ook onder deze vlag van smaak valt, deze was een paar jaar terug nog te zien op Sevenum.
Een CC met de voorkant van een camaro (geloof ik) en pluche bekleding.
Ik heb deze later ook niet weer gezien.
En deze

wie herinnert zich deze nog :D
-
AuteurBerichten