henk 400rr

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 2,501 tot 2,525 (van in totaal 2,770)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs #17310243
    henk 400rr
    Deelnemer

    Nou, mooi toch? :thumbup

    In reactie op: alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs #17310241
    henk 400rr
    Deelnemer

    Dat werkt alleen als je zeker weet als de 1e inderdaad de 4e kan zijn en ook dan op het juiste tijdstip staat.
    Maar goed, loop het nu maar even rustig door om te kijken of er geen fouten gemakt zijn.

    In reactie op: alles op een rij: Ombouw naar dubbele carburateurs #17310239
    henk 400rr
    Deelnemer

    Als de ontsteking goed is geplaatst en afgestelt, dan heb je dat probleem niet, besef wel dat hij er op 2 manieren in kan, het kan zijn als je hem 180° omdraait het probleem opgelost is.

    Dus weer even alles aflopen cil. 1 in bovenste punt, rotor rechtstreeks tegen over de kerf op het ontstekingshuis,…enz.

    In reactie op: Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak) #17310539
    henk 400rr
    Deelnemer

    quote]Origineel gepost door mantastijn
    …moet het niet misschien een aandrijfas zijn van een A manta automaat?.. [/quote]

    Nee en nogmaals: –>topic Alles op een rij: Tussenassen<–

    en daar vindt je dit:

    Origineel gepost door Yosta

    henk 400rr
    Deelnemer

    Als ik het bekijk weet ik niet of dat lukt bij deze, de voorweerstanden van cil. 5 en 6 kunnen zo weg, evenals de injectoren, maar bij deze hebben ze alle 6 een aansluiting op de computer, het gebeurt ook wel dat ze door 1 of 2 draden aangestuurd worden en dan gesplitst worden, dat is niet het geval bij deze.

    Je kan het proberen met het ertussenuithalen van deze onderdelen, als het zaakje dan toch goed werkt heb je mazzel.

    In reactie op: Alles op een rij: Kleppen stellen #17309754
    henk 400rr
    Deelnemer

    Het probleem is dat de motor door “een oorzaak” niet goed reageert, dat probleem kan erg simpel zijn, bijv. valse lucht of te arm afgestelt maar in het slechtste geval ligt het aan de kleppen of is de motor gewoon versleten (compressieverlies).

    Wat de oorzaak nu is, is niet goed te beoordelen, misschien dat iemand met kennis van zaken die daadwerkelijk de motor en zijn gedrag even lijfelijk aanschouwt het beter kan beoordelen wat het is.

    Koprevisie is altijd vrij prijzig, zeker als je het ook nog moet uitbesteden en is daarbij geen garantie dat de rest ook goed is, ik heb wel mensen meegemaakt die tot 3x toe de kop vlakten en de kop afpersten terwijl men wist dat de motor vastgelopen was, maw: soms is het beter om dan een ander blok op te halen.

    Maar voordat je daar op vooruit loopt, kun je beter iemand dit even laten nakijken, dan weet je beter wat je daarna moet doen.

    henk 400rr
    Deelnemer

    Als je het schema bekijkt, dan is theoretisch mogelijk van deze een werkend 4-cylinder systeem te maken.

    Het vlotste en trefzekerste is om eentje te zoeken van een LE-jetronic systeem (2.0E injectie) met de gele injectoren, stel er gaat wat kapot op den duur, dan is het vinden van goedkopere onderdelen ook niet zo moeilijk.

    In reactie op: Alles op een rij: Kleppen stellen #17309752
    henk 400rr
    Deelnemer

    Nou, voor kleppenstelling doen zij het niet veel anders (slechts 1 slag), als het ergens anders ook nog zit, ik bedoel bijv. een slappe LHM of ingebrande kleppen dan kunnen zij al vlot en diagnose stellen.

    Maar dit schiet ook niet op, leg het uit wat het probleem is aan de desbetreffende monteur en wat je zoal ondernomen hebt, wellicht zit hij/zij dan al wat op een spoor naar de oplossing.

    henk 400rr
    Deelnemer

    Hmm, ik zie een schakelvoorweerstand, en als je daar in totaal 6 hebt, 4+2, dan is het vrijwel zeker voor een 6-pitter.

    Bekijk dit schema eens, misschien kan je er wat mee: –>klik hier<–

    In reactie op: Opel Manta GESPOT #17317119
    henk 400rr
    Deelnemer

    Het enigste wat misschien zonde is, is dat een oude SR omgebouwd is (gezien in de huidige tijdsperiode), afgaande op het werk aan de buitenkant, mag je aannemen dat aan de rest ook wel aandacht besteed is.

    Meestal als men daar niks aan doet zie dat wel aan de buitenkant van de auto waar dan ook geen ruk aan gedaan wordt.

    henk 400rr
    Deelnemer

    Maak maar even foto’s, gezien de gele stikker twijfel ik wat.

    Het is namelijk zo dat de héle L-jetronic systemen anders liepen in de motorruimte, een deel ging achter de motor langs en verweg de meeste (dan wel niet allemaal) gingen voor de motor langs door of langs het balkje bij de radiator, dat zou verklaren dat alles iets anders inelkaar zit.

    Ook ben ik niet op de hoogte van een 6-cilinder systeem met een gele sticker, het kan zijn dat ik in de verkeerde hoek zit te denken daarom maar even wat foto’s van alles, misschien dat het meer duidelijkheid brengt.

    In reactie op: Alles op een rij: Kleppen stellen #17309750
    henk 400rr
    Deelnemer

    Hmm, het kan zijn dat de kleppen te diep ingeslagen zijn of hij staat te arm afgestelt.

    henk 400rr
    Deelnemer

    Je moet wel in de gaten hebben dat je met LE en L jetronic te maken hebt in dit verhaal.
    De dikke rode vanuit de injectieboom is voor rechtstreekse plus op de accu.

    De blauwe draad in de boom voor de brandstof is er niet, die is wit in de injectieboom, deze gaat na de stekker die (normaalgesproken) op je gewone kabelboom over in blauw, datzelfde geld ook voor de zwarte, de zwart/rode is voor die stekker ook wit, maar dan zitten er als het goed is 2 draden aangesloten ipv. 1

    Als je 2 stekkers overhoud op de injectoren, dan is de kans groot dat dit eentjeis voor een 6-cilinder, op zich kon dat bij de oudjes zo omgebouwd worden voor een 4-cilinder, dus het hangt er wat van af wat je hebt.

    De volgorde van de injectoren maakt zeker wat uit, theoretisch gesproken zou je zeggen van niet maar toch is het zo, op de kabel zelf staat wel “Zyl.1”, “Zyl.2”,..enz. Cylinder 1 zit dus op de 1e cilinder en dat is degene die het dichst bij de ontsteking staat.

    De groen draad staat ook in verbinding met je motormanagemant systeem maar dient tevens om de toerenteller het signaal te geven.

    Maar omschrijf even duidelijker wat je hebt ook met kleuren van injecotren e.d. ook van de comoputer, welke kleur stikker en tekst.

    In reactie op: Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak) #17310536
    henk 400rr
    Deelnemer

    Nou het heeft pas zin als dit de M3 BMW bak is met de sportoverbrengingen, als het een normalere uitvoering is, dan haal je jzelf nogal wat werk op de hals.

    Je moet dus een ander koppelingshuis hebben, aanpassen van de pook tov het gat is niet moeilijk, ophanging versnellingsbak steun is verder gelijk, daarna komt het werk met de tussenas, ook hier net als bij een R25/28 zit je met een uitgaande as met hardyschijf, ik ken erbij die het erop wagen en doen dit zonde extra koppeling in de tussenas, maar je kn dit beter wel doen, dan blijft de hardyschijf wat langer heel.

    Belangrijk detail wat vaak vergeten wordt is dat deze bak geen snelheidsmeter aansluiting heeft, ombouw is te doen, maar ik geloof dat het niet altijd mogelijk is, waarom weet ik niet exact.

    De koppelingsplaat e.d. zijn verder gelijk aan degene bij de Monza/Senator 265.

    In reactie op: Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak) #17310533
    henk 400rr
    Deelnemer

    Zat enkel in de Monza/Senator A vanaf 1981 t/m 1988 en officiëel alleen voor de 3.0E motor.

    In reactie op: Vroeger #17346684
    henk 400rr
    Deelnemer

    Origineel gepost door Corsagek
    Ik vraag me een paar dingen af uit mijn Manta periode.

    Bestaat de de zwarte 3.0 24V A Manta van Lowie Kellerhuis nog?

    Jazeker, maar niet meer met de 3.0-24V, @blackmagic heeft hem nu na 1 of 2 andere eigenaren sinds Kellerhuis.

    En het bedrijf aangezien ik er niets meer over gehoord heb.

    Volgens de statestiekjes wel, al werkt hun website wat belabberd: –>Autoservice Lowie Kellerhuis<–

    En het bedrijf Hans Vermeiren uit Oostelbeers of Westelbeers?

    Westelbeers, deze “opelspecialst” moet er ook nog zijn al niet meer in die vorm. In ieder geval heeft deze wat ingeboet qua populariteit.

    In reactie op: Opel Manta GESPOT #17317093
    henk 400rr
    Deelnemer

    Op die manta zit wel degelijk een jaloezie (achterraam), van voren leek hij me wat aan de hoge kant om een motor te hebben, maar het zou kunnen dat deze wel 1 heeft.

    In reactie op: Opel Manta GESPOT #17317089
    henk 400rr
    Deelnemer

    Vast een 4-cilinder ;) en wellicht helemaal niks op dit moment.

    In reactie op: Opel Manta GESPOT #17317085
    henk 400rr
    Deelnemer

    Origineel gepost door mantamafkees01

    Origineel gepost door henk 400rr
    Vanmiddag in de buurt van Nijmegen/Arnhem een Zwarte B-manta gezien op een trailer die achter een mercedes gekoppelt was.

    Ik zal es kijken of de foto gelukt is.

    Ben benieuwd wat voor mercedes dr voor stond, als het degene denk die het was weet ik ook wat voor Manta het was! :wub

    Niet zo beste foto’s van de Manta:

    Mijn vrouw heeft wat verzuimd om foto’s van de voorkant te nemen, maar (als ik me hem goed voor de geest heb) het was ongeveer zo’n model in de kleur grijs of grijs-blauwig:

    henk 400rr
    Deelnemer

    Origineel gepost door mauscona
    die stekker b bij het stuurrelais, waar gaat die heen?
    je hebt 2 stekkers b.
    1 gaat naar de toerenteller en de rest in de auto.
    maar die andere wat zit daar allemaal aan?
    benzine pomp?

    Klopt, van de 1e foto zitten op deze stekker de zwart/rode (vanaf startmotor), de zwarte (contact) de blauwe (benzinepomp) en de groene (vanaf bobine)
    De onderste is weer diezelfde groene draad en zwarte draad, vaak zit er ook bij dit soort stekkers een bruine draad (massa)

    henk 400rr
    Deelnemer

    Origineel gepost door Opelgtje2.2tje
    Moeten de stekkers A van beiden kabelbomen in elkaar ?

    Ik kan me vergissen, maar voor zover ik weet moeten deze inelkaar gestoken worden.

    henk 400rr
    Deelnemer

    Origineel gepost door Manta Cabrio
    Hoi,

    Ik zie op de foto dat het thermostaathuis van de 2.0 E is doorgestreept.
    Ik heb een kale 2.2 kop (incl. kleppen, nokkenas etc). Moet ik nu op zoek naar een thermostaathuis van een 2.2? Zijn er alternatieven van andere typen van Opel die ook passen?

    Klopt, de huizen van respectievelijk 2.2 / 2.4 / 2.5 / 2.6 / 3.0 zijn verder allemaal gelijk, op de temperatuursensor na, 2.2 heeft een zwarte, de rest een blauwe. (van 2.6 en 3.0 24V weet ik dat niet 100% zeker)

    In reactie op: Opel Manta GESPOT #17317082
    henk 400rr
    Deelnemer

    Vanmiddag in de buurt van Nijmegen/Arnhem een Zwarte B-manta gezien op een trailer die achter een mercedes gekoppelt was.

    Ik zal es kijken of de foto gelukt is.

    In reactie op: Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak) #17310531
    henk 400rr
    Deelnemer

    Klopt, het is een 240 (dwz: nummer begint met 240) en het enigste herkenningspunt is de startmotor, van voren gezien als je het koppelingshuis inkijkt zit hij links bij een 1.8S en rechts bij de CIH.

    In reactie op: Alles op een rij: Kleppen stellen #17309747
    henk 400rr
    Deelnemer

    Omdat de motor draait tijdens het afstellen, niet echt. Ik begin voor en eindig achter, zo kan ik het wat beter bijhouden welke ik gedaan heb.

25 berichten aan het bekijken - 2,501 tot 2,525 (van in totaal 2,770)