Hacula

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 326 tot 350 (van in totaal 410)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Hacula’s Corsa B 1.7TDS #17463188

    origineel gepost door Bug Killer
    je kan beter een warmtewisselaar hebben als aleen olie koeler. op deze manier word de olie als ze koud is sneller warm door je koelwater. en op de juiste temperatuur weer gekoeld door de kvs.

    Nog een pluspunt voor mijn warmtewisselaar dus :)

    Update: Jeffrey heeft de bak klaar :D

    In volgorde:
    -deksel eraf
    -bouten uit de selector
    -trekker op de schakelring
    -schakelring en tandwiel verwijderd (oude 3,74 bak) 29 tanden en 41 tanden
    -schakelring en tandwiel verwijderd (nieuwe 3,55 bak) 35 tanden en 46 tanden
    -tandwielen gemonteerd, schakelring e.d. weer gemonteerd
    -tandwielen gemonteerd, schakelring e.d. weer gemonteerd

    Hier nog een linkje met de ombouwbeschrijving: http://77.96.230.10/sytemsandsoftwaredevelopment/systems/automotive/How_to/General/F20WithWide5th.htm

    Benodigd speciaal gereedschap:
    -borgverentang
    -div. trekkers
    -div. hamers (ook van Koper / zacht materiaal)
    -brander (voor als een tandwiel goed vastzit)
    -oven (om hetzelfde tandwiel voor te verwarmen om hem weer te kunnen monteren)

    Waarom spuit je de klauwen ook niet meteen vraag ik me af. De as is namelijk wel mooi gespoten ;)

    In reactie op: Hacula’s Corsa B 1.7TDS #17463186

    origineel gepost door Jambon

    origineel gepost door Hacula

    origineel gepost door Jambon
    waar stond dat “w355”? Heb namelijk ook zo’n mystieuze bak liggen, waar nix op staat… :P

    Op de zijkant, onderin.

    Die bak heb ik inderdaad ook, de mijne komt van een vectra naar men zegt…

    Maar jij had toch een F16?

    Goed bezig weer!! Je kan de oliekoeler ook vervangen door een sandwichplate, en de koelwaterleiding doorverbinden…
    Kun je een ‘echte’ oliekoeler erop aansluiten en olie druk- en temperatuurmeter…

    Misschien ooit in de toekomst, maar voorlopig even zo. Als de olie te heet wordt, wordt mijn koelwater ook direct heet en zo kan ik op mijn koelwatertempmeter ook al zien of ik rustiger aan moet doen. Hij gaat vanaf de oliekoeler direct naar het thermostaathuis waar de koelwatersensor in zit namelijk.

    Ga je het inlaat spruitstuk nog aanpassen? Ik heb eventueel nog een imbusbout liggen ter vervanging van de overdrukklep mocht je interesse hebben…

    Inlaatspruitstuk laat ik nu nog zoals hij is. Als je goed kijkt zie je dat deze helemaal geen overdrukklep heeft haha ;)

    Het bovenste deel laat ik nu nog erop zitten omdat ik eerst met de intercooler van de astra ga werken. Komende tijd kan ik dan op mijn gemak even een frontmount intercooler regelen die ik dan ga gebruiken. Hier heb ik nog een leuke methode voor verzonnen maar ik heb daar nog ff wat foto’s voor nodig om het uit te leggen, komt nog wel ;)

    Waarom ga je niet even vragen aan de gast die de auto heeft gekeurd of hij wat veranderd heeft?

    In reactie op: Hacula’s Corsa B 1.7TDS #17463184

    origineel gepost door Jambon
    waar stond dat “w355”? Heb namelijk ook zo’n mystieuze bak liggen, waar nix op staat… :P

    Op de zijkant, onderin.

    Afgelopen zondag samen met CorsaCruiser het blok gereed gemaakt voor de inbouw. Heb lang niet overal foto’s van, het is ook niet heel erg boeiend het meeste.

    Nieuwe d-riem, looprol en waterpomp gemonteerd. De spanrol die ik had bleek niet dezelfde te zijn. Het was duidelijk dat de basis hetzelfde was, maar hij was waarschijnlijk voor een nieuwere versie van dit blok. Gelukkig was de spanrol nog niet zo heel oud, en liep nog heel erg goed zonder speling, dus die weer teruggemonteerd.

    Kappen schoongemaakt en weer gemonteerd. Ook de juiste motorsteun geplaatst.

    De door jeffrey aangepaste thermostaathuis. Thermostaathuis van een 1.7 Astra met de pijpjes van een corsa. Door het spul in de oven te doen konden de pijpjes losgemaakt worden.
    Zo kan ik de waterslangen van de corsa gebruiken welke aan de rechterzijde zitten, in combinatie met de dubbele waterpijp aan de linkerkant. Is op de foto niet heel duidelijk te zien. De pijp die onder het inlaatspruitstuk vandaan komt zie je naar boven gaan. Als je goed kijkt zie je dat het een T-stuk is die ook naar rechts gaat. Die kan op de schuin-naar-links-lopende aansluitingen op het thermostaathuis.
    De thermostaathuis van de 1500 heeft die aansluiting namelijk niet.

    Brandstofpomp gemonteerd en oliekoeler losgemaakt zodat de pomp op tijd kon worden gezet. Bleek iets lastiger dan verwacht vanwege tegenwerkend gereedschap, maar alles gelukkig gelukt :)

    Het stukje gloeispiraal ook losgekregen. Draad getapt in het stukje dat afgebroken was (met het blok op zijn kop zodat er niks in kwam), daar een draadeind in gedraait. Een lomp blok metaal om het draadeind, en dan aan het einde van het draadeindeen flinke revet met moertjes vastzetten. Een paar keer het blok flink tegen de revet rammen en… helemaal niks :P
    Wat tinner op het afgebroken stuk gegoten, een tijdje gewacht en dan weer rammen. En ja hoor, hij komt los :jerry

    Foto van het stuk dat vast zat en 2 gloeispiralen. Eentje waar een stukje van mist, en eentje die nog wel goed is als vergelijkingsmateriaal. Zo konden we meten of alles eruit was.

    Arm blok ligt op zijn kant. Zo konden we makkelijker bij de krukaskeerring.

    Krukaskeerring vervangen en hier wordt hij weer teruggeschroeft.

    Overige werkzaamheden:

    – Carterpan hadden we de vorige keer goed schoongemaakt en alle kit en pakkingresten verwijderd. Daarna losjes vastgemaakt. Die hebben we na het keerring verhaal weer helemaal vastgemaakt zoals het moet.

    – Dynamo weer gemonteerd en gelijk gespannen met een nieuwe v-snaar.

    – Vliegwiel vervangen voor die van de 1500 zodat er een smallblok versnellingsbak gemonteerd kan worden, en koppeling van een tigra en drukgroep van de astra zelf gemonteerd.

    – Nieuwe gloeispiraaltjes gemonteerd.

    – Oliekoeler teruggeplaatst.

    – Vast nog een hoop dingen waar ik nu even niet op kom.

    Dingen die ik nog moet voorbereiden deze week:

    – Koelslangetjes vervangen voor nieuwe silicone slangen waar mogelijk.
    – Mogelijk zoeken om de lucht vanaf de turbo naar het inlaatspruitstuk te krijgen, liefst met een intercooler er nog tussen. Omdat ik nog geen goeie intercooler heb liggen wordt het was gestoei. Ik ga de bmw intercooler die ik heb liggen proberen te verbouwen met de werkplaatsleraar op school, en anders de intercooler van de astra nemen.
    – Jeffrey gaat de 5e versnelling van de 3.74 bak in de 3.55 bak overzetten zodat we die kunnen gebruiken.

    En als er niks geks gebeurd gaan we de boel komende zondag erin hangen :)

    Veel succes ermee morgen!

    In reactie op: Open luchtfilter #17478681

    Het lijkt mij dat het altijd nog meer lucht door zal laten dan de standaard filter.

    In reactie op: Hacula’s Corsa B 1.7TDS #17463182

    origineel gepost door freek corsa
    :wors

    goed bezig :)

    zou je foto’s willen posten van het verwisselen van de tandwielen ?

    Ik zal het proberen niet te vergeten, vergeet tijdens het drukke werk altijd foto’s te maken, en de vieze handen helpen meestal ook niet :P

    In reactie op: Hacula’s Corsa B 1.7TDS #17463180

    Vandaag op de sloop een bak op de kop getikt, een F13 WR 3.55. Die bak in combinatie met de 5e versnelling van de F13 WR 3.74 die ik heb liggen zou ik op lager toerental moeten uitkomen bij 120 km/u. Omgerekend ongeveer 2750 rpm. Helaas geen kilometerstand bekend, wel bekend dat hij uit een combo 1700 komt. Die hebben niet al te veel kracht dus hij zal waarschijnlijk niet al te veel te verduren hebben gehad. Ook zag hij er nog erg schoon uit voor een bak die ze zonder schoonmaken uit een auto hebben gehaald dus heb er wel vertrouwen in.

    Er staat alleen helemaal niks op dat ding, behalve dat het een W355 is en het serienummer. Zelfs niet dat het een F13 is. Ga daar wel van uit omdat de isuzu combo altijd een F13 heeft.
    Ik heb alle plekken waar normaal die info staat gepoetst en bekeken, maar niks te vinden. Jullie een idee hoe ik het verder zou kunnen zien?



    In reactie op: Corsa A 1.7TD Gevonden: 21-01-'10 #17400168

    origineel gepost door Jambon
    Hmmz…
    onvindbaar, duur spul zkr dan>?

    Je vind ze gewoon erg weinig, dat zeker. Na 96 zie je ook bijna nergens meer de isuzu td’s, destemeer de opel td’s. En de astra waar hij uit kwam was er eentje uit heel laat 95. Ik weet ook niet hoeveel de RHF4 scheelt met de RHB4, theoretisch zou hij sneller moeten opspoelen, maar we (ik en CorsaCruiser) hebben nog niemand gezien die dezelfde setup met die 2 turbo’s op een rollenbank heeft gezet. CorsaCruiser is het wel van plan, maar dat kan nog wel een hele tijd duren :P

    edit: lijstje met auto’s met een RHF4 http://www.coogturbo.com/ihi/RHF4.HTML
    edit 2: lijstjes met wat specs van de ihi turbo’s (thanks to CorsaCruiser)



    In reactie op: Corsa A 1.7TD Gevonden: 21-01-'10 #17400165

    Had ik wel verwacht ja, volgens mij zijn ze de RHF4 pas na een aantal jaar gaan gebruiken, je komt ze maar weinig tegen in de astra’s/vectra’s.

    In reactie op: Corsa A 1.7TD Gevonden: 21-01-'10 #17400163

    Foto’s!!! :kewlpics
    Ik ben ook op zoek naar een nieuwe bak, laatst op de sloop wat gezien, zou een WR 3.55 moeten zijn volgens het briefje, maar er stond niks op verder. Het enige wat erop stond was op de zijkant: 32751

    Ff op de turbo proberen te kijken, voor zo ver ik zag stond er alleen “IHI” “turbo” op…

    Heb je niet gekeken naar de aanwezigheid van die beugel?

    In reactie op: Corsa A 1.7TD Gevonden: 21-01-'10 #17400144

    origineel gepost door Jambon

    @Hacula
    : Zo leer ik nog eens wat!! Thnx! Zal eens kijken wat er op zit… :D

    Het staat trouwens ook gewoon op de zijkant van de turbo haha, maar zo kun je het al zien zonder moeilijk te doen :P

    In reactie op: Schandalig #17476910

    Kan helaas niet echt medelijden hebben met Gebr. Vullings in Waalwijk. Ze leveren vrijwel niks aan onderdelen voor de Corsa B, terwijl genoeg Opel dealers dat wel doen.
    Laatst nog: Kogelkopbusje voor het schakelmechaniek? Nee meneer, wij kunnen alleen het hele meganiek leveren, maar dat is alleen voor de corsa C :fy1 Dan maar bij een andere dealer besteld die het busje wel kon leveren voor een B. En zo met nog een hoop andere onderdeeltjes.

    In reactie op: Corsa A 1.7TD Gevonden: 21-01-'10 #17400141

    Waarschijnlijk een RHB4 inderdaad. Ik heb geluk dat het blok dat ik nu erin ga lepelen een RHF4 heeft, zelfde turbo, maar dan met kogellagers ipv alleen glijlagers. Zou iets sneller op moeten spoelen.

    Verschil zie je door die beugel die tussen de turbinewiel en turbo zelf. De RHB4 heeft die niet.

    In reactie op: Corsa A 1.7TD Gevonden: 21-01-'10 #17400138

    origineel gepost door Jambon
    Donderdag een ander blokkie halen, van Br3cht hier van ’t forum!

    ff een kleine 230km naar het wonderschone leuven… :P

    Volgens de verhalen met 150000km d’r op… Na ja, laat ’t een ton meer zijn, wie zal ’t zeggen, heb em iig voor een mooi prijsje! :D

    Nu ben je me voor :P Zat te overwegen om die als spare over te nemen, maar ben nu dus telaat :P Weet je welke turbo op dat blok zit?

    In reactie op: Hacula’s Corsa B 1.7TDS #17463178

    origineel gepost door Jambon
    Hoe zijn je turbo’s?
    (je hebt op de 1.5 ook een 1.7turbo zitten toch?)
    Zoekt d’r nog één een nieuw baasje? :angel

    Ze werken beide :P , maar die van de 1.5 (RHB3) was er een stuk afgebroken van het stuk waar de voorpijp van de uitlaat aan bevestigd wordt. Zal ff een foto zoeken.

    edit: gevonden

    De RHB4 waar ik nu mee rijd heb ik in bruikleen, maar kan wel vragen of die verkocht mag worden. U2U ik je nog wel over als je hem wilt hebben :)

    origineel gepost door Br3cht

    origineel gepost door Hacula

    origineel gepost door Br3cht
    mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
    Als je een 17td blok moet hebben…

    Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?

    ik zou het niet weten.
    ik heb deze bij aankoop bij mijn combo gekregen omdat het originele blok veel problemen waren.
    deze is werkend uit een vectra gehaald (originele 1700turbo dus)
    het is wel een vectra van 92.

    edit: mail terug gehad van vorige eigenaar hij verteld me dat die 150.000km er heeft op zitten en deze werkend eruit gehaald zou zijn om dan in de combo te zetten

    150.000 op een diesel uit 92? Dat zou wel heel erg apart zijn :hmmz Als dat echt waar is zou ik dat blok gewoon voor je zelf houden als ik jou was. Zoek je gewoon een andere combootje met een 1700 diesel, die rijden er zat rond.

    In reactie op: Hacula’s Corsa B 1.7TDS #17463175

    origineel gepost door Br3cht
    mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.
    Als je een 17td blok moet hebben…

    Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?

    In reactie op: Hacula’s Corsa B 1.7TDS #17463173

    Alweer even geleden dat ik een update geplaatst heb. Tijdje terug samen met CorsaCruiser de krukas- en drijfstang lagers gecontroleerd op speling met plastigage. Conclusie was dat deze nog vrij goed waren en nog niet vervangen hoefden worden. Heb daar helaas geen foto van.

    Blok in de bok

    Verschil tussen motorsteun Astra 1.7TD en Corsa/Combo 1.7

    Blokkie ondersteboven

    En de binnenkant

    Verder de pomp eraf gehaald en meegenomen door CorsaCruiser, hier moest de startonderbreker vanaf.
    qns174.jpg
    11alkd4.jpg

    Tevens is het witte ringetje die op het asje van de plunjer die bovenop zit eraf gehaald. Is een begrenzing welke we natuurlijk niet willen hebben :) En de dop is eraf waarachter de roetstop zit, die kan nu ook versteld worden. 2 dingen die we zeker niet willen missen bij het kietelen van dit blok :D

    Verder nog een aantal dingetjes, waaronder een stukje gloeispiraal die in de kop is blijven zitten. Het gaat dan om een stukje van de ‘behuizing’ waar de spiraal in zit.
    Op het plaatje hieronder gaat het dan om het stukje L2 tot de schroefdraad.

    Hier moeten we nog draad in tappen en eruit trekken.

    De kleppen zijn ook gesteld, echter misten we 1 plaatje die we nodig hadden. Die is besteld en binnen, wordt nog geplaatst.

    En laatst een hoop bestelde onderdelen binnen waaronder:
    d-riem+spanrolset, nieuwe gloeispiralen, waterpomp, klepdekselpakking, krukaskeerring welke nog gemonteerd moeten worden.

    Moet zeggen dat me dit allemaal echt niet gelukt was zonder de hulp van CorsaCruiser :)

    In reactie op: JVC KD-BT22 en automatische antenne #17475432

    Graag gedaan haha :afro

    In reactie op: JVC KD-BT22 en automatische antenne #17475430

    Zijn alle kabels wel goed aangesloten? Voor dat truukje is er volgens mij een kabeltje dat ‘antenna’ heet op de kabelboom van de JVC, zit die aangesloten?

    In reactie op: die is plat #17475284

    Ik mag hopen dat daar niemand in zat :o

    In reactie op: Insignia gespot topic #17748400

    Ik zie ze regelmatig rondrijden op de snelwegen rond waalwijk. Heb al 5 verschillende kleuren gezien.

    In reactie op: Remschijven #17474315

    Niet met die, maar dikke kans dat ze die weg hebben van een zaak als deze http://stores.ebay.nl/Autoteile-Online
    Kun je ze beter rechtstreeks zelf bestellen, als de betaling binnen is had ik ze daar in 2 dagen binnen uit duitsland.

    In reactie op: corsa a andere remmen #17474225

    Onder de hoofdremcilinder staat er een getal, zal in jouw geval 20 moeten zijn. Uiterst links op de foto, maar dan aan de onderkant.

25 berichten aan het bekijken - 326 tot 350 (van in totaal 410)