Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Je voorstellen op dit forum is nergens een vereiste. Het staat niet in de forumregelementen en het is onmogelijk voor nieuwe gebruikers om deze ongeschreven regel te weten, laat staan te hanteren.
@Koen. Heb je geprobeerd wat combo c tour zei? Heb vaker over deze truc gelezen :) Hopelijk werkt het ook voor jou. Er staat ergens in je papieren een motor code (waarschijnlijk z12xe). Mocht de oplossing van Combo tour c niet werken, dan kan het handig zijn om die informatie te hebben voor de medeforumleden om je verder te kunnen helpen.Verder natuurlijk welkom op het forum!
Ik snap wel een beetje wat Sjaakzwart zegt wat betreft het constant kapot zijn. Ik had voor mijn Corsa een Daihatsu Cuore, daar ging nooit iets aan kapot (tot hij heel langzaam een totale dood stierf) behalve het normale onderhoud (190+k mee gereden). Sinds iets minder dan een jaar een opel corsa B en sindsdien ben ik constant aan het sleutelen (vind het stiekem ook leuk :P), wat opzich prima is, maar ik durf er niet mee op vakantie te gaan ofzo… Heb altijd voldoende gereedschap bij mee om de boel weer tijdelijk te kunnen fixen…
17 mei 2013 om 23:48 In reactie op: Opgelost: Toerental loopt op en traag terug na het gas los #18124332Het was weer de gasklepsteller/nullast regelklep.
Bedankt voor de hulp en het meedenken17 mei 2013 om 20:05 In reactie op: olie+brandstoffilter, slecht starten, inhouden Corsa C Z12XE #18144137Als je motormanagementlampje gaat branden, is er een foutcode (of codes). Deze geeft aan wat er volgens de ECU aan de hand is en is meestal een goede indicatie van waar je het moet gaan zoeken.
Misschien is het onderdeel (of onderdelen) niet volledig kapot, maar iets functioneert niet meer binnen de marges, anders gaat de auto niet bokken en raar doen + mm-lampje. Wellicht willen ze je de codes gewoon niet geven, omdat ze “bang” zijn dat je het zelf gaat oplossen.
Ik vind het een raar verhaal dat de garage een aantal keer wil gaan uitlezen voor een diagnose. Kijk dat je een aantal keer uitleest tijdens een reparatie, om zo te bepalen of je de goede onderdelen vervangen hebt. Ja dat is logisch.
—-
Edit: Heb net is lopen zoeken, maar zie eigelijk geen losse nullast regelaar in de onderdelenlijst staan bij de meeste onderdelenboeren voor een z12xe. Wel een krukas en een nokkenassensor.
Nu ben ik nog nieuwsgieriger naar de foutcodes.
//edit17 mei 2013 om 09:42 In reactie op: olie+brandstoffilter, slecht starten, inhouden Corsa C Z12XE #18144130Dat klinkt als de gasklepsteller idd. Heb ik ondertussen 3x vervangen in een jaar…

Als je een beetje gas geeft tijdens het starten doet ie het waarschijnlijk wel. Loopt ie ook rottig stationair? Wisselende toeren en zo?
17 mei 2013 om 03:38 In reactie op: olie+brandstoffilter, slecht starten, inhouden Corsa C Z12XE #18144126Hikt de auto bij constante toeren? Of als je ff gas mindert of gas los en vervolgens weer verder gaat?
Welkom!
Lekker bezig geweest zeg :)
Je bent duidelijk een handige klusser, dus kijk meteen ff je versnellingsbakolie na (bijvullen of verversen). Bij die van mij (zelfde kleur zelfde motor), zat er na 125k km nog 1.2 liter olie in de bak van de 1.6 liter. Was een wereld van verschil in hoe de auto rijd en ook in verbruik (wel ff nieuwe pakking halen, want hergebruiken van deze pakking is mij slecht bevallen, als je voor verversen kiest). Er zat bij mij van die rode GM olie in de bak.
Maar wat je al zei. Het moet allemaal wel in verhouding blijven met de aanschafwaarde van de auto.Welkom op het forum!
Helaas meteen met slecht nieuws wat betreft je auto. Ik ben geen expert laten we dat voorop stellen, maar de enige keer dat ik een ratel uit de motor heb gehoord, was toen ik of de drijfstang had gebroken (80k km citroen jumper) of de lagers ofzo van de drijfstang (seat ibiza 2.2k km). Van die Ibiza weet ik het niet precies, was gelukkig een huur auto, maar dood was ie wel king:
Neem aan dat het een soort tikken is, maar dan heel hard? Had je wolken uit de uitlaat?
Ik denk wel dat het een behoorlijk prijzige reparatie zal zijn… Maar schrijf je auto niet meteen af. Even afwachten wat de echte sleutelaars/experts erover te zeggen hebben.
Ik ga zo ook ff m’n Haynes raadplegen over het vervangen van de veren + hulpveren/schokdempers met hulpveren plaatsen.
Zijn er tips of trucs die handig zijn? Zoals bijvoorbeeld een veerspanner? Is voor Byjugo (topic starter) vast ook handig om te weten.
Off topic
Dat voorstellen wordt hier vaak genoemt als een vereiste. Het staat nergens in de forumregels.Hoe in vredesnaam moet een nieuw lid van het forum zich hier welkom voelen als hij meteen het verwijt krijgt ongeschreven gebruiksregels niet te hanteren.
Hoe in vredesnaam moet hij deze regels kennen? Laten we ze dan aub opnemen in de forumregels.
//off topicDat zingen zou nog wel is een lager probleem kunnen zijn, maar ik ben absoluut geen expert op dit gebied.
Lijkt me wel wat snel eigelijk, want het is best een nieuwe auto.Ingevuld
Zoals sommigen hierboven al hebben gezegd. Het keuzepalet is erg mager, hoop dat ze desondanks toch een voldoende weet te scoren.
11 mei 2013 om 01:14 In reactie op: Opgelost: Toerental loopt op en traag terug na het gas los #18124331Dus toch weer dit ding of de bekabeling ervan?
11 mei 2013 om 00:55 In reactie op: Opgelost: Toerental loopt op en traag terug na het gas los #18124329Bedenk met net dat ik maandag met m’n vrouw een paar dagen naar Zeeland zou gaan… Hoop dat iemand me een zetje kan geven in de goede richting, zodat ik morgen meteen aan de slag kan.
Maar ja, wanneer komen dit soort dingen wel “goed” uit.
11 mei 2013 om 00:28 In reactie op: Opgelost: Toerental loopt op en traag terug na het gas los #18124328Oke toch de vroeg gejuicht en blijkbaar onterecht op opgelost gezet!
Vandaag toch weer een beetje nukken wat betreft het toerental. Soms was het wat hoog maar vervolgens 400 toeren stationair ongeveer… Nu heb ik dit probleem al vaker gehad en heb nu in 11 maanden tijd 2x de gasklepsteller vervangen (1x een nieuwe gekocht en 1x onder garantie een nieuwe). De 2 vorige keer had de auto als foutcode P0505 – Idle Air Control Voltage Low (02) – Present
Nu heeft de auto de volgende foutcode P1510 – Idle Position Switch Open Circuit (04) – Intermittent. Na het wissen van de code kwam deze meteen weer terug en ging het motormanagementlampje ook branden.
Wie weet wat deze foutcode precies inhoudt? Ik heb als een malle lopen bladeren in de Haynes die ik heb, maar deze is in PDF (jpgs) dus kan de zoekfuntie niet gebruiken. Kwam genoeg foutcodes tegen, maar niet deze helaas.
Hieronder het logbestand van de china opcom
OP-COM 100219a – PC based diagnostic tool
OP-COM – KW2000 Communication Window> 2000 (Y)|Corsa-B|Engine|X 12 XE
Keyword #1: EF
Keyword #2: 8FNormal timing parameter set.
VIN: W0L0SBF68Y4359389
systemSupplierECUHardwareNumber: 0261204475
vehicleManufacturerECUHardwareNumber 90532610 RZ
VehicleManufacturerSpecific: 0261204475
systemSupplierECUSoftwareNumber: 28SA4144
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 1E71
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: B98001Identifier: 0690
systemNameOrEngineType: X12XE
systemSupplierECUHardwareVersionNumber: 01
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: Not programmed
ProgrammingDate: 20000522
CalibrationDate: 300701Total number of fault codes: 1
P1510 – Idle Position Switch Open Circuit
(04) – IntermittentIk heb zo’n donkerbruin vermoeden, dat het niet de bedoeling is dat je erin komt zonder de boel te slopen.
Maakt het wel erg makkelijk om de teller terug te draaien lijkt me, maar ik ben redelijk groen op het gebied van Opels, dus hecht niet al te veel waarde aan mijn mening in deze.10 mei 2013 om 01:39 In reactie op: help! met speod gevraagd! Sleutel/sloten vervangen kosten #18138265Kijk dat is goed nieuws.
Nu maar duimen dat de verzekeraar binnenkort met meer goed nieuws komt.
Heb je de ST of de HD veren besteld?
Had even snel gekeken en het lijkt erop dat het niet mogelijk is om de “pro” (vervangende) veren erop te zetten op ons type auto.Ik ben aan het overwegen om de ST veren te bestellen, maar ik heb waarschijnlijk liever progressieve sterkere veren (zoals die pro’s daar). Heb zo snel geen bedrijf gevonden die dat levert.
Hoor het graag hoe het je vergaan is en wat je bevindingen zijn. Ik heb nog zo veel klussen (niet aan de auto) liggen dat ik de komende 2 weken sowieso niet aan een extra projectje als deze kan beginnen. Dus ik wacht even rustig af :thumb
En heb je al wat ondernomen?
Ben helemaal niet nieuwsgierig :angelDamn!
Lijkt erop dat je van geluk mag spreken dat niet je hele auto is uitgebrand.
Meest voor de hand liggende oorzaak lijkt mij kortsluiting/overbelasting.
Ben benieuwd wat de betere klussers hier er over te zeggen hebben.
Vandaag heb ik de olie + oliefilter, versnellingsbakolie en de bougies vervangen.
De bougies waren behoorlijk wit… Misschien gewoon te oud? Dus ga over 5000 km nog is kijken hoe ze eruit zien. Zal er eind van de maand is 1 uit trekken.
Versnellingsbakolie was ook geen overbodige luxe. Er kwam 1,2 liter uit en ging 1,6 liter in. Loopt stukken beter nu, maar het schakelen is wel iets lastiger (minimaal verschil)
Nu de rest van de to do list nog. Zoals de achterbanden. Als ik daar zijwaardse druk op uitoefen zit er spelling op. Oftewel ze klapperen als je met je voet er tegen drukt.. En met de bonnen van de vorige eigenaar erbij, zal dit al 25-35k km zo zijn…
@jj- is je autootje ziek?
Kan beamen wat willem zei, vandaag de bakolie vervangen van m’n corsa b x12xe.
De rode olie eruit en onderdelenboerolie er in. Schakelen gaat nu iets moeizamer, maar hij loopt wel veel beter en stiller.
Kan komen doordat er 1.2 liter uit kwam en 1,6 liter in ging…Dus peilen en bijvullen is geen overbodige luxe. Of gewoon vervangen, maar dat is zonder brug wel een k*t klus..
Ingevuld
Bedankt Willem!
2 mei 2013 om 20:15 In reactie op: help! met speod gevraagd! Sleutel/sloten vervangen kosten #18138258Tijdelijk je auto ruilen met een kennis. Of een aantal straten verderop parkeren tot je de sleutels gefixt hebt. En hier en daar een kabeltje los is inderdaad geen overbodige luxe.
Dit ga ik even in de gaten houden. De kont van mijn corsa ligt altijd nogal laag en er komt een kleine aan, dus nog meer zooi om meebte sleuren.
-
AuteurBerichten